Digitale kontrakter og digital signatur: Hvilke erfaringer har vi gjort siden sist? Bjørn Davidsen, Uni Pluss AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Demens - Test.
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Medlemsnettet Foreløpig må dere taste inn hele adressen. Direkte link kommer snart.
Sveinung Farestveit, Uni Micro AS og Bjørn Davidsen, Uni Pluss AS
Argumentliste for at våre kunder skal akseptere NSAB som en del av kontraktsforpliktelsene NSAB er en avtale der kundene er part. Det er viktig å fremheve.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
Programvare fra Uni Pluss
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Visma KGV (Konkurranse Gjennomføring Verktøy)
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Boligtorget på mobil • Hvorfor? – Forventes av kundene – Rask tilgang – Alltid tilgjengelig – Rette aldersgruppe – Enklere for kunden.
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
Uni Eiendom FDV – Status for produktet
Nett-tjenester for næringsutleier Hans S. Rohde, Uni Pluss
Betalingsløsninger - integrert med Uni Eiendom Hans S. Rohde, Uni Pluss
NAV sin erfaring med eSignatur i helsesektoren Øyvind Gjørven, NAV IKT
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Kryptering og nettverkssikkerhet Third Edition by William Stallings.
T I T T E L S I D E marg Sikker utskrifts / Follow Me løsning Utdanningsetaten.
Kapittel 3 oppgave h Sett inn riktig stedsadverb
Standardisering – hvorfor det?
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Brukernes time 2009 referat.  Brukerne har lite bevisst forhold til hva brukergruppen kan brukes til og gruppens mandat.  Når kunder og leverandør er.
Forhåndsreservasjon Hans S. Rohde, Uni Pluss / Bente Holmevik, SiB
26. og 27. oktober 2009 SAS Radisson Hotel Norge
Uni Eiendom Næring - Status Hans S. Rohde, Uni Pluss
Elektronisk dokumentutveksling i ePhorte - EDU
A randomized protocol for signing contracts (extended abstract) S.Even, O. Goldreich, A.Lempel.
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Signering av styreprotokoller Hvordan og hvorfor (ikke?)
Elektroniske signaturer i praksis Pål Kristiansen
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Trust Solutions Hvordan illustrere bruk av elektronisk ID?
Nøkkelinfrastrukturer - Hva er galt med det vi har? Endre Grøtnes, Statskonsult.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Undersøkelsen 2009 Kommunikasjon. Innledning Kvantitativ undersøkelse av kommunikasjon Hensikt: ikke nødvendigvis å finne noe nytt, men å danne et bilde.
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Oppsummering av holdningsundersøkelse om digital post til innbyggerne
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Elektronisk signering av leiekontrakter for studenthybler.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Introduksjon I tillegg til autentisering, bør/skal også ein sikker kanal tilby garanti for meldings- integritet og konfidensialitet.
Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.
Mer avansert kryptering Mål: Kode et dokument slik at det blir uleselig for de som ikke har kodenøkkelen.
Innkjøp fra A til Å Hva gjør vi fra vi lager et konkurransegrunnlag til vi evaluerer og avslutter en anskaffelsesprosess? Ser spesielt på forbedringspunkter.
Registrering i Digipost steg for steg. Kort om Digipost  Digipost ble lansert i2011  Digipost er utviklet av Posten Norge som et sikkert digitalt alternativ.
SvarUt i praksis Fagdager dokumentforvaltning 15. oktober 2015 Vanja Valjord Christensen.
Kurs for saksbehandlere
Velg digital postkasse på Norge.no
Digipost signering Virksomhets logo
Verktøy til kundeklubb
Utskrift av presentasjonen:

Digitale kontrakter og digital signatur: Hvilke erfaringer har vi gjort siden sist? Bjørn Davidsen, Uni Pluss AS

Hva er en Digital Signatur? • En tradisjonell signatur har som oppgave å knytte en persons bevisste vilje til et dokument, f.eks. en leiekontrakt, slik at sammenknytningen er beviselig i ettertid. • Historisk opphav i ”buemerker”, personlig ”logo” risset i stein eller treverk som allmuen kunne dra kjensel på. • I dag benyttes ”buemerke” ved merking av rein, sau og storfe hvor tatovering eller øreklipp knytter dyret til eieren. • Ved tradisjonell signatur benyttes vitner, som i ettertid kan innestå for at riktig person har underskrevet noe.

• En digital signatur er vesensforskjellig fra en håndskreven, men målet er likevel det samme; å knytte en persons bevisste vilje til et dokument, f.eks. en leiekontrakt. • For at mottakeren av en digital signatur skal kunne godta denne må han eller hun kunne stole på at undertegneren er den han utgir seg for å være. • Kryptering ved hjelp av avanserte matematiske metoder gjør det mulig å: – Vite hvem avsenderen av en elektronisk melding er – Sikre meldingen slik at alle forsøk på endringer blir oppdaget – Forvrenge innholdet slik at det blir uleselig for andre enn mottakeren – Knytte innholdet til avsenderen slik at denne ikke kan nekte for å stå bak denne. Hva er en Digital Signatur, forts.

Hvorfor ta i bruk Digital Signatur? • Redusere akseptfristen (tilbudsfristen) ved innspart tid i postgang. • Økt grad av automatisering - Reduserte behandlingskostnader. • Økt fleksibilitet – bedre service. • Sikker sending og lagring av leiekontrakten.

BankID

Organisasjoner som har tatt i bruk BankID

Erfaringer så langt • Den 30. juli 2008 sendte SiÅs ut 250 kontrakter til helt nye studenter som ikke har bodd hos dem tidligere. • Av disse signerte 104 digitalt innen 3 dager, dvs. 41,6%

Erfaringer så langt Studentsamskipnaden i Ås: Periode : 1. juli – 1. september 2009 Antall kontrakter i perioden: 427

Erfaringer så langt

 Når kunden logger på ”Din side” i nettbutikken, vil han bli møtt med melding om at han har mottatt tilbud om å signere kontrakt.  Ved å følge lenken ”signere kontrakt” ledes brukeren til signeringsfunksjonen ”Din side” i nettbutikken

Kontraktsdetaljer / Digital kontrakt

Oppsummering • Digitale kontrakter/digital signatur er en moderne og teknisk avansert løsning for å signere dokumenter (leiekontrakter) • Med BankID oppnår du: – Økt grad av automatisering – Kortere akseptfrist – Sikker sending, autentisering og lagring av dokumentet. – Bedre service

Vil du vite mer? Det du forventer av økonomisk-administrativ programvare. Pluss litt til.