MG Rover Norge Britisk Bilimport as Velkommen til MEMS 3 & SIEMENS 2000 Motorstyring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rammebetingelser - regelverk for mattrygghet
Advertisements

C 172 Garmin Presentasjon av foreleser •Navn •Flybakgrunn •Osv…
Sterk temperaturstratifisering. Sterk tetthetsstratifisering (skyldes temperatur; salt virker motsatt)
Funksjon PLS program uavhengig IO Diagnose/Feilsøking
Global oppvarming Mål: Vi skal lage en enkel database med temperaturdata fra 1770 til i dag. Deretter tilby et brukergrensesnitt mot databasen.
Method for evaluating authentication system quality Morten Sporild.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Presentasjon  SW faults og failure/testing issues –Gruppe 1 Petter Therese Kjell Gunnar Christian Eva.
MERGI Combustion Catalyst
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Kapittel 8: Programvaretesting
Fysisk institutt - Rikshospitalet 1. 2 Handheld probe.
Vibrations and second order systems
Siste nytt fra FNs klimapanel Aerosols in Europe samling 5/3-15 Marianne T. Lund, CICERO.
Edit this text for your title Edit this text for your sub-title Presenter name, location, date etc. Planer for MEK 4450 Marine operations Kværner ASA,
Introduksjonstime Språk ? Presentasjon av forelesere Presentasjon av studentene Orientering om lab opplegget Diverse –Lærebok –Kompendie –Web sider Litt.
Zinc Electrode system: Working E DAM Counter E Pt Reference E Ag/AgCl/KCl NH 4 Cl (0,05M)
Trondheim 19. juni 2015 Norges Bank og økonomiske utsikter.
Mako-Lube Mining Applications
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Electronics Technology Fundamentals
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
NEDERLANDSK 100% ELEKTRISK BY BUSS MED REKKEVIDDE FOR FULL DAGS DRIFT UTEN LADING UNDERVEIS RUTER dialogkonferanse7. april 2016 Bjarne Jordahl, EBUSCO.
Motorstyring Dag 2 MG Rover Norge Britisk Bilimport as.
Subaru Norge AS MG Rover Norge Turbo Teknikk. Introduksjon Agenda –Introduksjon –Litt fakta –Oppbygging & Virkemåte –Feilsøking –Eksempler på skader –Forbrenningsprosessen.
Privacy by Design: Forslag til metode for å bygge personvern inn i systemløsninger Dag Wiese Schartum.
Boregnskapet og rammebetingelsene for revisjon i konkursbo
MT-innehavers implementering av rett produktkode til rett tid
Power supply – Spenningsregulator kap. 25
Radio listening in Norway
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
REMOVAL OF SOUR GASES Jón Steinar Guðmundsson April 2013
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
GNP per Capita in 1971 Index USA = 100
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
SmartSwap.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Lecture 27.
Rutiner/bestemmelser som skal følges
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Endringer, læring og robusthet
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Andre ordens system og vibrasjoner
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
Økonomiske forutsetninger
Workshop Traffic Management and Control Travel Time Information
Using nursery rhymes and songs
Global oppvarming Mål:
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Plant-wide control
Skipskontroll og klassifikasjon
Monetary Policy Kapittel 27 1.
Myndighetene - en viktig lagspiller når ny teknologi skal tas i bruk
Redningshelikopter Florø Dag Rune Vatle Hypotermi fagsamling 2018
TBS-prosess.
Vaccine Delivery in Developing Countries
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Plant-wide control
Behind the scene Anders Hattestad ,
ALL vectors have two components (x and y)
EPiServer Connect for CRM
Utskrift av presentasjonen:

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Velkommen til MEMS 3 & SIEMENS 2000 Motorstyring

MG Rover Norge Britisk Bilimport as  Må overkomme alle avgasskrav  Må møte kundenes krav om enkel operasjon  Må være pålitelig med minimalt vedlikehold Krav til motorstyring

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Krav til motorstyring  Må gi myke kjøre egenskaper  Må være så økonomisk som mulig  Må gi så mye effekt som mulig  Må være så stillegående som mulig

MG Rover Norge Britisk Bilimport as MEMS 1.3 MEMS 1.6 MEMS 1.9 MEMS 2J PGMFI Tidligere motorstyrings systemer

