LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bodø filmen Klikk på bilde for å starte YouTube video!
Advertisements

INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
FAKULTET FOR NATURVITENSKAP OG TEKNOLOGI
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Fusjon HiF - UiT Fusjonserfaringer og refleksjoner
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
TillitsvalgtkursHE 8. November. Studentenes Landsforbund (StL)  Alle på Høgskolen i Vestfold er medlemmer av StL  Representerer over studenter.
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
Vårt behov for studiesenteraktører
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Nord-Norges teknologiske høgskole Jon-Are Lunde Studiesjef
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
VELKOMMEN TIL UTPRØVING!. Mediefag Historie Rettslære Næringslivs økonomi Reiseliv og språk Kommunikasjon Og kultur Tysk Et hav av muligheter Samfunnsfag.
Har du en drøm? Hva er viktig for deg? 806 avtaler på verdens beste universiteter New York London Cape Town Brasil California Paris London Kina Sydney.
V ÅRT STUDIETILBUD. M ATEMATISKE OG NATURVITENSKAPELIGE FAG P SYKOLOGISKE FAG OG PEDAGOGIKK M EDISIN, FARMASI, ERNÆRING OG TANNHELSEFAG L EKTORUTDANNINGER.
8000 STUDENTER CAMPUS KRISTIANSAND 3000 STUDENTER CAMPUS GRIMSTAD.
Det nye Norges forskningsråd Økonomi og organisasjonInformasjon Fag- og disiplinutvikling Innovasjon og brukerinitiert forskning Strategiske satsinger.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Institute of General Practice and Community Medicine IASAM Strategiske planer Forskningsseminar ved Med Fak Ullevål 27. august 2009.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Velkommen til kontaktmøte Vg Skolemiljø: klassene, VIP, revy, russ, Fagvalg Vg2 Eksamensperioden Foreldre-/elevsamtale uke 5 og 6, 2016 Møte.
Høgskolen i Sørøst-Norge. I 2016 vil vi søke om å bli universitet.
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2 STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SKOLE Å RET 2016/2017.
PUNKT TITTEL 1 Undertittel 1 PUNKT TITTEL 1 Undertittel 1 PUNKT TITTEL 1 Undertittel 1.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
”Hva ble resultatet på IT-området av fusjonen mellom universitetet og høyskolen i Tromsø?” NTNUs IT-konferanse Hell, september 2010 Magnar Antonsen,
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Bruk av universitetslektorer ved UiT Utvidet ledermøte , sak
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Evaluering av samfunnsvitenskap Hvem skal med? Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Fysikk 1 eller Biologi 2 Realfaglig matematikk R1 Kjemi 1 Internasjonal engelsk eller historie og filosofi 1.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Kunnskapsdepartementet LMU-forum 2016 Tromsø 20.oktober Bodil Marie Olsen.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Denne informasjonen gjelder for
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
UiT Norges arktiske universitet
U. Pihl videregående skole
Organisasjonskart DMMH 2017
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Orientering om søkertall
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Overordnet strategi SV-fakultetet
Kvalitetsmeldingsprosessen
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Studiespesialisering
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Idéportalen.
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Indikatorrapporten Bibliometriske indikatorer og metode Dag W. Aksnes
Hva vil det si å være studieforberedt?
Resultat fra hovedopptaket for NTNU Samordna opptak 2019
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum

2 Det nye universitetet etter fusjonen

3

4 Universitetsstyret Administrasjon Universitetsdirektør Rektor Musikk- konservatoriet Kunstakademiet Barnevern og sosialarbeid Idrettshøgskolen Reiseliv og nordlige studier Medisinsk biologi Samfunnsmedisin Klinisk medisin Farmakologi Klinisk odontologi Psykologi Helse- og omsorgsfag RKBU Nord IdrettReiselivSosialfag Kunstfag Helsevitenskap Kultur, litteratur og språkvitenskap Lærerutdanning og pedagogikk Filosofi Historie og religion Sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging Arkeologi og sosialantropologi Senter for samiske studier Fredsstudier Kvinnforsk Barentsinstituttet Humaniora Samfunnsvitenskap Lærerutdanning Jus Fysikk og teknologi Geologi Informatikk Kjemi Matematikk og statistikk Ingeniørvitenskap og sikkerhet NaturvitenskapTeknologi Universitets- museet Universitets- biblioteket Arktisk og marin biologi Norges fiskerihøgskole Handelshøgskolen Økonomi, organisasjon, ledelse BiovitenskapFiskeriØkonomi Vernepleie Campus Harstad Industriell teknologi Bygg, energi, materialteknologi Elektroteknologi Datateknikk Ingeniør- vitenskap Teknologi Midlertidig organisasjonskart fra

5

6 LMU ved UiT Norges arktiske universitet

Oppgaver ๏ Gi innspill til Melding om forskning og utdanning (tidligere til Utdanningsmeldingen) ๏ Forberede Læringsmiljøutvalgets årsrapport til styre (hver vår) ๏ Følge opp UiTs Handlingsplan for tilrettelegging og tilgjengelighet ๏ Lyse ut midler til studiekvalitetsfremmende tiltak (midler fra bøter) ๏ Følge opp UiTs arbeid med det fysiske læringsmiljøet ๏ Samarbeide med Arbeidsmiljøutvalget gjennom sin observatørrolle i Arbeidsmiljøutvalget.

Sammensetning ๏ Fem studentmedlemmer (I 2016 er det seks) ๏ Fem ansattrepresentanter (I 2016 er det seks): Utdanningsdirektøren møter fast Én dekan Én direktør Tre vitenskapelig ansatte ๏ Tre faste observatører: Studentombudet, Samskipnaden og Arbeidsmiljøutvalget ๏ Det skal være representasjon fra Alta, Tromsø, Harstad og Narvik

9 Utfordringer ved å drive et flercampusuniversitet

Store geografiske avstander 10 Mo i Rana Narvik Bodø Alta Harstad Hammerfest Bardufoss Tromsø Kirkenes

Hvem representerer jeg i dag? Fakultet Fagmiljø LMU Kategori Campus Kjønn

Å skape en felles kultur ๏ Ta vare på det beste fra høgskolene og universitetene inn i det nye universitetet ๏ Ta vare på det unike ved hver enkelt campus og hvert studiested – men fokusér på felles verdier

Hva hører til i hvilket organ? LMUSUVCampusråd Fakultets- styre Campus- møte Universitets- styret Student- parlamentet Fysisk arbeidsmiljø Pedagogisk kompetanse hos nytilsatte Klager på studie- kvalitet Arbeid på tvers av campuser Midler til student- rettede tiltak Seksuell trakassering Nye eksamens- former IT- infrastruktur Strategiske prioriteringer ? Studie- barometeret

Utfordringer – ikke bare for LMU ๏ Utvalgene blir veldig store LMU har økt fra 8 til 12 personer som følge av fusjoner Det vil reduseres til 10 fra ๏ Det er krevende å sette sammen «representative» utvalg ๏ Det blir økte driftskostnader – reising er dyrt og tidkrevende ๏ Mange saker oppleves som irrelevant for flertallet av medlemmene ๏ Krevende å engasjere studenter og vitenskapelig ansatte i saksområdet

Hva vi vil gjøre ๏ Klarere fordeling av ansvar for oppgaver mellom campusmøter og LMU – Hva hører hjemme hvor? ๏ Færre møter med hele LMU samlet ๏ Prøve å dreie saksfeltet i mer strategisk retning Studiebarometeret Læringsmiljøundersøkelser Eksamensformer ๏ Jobbe aktivt med å øke engasjementet for arbeidet i LMU