Krav til sikring av personopplysninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Advertisements

Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettslig regulering av identitet og identifisering i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettslige utfordringer i eForvaltningsprosjekter Dag Wiese Schartum, AFIN Oversikt over rettslige.
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Risikovurdering i UDI; DRI 3001 Dag Wiese Schartum, AFIN
Spesielt om personvern og krav til sikring av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 6 26./28. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Obligatorisk Oppgave 2 DRI 2002 Av Margrethe Ulfsbøl Aarseth, Simen Pettersen, Hanna Aase, Øivind Langeland
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Nytt personvernregelverk fra EU
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Dag Wiese Schartum, AFIN
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
FINF Eksamensoppgaven høsten 2013
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Registrerte personers rettigheter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Dag Wiese Schartum, AFIN
Spesielt om personvern og krav til sikring av personopplysninger
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Helseopplysninger i MTU, - rammer og sikring
Utarbeidet av Difi, november 2014
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Organisering av systemutvikling, rettslig perspektiver
Personvern Opplysningskvalitet Informasjonssikkerhet og internkontroll
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
GDPR – fra teori til virkelighet
Utskrift av presentasjonen:

Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN

Sikkerhetsregler og andre regler “Kombinasjoner” Enkeltstående regler Helhetlige regelverk grunnregler

Oversikt over helhetlig regelverk vedrørende informasjonssikkerhet Personopplysningsloven § 13 med forskrifter (pof kap. 2) Helseregisterloven § 16 med forskrifter (særlig pof kap. 2) Forskrift om elektronisk kommunikasjon med og i forvaltningen (eForvaltningsforskriften), § 4 og kapitlene 3 - 6 Beskyttelsesinstruksen Kap. 7 i forskrift til Sis-loven, jf lovens § 3 IKT-forskriften i hht kredittilsynsloven Sikkerhetsloven

Hvordan sikre? Lovens krav til framgangsmåter i når personopplysninger skal sikres, jf pol § 13 Tiltak skal være Planlagte Systematiske Dokumenterte Dokumentasjonen skal også omfatte informasjonssstemet All dokumentasjon (IS + tiltak) skal være tilgjengelig for Alle aktuelle medarbeidere Tilsynsmyndigheter Alle typer virkemidler er aktuelle: Rettslige Organisatoriske Teknologiske Pedagogiske Økonomiske mv Pof kap. 2 er i stor grad inspirert av BS7799, jf ISO-17799: 2005 "Informa- sjonsteknologi - Sikkerhetsteknikk - Administrasjon av informasjonssikkerhet"

Hvem skal sikre, hva skal sikres og hvor sikre skal opplysningene være Hvem skal sikre, hva skal sikres og hvor sikre skal opplysningene være? (jf pol § 13) Bestemmelsen i § 13 gjelder både behandlingansvarlig og data-behandler og utgjør ramme for hva som kan bestemmes i forskrift Arbeidet med informasjonssikkerhet skal omfatte Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Informsjonssikkerheten skal være “tilfredsstillende”, jf pol § 13 Vurderingen gjelder hvor ekstensive (omfattende) tiltakene skal være og hvor intensive/strenge tiltakene skal være Kravet i § 13 om tilfredsstillende sikkerhet innebærer at det alltid skal skje en konkret vurdering av hver behandling Forskriften stiller opp noen materielle minstkrav mv Forskriften stiller opp krav til organisering mv av sikkerhetsarbeidet Forskriften stiller opp krav til framgangsmåter for sikkerhetsarbeidet Behov for harmoniserende fortolkning!

