Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til samtykke og informasjon.
Personvern Rune V. Bråthen.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Personopplysningsloven
Personopplysningsloven
Svekkes personvernet i skolen?
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Styring av IKT - tilbakeblikk og dilemmaer knyttet til personvernlovgivning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Personvern for barn og ungdom Dag Wiese Schartum, AFIN.
Retting og sletting mv av personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Personopplysningslovens virkeområde og grunnleggende begreper Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger («behandlingsgrunnlag») Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger («behandlingsgrunnlag») Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i person-opplysningsloven og lovens virkeområde
Nytt personvernregelverk fra EU
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Personvern: dagens og morgendagens regulering
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Innebygget personvern
GDPR og helse Advokat Stian Sørensen Schilvold
Personvernforordningen som ramme for forvaltningens digitale systemer
JUS-frokost Personvernforordningen 15. november 2017
GDPR – hva må til i din bedrift?
Innebygget personvern og rettssikkerhet
GDPR – grunnleggende ting man må tenke på
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
GDPR Personvernforordningen
Gjennomgang av eksamensoppgaven for 2005 og oppsummering av emnet
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Personvernforordningen som ramme for utvikling av forvaltningens rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Utskrift av presentasjonen:

Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO Forskning, personvern og etikk i en ny tidsalder - betydningen av personvernforordningen Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO

Fra direktiv til forordning EU-direktiver Gjennomføres i norsk rett ved at det gis bestemmelser i lover mv. som er i overensstemmelse med direktivets innhold Personopplysningsloven og helseforskningsloven er gitt i samsvar med personverndirektivet EU-forordninger Gjelder direkte og kommer i stedet for nasjonale (norske) bestemmelser Fra mai 2018 vil EU-direktivet om personvern bli avløst av en EU-forordning om personvern Fra mai 2018 vil det bli vedtatt en ny og totalt revidert personopplysningslov Loven vil gjennomføre forordningen (under henvisning til EØS-avtalen) Loven vil gi, eller hjemle, slike nasjonale bestemmelser som forordningen åpner for

Personvernforordningen i tall Fortalen 173 avsnitt Mer enn 20.000 ord Selve forordningen 99 bestemmelser Mer enn 26.000 ord (nesten 4x så mye som personopplysningsloven) Til sammen mer enn 100 “normale sider” tekst Meget komplekse, ordrike og vurderingspregede bestemmelser Gir liten forutberegnelighet før spørsmålene er avklart på autorativ måte Meget høyt bøtenivå ved brudd på bestemmelsene

Oversikt over inndeling av bestemmelsene i forordningen KAPITEL I Alminnelige bestemmelser KAPITEL II Prinsipper KAPITEL III Den registrertes rettigheter KAPITEL IV Behandlingsansvarlig og databehandler KAPITEL V Overføring av personopplysninger til tredjeland eller internasjonale organisasjoner KAPITEL VI Uavhengige tilsynsmyndigheter KAPITEL VII Samarbeid og ensartet anvendelse KAPITEL VIII Rettsmidler, ansvar og sanksjoner KAPITEL IX Bestemmelser om særlige behandlingssituasjoner KAPITEL X Delegerte rettsakter og gjennomføringsrettsakter KAPITEL XI Avsluttende bestemmelser Henvender seg primært til tilsynsmyndighetene “Motivasjon” og ved KRISE Henvender seg primært til myndighetsorganer mv.

Personvernforordningen anvendt på forskning Det generelle utgangspunktet er at forordningen også gjelder for forskning Forordningen gjør imidlertid flere unntak for «vitenskapelig … forskning», men forutsetter at det blir etablert egen rutine for det som unntas, jf. art. 89(1) Forordningen innebære også endringer som mer indirekte får følger for forskning, jf. f.eks.: presiserte krav til samtykke detaljerte krav til databehandleravtaler krav til konsekvensvurdering

Unntak for forskning (I) Forskning inngår i den faste formuleringen: «vitenskapelig eller historisk forskning eller for statistiske formål» Noen unntak er gjort direkte i forordningen (se I – III, nedenfor), andre unntak er det gitt hjemmel for å gi i EU-retten eller i nasjonal rett (se IV, nedenfor) Unntak fra prinsippet om formålsbegrensning, se art. 5(1)(b) Utgangspunktet er at personopplysninger bare kan brukes til formål som ikke er uforenlige med de opprinnelige formålene Forskningsformål anses ikke å være uforenlig med opprinnelige formål Forskning som «sekundærformål» forutsetter at det blir iverksatt tiltak i samsvar med artikkel 89(1) Unntak fra prinsippet om lagringsbegrensning, se art. 5(1)(e) Personopplysninger kan lagres i lengre perioder enn hva det opprinnelige formålet begrunner, dersom de utelukkende vil bli behandlet for forskningsformål (da er det forskningsformålet som er bestemmende for lagringstiden) Lengre lagringstid pga. forskning forutsetter at det blir iverksatt tiltak i samsvar med artikkel 89(1)