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Nåværende motorstyrings systemer MEMS K SERIES 1.6 K SERIES 1.8 K SERIES 1.8 K SERIES VVC Siemens KV6 2.5 KV6

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Fuel Tank & Swirl Pot Drivstoff System K Serie

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Fuel Pump Drivstoff System K Serie

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Filter Drivstoff System K Serie

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Injector Drivstoff System K Serie

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Pressure Regulator Alle utenom Rover Drivstoff System K Serie

MG Rover Norge Britisk Bilimport as System Inputs

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Crankshaft Position Sensor (CKP)

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Crankshaft Signal

MG Rover Norge Britisk Bilimport as MEMS 1.6MEMS 1.6 Robust MEMS 1.9

MG Rover Norge Britisk Bilimport as MEMS 3 Siemens 2000

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Camshaft Position Sensor (CMP)

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Camshaft Signal i forhold til Crankshaft Signal MEMS 3

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Camshaft Signal i forhold til Crankshaft Signal Siemens 2000

MG Rover Norge Britisk Bilimport as VOLTAGE DEGREE OF THROTTLE BUTTERFLY SIEMENS 2000 MEMS3 Throttle Position Sensor (TP)

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Cº  Kjølevann (ECT) & Olje Temperatur Sensor

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Cº V Kjølevann (ECT) & Olje Temperatur Sensor

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Temperature Manifold Absolute Pressure Sensor (TMAP)

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Temperature Manifold Absolute Pressure Sensor (TMAP)

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Heated Oxygen Sensor (HO 2 S)

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Heated Oxygen Sensor (HO 2 S) Virkemåte

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Oxygen Sensor Signal

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Karbondioksid CO2 13% Vann H2O 14% Nitrogen N 72.9% CO + HC + NOx 0.1% Katalysatorens virkemåte

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Downstream Oxygen Sensor Signal

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Drivstoff Korreksjon

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Knock Sensors

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Immobilisation Signal

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Immobilisation Signal

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Inertia Switch PAS Load SwitchInputs

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Fuel Level Alternator LoadInputs

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Ignition Switch Air Con RequestInputs

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Trinary Switch Evaporator Temperature SensorInputs

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Automatic Gearbox Variable Induction SensorsInputs

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Traction Control

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Rough Road/SpeedoInputs

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Outputs

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Stepper Motor

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Bipolar Stepper Motor

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Ignition Coils KV6 Rear Bank

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Ignition Coils KV6 Front Bank

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Ignition Coils K-Series

MG Rover Norge Britisk Bilimport as MEMS 3 Ignition Coils

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Siemens 2000 Ignition Coils

MG Rover Norge Britisk Bilimport as 2.0 Litre KV6 2.5 KV6 K Series 4 Cylinder Injectors

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Injector – Air Assist

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Injector – Air Assist En luftstrøm hjelper med å få riktig leveringsmengde & reduserer kondensering av drivstoff på manifold veggene

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Injector – Air Assist Lufttilførsel til manifolden

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Luft kommer inn gjennom boringer i manifolden Injector – Air Assist

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Injector – Air Assist Hver dyse har luftkanaler som kommer ut ved dysespissen

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Temperature Gauge

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Temperature Gauge

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Tachometer

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Malfunction Indicator Lamp

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Automatic Gearbox Fuel Pump, Main & Air Con Relays Outputs

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Air Conditioning Clutch Operation

MG Rover Norge Britisk Bilimport as MEMS 3 Cooling Fan Operation

MG Rover Norge Britisk Bilimport as FanSpeed Coolant Temp *C On Off Air Con Request Trinary Switch Input Gearbox Request Coolant Sensor Status, Valid = No Engine Running Status Off < 96 _____NoNoNoValidYes Slow > 100 <96YesNoNoValidYes Medium > 106 < 102 _____YesYes Not Valid Yes Medium > 115 < 112 (Max 10mins) No_____NoValidNo Fast > 112 < 108 ____________________Yes Siemens 2000 Cooling Fan Operation

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Purge System

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Variable Induction System

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Variable Induction System

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Variable Induction System

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Variable Induction System

MG Rover Norge Britisk Bilimport as 2.0 KV6 Torque Performance

MG Rover Norge Britisk Bilimport as 2.5 KV6 Torque Performance

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Ser direkte på Oxygen Sensor Feedback Positiv Adaption – mager blanding Negativ Adaption – Fet blanding Virksom 100% av tiden Injector Pulse Width Start Points MEMS %  7.5% MEMS %  7.5% Siemens %  7.5% Siemens %  7.5% Short Term Fuel Trim