Krav til organisering mv av sikkerhetsarbeidet i pof Aktuelle roller: Behandlingsansvarlig, databehandler, daglig leder, daglig ansvarlig person, sikkerhetsrevisor, stedlig representant, personvernombud Den daglige ledelsen for den behandlingsansvarliges virksomhet skal ha (daglig) ansvar for etterlevelse av sikkerhetsbestemmelsene (§ 2-3, 1) Det skal etableres klare ansvars- og myndighetsforhold vedrørende bruk av informasjonssystemet (§ 2-7, 1) Bruk av sikkerhetsmessig betydning skal følge faste rutiner (§ 2-7, 5) Ansvar- og myndighetsforhold samt konfigurasjon av systemet skal dokumenteres (§ 2-7, 2 og 4) Sikkerhetsdokumentasjonen etter § 2-7 må bare endres på måter som er autorisert av (sikkerhets)ledelsen. Personell skal bare utføre pålagte oppgaver de er autoriserte for (§ 2-8) Personell skal ha nødvendig kunnskap om bruk i hht autorisasjon og rutiner (§ 2-8)

Efvf: Krav til sikkerhetsmål og -strategi (kap. 3) Merk at sikkerhetsstrategien direkte kun gjelder elektronisk kommunikasjon Sikkerhetsstrategien bør gi en samlet oversikt over kravene til informasjonssikkerhet innen det enkelte forvaltningsområdet Strategien skal inkludere relevante krav som er fastsatt i annen lov, forskrift eller instruks Strategien skal danne grunnlag for innføring og bruk av sikkerhets- produkter og -tjenester, på en helhetlig, planlagt, systematisk og dokumentert måte Dersom det er relevant skal sikkerhetsstrategien skal inneholde en rekke konkrete problemstillinger som er oppregnet i § 13 tredje ledd bokstavene a - h. Direkte henvisning til pol § 13 og pof kap. 2 i efvf § 13 bokstav g

Krav til fremgangsmåter i sikkerhetsarbeidet i pof Stiller krav til etablering av sikkerhetsmål og -strategi (§ 2-3, 2 flg) Formål og overordnede føringer for bruk av IKT skal inngå Valg og prioriteringer i sikkerhetsarbeidet skal beskrives Stiller krav til gjennomføring av risikovurdering (§ 2-4) “Vurdering” og ikke nødvendigvis “analyse” Vurderingen skal skje ift egne kriterier for akseptabel risiko og/eller ift pålegg som Datatilsynet har gitt, jf § 2-2 Skal vurdere hva den antatte risikoen er Forskriften gir ikke anvisning på spesielle metoder mv for risikovurdering, jf dog NS 5814 “Krav til sikkerhetsanalyser” Forskjellen mellom antatt og akseptabel risiko skal utlignes ved hjelp av sikkerhetstiltak Risikovurdering skal gjentas ved relevante endringer Resultatene av risikovurderingen skal dokumenteres

Materielle krav til informasjonssikkerhet i pof Krav til sikring forutsetter mulig “personverntap” ! (til tross for § 2-1, 1) Tiltakene skal stå i forhold til sannsynligheten for og konsekvenser av “sikkerhetsbrudd” (§ 2-1, 2), jf krav til risikovurdering (§ 2-4) Konkretiserer krav til: Fysisk sikring (§ 2-10) Konfidensialitet (§ 2-11) Tilgjengelighet (§ 2-12) Integritet (§ 2-13) Sporbarhet, ikke-manipulering og automatisering (§ 2-14) Krav til kvalitet ved overføring av personopplysninger (§ 2-15) Datatilsynet kan gi pålegg om sikring (§ 2-2, jf pol §§ 46 og 47)

Oversikt over nærmere krav til sikkerhets- dokumentasjon mv i pof Innholdsmessige elementer i dokumentasjonen Ansvars- og myndighetsforhold (internt og eksternt) Sikkerhetsmål og -strategi Resultatet av risikovurdering Resultatet av sikkerhetsmessige gjennomganger av IS (2-3, 4) Iverksatte sikkerhetstiltak Resulatet av sikkerhetsrevisjon Resultatet av avviksbehandling Krav til fortløpende logging Forsøk på uautorisert bruk (2-14, 2) Autorisert bruk (2-8, 3)