Torturforebyggende arbeid i FN Nora Sveaass 27. November 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Menneskerettighetsutvalget i Norsk Psykologforening
Advertisements

DROPS simulator - konspetet •En ny tilnærming til å forhindre DROPS •En interaktive 3D simulering av riggen, som gjør det mulig for brukeren å: - utføre.
Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
Everyone Print Kalle Snarheim.
CIP Large Scale Pilots … og litt til Et raskt overblikk NorStella 2/5/2012 Kjell Hansteen Mobil
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Ledelsesinformasjonsystem
Skipshopphugging – gjeldende og fremtidig internasjonalt rammeverk Sveinung Oftedal seniorrådgiver.
Institutt for kriminologi og rettssosiologi Forholdene under frihetsberøvelse: utlendinger og innlendinger Katja Franko Aas Institutt for kriminologi og.
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
Menneskerettighetsutvalget i Norsk Psykologforening Etablert i 1998.
Hvordan å lykkes hos NFR? Benedicte Bull. Eksempel I: “ARMED VIOLENCE IN LATIN AMERICA: HUMANITARIAN CHALLENGES AND POLITICAL DILEMMAS” O Criminal armed.
Professor Mads Andenæs introduserer juridiske fag og juridisk metode.
Folkerettslig sedvane
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
: Application from 2009 resubmitted, adapted to new organization Results known September 2011 Reorganization of Notur into kjernetjenester.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Etelka Tamminen Dahl Nasjonalt søkerseminar 4. februar 2011
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
1 Det internasjonale helsereglemetet Synne Sandbu, overlege Avd. for vaksinasjon og immunitet Divisjon for smittevern Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
1 p.nr / des : profilundersøkelse 2010 Profilundersøkelse 2010 : 15 år+ oljeindustriens landsforening utarbeidet av Synovate Norge (tidligere.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Netværksbaserede indsatser som integreret tilgang The grass is always greener on the other side …
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. TEMA.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Sikkerhetsarbeid i den nordiske fiskeflåten -Et arrangement under Norges formannskap i Nordisk Ministerråd 2012 Tromsø Trends of the fatal.
Instruksjoner for lærere & veiledere som benytter Appearance Matters treningsmoduler LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Hva skal til for å lykkes med en internasjonal forskningsavtale? Erfaringer fra arbeidet med Japan-avtalen Svein Grandum Teknologiutsending, Tokyo
JUS5701 Kjetil Mujezinović Larsen
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Understanding the book Race of the Birkebeiners by Lise Lunge-Larsen, Mary Azarian (Illustrator)
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - TEKNISKE.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
Flykaprersaken Pressekonferanse Bakgrunn Kapret i 1993 et fly i Baku og førte det til Norge. Ble utlevert til Russland i 1995 for soning Søkte.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Siste nytt fra FNs klimapanel Aerosols in Europe samling 5/3-15 Marianne T. Lund, CICERO.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Dag 5: Individer i folkeretten Rettssubjekter: Interessesubjekter Påtalesubjekter Handlingssubjekter Ansvarssubjekter.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Harmonisering av den materielle retten Professor dr. juris Giuditta Cordero-Moss.
Menneskerettighetsutvalget i Norsk Psykologforening
Økonomiske forutsetninger
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Skipskontroll og klassifikasjon
SRPP Guidance in Norway
Menneskerettigheter og
CCC-Bi-monthly Meeting Presentation on
LO2 – Understand Computer Software
Fra valg til læring.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
ALL vectors have two components (x and y)
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Getting to Genuine Collaboration
WG Joint Inter-Change Date: Authors: Name Company
TGr Closing Report May 2005 Date: Authors: January 2002
Utskrift av presentasjonen:

Torturforebyggende arbeid i FN Nora Sveaass 27. November 2012

”No one shall be subjected to torture or to cruel, inhuman or degrading treatment or punishment”

Det absolutte forbud mot tortur er nedfelt i •Verdenserklæringen om menneskerettigheter art. 5 •FNs konvensjon om sivile & politiske rettigheter, art. 7 •Den europeiske menneskerettighets konvensjon art. 3 •FNs torturkonvensjon - i sin helhet er viet forbudet mot tortur og annen grusom, umenneskelig og nedverdigende behandling eller straff

