1 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug. 2013 Konstruksjon og framstilling av tau-rosetter ved.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bli kjent med i Powerpoint
Advertisements

Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet,
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005
HVORDAN LAGE GODE WORD-DOKUMENTER
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Montering med Word Hallvard Slettebø.
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
1. Dette portrettet er originalbildet som vi skal se hvordan vi kan forbedre ved å gå tettere på motivet, gjøre bildet skarpere og lysere. Deretter skal.
Legge inn bilder på Lindås IL sider Unngå bilder på Hovedside, dersom du må, bruk bredde mindre enn 100 punkt Denne veiledning viser det å legge inn eget.
TIBE EDIT brukerveiledning Etter gjennomgang av denne presentasjonen skal du være i stand til å opprette nye sider, sette.
Bilderedigering 6e Kopiere bilde
Mønsterdannelse i Photoshop
Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun.
Pendeltegning En utdøende kunstart?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
IcabMobile Ingvar Lygren.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Nyttig presentasjonsverktøy Basert på lysark / plansjer
Manual for skoleavis i 6. klasse
Polyedere Matematikk som inspirasjon til spennende design Nils Kr. Rossing Vitensenteret/Skolelaboratoriet ved NTNU.
Kompleksitetsanalyse
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Algoritmiske metoder Innhold: Effektivitetsbetraktninger Programmeringsteknikker Datastrukturer Algoritmer tilknyttet datastrukturene Lærebok: Hafting/Ljosland:
Gå inn på denne internettadressen:
Kap 02 Hastighet / Akselerasjon - Rettlinjet
Parameteriserte kurver
Forarbeid til Newton-besøk
Ch 4 INTEGRASJON Integrasjon innebærer å finne alle funksjoner F som har f derivert. Disse funksjoner kalles antiderivert av f og formelen for de er det.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Mønsterkonstruksjon i GIMP.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 18.9 Lesing av data fra fil og skriving av data til fil. Side 411 – 4.. Kap 4.
Oversettelsesminne – del II
Introduksjon til bruk av oversetterverktøy
Gatekunst.
Funksjoner og didaktikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 14.9 Ulike måter for å lese inn og skrive ut data. Kap. 3.5 mer om if – setninger Ferdige.
1 BRUK AV REFERANSEHÅNDTERINGS- VERKTØYET ENDNOTE I FORBINDELSE MED ORGANISERING AV LITTERATUR OG MANUSKRIPTSKRIVING Bibliotek for medisin og helse Mai.
# 49. (Sin T + Cos T)^2 + (Sint - Cos T)^2  (Sin T + Cos T)^2 + (Sint - Cos T)^2  (Sin T + Cos T) (Sin T + Cos T) + (Sint - Cos T) (Sint - Cos T)
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Velkommen til utforskende matematikk på Newtonrommet: lineære funksjoner og GeoGebra.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing En praktisk introduksjon til differensialligninger av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
1 SKOLELABORATORIET Simulering av elektroniske kretser Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU
Lenken til Fronter finnes nederst på mf.no. Logg inn med din MF-brukerkonto. Brukernavn og passord genereres etter første gangs semesterregistrering og.
GeoGebra “En gratis dynamisk matematisk programvare til bruk i skoler”
Medlemsregister mm - en liten innføring
GODT NYTT ÅR ! Hilsen Styret i NEKF TIL
Tilpasse «framhevet bilde» i paint
Karakterisering av sensorer (Lab) ToF modul 1 –
Matematisk modellering
Generator og likeretter
God undervisning og dybdelæring i matematikk
En bro til matematikk Studie av en hengebro.
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Noklus diabetesskjema i praksis
Hva er funksjoner og når bruker vi det?
Grafen til kvadratiske funksjoner
- Likninger/ulikheter og konstruksjon
i Word 5 nye måter å jobbe på
Grunnmodellen: likevekt
Økonomistyring KRV-analyser
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Forside/oversikt Fag / tema Naturfag Trinn 4.trinn
CanSat – Analyse av data
Digital innsending av pass via nettbank
Utskrift av presentasjonen:

1 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Konstruksjon og framstilling av tau-rosetter ved hjelp av matematikk Nils Kr. Rossing Førstelektor Skolelaboratoriet ved NTNU

