Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Kort om innsyn og åpenhet
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Retting og sletting mv av personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Opplysningsplikt og opplysningsrett Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) -Spesielt om elektronisk saksbehandling Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Personopplysningslovens virkeområde og grunnleggende begreper Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Grunnleggende begreper i person-opplysningsloven og lovens virkeområde
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN

Grunnleggende om forholdet mellom forvaltningsloven og personopplysningsloven Forvaltningsloven: 1967, jf lovforarbeider i 1950-årene Gjelder ift offentlige myndigheter Gjelder (i stor grad) vedtak, særlig enkeltvedtak Delvis oppdatert ift skriftlighet, underskrift og elektronisk kommunikasjon Personopplysningsloven: 2000, jf lovforarbeider 1995 Personregisterloven: 1978, jf lovforarbeider i 1974 Gjelder uavhengig av sektor (også myndigheter) Gjelder uten hensyn til vedtak, men er likevel delvis “beslutningsorientert” For det meste rettet inn mot elektronisk behandling Kravet til forsvarlig saksutredning i fvl § 17, jf krav i pol § 11

Personopplysning - noens personlige forhold Fvl § 13: Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om: 1) noens personlige forhold, eller ... Pol § 2, a: Personopplysning: opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson Særlig rettslig grunnlag (§ 9) Konsesjons- plikt (§ 33) Sensitive opplysninger Andre taushets- pliktige opplys- ninger "Åpne" Noens personlige forhold (taushetsplikt) Innsyn

Rett til informasjon og kontradiksjon under saksforberedelsen Fvl § 17, 2: Dersom det under saksforberedelsen mottar opplysninger om en part eller den virksomhet han driver eller planlegger, og parten etter § 18 jfr. § 19 har rett til å gjøre seg kjent med disse opplysninger, skal de forelegges ham til uttalelse. Pol § 20, 1: En behandlingsansvarlig som samler inn personopplysninger fra andre enn den registrerte selv, skal av eget tiltak informere den registrerte om hvilke opplysninger som samles inn og gi informasjon som nevnt i § 19 første ledd så snart opplysningene er innhentet.