Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De dårige følelsene. Veiene ut..
Advertisements

Kapittel 14 På tur i skogen
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
Kapittel 28 Norgeskartet
Leiligheten til Melissa og Petter
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel 6 oppgave a) Fra presens til 2. kondisjonalis
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 3 oppgave h Sett inn riktig stedsadverb
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Presentasjon av familien til Johanne
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 4 oppgave f. Sett inn riktig form av eiendomspronomenene.
Kapittel 38 Petters familie.
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Værmelding – og noen fakta om Norge
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Kapittel 1 Hilsen fra tante Adele Tante Adele (90 år) på alders- og sykehjem.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Kapittel 5: Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag Ingebjørg.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kapittel 3 En vanlig dag. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. trøtt 2. å jobbe 3. å dusje 4. rotete 5. en jobb 6. hun har ikke lyst 7. mandag.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Kapittel 1 oppgave a) Sett inn substantivene i riktig form
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 1 Hei!.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn substantivene i riktig form.
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 23 Årstidene.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Leiligheten til Melissa og Petter
Begge deler eller begge to?
Hector er en meksikansk kunstner
Kapittel 1: Hei!.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Oppgave 6 a) Fra presens til 2. kondisjonalis
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 9 Å spise sunt og riktig

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. foreldre svigerfar svigersønn barnebarn å forsyne seg rå å få dadler fett å streve dessert travel hjemland b) mor og far a) ektefelles far d) datters mann i) dine barns barn l) å legge mat på tallerkenen til seg selv m) ikke kokt e) motsatt av ”å gi” f) frukt fra palmetre j) noe det er mye av i smør c) å jobbe hardt h) noe man kan spise etter middagen g) opptatt k) motsatt av utland

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. foreldre svigerfar svigersønn barnebarn å forsyne seg rå å få dadler fett å streve dessert travel hjemland b) mor og far a) ektefelles far d) datters mann i) dine barns barn l) å legge mat på tallerkenen til seg selv m) ikke kokt e) motsatt av ”å gi” f) frukt fra palmetre j) noe det er mye av i smør c) å jobbe hardt h) noe man kan spise etter middagen g) opptatt k) motsatt av utland

b) Sett inn hennes eller hans. Johanne og Emilio er på besøk hos foreldrene (til Johanne) ___. Foreldrene (til Johanne) ___ er hyggelige. Familien (til Emilio) ___ bor langt borte. Barna (til Heidi) ___ vil ikke sitte og spise. Leksene (til Ernesto) ___ er ikke vanskelige. Hjemmearbeidet (til Ismenia) ___ er enkelt. 1. hennes 2. hennes 3. hans 4. hennes 5. hans 6. hennes

b) Sett inn hennes eller hans. Kontoret (til Petter) ___ er moderne og fint. Bildene (til Melissa) ___ er i sort- hvitt. Familien (til Melissa) ___ bor i Rwanda. Kunsten (til Hector) ___ er spesiell. Reza vasker bilen (til Heidi) ___. Heidi vasker klærne (til Reza) ___. 7. hans 8. hennes 9. hennes 10. hans 11. hennes 12. hans

d) Sett inn min, mi, mitt, mine, din, di, ditt, dine. mitt mine min Mitt ditt din dine Hans: Jeg står og ser på kameraet (til Hans) ___. Jeg må legge bildene ___ i fotoapparatet ___ over på datamaskinen ___. Randi: (til Randi) ___ fotoapparat er også helt fullt. Kan du gjøre det samme med ___ kamera også, vær så snill? Hans: Vil du at jeg skal gjøre det med både ___ og ___ kamera? Randi: Ja, gjerne. Men jeg tror det er noe galt med (til Randi) ___ datamaskin. Virker (til Hans) ___ datamaskin bra? Hans: Det er ikke noe galt med maskinene (til Hans) ___. Jeg har to maskiner som er ___ vet du. Jeg passer godt på maskinene ___. Passer du godt på ___ også?

e) Sett inn denne, den, dette, det, disse, de. ___ boka her er mi. Er ___ boka der borte di? ___ huset vi ser her, er nydelig. Men ___ huset litt lenger borte er ikke så fint, synes jeg. Hva synes du? ___ kjolen jeg holder i hendene er litt for stor. Hvordan er ___ kjolen som henger på stativet ved døra? ___ arbeidet vi gjør nå, er viktig. ___ bøkene du har hjemme hos deg er gode. 1. Denne 1. den 2. Dette 2. det 3. Denne 3. den 4. Dette 5. De

e) Sett inn denne, den, dette, det, disse, de. ___ bøkene jeg holder nå er ikke så interessante. ___ kjolen du har på deg er flott. ___ kjolen jeg har på meg nå, er ny. Jeg sitter på en kafé nå. ___ kafeen er stor og ny. ___ kaffen jeg drikker nå er veldig varm. ___ buksene du har på deg er veldig stilige. 6. Disse 7. Den 7. Denne 8. Denne 9. Denne 10. De

f) Sett inn verb i riktig tid/form med riktig ordstilling. Nå (vi – spise) ___. Ikke (vente) ___ med å begynne å spise! (maten – være) ___ varm og god. (dere – like) ___ fisk, eller (dere – ønske) ___ (spise) ______________ kjøtt? (jeg – spise) ___ både fisk og kjøtt. (dere – spise – kunne) ___ så mye dere vil! (jeg – ha) ___ masse mat på kjøkkenet. 1. spiser vi 2. vent 3. Maten er 4. Liker dere 4. ønsker dere 4. å spise 5. Jeg spiser 6. Dere kan spise 7. Jeg har

f) Sett inn verb i riktig tid/form med riktig ordstilling. 8. Kan du 8. hjelpe 9. Du er 10. Vær 11. Vil dere 11. spise 12. Spis 13. Jeg begynner å spise 13. Jeg kunne 13. vente (du – kunne) ___ (hjelpe) ___ meg litt? (du – være) ___ så snill. (være) ___ så snill! (dere – ville) ___ (spise) ___ sunt? (spise) ___! (jeg – begynne – spise) ___ nå. (jeg – kunne) ___ ikke (vente) ___ lenger.

h) Orddiktat 1. hos 2. dattera 3. svigersønnen 4. en middag 5. å forsyne seg 6. dette ser godt ut 7. gulrøtter 8. viktig 9. trenger 10. sammen 11. rå 12. får 13. fett 14. sukker 15. et kjøtt 16. skål 17. å streve hardt 18. nok 19. dessert 20. fordi