2 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Program Kort repetisjon Grunnleggende bruk av Winplot Simuler et mønster - Rektangulær matte - Tyrkerrosett Hvordan lage en rosett Lag en rosett

3 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Tyrkerrosett Dobbel øyerosett Utviklingsmatte Hva er taumatter og rosetter? Kringlerosett Rotting rosett Ocean matte

4 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Når matematikken blir et reelt verktøy for elevene

5 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Analyse og Syntese av tauverksarbeider Målsetning: Analyse: Utvikle en metode for matematisk beskrivelse av tradisjonelle tau-matter og rosetter Syntese: Bruke den matematiske beskrivelsen til å generere mønster for nye rosetter Produksjon: Finne en effektiv måte å framstille matter og rosetter uansett kompleksitet

6 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Rectangulær matte (matematisk beskrivelse) 1 f x = 4 f y = 5 f y = 3 f x = 2 x = sin(2πf x t) y = cos(2πf y t)

7 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug t1t1 f y = 5 f x = 4 Når to svingninger settes sammen til en. 5 svingninger 4 svingninger t1t1 x = sin(2πf x t) y = cos(2πf y t)

8 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Konstruksjon av rektangulære matter ved bruk av WinPlot Bestem antall bukter (4x5) Skriv funksjonen inn I WinPlot Generer mønsteret x = sin(4t), y = cos(5t) 1

9 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug … om å simulere matter og roetter med WinPlot

10 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Installasjon av WinPlot for konstruksjon av tau-matter og rosetter

11 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Velg type ligning Velg: - Window - 2 dim Velg: - Equa - Parametric

12 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Skriv inn ligningen Skriv inn f(t) og g(t) i input boksene : sin(4t) cos(5t) Trykk: OK Undersøk hva som skjer når du endrer konstantene 4 og 5 i ligningene

13 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Tilpass den plottede grafen Velg: View Zoom eller trykk: PgDn (to zoom out) PgUp (to zoom in) Velg: Misc Colors Background White Close

14 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Skriv ut grafen Velg: File Copy to clipboard Lim inn i word Fjern akser Velg: View Axis Axis (hak av Remove)

15 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Lagre arbeidet Velg: File Save as Skriv inn filnavnet

16 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Tyrker-rosett

17 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Tyrker-rosett (matematisk beskrivelse) 2 + A 2 cos f 2 2π t + A 2 sin f 2 2π t A1A1 A2A2 2πf22πf2 2πf12πf1 x(t) = A 1 cos f 1 2πt y(t) = A 1 sin f 1 2πt

18 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Analyse av Tyrker-rosett (Spekteret) x = A 1 cos2π(f 1 )t + A 2 cos2πf 2 t y = A 1 sin2π(f 1 )t + A 2 sin2πf 2 t Antall bukter f 2 – f 1 A1A1 f1f1 A2A2 f2f Frequency Amplitude Antall bukter Simulering GeoGebra Simulering GeoGebra

19 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Ligning med to ledd Velg: edit Skriv f(t) og g(t) i boksen: cos(t) + 1.4cos(5t) sin(t) + 1.4sin(5t) Trykk: OK

20 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Eksperimenter

21 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Legg til ett ledd Velg: edit Skriv f(t) og g(t) inn i input boksene: 1.6cos(-3t) + 5.4cos(4t) + 1.2cos(11t) 1.6sin(-3t) + 5.4sin(4t) + 1.2sin(11t) Press: OK -3 4 Ant. bukter 11 Ant. bukter

22 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug … om å lage det vi har simulert

23 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Lag rosetten Hamp kan bestilles fra ulike steder: Hemp Basics USA: Amazon/Gepotex:

24 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Kriterier for et egnet mønster 1.Unngå at mer enn to tau krysser i samme punkt 2.Unngå kryssinger tett opptil hverandre 3.Unngå lange bukter langs ytterkanten 4.Unngå sløyfer uten låsing 5.Tilstreb rettvinklede tau-kryss, gjerne fordelt jevnt ut over mønsteret

25 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Framstilling 1. Skriv ut mønsteret 2. Merk krysningspunktene ≈70 mm Start hvor som helst Langsetter På tvers

26 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Framstilling 3. Fest mønsteret til en myk fiberplate 4. La tauet følge kurven i mønsteret for å bestemme lengden til tauet. 5. Doble taulengden 3 – 4 ganger.

