Dag Wiese Schartum, AFIN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Advertisements

Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Prof. Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer - en oversikt Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Rammer for IKT-bruk i forvaltningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Massesaksbehandling og automatisering av rettslige beslutninger: Jus som ramme og innhold for systemutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen innledende bemerkninger til bolken Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Ad. oppsummering av FINF4001
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Elektronisk forvaltning og jus
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Elektronisk forvaltning og jus
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Dag Wiese Schartum, AFIN
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Dag Wiese Schartum, AFIN Introduksjon til FINF4012 - Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Dag Wiese Schartum, AFIN

Oversikt over undervisningstilbudet på FINF

Den forvaltningsinformatiske spørsmålsgeneratoren Personvern Rettssikkerhet Offentlighet Idealer Databaser WWW osv. Beslutnings- systemer Teknologier

Utvikling av informasjonssystem Organisasjons- Regelutvikling IKT begrunner rettslig endring Automatiseringsvennlig lovgivning Analyse av rettskilder Innspill til regelverksendring Organisatorisk endring begrunner IKT-bruk IKT begrunner organisatorisk endring Selvbetjent forvaltning Diffus forvaltning Jus som systeminnhold Autentiske rettskilder Transformerte rettskilder Automatiseringsgrad Skjønn/faste regler Jus som ramme for IS E-forvaltnings- prosjekter Organisasjonsutvikling begrunner rettslig endring Jus som skranke for organisasjonsutvikling Jus som virkemiddel for organisasjonsutvikling Organisasjons- utvikling Regelutvikling

prinsipper kan ha betydning Standarder Behandling av personopplysninger Arkivering og journalføring Elektronisk kommunikasjon Informasjonssikkerhet Systembestemmelser Saksbehandlingsbestemmelser IKT- system Selve systemutviklingsprosessen er ikke direkte rettslig regulert, men forvaltningsrettslige prinsipper kan ha betydning

Viktig rettslig regulering av digital forvaltning Forvaltningsloven IT-standardforskriften eForvaltningsforskriften Personopplysningsloven / Personvernforordningen Personopplysningsforskriften Offentleglova Offentlegforskrifta Arkivlova Arkivforskrifta Forskrift om tekniske og arkivfaglige bestemmelser A-opplysningsloven A-opplysningsforskriften Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger Jf. også betydningen av rettslige prinsipper:

Jussens rolle (I) IKT og omstilling kan et stykke på vei styres ved hjelp av instrukser, planer, programmer, budsjettpolitikk mv Dette gjelder særlig i) internt i forvaltningen selv og ii) eksternt så lenge ikke legalitetsprinsippet står i veien Ofte kreves det imidlertid styring gjennom lov og forskrift, fordi: det i hht legalitetsprinsippet er nødvendig å treffe bebyrdende vedtak (etablere plikter, nedlegge forbud mv), eller spørsmålet allerede er regulert i lov og kan derfor bare endres ved lov, eller det er nødvendig/ønskelig for å få tilstrekkelig etterlevelse, eller det er ønskelig av andre grunner (f.eks. åpen politisk debatt mv.) Mindre grad av ”rettsliggjøring” ville trolig gi større grad av frihet for omstillingsarbeidet i forvaltningen og raskere endring, men samtidig (trolig) mindre forutberegnelighet, flere feilvurderinger (?) og dårligere beskyttelse av borgerne (?)

Jussens rolle (II) Utgangspunkt: Ingen regler, ingen automatisering! Datamaskinsystemer trenger uansett regler, men ikke nødvendigvis rettsregler Forvaltningen er i stor grad styrt av rettsregler; derfor er rettsregler viktig for automatiseringen Rettsregler er resultatet av demokratiske prosesser (gir ofte legitimitet) bindende, både for myndigheter og borgere (gir forutberegnelighet) håndheves av rettssystemet (får derfor ofte effekt) trege å endre (fordi grundighet og demokratiske prosesser tar tid) Jus som hinder Er det klassiske perspektivet Rettsregler er ofte ment å være hinder (men ingen vurderinger er evigvarende) Ikke sjelden er lovgivning gammel og bygger på utdaterte teknologiske og organisatoriske premisser (skriftlighet, underskrift, konkret vurdering, strengt adskilte myndigheter osv) Jo dårligere regelkunnskap, jo mer irriterende blir hinderet Viktig for regjeringen å skape samsvar mellom politiske planer mv og lovgivning Jus som tilrettelegging Skaper klarhet, forutberegnelighet og større grad av sannsynlighet for at mål blir oppnådd Kan gjelde plikter, rettigheter, organisatoriske bestemmelser osv.

