SWEAN - Masterdata Christian Sternberg (YIT) Richard Hallgren (Sogeti)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
® IBM Software Group © 2004 IBM Corporation Kunnskapsforvaltning eller Ustrukturert Læring? Dag Oliver, IBM Software Group Norge.
Advertisements

Design av sikre web-applikasjoner
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Progress Brukerforening Tormod Sveli
Everyone Print Kalle Snarheim.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
MPN Oppdatering • Small Business Competency • Partner Marketing Center • Lisens kurs for partnere • Webinarserie Olav Raaen - Office 365 Med lanseringen.
IBM Global Services JavaOne 2007 Ole André Scheie IBM GBS.
Organization and board
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Bruk av MS Project 2003 Server til Målrettet prosjekt styring Ulrika Johansson, Project Manager -DNV IT Solution.
IKT-målbilde // Visjon
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Ledelsesinformasjonsystem
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
COAST GROUP 2013 Reliable – Profitable Growth Coast Structure (Family) Coast Seafood Sales / Marketing Coast USA Import / Wholesale Coast Australia.
Key takes from the CXPA breakfast meeting 19th of march 2013 Summarized by KOBRA – Full text from Post It notes available in notes 1.
Teknisk. Oversikt •Forskjellen på vPos systemet fra 2004 til •Mest om vPos serveren. •Også noe om SilentWings Viewer.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Fra ARKTRANS til et Europeisk rammeverk for intermodal transport “Common Framework” 1.
Designing the User Interface (Antall brukere == Antall meninger)
© GT/SAPP/USIT University of Oslo, Norway Cerebrum By Bård H.M. Jakobsen.
Gerica på ny plattform Oppdatert
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Forum Produktutvikling og Design Temadag om Mekatronikk og produktutvikling Johan Rusaanes FMC Kongsberg Subsea.
| Microsoft Norge. Softgrid fra A til Å Lau Sørensen - Commaxx
”Virksomhetsportaler og rollestyrte arbeidsflater”
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Hva er Interaksjon Design?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Copyright © 2003 Systek J2EE Teknologier Java Workshop CBA Johannes Brodwall, Systek as.
Microsoft for akademia Rune Zakariassen Fagansvarlig for forskning og høyere utdanning Microsoft Norge.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Enterprise Domain Repository EDR EDR som integrasjonstrategi Bård Lind.
IAM Infrastruktur, innføring og overlevering
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
1 Infomøte 4.KomTek Hovedprofil TØ: Teleøkonomi 20.april 2010 Harald Øverby (Steinar Andresen)
Workshop 5: Mobilt Ole Kristian Måge Marit Dalseg.
fra nachspiel ide til eksport vare
1 After EVISOFT in 2011 ?? Cooperating researchers for 15 years: Tore Dybå (SINTEF), Dag Sjøberg (UiO), Reidar Conradi (NTNU)
Telecom and Informatics Oblig og verktøy
1 | 2010 Internetteknologi 2 (ITNET2) Kort teknisk ASP.NET introduktion Mandag den 4/ Jesper Tørresø.
Project Fusion The power of combining resources. L y s b i l d e u t f o r m i n g : ” M / L O G O ” // V e l g b l a n t m a n g e l y s b i l d e o.
IT services and support Information to new employees at UIB.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
1 Elektronisk samhandling & integrasjon PUG Lillehammer
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Distributed modelling for a centralized data model - The Danish Basic Data Model Per de Place Bjørn Ph. D., Information Architect Basic Data Model Project.
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
The Norwegian Hydrografic Pilot
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
LO2 – Understand Computer Software
Database.
EPiServer Connect for CRM
The Norwegian Centre for ICT in education
What belongs in state storage API’s?
LCM API Evolution – El Alto ARCHCOM, April 9, 2019
Utskrift av presentasjonen:

SWEAN - Masterdata Christian Sternberg (YIT) Richard Hallgren (Sogeti)