27 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Gjør tauet mykt og føyelig 6. Dra tauet fram og tilbake over en skarp kant for å gjøre det mykt og føyelig 7. Så er du klar til å beynne å legge rosetten.

28 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Start framstillingen av rosetten Finn midtpunktet av tauet. Start leggingen av rosetten fra dette punktet. Midtpunktet av tauet Passer under Fest tauet til fiberplata med kartnålene etter behov.

29 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Legging av rosetten Det er viktig å være nøye med å følge markingen mht. over og under.

30 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug … om å finjustere rosett- mønsteret

31 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Kriterier for et egnet mønster 1.Unngå at mer enn to tau krysser i samme punkt 2.Unngå kryssinger tett opptil hverandre 3.Unngå lange bukter langs ytterkanten 4.Unngå sløyfer uten låsing 5.Tilstreb rettvinklede tau-kryss, gjerne fordelt jevnt ut over mønsteret

32 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Forbered justering av mønsteret Velg: edit Skriv f(t) og g(t) i inbokstene: Acos(-3t) + Bcos(4t) + Ccos(11t) Asin(-3t) + Bsin(4t) + Csin(11t) Velg: OK Husk at: A = 1.6, B = 5.4, C = 1.2

33 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Justering av mønsteret Velg fra menylinjen: Anim Individual A B C

34 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Sett nye grenseverdier for glidebryterne Skrivinn den nye grenseverdien Velg set L (nedre grense) Velg set R (øvre grense)

35 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Flere eksempler (også I heftet) Kan lastes ned fra:

36 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Kringle-rosett (matematisk beskrivelse) x(t) = A 1 cos f 1 t + A 2 cos f 2 t + A 3 cos f 3 t y(t) = A 1 sin f 1 t + A 2 sin f 2 t + A 3 sin f 3 t + A 4 cos f 4 t + A 4 sin f 4 t A1A1 A2A2 2πf22πf2 2πf12πf1 2πf32πf3 A3A3 2πf42πf4 A4A4 A 1 = 0,4 f 1 = -5 A 2 = 2,0 f 1 = 1 A 3 = -1,4 f 1 = 7 A 4 = -0,6 f 1 = 13

37 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Rotting-rosett 4 x(t) = A 1 cos f 1 t - A 2 sin f 2 t + A 3 cos f 3 t + A 4 cos f 4 t y(t) = A 1 sin f 1 t + A 2 cos f 2 t + A 3 sin f 3 t + A 4 sin f 4 t Matematisk beskrivelse A 1 = 1,6 f 1 = -8 A 2 = 1,2 f 1 = -1 A 3 = 5,4 f 1 = 6 A 4 = 0,3 f 1 = 20

38 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Øye-rosett (Eksempel) A 1 = -0.8 f 1 = -5 A 2 = 4.7 f 2 = 1 A 3 = -3.6 f 3 = 7 A 4 = -2.9 f 4 = 13 A 5 = 0.9 f 5 = 19 x(t) = A 1 cos f 1 t +A 2 cos f 2 t + A 3 cos f 3 t + A 4 cos f 4 t + A 5 cos f 5 t y(t) = A 1 sin f 1 t + A 2 sin f 2 t + A 3 sin f 3 t + A 4 sin f 4 t + A 5 sin f 5 t Matematisk beskrivelse

39 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug A 1 = 0.45 f 1 = -11 A 2 = f 2 = -5 A 3 = f 3 = 1 A 4 = 2.40 f 4 = 7 A 5 = 1.30 f 5 = 13 A 6 = 0.45 f 6 = 19 A 7 = 0.65 f 7 = 25 A 8 = f 8 = 31 A 1 = 0.50 f 1 = -9 A 2 = f 2 = -4 A 3 = f 3 = 1 A 4 = 2.40 f 4 = 6 A 5 = 1.20 f 5 = 11 A 6 = 0.50 f 6 = 15 A 7 = 0.60 f 7 = 21 A 8 = f 8 = 26 m/10 øyne m/12 øyne (Jens Kusk Jensen) Dobbel Øye-rosett (Eksempel)

40 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Dersom dere ønsker å kjøpe flere sett så koster de kr. 75,-, Mange takk