Rettslige informasjonssystemer Rettslige tekstsystemer (inneholder autentiske rettskilder, jf. informasjonen i Lovdata og Rettsdata) Rettslige beslutnings(støtte)systemer (inneholder representasjoner av retts-regler som er utledet av de autentiske rettskildene) Rettslig beslutningssystem (høyt automatiserte systemer der resultatet fra maskinen blir lagt til grunn som enkeltvedtak eller annen enkeltavgjørelse). Begrepet dekker langt på vei «fagsystem» og kan også dekke «saksbehandlingssystem». Rettslig beslutningsstøttesystem (delvis automatiserte systemer der resultatet fra maskinen blir vurdert av et menneske før enkeltvedtak eller annen enkeltavgjørelse treffes). Dekker langt på vei «fagsystem» og «saksbehandlingssystem». Arkiv- og journalsystemer (har funksjoner for arkiv- og journalføring i henhold til arkivlova mv. og er derfor i stor grad rettslig basert, men understøtter ikke beslutninger innenfor et bestemt forvaltningsområde slik rettslige beslutnings(støtte)systemer gjør.

Automatisering av enkeltvedtak (og andre enkeltavgjørelser) Saksbehandlings-/kontorstøttesystemer Autentiske rettskilder Rettskilder transformert til programkode Rettslige tekstsystemer manuelt Rettslige beslut- ningssystemer Dvs. en avgjørelse som treffes under utøving av offentlig myndighet og som er bestemmende for rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer enkeltpersoner eller andre private rettssubjekter) (jf definisjonen i § 2 bokstav b, jf bokstav a i forvaltningsloven) Rettslig beslutning - her: enkeltvedtak

Ulike typer operasjoner som kan inngå i automatiserte prosesser Hovedeksempler på typer automatiske operasjoner: Maskinell registrering av data vedrørende disposisjoner, hendelser, tilstander mv (jf. «elektroniske spor», «tingenes internett» og sensorteknologi Søk og gjenfinning av data Utveksling av data Logiske operasjoner på data Aritmetiske operasjoner på data Spørsmålet er i hvilken grad lovgivning og offentlig myndig- hetsutøvelse kan forstås som kombinasjoner av slike operasjoner Mange av de prosessene det gis anvisning på i lover og forskrifter kan utføres automatisk ved hjelp av operasjoner som nevnt ovenfor. Potensialet for automatisering er derfor stort.

Avsluttende presiseringer Forutsetter at vi prøver å forstå lov, forskrift og andre rettskilder som to spørsmål: Hvilke opplysninger krever reglene at vi behandler? Hva sier reglene om hva vi må gjøre med disse opplysningene for å komme frem til rettslig holdbare resultater? Merk at «regel» (ovenfor) er betegnelse på det samlede tolkningsresultatet av alle relevante rettskilder Fortolkningen skjer i samsvar med rettsdogmatisk metode (jf. rettskildelæren og rettskildeprinsippene Jeg bruker «opplysning» om slike data som er relevante for vedtaket Den viktigste og vanskeligste delen av jusen ligger ofte i «datadelen» Opplysninger/data er ofte personopplysninger. Dermed er personopplysningsvern alltid en sentral del av automatiserte enkeltvedtak Enkeltvedtak reguleres av forvaltningsloven og behandling av personopplysninger vil bli regulert av personvernforordningen. Den digitale forvaltningens «faktiske side» vil derfor langt på vei ligge utenfor norske lovgiveres adgang til å fastsette lovregler