Agenda YIT Building Systems har implementert første fase av sin Masterdata- løsning for kundedata. Litt om YIT (CS) Bakgrunn for prosjektet (CS) Hvordan Masterdata er implementert (CS) Erfaringer så langt (CS) Planer videre (CS) Arkitektur og teknisk løsning (RH) Demo (RH)

Litt om vår eier Hovedkontor i Helsinki Ca 22 300 ansatte Aktivitet i Norge, Finland, Sverige, Danmark, Baltikum og Russland Årlig omsetning: NOK 26,5 mrd Notert på børsen i Helsinki Største eiere er forsikringsselskaper med langsiktighet

Nøkkeldata – Norge Omsetning: ca 3,3 mrd. kroner Antall ansatte: ca 2 900 Landsdekkende med ca. 60 avdelinger over hele landet Mer enn 35.000 kunder årlig

Våre forretningsområder Bygg YIT er Norges ledende leverandør av tekniske bygginstallasjoner. Vi tilbyr totalløsninger, enkeltleveranser og service innenfor alle de tekniske installasjonsfagene. Eiendomsdrift og Service YIT har markedets mest omfattende tilbud for service av tekniske bygg-installasjoner. Våre servicetjenester dekker alle aktuelle fagområder. Vi har også omfattende ekspertise på forvalting, drift og vedlikehold av næringseiendommer. Industri og infrastruktur YIT er en av Norges ledende leverandører av tekniske installasjoner til industrianlegg. Telekommunikasjon YIT leverer service og drift/vedlikehold av telekommunikasjonsnettverk og telekommunikasjonssystemer for teleoperatører og teleindustri for øvrig.

YIT har de komplette servicetjenester Eiendomsdrift Vedlikehold og service av tekniske anlegg Elektro IKT Nødlys Nødstrøm Brann AV Sikkerhet Rør Automasjon Kjøling Ventilasjon Telecom

Status 1.1.2007 YIT i Norge benytter ERP- systemet PAM som kjøres på en stormaskin hos Volvo IT. Ca 30 forskjellige instanser av CRM- systemet SuperOffice i ulike versjoner (En DB pr avdeling som benytter verktøyet). Ulike forsystem til PAM som lager ordre/fakturagrunnlag for ulike fagområder (sikkerhet, AV++). Hvert system har sitt kunderegister. Totalt ca 35 ulike kunderegistre i bruk

Hvor er kunderegisteret? SuperOffice (CRM) Oslo PAM (ERP) SuperOffice (CRM) Stavanger EVA (servicesystem) SuperOffice (CRM) Bergen Paradox SuperOffice (CRM) XX-30

Utfordringer Ingen absolutt kilde for riktig kundeinformasjon Ulike kunderegistre har ulikt innhold og kvalitet Gir ikke de svarene vi behøver: F.eks. Hvordan finne ut om en kunde også er en leverandør? Tidkrevende oppdatering Adresseendringer Sperring av kunder pga manglende kreditt

Hva skjer? YIT i Norge skal innføre nytt felles CRM-system, SuperOffice 6, for alle avdelinger i 2007. YIT- konsernet er i en prosess hvor eksisterende lokale ERP- systemer skal erstattes av en felles SAP-løsning innen 2010. Første fase (finance) påbegynnes i januar 2008.

Hva gjør vi? Det defineres et prosjekt for å harmonisere forretningsdata fra ulike forretningsapplikasjoner til et felles format, Masterdata. Et harmoniseringsprosjekt er nødvendig for å: Konsolidere 30 ulike CRM- databaser til en database Være forberedt for en harmonisering med resten av YIT- konsernet senere (SAP-prosjekt).

Masterdata Det etableres en felles database for forretningsdata (Masterdata) Opprettelse og endring av forretningsdata skal initieres fra Masterdata. Endringer eller tillegg til Masterdata blir synkronisert til Masterdata abbonenter (business applications) Det etableres en felles tjeneste/service for å registrere/oppdatere forretningsdata.

