EL ADVERBIO- ADVERB DEL AV EN SETNING SOM KOMPLEMENTERER VERBENE, ET ADJEKTIV OG ET ANNET ADVERB. MENS ADJEKTIVET BESKRIVER EN PERSON ELLER GJENSTAND,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Marius Vøllestad Bø vgs
Advertisements

Marius Vøllestad Greveskogen vgs
LAS DIFERENCIAS ENTRE SER Y ESTAR
Adjektiv (Beskrivelsesord)
Restaurante El taco Grupo de Español 6. clase Kompetansemål: Kommunikasjon bruke språkets alfabet og tegn forstå og bruke de mest vanlige høflighetsuttrykkene.
EL IMPERATIVO.
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Pretérito Perfecto – Perfektum
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
ADVERB.
Kapittel 14 På tur i skogen
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Plaza de Armas, Santiago de Chile Marius Vøllestad Bø vgs.
Delfina Díaz Susana Borgen
Mat, måltider og følelser
Adjektiv – språkets krydder
Dialogen som pedagogisk verktøy
Hvordan lage setninger på fransk?
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
M U N D O S N U E V O S – nye veier i spanskopplæringen.
Valencia.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
GUSTAR-ENCANTAR-PARECER-APETECER
¡Atrévete! OH – un libro sin límites
Objektspronomen Gjermund © ?Es tu piso? Sí, lo he comprado. ?Er det din leilighet? Ja, jeg har kjøpt den. Gjermund © 2010.
Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen.
Ungdoms slang Fillip Leth.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Hellas 2007 En tur du aldri vil glemme!. På to ukes seiltur blir det å gå fra Lavrion og rett ut i Kykladene! Hvilke øyer eller steder vi stopper på kan.
Hvem er eldst? Petra er eldre enn Else Petra er 83 år gammel
Sensitive tema Hva gjør jeg hvis misnøye med utseendet ser ut til å være et problem for en deltaker eller kollega LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project.
Ordklasser Inndelingen
Musikkmeditasjon Høgskolelektor Svein Erik Svendsen (c) Lenguasol.
Cake Q3 Storulykke 1.
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Alle har lyst å utvikle seg Derfor må alle også prioriteres.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Oppfriskningskurs i norsk, : Nynorsk
El huevo frito imperfecto La yema imperfecto Indefinido La clara
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
ADJEKTIV.
Setningsoppbygging på spansk
ADJEKTIV.
Expresar el futuro Vamos 2- Capítulo 7.
Preteritum futurum (Kondisjonalis) Condicional 1.
EN A DE Kort om noen viktige preposisjoner. A = til (retning) Voy a Barcelona = Jeg drar/reiser til Barcelona Voy a la playa = Jeg drar/går til stranden.
Imperativ Imperativo Påbud Oppfordringer (Instruksjoner)
Preposiciones. Pronomen etter preposisjon ¿El regalo es para mí? Sí, es un regalo para ti ¿ El regalo es para Juan? Sí, es un regalo para él ¿El regalo.
Konjunktiv – del 2 Subjuntivo p Om konjunktiv på norsk:
Uke Norsk: Jeg kan fortelle med et klart og tydelig budskap, både skriftlig og muntlig. Matte: Jeg kan sette opp og regne divisjonsstykker.
Uke Norsk: Jeg kan fortelle fakta om Asbjørnsen og Moe. Jeg kan skrive eventyr og ha med de viktigste eventyrkjennetegn. Matte: Jeg forstår.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Hah! Lett! (lettare, lettast). Adjektiv: Adjektivet beskriv personar og ting, og seier noko om eigenskapar ved substantivet. Eksempel: ‐Ein sint mann.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Uke Norsk: Jeg er en god eventyrforteller. Jeg kan kjennetegnene på et eventyr og vet hva som er undereventyr og dyreeventyr. Matte: Jeg.
ADVERB - ADVERBS. Adverbet er knyttet til verbet. Adverbet sier noe om verbet. Det kan si noe om hvilket sted og på hvilken måte verbhandlingen foregår.
La familia. Kompetansemål: Kommunikasjon: forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og interesser.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
LESEKURS.
se Construcciones con ”se” kan ha flere betydninger i en setning
Komparasjon av adjektiv og adverb
Emilios jobb som assistent
Kapittel 4 oppgave e. Sett inn riktig form av adjektivene.
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Utskrift av presentasjonen:

EL ADVERBIO- ADVERB DEL AV EN SETNING SOM KOMPLEMENTERER VERBENE, ET ADJEKTIV OG ET ANNET ADVERB. MENS ADJEKTIVET BESKRIVER EN PERSON ELLER GJENSTAND, BESKRIVER ADVERBET OFTE EN HANDLING. Pepa habla bien inglés. Pepa snakker godt engelsk. Hablo mal francés. Jeg snakker dårlig fransk. Duermo mal. Jeg sover dårlig.

EL ADVERBIO- ADVERB De fleste adverb lages av et adjektiv i hunkjønn + endelsen – mente. De sier noe om måte eller grad. Es completamente inútil. Det er fullstendig unyttig. Normalmente cenamos a las 9. Vanligvis spiser vi middag kl. 9. Comemos rápidamente. Vi spiser fort. Noen adverb ender ikke på –mente. Blant disse finner vi noen av de vanligste adverbene: Bien, mal godt, dårlig.

EL ADVERBIO- ADVERB DET FINNES FORSKJELLIGE TYPER ADVERB, FOR EKSEMPEL: LUGAR-STED: AQUÍ, ALLÍ, AHÍ, DELANTE, LEJOS ETC. TIEMPO-TID: HOY, MIENTRAS, NUNCA, ETC. MODO-MÅTE : BIEN, DESPACIO, FÁCILMENTE, ETC. CANTIDAD-KVANTITET: BASTANTE, MUCHO, MUY, ETC. ORDEN-ORDEN: PRIMERAMENTE, SEGUNDAMENTE, ETC. AFIRMATIVOS-BEKREFTENDE: SÍ. NEGATIVOS-NEKTENDE: NO. DUDA-DUBITATIVOS-TVIL: ACASO, ETC. COMPARTIVOS-KOMPATIV: PEOR, ETC. SUPERLATIVOS-SUPERLATIV: FACILÍSIMAMENTE, LEJÍSIMOS, ETC. DIMINUTIVOS-DIMINUTIV: CERQUITA, ETC. INTERROGATIVOS-SPØRMÅL: CÓMO, CUÁNDO, DÓNDE, ETC. EXCLAMATIVOS: CÓMO, CUÁNDO, DÓNDE, ETC.

EL ADVERBIO- ADVERB Adverb gradbøyes omtrent slik som adjektiv: Positiv Komparativ Superlativ Correctamente más correctamente Lo más correctamente Elena habla más correctamente que Eva. Elena snakker mer korrekt enn Eva. Intento hablar lo más correctamente posible. Jeg prøver å snakke så korrekt som mulig. Det finnes noen adverb som har uregelrett gradbøyning: Bien (bra) mejor (bedre) lo mejor (best) Mal (dårlig) peor (verre) lo peor (verst)