Unntak for forskning (II) Forordningen har som utgangspunkt forbud mot å behandle «særlige kategorier av personopplysninger» (sensitive personopplysninger): «om rasemessig eller etnisk opprinnelse, politisk oppfatning, religion, overbevisning eller fagforeningsmedlemskap, samt behandling av genetiske opplysninger og biometriske opplysninger med det formål å entydig identifisere en fysisk person, helseopplysninger eller opplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orIentering» Forbudet gjelder ikke vitenskapelig forskning, jf art. 9(2)(j) Forskningen skal i så fall stå i forhold til det mål som søkes oppnådd, være forenlig med det grunnleggende innholdet i retten til vern av personopplysninger, og sikre egnede og særlige tiltak for å verne den registrertes grunnleggende rettigheter og interesser Forskning som omfatter sensitive personopplysninger forutsetter at det blir iverksatt tiltak i samsvar med artikkel 89(1), jf. unionsretten eller nasjonal rett Unntak fra plikten til å gi informasjon til den registrerte, jf. 14(5)(b) Utgangspunktet er at informasjon skal gis til registrerte personer ved innsamling av personopplysninger fra andre enn den registrerte Informasjon kan unnlates hvis det viser seg umulig å gi nevnte informasjon, eller det vil innebære en uforholdsmessig stor innsats å gi informasjon, eller Informasjonen vil gjøre det umulig eller i alvorlig grad vil hindre at målene med nevnte behandling nås Hvis en i tilknytning til forskning unnlater å gi informasjon, skal tiltak iverksettes i samsvar med artikkel 89(1)

Unntak for forskning (III) Unntak fra plikten til å slette (jf. «retten til å bli glemt») I utgangspunktet skal personopplysninger slettes dersom de ikke lenger er nødvendige for formålet, hvis samtykke er trukket tilbake mv. , se art. 17(1) Plikten til å slette gjelder ikke forskning dersom sletting trolig vil gjøre det umulig eller i alvorlig grad vil hindre at formålene med nevnte behandling nås (art. 17(3)(d)) Unntak fra slettingsplikten forutsetter tiltak i samsvar med art. 89(1) Innsigelsesrett ved forskning (art. 21(6)) Retten til å protestere mot behandling av personopplysninger for forskningsformål, er snevrere enn etter hovedreglene i art. 21(1) Dersom personopplysninger behandles for forskningsformål har den registrerte, av grunner knyttet til vedkommendes særlige situasjon, rett til å protestere mot behandling av personopplysninger om vedkommende Innsigelsesretten gjelder ikke dersom behandlingen er nødvendig for å utføre forskning i allmennhetens interesse Innskrenking av innsigelsesretten forutsetter tiltak i samsvar med art. 89(1)

Unntak for forskning (IV) I tillegg til unntak som direkte er gjort i forordningen (jf. I – III), kan det i medhold av art. 89(2) fastsettes unntak fra rettighetene i unionsretten eller medlemsstatenes nasjonale rett når det gjelder: innsyn, jf. art. 15, korrigering av uriktige opplysninger, jf. art. 16, begrensning av behandlingen, jf. art. 18, og Innsigelsesrett, jf. art. 21 Vilkåret for å gjøre slike unntak er at det er sannsynlig at nevnte rettigheter vil gjøre det umulig eller i alvorlig grad vil hindre oppfyllelsen av forskningsformålene, og unntakene er nødvendige for å oppfylle forskningsformålene Unntak som nevnt ovenfor forutsetter tiltak i samsvar med art. 89(1)

Krav til tiltak når det er gjort unntak, jf. I – IV ovenfor Behandling for vitenskapelig forskningsformål skal omfattes av «nødvendige garantier» for å sikre den registrertes rettigheter og friheter Nødvendige garantier skal særlig omfatte tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre at opplysningene er adekvate, relevante og begrenset til det som er nødvendig for formålene de behandles for («dataminimering») f.eks. pseudonymisering eller anonymisering, hvis forskningsformålet gjør det mulig