Bologna-prosessen og Norges ansvar i forhold til utstedelse av DS. Hva er egentlig et Diploma Supplement – vitnemålstillegg? Seminar om Diploma Supplement.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bologna og Tuning Hvor er vi nå? George W. Francis (Bologna ekspert)
Advertisements

IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Norwegian Ministry of Local Government and Regional Development Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk.
Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
Endgame - Lessons from Afghanistan Torbjørn L. Knutsen.
Everyone Print Kalle Snarheim.
CIP Large Scale Pilots … og litt til Et raskt overblikk NorStella 2/5/2012 Kjell Hansteen Mobil
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
TWN Washington Øivind Christoffersen Director General, Statsbygg (Norway) Turning customer feedback into appropriate actions and customer satisfaction.
The Trondheim Toll Ring System
Ledelsesinformasjonsystem
Key takes from the CXPA breakfast meeting 19th of march 2013 Summarized by KOBRA – Full text from Post It notes available in notes 1.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Norwegian national governance of archetypes
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
Faktoranalyse Thore Egeland UiO/HIO 9 sept
EQUASS Assurance - en fordypning ”Å dele er å forbedre”. (”To share is to improve”). ERFA-konferansen i Trondheim nov
Forum Produktutvikling og Design Temadag om Mekatronikk og produktutvikling Johan Rusaanes FMC Kongsberg Subsea.
: Application from 2009 resubmitted, adapted to new organization Results known September 2011 Reorganization of Notur into kjernetjenester.
Litt om IEEE LOM Learning Object Metadata standard
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Etelka Tamminen Dahl Nasjonalt søkerseminar 4. februar 2011
2 ECTS og DS Label Flesland Frank Moe, SIU.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Bærekraft i Agder og Telemark. Definisjoner og dialog Stina Torjesen, UiA.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
1 About critical attitude when reading Lill Kristiansen, Prof. Dr. Scient Department of Telematics, NTNU Material was originally written.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Citation and reference tools for your master thesis
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
fra nachspiel ide til eksport vare
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. TEMA.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Sikkerhetsarbeid i den nordiske fiskeflåten -Et arrangement under Norges formannskap i Nordisk Ministerråd 2012 Tromsø Trends of the fatal.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Instruksjoner for lærere & veiledere som benytter Appearance Matters treningsmoduler LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Understanding the book Race of the Birkebeiners by Lise Lunge-Larsen, Mary Azarian (Illustrator)
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Biological quality assurance in Norway– Biological standards
CCC-Bi-monthly Meeting Presentation on
LO2 – Understand Computer Software
Kaveet Patel – Education Officer
WG Joint Inter-Change Date: Authors: Name Company
Aboriginal Self Government and the Treaty Process
Advising Freshmen in the Second Semester
ACCG Project Development & Approval Process
TGr Closing Report May 2005 Date: Authors: January 2002
What belongs in state storage API’s?
Advising the Division III Student-Athlete
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Formalities in the final months May 22, 2019
Burnaby District Scholarships
Utskrift av presentasjonen:

Bologna-prosessen og Norges ansvar i forhold til utstedelse av DS. Hva er egentlig et Diploma Supplement – vitnemålstillegg? Seminar om Diploma Supplement 7. mai 2009, Scandic Bergen City Hotel Etelka Tamminen Dahl

Universitets- og høgskoleloven § Vitnemål (1) Institusjonen utferdiger vitnemål om fullført utdanning. Samtidig skal det utferdiges Diploma Supplement. NOKUT kan gi retningslinjer for innholdet i Diploma Supplement. (PÅLEGG)

Bolognaprosessen Som deltaker i Bolognaprosessen har Norge bundet seg til vedtak og anbefalinger, og deriblant gått inn for utstedelse av vitnemålstillegg til våre ferdige kandidater. (pålegg)

Lisboa konvensjonen – The Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European Region 1997 “The Parties shall promote, through the national information centres or otherwise, the use of the Unesco/Council of Europe Diploma Supplement or any other comparable document by the higher education institutions of the Parties.” (pålegg) 48 land har ratifisert konvensjonen. Norge ratifiserte konvensjonen i 1999 som det første av de nordiske land.