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Stammer fra tilsvarende Short Term Adapsjoner ved forskjellige turtall Tilleggs Adaption – Legger til en fast mengde drivstoff til basisverdien Lærer ved høyere turtall Lager en base for de andre drivstoff korreksjonene Ikke aktiv under bensindamp rensing (Purge) MEMS 3 0%  1.5% Siemens %  1.5% Long Term Fuel Trim

MG Rover Norge Britisk Bilimport as CKP Sensor ECT Sensor TP Sensor IAT sensor ( where applicable) Kalkulert fra : - Kamvinkel : - CKP Sensor Battery Voltage Ignition Timing MEMS 3

MG Rover Norge Britisk Bilimport as CKP Sensor TMAP Sensor ECT Sensor TP Sensor (idle only) Knock Sensors CKP Sensor Battery Voltage Primary Winding Current (internal ECM connection) Kalkulert fra : Kamvinkel kalkulert fra: Ignition Timing Siemens 2000

MG Rover Norge Britisk Bilimport as HO 2 S (Upstream) Fuel Injectors Fuel Injectors For å oppnå Closed Loop Fuelling bruker ECM følgende komponenter: Closed Loop Fuelling aktiveres ved : Idle Light Engine Load Cruise Closed Loop Fuelling

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Kald Start Varmkjøring (Until HO 2 S is Functional) Full Belastning Delvis Aksellerasjon (Over 85° TP vinkel) Varm Start (Until HO 2 S is Functional) Over-run Fuel Cut Off Oksygensensor Feil Open Loop Fuelling aktiveres ved : Open Loop Fuelling

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Tennings problemer Drivstoff Problemer Elektriske Problemer Veivaksel Sensor Problemer Mekaniske Problemer Luft Restriksjon eller Lekkasje Problemer 4.4 Årsaker til fusk

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Misfire Detection

MG Rover Norge Britisk Bilimport as SystemConditions Idle Speed >= 500 Rpm Misfire Detection Disable Parameters

MG Rover Norge Britisk Bilimport as SystemConditions Idle Speed >= 500 Rpm Engine Load Unstable or Fluctuating Misfire Detection Disable Parameters

MG Rover Norge Britisk Bilimport as SystemConditions Idle Speed >= 500 Rpm Engine Load Unstable or Fluctuating Throttle Pedal Position Unstable or Fluctuating Misfire Detection Disable Parameters

MG Rover Norge Britisk Bilimport as SystemConditions Idle Speed >= 500 Rpm Engine Load Unstable or Fluctuating Throttle Pedal Position Unstable or Fluctuating Air Conditioning Request Suspended for 5 Seconds Misfire Detection Disable Parameters

MG Rover Norge Britisk Bilimport as SystemConditions Idle Speed >= 500 Rpm Engine Load Unstable or Fluctuating Throttle Pedal Position Unstable or Fluctuating Air Conditioning Request Suspended for 5 Seconds Engine Start up Suspended for 5 Seconds Misfire Detection Disable Parameters

MG Rover Norge Britisk Bilimport as SystemConditions Idle Speed >= 500 Rpm Engine Load Unstable or Fluctuating Throttle Pedal Position Unstable or Fluctuating Air Conditioning Request Suspended for 5 Seconds Engine Start up Suspended for 5 Seconds Ignition Movement Ignition Delay on (Knock Control,traction or Torque Request Misfire Detection Disable Parameters

MG Rover Norge Britisk Bilimport as SystemConditions Idle Speed >= 500 Rpm Engine Load Unstable or Fluctuating Throttle Pedal Position Unstable or Fluctuating Air Conditioning Request Suspended for 5 Seconds Engine Start up Suspended for 5 Seconds Ignition Movement Ignition Delay on (Knock Control,traction or Torque Request Rough Road Rough Road Detected Misfire Detection Disable Parameters