Masterdata Vi definerer begrepet Masterdata.Party Kunde Leverandør Kan være et foretak eller en privatperson Kunderegisteret i ERP-systemet PAM blir utgangspunkt for dette registeret, da dette anses for å ha best datakvalitet.

Dataflyt Masterdata MasterData Publisher Subscriber PAM PAM Masterdata webportal SuperOffice Party Person Application X

Standard service for registrering av party Felles prosedyre for registrering/oppdatering av parties via webgrensesnitt Integrert med Dun&Bradstreet global business database Registrer en party en gang, replikèr til mange applikasjoner/databaser Webgrensesnittet kan integreres med ulike forretningsapplikasjoner

Juridisk adresse (hovedkontor) Politikk Hva er en kunde? Når oppstår en kunde? Hva er kundens adresse? Tilbudsfase Ordrefase Fakturaadresse Leveringsadresse Juridisk adresse (hovedkontor) Prospect Finansiell kunde

YIT Building Systems - Bedriftspresentasjon_ Okt 2007 Strategiske valg Masterdata forutsetter en felles oppfatning av hvordan Masterdata oppstår og endres YIT har besluttet følgende: En party (kunde) blir registrert i Masterdata allerede i prospect-fasen Når en party opprettes i Masterdata første gang blir den synkronisert til alle tilknyttede systemer: CRM (SuperOffice) ERP (PAM)++ YIT Building Systems - Bedriftspresentasjon_ Okt 2007

Erfaringer Gevinst Synkronisering gir enklere dataadminstrasjon og fornøyde brukere Bedre datakavlitet ved nyregistreringer Bruk av Dun&Bradstreet sikrer at kundedata har riktig forretningsinformasjon Unik ID (DUNS) for hver geografiske avdeling gir god mulighet for vasking av registre senere.

Fremtiden Utvide Masterdataløsningen med støtte for Party.Vendor (Leverandører) Person (interne og eksterne) Koble inn nye systemer på løsningen Evatic (Nytt servicesystem) Formula (Lønn/personal)

YIT Integration strategy - Key principles Plan for integration Dialogue about integration is required early in the development process The integration aspect must be included in the project plans Integration development shall follow the common development steps; Requirements analysis and design Loose coupling Interfaces shall be loosely coupled, backward compatible and self describing Loosely coupled = Messaging Backward compatible = work with Self describing = XML meaning no direct connections Meaning use of the standardised integration architecture = Biztalk Canonical data model There is one data model on (Group, Local?) level for every data entity Business objects The canonical model is a defined structure of data which is used for integration BizTalk Tjänste Orienterad Arkitektur

MasterData fas 1 Översikt Mobile clients Actors External Channels Process services Business Processes Initiera Uppdatera Information processes Information services Business services Rules services Security Integration Services Directory Access services / adapters Validation/ Meta Data Information systems PAM Super Office Party MASTER Direct use though ordinary user interfaces Direct use though ordinary user interfaces

MastyerData fas 1 Steg 1 PAM Actors External Channels Process services Mobile clients Actors External Channels Process services Business Processes Information process 1 Information processes Information services Business services Send Event Rules services Security Integration Services Directory Access services / adapters Validation/ Meta Data Information systems PAM Super Office Party MASTER Direct use though ordinary user interfaces Direct use though ordinary user interfaces

MasterData fas 1 Steg 2 PAM Actors External Channels Process services Mobile clients Actors External Channels Process services Business Processes Information process 1 Information processes 2 Information services Business services Send Update/insert Rules services Security Integration Services Directory Access services / adapters Validation/ Meta Data Information systems PAM Super Office Party MASTER Direct use though ordinary user interfaces Direct use though ordinary user interfaces

MasterData fas 2 Översikt Information systems PAM Validation/ Meta Data Actors Integration Services Information services External Channels Directory Process services Direct use though ordinary user interfaces Mobile clients Security Access services / adapters Business Processes Information processes Business services Rules services Party MASTER Super Office Human Interaction Portal

