Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertFlemming Slettebakk Endret for 9 år siden
1
KAP 1: INTRODUKSJON ╔ N ╗ V Ø ╚ S ╝ Nord (N) spiller med syd (S) og vest (V) spiller med øst (Ø). N og S er makkere, og spiller på parti mot Ø og V som også er makkere. 4 farger med en bestemt rangering: - spar (sp) har høyest rang - hjerter (hj) - ruter (ru) - kløver (kl) har lavest rang 1.1
2
Hver farge består av 4 honnører = billedkort: Ess (E eller A), konge (K), dame (D eller Q) og knekt (kn eller J) samt ni tallkort fra 2 til 10 (T) Kortene ligger i kortmapper. Kortene tas opp, telles, og sorteres i farger Meldingene bestemmer hvem som skal spille kontrakten (den som blir spillefører). 1.2
3
Hvem blir SPILLEFØRER? Hvem blir UTSPILLER? Hvem blir BLINDEMANN? Blindemann deltar ikke aktivt i spillet, men foretar kun påspill etter spilleførerens direktiver. Hva menes med en HÅND? Et STIKK? Plikten til å følge farge Hva er et GRANDSPILL (NT)? Hva er TRUMF ? Hva er spilleførerens oppgave? 1.3
4
UTSPILL Sekvens: EKD8, KDkn5, Dkn103, kn10932 Uekte sekvens: EKkn5, KD1063, Dkn952 Det fjerde høyeste kortet i din lengste farge: K862, ED764, D108632 1.4
5
SPILLEFØRER må alltid prøve å legge en plan før det spilles til 1. stikk: 1. Hvor mange stikk trenger jeg? 2. Hvor mange sikre stikk har jeg? sikre stikk: Kan tas uten at motparten kommer inn 3. Hvor mange stikk mangler jeg? 4. I hvilken farge og på hvilken måte kan jeg skaffe/godspille de manglende stikkene? I grandspill godspilles ekstrastikkene så fort som mulig (hovedregel) 1.5
6
EKS: Du sitter syd og skal ta ti stikk K6 BORDET E82 K10932 EK2 Utspill ╔ N ╗ D V Ø ╚ S╝ E754 HÅNDEN K3 DJ6 9753 Hvor mange stikk må jeg ha? → Hvor sikre mange stikk har jeg? → Hvor mange stikk mangler? → Hvilken farge skal jeg godspille? → 1.6 10 6 4 Ruter
7
SPILLETEKNIKK : FINESSE (fisk, kapp, kutt) ED2 ╔ N ╗ V Ø ╚ S ╝ 63 Du skal spille fra S. Hvordan kan du få to stikk i spar? 1.7
8
MOTSPILL Legg et lite kort i andre hånd (det er da spillefører eller blindemann som har spilt ut til stikket) K kn 7 ╔ N ╗ D 10 2 V Ø ╚ S ╝ Utspill 5 Du sitter i 2. hånd og legger 2’en. Om spillefører legger 7’en vil makker sannsynligvis få et billig stikk 1.8
9
MOTSPILL Høyt kort i tredje hånd (høyt for makker når makker har spilt ut). 652 ╔ N ╗ Utspill 4 V Ø Kkn3 (3. hånd) ╚ S ╝ Legg kongen Men ikke høyere enn nødvendig D102 ╔ N ╗ Utspill 5 V Ø Kkn3 (3. hånd) ╚ S ╝ Hvis blindemann legger 2’en eller 10’en, legg knekten 1.9
10
SAMMENDRAG KAP. 1 Rangordning: (høyest) (lavest) Sekvens: Minst tre høye kort i rekkefølge Uekte sekvens: To høye kort i rekkefølge Sikre stikk: Stikk som kan tas uten at motspillerne kommer inn. Blindemann: Den som legger opp alle sine kort etter utspillet (spilleførerens makker). Spillefører: Den som spiller egne kort (hånden) og blindemanns kort (bordet) Utspiller: Personen til venstre for spillefører Grand (NT): Spill uten trumf. 1.10
11
Sammendrag kap 1, fortsatt: Utspillsregler: 1) Høyeste kort fra sekvens 2) Fjerde høyeste fra lengste farge Motspill: Lavt kort i 2. hånd, men høyt kort i 3. hånd (høyt for makker). Spilleføring i grand: 1) Etabler manglende stikk ved å godspille stikk i din lengste/beste farge så fort som mulig. 2) Ta finesser om nødvendig. 3) Du spiller en NT-kontrakt og motparten angriper i en farge som du har esset, men ellers få kort: Ikke stikk med esset før du er nødt! 1.11
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.