Filmmusikkens historie
Forskningsområdets historie Kunstformens historie
Pre-1895: Dramatikk og musikk (eks. Wagners artikkel ”Über die Anwendung der Musik auf das Drama” [1879]) ”Visuell partiskhet” Tidlig filmmusikk-teori: Max Winkler (stumfilmperioden), Hugo Münsterberger (1916), Kurt London (1936) Kulturkritisk vendepunkt: Adorno og Eisler (1947) 60-tallet: Tverrfaglig teori-import Ca : Teoretisk oppsving og mangfold, eks. Claudia Gorbman (1987), Caryl Flinn (1992), Kathryn Kalinak (1992), Royal S. Brown (1994), Annahid Kassabian (2001), Peter Larsen (2005) Filmmusikkens historie Forskningsområdets historie
Stumfilmen var aldri lydløs, men sjelden originalmusikk, ”cinema of attractions” (Gunning) Metropolis (Fritz Lang, 1927) med originalskrevet musikk av Gottfried Huppertz Filmmusikkens historie Kunstformens historie
Det klassiske Hollywood-paradigmet: Vertikal integrasjon, fortellinger som forteller seg selv basert på karakterenes motiver The Best Years of Our Lives (William Wyler, 1946) med musikk av Hugo Friedhofer Filmmusikkens historie Kunstformens historie
50-tallet: Forsiktig eksperimentering, progressiv jazz utfordrer den neoklassiske, symfoniske stilen A Streetcar Named Desire (Elia Kazan, 1951) med musikk av Alex North Filmmusikkens historie Kunstformens historie
60-tallet: 1. Populærmusikk (”kompilasjon” og originalskrevet) The Graduate (Mike Nichols, 1967) med musikk av Simon & Garfunkle Filmmusikkens historie Kunstformens historie
60-tallet: 2. Sterkere eksperimentering med a) musikk-type og b) musikk til bilde Planet of the Apes (Franklin J. Schaffner, 1968) med musikk av Jerry Goldsmith Filmmusikkens historie Kunstformens historie
60-tallet: 2. Sterkere eksperimentering med a) musikk-type og b) musikk til bilde The Good, the Bad and the Ugly (Sergio Leone, 1966) med musikk av Ennio Morricone Filmmusikkens historie Kunstformens historie
70-tallet: ”The New Hollywood (post-modernisme og neo-klassisisme) 1977: Star Wars (musikk av John Williams) gjør det klassiske, symfoniske lydbildet populært igjen 80-tallet: Synthbasert populærmusikk (MIDI) i tillegg til den klassiske stilen 90-tallet: ”The Media Ventures Sound” blander synth og orkester, konkurrerer med lydeffekter, ”temp tracks” The Rock (Michael Bay, 1996) med musikk av Hans Zimmer Filmmusikkens historie Kunstformens historie
I dag: Totalt heterogent i forhold til medium (TV, dataspill, film) og stil (pop, rock, klassisk, elektronisk), synergi Filmmusikkens historie Kunstformens historie