MasterData fas 2 Steg 1 PAM External Channels Process services Mobile clients Human Interaction Portal External Channels View form Process services Business Processes Information process Information processes 1 Information services Business services Rules services Security Integration Services Directory Access services / adapters MQ Series SQL SQL Validation/ Meta Data Information systems PAM Super Office Party MASTER Direct use though ordinary user interfaces Direct use though ordinary user interfaces

Direct use though ordinary user interfaces MasterData fas 2 Steg 2 Information systems PAM Validation/ Meta Data Integration Services Information services External Channels Directory Process services Direct use though ordinary user interfaces Mobile clients Security Access services / adapters Business Processes Information processes Business services Rules services Search Party 1 Information process MASTER Super Office Provide Party(s) SQL 2 WS Human Interaction Portal Initiate

MasterData fas 2 Steg 3 PAM External Channels Process services Mobile clients Human Interaction Portal External Channels Select Party Process services Business Processes Information process Information processes 1 2 3 Information services Business services Rules services Security Integration Services Directory Access services / adapters Validation/ Meta Data Information systems PAM Super Office Party MASTER Direct use though ordinary user interfaces Direct use though ordinary user interfaces

Direct use though ordinary user interfaces MasterData fas 2 Steg 4 Information systems PAM Validation/ Meta Data Integration Services Information services External Channels Directory Process services Direct use though ordinary user interfaces Mobile clients Security Access services / adapters Business Processes Information processes Business services Rules services Get data 1 Information process Party MASTER Super Office Provide Data SQL 2 WS 4 3

Direct use though ordinary user interfaces MasterData fas 2 Steg 5 Information systems PAM Validation/ Meta Data Integration Services Information services External Channels Directory Process services Direct use though ordinary user interfaces Mobile clients Security Access services / adapters Business Processes Information processes Business services Rules services 1 Information process Party MASTER Super Office 2 4 Human Interaction Portal 3 5 View & Complement

Direct use though ordinary user interfaces MasterData fas 2 Steg 6 Information systems PAM Validation/ Meta Data Integration Services Information services External Channels Directory Process services Direct use though ordinary user interfaces Mobile clients Security Access services / adapters Business Processes Information processes Business services Rules services 1 Information process Party MASTER Super Office SQL 2 4 Human Interaction Portal 3 5 Post Update 6 sources Recieve & MQ Series

Direct use though ordinary user interfaces Detailed process - 7 Information systems PAM Validation/ Meta Data Integration Services Information services External Channels Directory Process services Direct use though ordinary user interfaces Mobile clients Security Access services / adapters Business Processes Information processes Business services Rules services 1 Information process Party MASTER Super Office 2 4 Human Interaction Portal 3 5 Receive Confirm 6 7

Search/Read party via portal Biztalk 2006 IBM Mainframe Windows SuperOffice PAM Party MASTER Super Office Human Interaction Portal SQL - SP FindParty Web Service GetPerson() Orchestration GetPerson GetCompany() GetCompany SokPerson() SokForetak() GetType() GetAllTypes() GetType GetAllTypes

Create/update party via portal IBM Mainframe SuperOffice PAM Human Interaction Portal Filedrop even Web Service SavePerson() Web Service SaveCompany() Biztalk 2006 Orchestration SavePerson Orchestration SaveCompany MQ Series SQL - SP InsertContact SQL - SP UpdateContact SQL - SP InsertParty SQL - SP UpdateParty IBM Mainframe Windows Windows PAM Super Office Party MASTER

Business Activity Monitoring Antal uppdateringar av party/dag Antal nya party/dag Tid för kommunikation med D&B Total tid för uppdatering av respektive system Total tid för addering till respektive system Alerts Etc

Demo!

YIT Building Systems - Bedriftspresentasjon_ Okt 2007

YIT Building Systems - Bedriftspresentasjon_ Okt 2007

YIT Building Systems - Bedriftspresentasjon_ Okt 2007

YIT Building Systems - Bedriftspresentasjon_ Okt 2007