Utstedelse av engelskspråklig vitnemål “Det skal bare utstedes ett originalvitnemål etter et fullført utdanningsprogram. Dette skal være på norsk, med mindre programmet i sin helhet er gjennomført på engelsk. Vitnemålet kan suppleres med karakterutskrift på engelsk, og dokumentasjon som forklarer noe om det norske gradssystemet, oppbygning og begreper. Departementet anbefaler å bruke CEPES/UNESCO Diploma Supplement til dette.” brev av fra Det kongelige kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet til Universitetet i Tromsø med kopi til de andre norske lærestedene innenfor høyere utdanning.

Behov for verktøy i forbindelse med godkjenning av utdanning fra andre læresteder Supplement to Higher Education Diplomas - det første forslaget til Diploma Supplement, utarbeidet av UNESCO/CEPES i 1988 Universitetsrådet sendte i 1992 til universitetene og de vitenskapelige høgskolene modellen med en anbefaling at DS burde bli tatt i bruk. (Avviker en del fra dagens modell)

Bolognaprosessen Bolognaerklæringen i 1999: 1.satsningsområde: ”Adaption of a system of easily and comparable degrees, also through the implementation of the Diploma Supplement, in order to promote European citizens employability and the international competitiveness of the European higher education system.”

Berlinkommunikeet i 2003: ”Recognition of degrees: Adoption of a system of easily readable and comparable degrees Ministers underline the importance of the Lisbon Recognition Convention, which should be ratified by all countries participating in the Bologna process, and call on the ENIC and NARIC networks along with the competent National Authorities to further the implementation of the Convention. They set the objective that every student graduating as from 2005 should receive the Diploma Supplement automatically and free of charge. It should be issued in a widely spoken European language. They appeal to institutions and employers to make full use of the Diploma Supplement so as to take advantage of the improved transparency and flexibility of the higher education degree systems, for fostering employability and facilitating academic recognition for further studies.”

Bologna Process Stocktaking Report 2009 “The Diploma Supplement (DS) is being implemented but not as widely as would have been expected. Despite the commitment to issuing the DS to all graduates automatically, free of charge and in a widely spoken European language by 2005, just over a half of the countries have managed to implement it fully by 2009.”

The Bologna Club: What U.S. Higher Education Can Learn from a Decade of European Reconstruction Clifford Adelman, Institute for Higher Education Policy, May Developing a distinctive version of diploma supplement that summarizes individual student achievement

Det internasjonale Diploma Supplement Modellen, som det ikke er lov å avvike fra, er utarbeidet av Europakommisjonen, Europarådet og UNESCO/CEPES i 1998 Dokumentet består av følgende: Fast ledetekst og 8 hovedpunkter: 1.INFORMATION IDENTIFYING THE HOLDER OF THE QUALIFICATION 2.INFORMATION IDENTIFYING THE QUALIFICATION 3.INFORMATION ON THE LEVEL OF THE QUALIFICATION 4.INFORMATION ON THE CONTENTS AND RESULTS GAINED 5.INFORMATION ON THE FUNCTION OF THE QUALIFICATION 6.ADDITIONAL INFORMATION 7.CERTIFICATION OF THE SUPPLEMENT 8.INFORMATION ON THE NATIONAL HIGHER EDUCATION SYSTEM Alle punktene har underpunkter bortsett fra nummer 8.

