Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Advertisements

Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Rettslige utfordringer i eForvaltningsprosjekter Dag Wiese Schartum, AFIN Oversikt over rettslige.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag Dag Wiese Schartum.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen innledende bemerkninger til bolken Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Rettskildestudier (annen rettskildeforskning)
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
Elektronisk forvaltning og jus
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Elektronisk forvaltning og jus
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN

Utvikling av beslutningssystemer: - hvem kan gjøre jobben? Spørsmålet om “outsourcing” eller bortsetting av systemutvikling, er ett av mange spørsmål som gjelder hvilken arbeidsdeling det bør være mellom offentlig forvaltning og private aktører... Andre beslektede spørsmål gjelder: Drift av informasjonssystemer Enkeltsaksbehandling (selvbetjening mv) Fastlegging av regler (bransjenormer, standarder) Spørsmålet her er om det organer har begrenset frihet mht bortsetting av systemutviklingsarbeid... finnes rettslige skranker som tilsier at forvaltnings- Svaret er JA, og skranken heter delegasjonslæren Men før vi kan undersøke at delegasjonslæren setter begrensninger for adgangen til å sette bort systemutviklingsarbeid, må vi identifisere visse deler av utviklingsarbeidet som myndighetsutøvelse ...

Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Spørsmålet vi må stille oss er hvorledes vi skal se på denne transformeringen. Hva slags rettslig beslutning(sprosess) er det tale om? For at automatisert rettsanvendelse skal være mulig, må rettsregelen transformeres og uttrykkes ved hjelp av et programmeringsspråk. Mellom disse utsagnene ligger det en påstand om at transformering handler om å utføre rettslige aktiviteter! Årsaken er 1) at utviklingsarbeidet innebærer rettslige fortolkninger som 2) har klare og omfattende rettslige virkninger! ! Må åpenbart anses som myndighetsutøvelse, og da kommer delegasjonslæren til anvendelse! forskrift? Rettslige system-avgjørelser instruks? enkeltvedtak?

Hvilke begrensninger inneholder delegasjonslæren? Departementer kan normalt delegere hvis det ikke holdepunkter for det motsatte Normalt skjer slik delegasjon til underordnede organer men det kan også tenkes at det er adgang til delegasjon til sideordnede organer eller private virksomheter. Forutsetningen vil normalt være at den som delegerer har instruksjonsmyndighet overfor den det delegeres til. Direktorater og andre underliggende organer har ikke delegasjons- adgang med mindre det foreligger klare holdepunkter for det motsatte. Siden det normalt er direktorater og andre underliggende organer som utfører systemutviklingsarbeid og dermed treffer rettslige systemavgjørelser, innebærer delegasjonslæren at de fullt ut må innestå for slike systemavgjørelser som representerer myndighetsutøvelse. Saksforberedelse kan imidlertid settes bort til andre (også private), så lenge dette skjer i samsvar med prinsippet om forsvarlig saksbehandling.