Rettslige perspektiver på digital forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN
Jus som ramme for IS For eksempel: Forvaltningsrett Opphavsrett Forvaltningsrettslige prinsipper mv Krav til elektronisk kommunikasjon Opphavsrett Personvernrett Arbeidsmiljørett
Jus som innhold i IS To hovedtyper IS med rettslig innhold Rettslige tekstsøkesystemer gjør tilgjengelig rettskilder i autentisk tekst og/eller i sammendrag. Rettslige beslutningssystemer gir anvisning på hvorledes anvendelse av rettskildene skal skje. Valg av automatiseringsgrad. Kan inneholde særregler eller generelle regler Ideelt sett et intimt forhold mellom de to typer systemer.
Fra regel i naturlig språk til programkode - fortolkning og formalisering Beslutningssystemer forutsetter fortolkning og formalisering (transformering) av rettskilder, særlig lover og forskrifter. Fortolkningen skjer ut i fra rettskildene i henhold til rettskildeprinsippene. Fortolkningen og transformering med tanke på å etablere et beslutningssystem gjelder særlig å finne fram til de saksforhold som enkeltvedtakene skal bygge på persondata, og de logiske og aritmetiske operasjoner som skal utføres på saksforholdene.
Om regler og rettsanvendelse Enkel “normalform på en regel: Hvis (vilkår)… så skal (rettsfølge) Hvor bestemt innholdet av en rettsregel er kan variere ut i fra flere forhold (bl.a): Vaghet (“mindreårig”, “forsørge”, “samboer”) Vurderingstema (“rimelig”, “nødvendig”, “aktverdige grunner” mv) Valgfri rettsfølge (“kan”) Alternativ rettsfølge (“kan … enten - eller”) Transformering krever bestemt innhold (entydighet)
Nærmere spesifisering av vilkår og rettsfølge når tolkingen skal lede fram til et beslutningssystem
Perspektiver på utvikling av rettslige beslutningssystemer Utvikling av rettslige beslutningssystemer en i seg selv (delvis) en rettslig beslutningsprosess Denne beslutningsprosessen resulterer i utforming av en (ny) rettslig beslutningsprosess (jf enkeltvedtak). Utvikling av rettslige beslutningssystemer krever endret perspektiv; fra saksdrevet til systemdrevet fortolkning Resultatet bør ses som en egen type avgjørelse (jf ”rettslig systemavgjørelse”) Systemutvikling som regelverksutvikling