Det internasjonale Diploma Supplement Dokumentasjon over og beskrivelse av kandidatens utdanning skrevet på et av de store internasjonale språkene –i forbindelse med godkjenning av utdanning –I forbindelse med søknad om jobb –I forbindelse med forklaring av landets utdanningssystem (punkt 8)

Hensikten med Diploma Supplement ifølge Europa- kommisjonen “the Diploma Supplement (DS) is a document aimed at improving international ‘transparency’ and at facilitating the academic and professional recognition of qualifications (diplomas, degrees, certificates etc.). It is designed to provide a description of the nature, level, context, content and status of the studies that were successfully completed by the individual named on the original qualification to which this supplement is appended. It should be free from any value-judgements, equivalence statements or suggestions about recognition. It is a flexible non-prescriptive tool which is designed to save time, money and workload. It is capable of adaption to local needs.” A description of the national higher education system within which the individual named on the original qualification graduated has to be attached to the DS. This description is provided by the National Academic Recognition Information Centres (NARICs) and is available on the website: (Infoen som gjelder Norge er ikke oppdatert i denne adressen, NOKUT)

Definisjoner Diploma Supplement – The Diploma Supplement model was developed by the European Commission, Council of Europe and UNESCO/CEPES. The purpose of the supplement is to provide sufficient independent data to improve the international “transparency” and fair academic and professional recognition of qualifications (diplomas, degrees, certificates etc.) It is designed to provide a description of the nature, level, context, content and status of the studies that were pursued and successfully completed by the individual named on the original qualification to which this supplement is appended. It should be free from any value judgements, equivalence statements or suggestions about recognition. html Erasmus Mundus 2009 – 2013, Programme Guide

Implementeringen av Diploma Supplement I Norge Katalysator: UNESCOs verdenskonferanse i 1998 I mai 1999, brev fra departementet til lærestedene: Diploma Supplement skulle være innført i løpet av 2001! -Innført i universitets- og høgskoleloven i 2003 i forbindelse med innføringen av Kvalitetsreformen

Hvem er kjent med Diploma Supplement? Alle studentene som startet sine studier i 2001 og 2002 fikk fra departementet en informasjonsbrosjyre på norsk, utenlandske studenter fikk informasjonen på engelsk I begynnelsen av 2003 fikk alle studenter og alle rådgivere i vgs et informasjonsbrev fra departementet I informasjonen ble det understreket at alle læresteder er pålagt å utstede Diploma Supplement til ferdige kandidater. I dag er det info om DS på websidene ved norske læresteder!

Kvalifikasjonsrammeverk og Diploma Supplement Det anbefales at nasjonale kvalifikasjonsrammeverk relateres til European Qualification Framework for Lifelong Learning (EQF) innen 2010 og at vitnemål som beskriver kvalifikasjoner bør ha referanse til et EQF – nivå fra Selvsertifisering av det norske nasjonale rammeverket er annonsert til å gjennomføres i 2013 (brev fra KD ).

Aktører i Norge Kunnskapsdepartementet -Svarer bl.a. på Stocktakingrapporten NOKUT (Enic/Naric) -Overordnet ansvar for utviklingen av Diploma Supplement i Norge samt oppdateringen av punkt 8 i Diploma Supplement -Kontakt med de elektroniske studentsystemene om oppdatering -Opplæringsseminarer Spørsmål: Etterspør NOKUT vitnemål og vitnemålstillegg i forbindelse med evalueringer? FS evt andre Implementering av oppdateringer fra NOKUT SIU -Informasjon om Diploma Supplement Label -Bolognaekspertene UHR -Mottaker av forslag fra lærestedene til forbedringer? -De nasjonale fagrådene? Lærestedene -Utstedelse og KVALITETSSIKRING av Diploma Supplement

19 Forslag til tilleggstekst i Diploma Supplement punkt 8 The Norwegian grading scale, which is employed by all Norwegian institutions of higher education, follows the ECTS letter grading scale, but is applied in accordance with nationally established grading criteria. There is a qualitative description for each of the different grades and the scale is used absolutely (criterion-referenced assessment) rather than relatively (norm-referenced assessment). The use of the grading scale is monitored by a national group appointed by the Norwegian Association of Higher Education Institutions and the distribution of the grades is evaluated in accordance to the ECTS grading scale. (Your Guide UiB 2008)‏

Diploma Supplement Lærestedets visittkort