Mer om innmeldinger Kapittel 8.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakgrunn Noen eksempler er avanserte for deltakere som starter på null. Derfor bør man for bruke tavle / flipover eller enda bedre: Gi deltakerne kort.
Advertisements

Kapittel 12 Påkast / Turneringsbridge. Eksempel ♠ Dkn8 ♥ 432 ♦ KD109 ♣ Dkn6 ♠ K107 ♥ 1098 ♦ Ekn ♣ EK1097 ♠ 543 ♥ EKDkn ♦ 543 ♣ 543 ♠ E962 ♥ 765 ♦ 8762.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
VELKOMMEN TIL KURS VK 2 ”Spill Bridge2”.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. NYTT OPPLÆRINGSMATERIELL  BOKPAKKE SOM INNEHOLDER CD OG KORTSTOKKER.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. Spill bridge 2 Kapittel 3 Repetisjon av åpners andre melding.
Kapittel 2 Delkontrakt, utgang og slem. Fra sist (1) • NS spiller mot ØV • To deler • Meldedel bestemmer • hva som bli trumf og hvor mange stikk som skal.
Slemteknikk Noen tips og råd...
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS!
Lynkurs: Lær bridge på 1-2-3!
KAP 1: INTRODUKSJON  ╔ N ╗ V Ø ╚ S ╝  Nord (N) spiller med syd (S) og vest (V) spiller med øst (Ø). N og S er makkere, og spiller på parti mot Ø og V.
Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.
Åpners andre melding Kapittel 6. Tidligere Har sett at svarhånda ofte kan melde sluttkontrakten direkte. Eksempel 1 NT – 3 NT 1 hj – 4 hj I andre tilfelle.
Innmeldinger Kapittel 8. Nord, ingen Eksempel ♠ D9 ♥ EK7632 ♦ 86 ♣ ED2 ♠ 62 ♥ Dkn108 ♦ kn4 ♣ ♠ kn743 ♥ 94 ♦ KD732 ♣ K8 ♠ EK1085 ♥ 5 ♦ E1095 ♣ kn109.
Opplysende dobling Kapittel 9. Dobling Oftest brukt når vi tror motparten går bet(er) Får da flere poeng. Udoblet teller 50 poeng for hver bet utenfor.
Kapittel 10 Sterke åpningshender – kunstige meldinger.
Svar på åpning i 1 i farge Kapittel 5. Makker åpner med en majorfarge Med 4 korts trumfstøtte (eksempel med 1 hj) – 0 – 5 htp → pass – 6 – 9 htp → enkel.
Gode eller dårlige kort Kapittel 3. Fra sist Melder i stigende rekkefølge fra 1kl (ru – hj – sp) til 7NT Kontrakten er bestemt når de 3 neste spillerne.
Kapittel 11 Svake åpningshender. Sperremeldinger Kan åpne noen ganger med mindre enn 12 hp Forutsetning – Bra farge på minst 6 kort Hensikt – Gi makker.
Meldingene etter 1NT-åpning Kapittel 4. Fra sist (1) Åpning – Minst 12 hp – 15 – 17 og balansert hånd → 1NT – Ellers Lengste farge Høyeste farge av 2.
Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.
Spill bridge 2 KAPITTEL 2 Repetisjon av svarhåndens første melding Mer om Finesser.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Svar på oppl. dobling V N Ø S 1 ru dobl p ?
SPILL BRIDGE 1 KAPITTEL 3 OG 4 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 21. OKTOBER 2014.
Kapittel 5: Svar på åpning i 1 i farge SPILL BRIDGE 1 kapittel 5 og 6 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 28. OKTOBER 2014.