Krav om forebygging av tortur i konklusjoner og anbefaliner •Barnekomiteen (CRC) •Komiteen for sivile og politiske rettigheter (CPPR) •Torturkomiteen

Det å hindre at tortur forekommer …….Det ultimate mål i alt arbeid mot tortur og umenneskelig behandling

Optional Protocol to the Convention against Torture and other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment Adopted on 18 December 2002 at the fifty-seventh session of the General Assembly of the United Nations by resolution A/RES/57/199. Entered into force on 22 June Today: 64 ratifications, 72 signatories

Convention against Torture and Other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment •Vedtatt i 1984 •Trådte i kraft i 1987 •Totalt 152 land har ratifisert •Rapportering hvert 4 år

Torturkonvensjonen – sentrale prinsipper •Det absolutte forbudet •Staters ansvar med hensyn til forebygging •Non-refoulement •Undervisning – opplæring •Ansvar for undersøke, sanksjonere tortur •Oppreising, kompensasjon til utsatte

The obligation to prevent, Article 2 •2.1. Each State Party shall take effective legislative, administrative, judicial or other measures to prevent acts of torture in any territory under its jurisdiction. •2.2 No exceptional circumstances whatsoever, whether a state of war or a threat of war, internal political in stability or any other public emergency, may be invoked as a justification of torture.

General comment to article 2 - adopted November 2007 •Stating the non-derogable nature of prohibition and prevention both of torture and ill-treatment •Obligation to take effective measures to prevent torture, including by ensuring that legal provisions in fact are enforced •To avoid legal loopholes that create impunity

Scope of State obligations •Each State Party should prohibit, prevent and redress torture and ill-treatment in all contexts of custody or control, for example, in prisons, hospitals, schools, institutions that engage in the care of children, the aged, the mentally ill or disabled, in military serice and other institutions as well as contexts where the failure of the State to intervene encourages and enhances the danger of privately inflicted harm (par. 15, p.4).

Private actors and non-state officials •Where state authorities know or have reasonable grounds to believe that acts of torture or ill-treatment are being committed by non-State officials or private actors and they fail to exercise due diligence to prevent, investigate, prosecute and punish such non- State officials or private sectors consitently with this convention, the State bears responisbility……

•Since the failure of the State to exercise due diligence to intervene to stop, sanction and provide remedies to victims of torture facilitates and enables non-State actors to commit acts impermissible under the Convention with impunity, the State’s indifference or inaction provides a form of encouragement and/or de facto permission. The Committee has applied this principle to States parties’ failure to prevent and protect victims from gender-based violence, such as rape, domestic violence, female genital mutilation, and trafficking.

Forbud og forebygging •Klare krav om uavhengig og regelmessig monitorering •Gode systemer for klage og klagebehandling og oppfølging •Opplæring av politi, rettssystemet, helsepersonell og andre i torturkonvensjonen •Og i manualen for å oppdage og dokumenter tortur og CIDT – Istanbul protokollen

Assessment and documentation of torture and consequences of torture Betydningen av å kunne utrede og dokumentere tortur Det er utviklet en egen manual som angir tilnærming og betydning av dette Både CAT og Subkomitteen (SPT) understreker betydningen av at denne manualen benyttes aktivt

OFFICE OF THE UNITED NATIONS HIGH COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS Geneva PROFESSIONAL TRAINING SERIES No. 8/Rev.1 UNITED NATIONS New York and Geneva, 2004 Istanbul Protocol Manual on the Effective Investigation and Documentation of Torture and Other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment

Arrticle 20 •If the Committee receives reliable information which appears to it to contain well-founded indications that torture s being systematically practiced in the territory of a State Party the Committee shall invite that State Party to cooperate in the examination of the information and to this end to submit observartions with regard to the information concerned

Tortur forebygging: Op cat •Analysere forhold som representerer risiko for tortur •En holistisk tilnærming til alle relevante faktorer som kan preget forhold og behandling av mennesker som er frihetsberøvet •Besøk til steder hvor mennesker som er frihetsberøvet oppholder seg – nøkkelen til tortur forebygging •Dialog og samarbeid med myndigheter for informasjon og oppfølging av rapporter