MG Rover Norge Britisk Bilimport as SystemConditions Idle Speed >= 500 Rpm Engine Load Unstable or Fluctuating Throttle Pedal Position Unstable or Fluctuating Air Conditioning Request Suspended for 5 Seconds Engine Start up Suspended for 5 Seconds Ignition Movement Ignition Delay on (Knock Control,traction or Torque Request Rough Road Rough Road Detected Fuel Tank Level Fuel Tank Level Below 15% (May Disable or Record & Remain Active Misfire Detection Disable Parameters

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Additive Adaptions Multiplicative Adaptions Fuelling Adaption Map

MG Rover Norge Britisk Bilimport as With the Engine Warm, Above 86ºC Select 2nd Gear Accelerate the Vehicle Until the Engine Speed Reaches at Least 5,000 Rpm Release the Throttle Fully and Allow the Vehicle to Decelerate Until the Engine Idle Speed Is Reached (or Just Above) Without Applying the Brakes Repeat the Above Procedure Several Times to Ensure That the New Value Has Been Recorded Check for Any Fault Codes After This Procedure Using Testbook, Clear Any Misfire Faults. MEMS 3 Crankshaft Adaptation Learning Sequence

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Connect Testbook Select – Reset Crankshaft Adaptions (If Not Fitting a New ECM) Run Engine Until at Coolant Temperature Exceeds 90°C Accelerate Engine up to 5000 RPM Release Throttle and Allow to Return to Idle Repeat Until T4 Displays You Have Been Successful Clear Any Misfire Detection Faults Logged During This Exercise Siemens 2000 Crankshaft Adaptions Reset Procedure

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Switch on Ignition Operate Throttle Pedal From Fully Closed to Fully Open 5 Times in a 10 Second Period Wait 20 Seconds Without Touching ThrottleSwitch off Ignition for 20 Seconds Resetting Throttle Adaptions

MG Rover Norge Britisk Bilimport as T4 Diagnostic Equipment Fault Code Retrieval Freeze Frame Data Diagnostic Fault Finding Trail Fault Diagnosis

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Freeze Frame data

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as P0322 Fault Code Format

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Hva er On Board Diagnostics?

MG Rover Norge Britisk Bilimport as O.B.D. Systemets oppgaver Å oppdage feil relatert til avgassene Å lagre feilkoder (i ECM) Å varsle om feil (MIL) Å kunne lese av lagrede feil (Via Diagnose utstyr)

MG Rover Norge Britisk Bilimport as E.O.B.D Kjent som Euro - 3, Videreutvikling av E.U. -1 & E.U -2 Regulativene Bygger på O.B.D.-II Standarden for obligatorisk innføring på 2000 MY I følge E.C. Direktivene Grenser for Euro-3 lovgivning for biler opp til 2500 Kg : Karbonmonokside (CO) g/Km Hydrokarboner (HC) g/Km Nitrogenoksider (NO X ) g/Km

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Katalysatoren Katalysator varmer (Where Applicable) Misfire Detection Fuel System Oksygensensorene Sekundært Luft System (Where Applicable) Innfestning til tanklokk eller overvåking (Where Applicable) E.O.B.D Overvåker

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Exhaust Gas Emission Legislation

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Avgassnivåer i henhold til Direktiv 98/69/EG Pollutant(g/Km) 1996/97 corrected values 2000 corrected values Max levels before a mil fault recorded 2005 indicative values Carbon monoxide Hydrocarbons Nitrogen oxides On a test cycle equivalent to stage 2000

MG Rover Norge Britisk Bilimport as EOBD Feiltype A Fusk som kan skade katalysatoren MIL tenner umiddelbart & blinker (så lenge feilen er tilstede) Lagrer Feil Kode, Historie Kode, Freeze frame data

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Første gang feilen inntreffer – Kode & Data Lagres – MIL tenner ikke Andre gang feilen inntreffer (neste kjøresyklus) - MIL tenner ikke Tredje gang feilen intreffer – MIL tenner MIL Illumination Fault Type B

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Feil Progresjon

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Feil Progresjon

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Feil Progresjon

MG Rover Norge Britisk Bilimport as Slukking av MIL lampen Testbook / T4 Etter reparasjon (før prøvekjøring) 3 Kjøresykluser på rad uten feil Feilkoder DTC Slettet etter 40 Kjøresykluser på rad uten feil og under samme kjøreforhold Slettet etter 80 Kjøresykluser på rad uten feil og under forskjellige kjøreforhold

Spørsmål