UTSPILL MOT TRUMFKONTRAKT I mange tilfeller bruker en samme regler for utspill mot trumf som mot NT-kontrakt. 1. Det høyeste kortet i en sekvens. K D Kn.
UTSPILL MOT NT-KONTRAKT
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS! SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 14. OKTOBER 2014.
DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING  6 3  E 10 7 Kn 4 2 E  E D Kn 2  K 5  D  E Kn 5 3 DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 7 og 8 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 4. NOVEMBER 2014.
FJERDE FARGE Når en av makkerne melder den fjerde fargen, viser ikke det i utgangspunktet lengde i fargen men ber makker vise hånden sin bedre. Eksempel:SN.
Øvingsoppgaver for meldinger Per Nordland. Øvingsoppgave meldinger 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 Pass.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 9 og 10 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 11. NOVEMBER 2014.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 11 og 12 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 18. NOVEMBER 2014.
Vienna - tilpasning Hennings opplegg ♠ ♥ ♦ ♣. Åpning: 1 ♣ negativt svar Krav for en runde. Ingen 5-kortsfarge utenom eventuelt ♣. Minst 13 hp Svarhånd1.
Norsk Bridgeforbund Velkommen til bridgekurs Spill bridge 3.
Meldingene M1 Per Nordland Meldingsforløpsperioden starter og avsluttes (M2)  §17 A Meldingsforløpsperioden på et spill starter for en side når én av.
Spill bridge 3 Kapittel 4 Åpners andre melding. Kortfargevisning – en konvensjon Etter meldingsforløpet 1  2  eller 1 2 – Meld av kortfarge (singelton,
Spill bridge 3 Kapittel 8 Spilleføring i grand – tempo og teknikk.
Spill bridge 3 Kapittel 9 Spilleføring i trumfkontrakter.
Spill bridge 3 Kapittel 3 Stenbergs 2NT. Du sitter med ♠ kn 7 5 ♥ K D kn 9 8 ♦ E 8 ♣ E D kn og åpner med 1 ♥. Makker støtter til 4 ♥. Har vi slem (12.
Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge». Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to.
Praktisk bridge Spill 21.
Praktisk bridge Spill 4.
Spill bridge 3 Kapittel 5 Svarers andre melding.
Praktisk bridge Spill 2.
Praktisk bridge Spill 6.
Praktisk bridge Spill 12.
Praktisk bridge Spill 7.
Nord/Ingen Vest Nord Øst Syd 1NT 1
Praktisk bridge Spill 8.
Praktisk bridge Spill 13.
Praktisk bridge Spill 3.
Praktisk bridge Spill 11.
Praktisk bridge Spill 5.
Spill bridge 3 Kapittel 10 Oppsummering.
Praktisk bridge Spill 1.
Praktisk bridge Spill 10.
Landslagssamling LetoHallen
Bruk av skjermer Allan Livgård 5. Januar 2018
Utspill, påspill og styrkekast
Bridgekurs Xx skole Dato, 2018.
Mer om sterke åpningshender
Åpningshåndas andre melding
Honnørpoeng Spill med trumf Lektion 2.
Praktisk bridge Spill 19.
Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene.
Praktisk bridge Spill 24.
Utskrift av presentasjonen:

Mer om innmeldinger Kapittel 8

Fordeler og ulemper ved innmeldinger Vi kan ha høyeste kontrakt Vi kan hjelpe makker med utspillet/motspillet Vi kan gjøre det vanskeligere for motparten å komme i beste kontrakt Ulemper: Du kan risikere at motparten dobler deg, og at du går doblede beiter Motparten får den samme informasjonen som makker, slik at du kan sladre om hvordan kortene sitter fordelt

3 forskjellige innmeldinger Svake hoppinnmeldinger i egen langfarge, minst 6 kort og 6-11 hp Innmelding 1NT = 15-17 hp, jevn hånd og hold i motpartens farge Fargeinnmelding på laveste nivå, minst 5 kort i fargen og 11-17 hp Har man mer enn 17 hp, må man innlede med en opplysende dobling. I tillegg til å stille krav til lengde på fargen og hp, er det også viktig at kvaliteten på fargen er god.

Noen eksempler Hva melder du med disse fire hendene etter at mth. (motstander til høyre) åpner med 1♦? ♠EKkn10743 ♥5 ♦52 ♣953 ♠10764 ♥KD10 ♦EDkn ♣E104 ♠D54 ♥KD ♦E52 ♣D9543 ♠4 ♥1092 ♦K42 ♣EKkn1095

Svar eksempler Vi har 8 hp og en god 7-kortsfarge spar. Hoppinnmelding viser minst 6 kort og 6-11 hp, her har vi en god 7-kortsfarge, og vi kan derfor gjøre et dobbelthopp. Vi melder derfor 3 ♠ Vi har 16 hp, en jevn hånd og hold i motpartens farge. Vi melder derfor inn 1NT Vi har 13 hp, men vi har bare 3-2 i major, så vi kan ikke doble opplysende, og vi har en dårlig 5-korts kløverfarge. Beste melding er derfor pass Her har vi bare 11 hp, men kløverfargen er mye bedre enn i forrige eksempel. Vi kan derfor melde inn 2♣

Svar på innmelding med støtte Svarene på innmelding er veldig lik svarene på åpningsmeldinger. Siden makker har lovet minst 5 kort i fargen, trenger vi ikke mer enn 3 kort for å støtte. Med 6-9 htp og minst 3 korts støtte, støtter vi med en enkel høyning i makkers farge. Med 10-12 htp og minst 3 kort støtte, støtter vi med hopp i makkers farge. Med 13+ htp og minst 3 korts støtte, melder vi utgang i makkers farge. Husk på at hvis man har minortilpass, vil man ofte foretrekke 3NT fremfor 5 i minor.

Svar på innmelding uten støtte Siden makker er begrenset til 17 hp, må vi har minst 8 hp for å melde uten støtte. Ny farge på 1-trinnet viser 5+ i fargen og 8+ hp Ny farge på 2-trinnet viser 5+ i fargen og 10+ hp 1NT viser 8-10 hp og hold i motpartens farge 2NT viser 11-12 hp og hold i motpartens farge 3NT viser 13+ hp og hold i motpartens farge

Et lite tips Dersom motparten har åpnet meldingene, har du som spillefører en fordel av å vite hvor de fleste honnørene er plassert. Hvis du er i tvil om å melde utgang eller ikke, så kan man se etter om motpartens honnører sitter gunstig plassert for oss. Dersom det er tilfelle kan man ta i litt ekstra i meldingene.

Oppgaver ♠A107 ♥5 ♦KDkn52 ♣D953 2) ♠AK1082 ♥976 ♦D1052 ♣8 Mtv. åpner 1♥ og makker melder inn 1♠, mth sier pass. Hva melder du nå? 2) ♠AK1082 ♥976 ♦D1052 ♣8 Mtv. åpner 1♣, makker melder inn 1♦, mth sier pass.

Oppgaver 3) ♠K43 ♥AD9 ♦10952 ♣Akn6 ♠K73 ♥Kkn1094 ♦1092 ♣AD Mtv. Åpner med 1♥, makker melder inn 2♦, mth. sier pass. Hva melder du nå? ♠K73 ♥Kkn1094 ♦1092 ♣AD Mth. åpner med 1♣, du melder inn 1 ♥, pass fra mtv. Makker sier 3♥, pass til høyre, og din tur?

Svar på oppgaver Vi har 12 hp og kan regne med 2 trumfpoeng for singel hjerter, siden vi har minst 8 spar til sammen med makker. Med 14 htp kan vi melde 4♠. Vi har tilpass til makkers ruter, og dermed 11htp, men vi foretrekker å finne majortilpass fremfor minortilpass. Vi melder derfor 1♠ først, som viser 8+ hp og 5+ spar. Hvis makker ikke har spartilpass, kan vi støtte ruteren etterpå.

Svar på oppgaver 3) Vi har 14 hp og ruterstøtte til makker, vi kan derfor melde utgang. Siden vi har et solid hjerterhold, melder vi 3NT, siden det stort sett er enklere å komme til 9 stikk i NT enn 11 stikk i minorkontrakt. 4) Vi har 14 htp, og makker har vist 10-12 htp og 3+ ♥. Vi har litt i underkant for å løfte til 4 ♥, men vi vet at øst har majoriteten av honnørpoengene for åpningen sin. Dermed kan vi anta at honnørene i kløver og spar sitter gunstig for vår del, og tar i litt ekstra og melder 4 ♥.