Norsk Bridgeforbund Velkommen til bridgekurs Spill bridge 3.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakgrunn Noen eksempler er avanserte for deltakere som starter på null. Derfor bør man for bruke tavle / flipover eller enda bedre: Gi deltakerne kort.
Advertisements

Vi gikk på kurs høsten 2013 og spiller nå fast i klubb – hvorfor?
Kapittel 12 Påkast / Turneringsbridge. Eksempel ♠ Dkn8 ♥ 432 ♦ KD109 ♣ Dkn6 ♠ K107 ♥ 1098 ♦ Ekn ♣ EK1097 ♠ 543 ♥ EKDkn ♦ 543 ♣ 543 ♠ E962 ♥ 765 ♦ 8762.
En innføring i spillet: Lag En Setning
VELKOMMEN TIL KURS VK 2 ”Spill Bridge2”.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. NYTT OPPLÆRINGSMATERIELL  BOKPAKKE SOM INNEHOLDER CD OG KORTSTOKKER.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. Spill bridge 2 Kapittel 3 Repetisjon av åpners andre melding.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Kapittel 2 Delkontrakt, utgang og slem. Fra sist (1) • NS spiller mot ØV • To deler • Meldedel bestemmer • hva som bli trumf og hvor mange stikk som skal.
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS!
Lær bridge med Mo Bridgeklubb
Lynkurs: Lær bridge på 1-2-3!
KAP 1: INTRODUKSJON  ╔ N ╗ V Ø ╚ S ╝  Nord (N) spiller med syd (S) og vest (V) spiller med øst (Ø). N og S er makkere, og spiller på parti mot Ø og V.
Kapittel 10 Sterke åpningshender – kunstige meldinger.
Svar på åpning i 1 i farge Kapittel 5. Makker åpner med en majorfarge Med 4 korts trumfstøtte (eksempel med 1 hj) – 0 – 5 htp → pass – 6 – 9 htp → enkel.
Gode eller dårlige kort Kapittel 3. Fra sist Melder i stigende rekkefølge fra 1kl (ru – hj – sp) til 7NT Kontrakten er bestemt når de 3 neste spillerne.
Spill bridge 2 KAPITTEL 2 Repetisjon av svarhåndens første melding Mer om Finesser.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
SPILL BRIDGE 1 KAPITTEL 3 OG 4 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 21. OKTOBER 2014.
Kapittel 5: Svar på åpning i 1 i farge SPILL BRIDGE 1 kapittel 5 og 6 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 28. OKTOBER 2014.
UTSPILL MOT TRUMFKONTRAKT I mange tilfeller bruker en samme regler for utspill mot trumf som mot NT-kontrakt. 1. Det høyeste kortet i en sekvens. K D Kn.
UTSPILL MOT NT-KONTRAKT
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS! SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 14. OKTOBER 2014.
DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING  6 3  E 10 7 Kn 4 2 E  E D Kn 2  K 5  D  E Kn 5 3 DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING.
FJERDE FARGE Når en av makkerne melder den fjerde fargen, viser ikke det i utgangspunktet lengde i fargen men ber makker vise hånden sin bedre. Eksempel:SN.
Øvingsoppgaver for meldinger Per Nordland. Øvingsoppgave meldinger 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 Pass.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 9 og 10 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 11. NOVEMBER 2014.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 11 og 12 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 18. NOVEMBER 2014.
Vienna - tilpasning Hennings opplegg ♠ ♥ ♦ ♣. Åpning: 1 ♣ negativt svar Krav for en runde. Ingen 5-kortsfarge utenom eventuelt ♣. Minst 13 hp Svarhånd1.
Spill bridge 3 Kapittel 2 Kortvurdering. Balansert hånd krever normalt 12 honnørpoeng (hp) for åpning med 1 i farge Åpning 1 i farge med bare hp.
Meldingene M1 Per Nordland Meldingsforløpsperioden starter og avsluttes (M2)  §17 A Meldingsforløpsperioden på et spill starter for en side når én av.
Spill bridge 3 Kapittel 8 Spilleføring i grand – tempo og teknikk.
Spill bridge 3 Kapittel 9 Spilleføring i trumfkontrakter.
Spill bridge 3 Kapittel 3 Stenbergs 2NT. Du sitter med ♠ kn 7 5 ♥ K D kn 9 8 ♦ E 8 ♣ E D kn og åpner med 1 ♥. Makker støtter til 4 ♥. Har vi slem (12.
Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge». Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to.
Tips for å vinne på Craps. # 1 - Aldri Gamble Med "Kjære" Penger - Aldri Gamble Med Penger Som Du Trenger Nå, Eller Må I Nær Fremtid.
Brøk Regneartene.
Praktisk bridge Spill 21.
Praktisk bridge Spill 4.
Spill bridge 3 Kapittel 5 Svarers andre melding.
Praktisk bridge Spill 2.
Praktisk bridge Spill 6.
Praktisk bridge Spill 12.
Praktisk bridge Spill 7.
Nord/Ingen Vest Nord Øst Syd 1NT 1
Praktisk bridge Spill 8.
Praktisk bridge Spill 13.
Praktisk bridge Spill 3.
Praktisk bridge Spill 23.
Praktisk bridge Spill 11.
Praktisk bridge Spill 5.
Praktisk bridge Spill 17.
Spill bridge 3 Kapittel 10 Oppsummering.
Praktisk bridge Spill 16.
Praktisk bridge Spill 1.
Praktisk bridge Spill 10.
Praktisk bridge Spill 9.
Praktisk bridge Spill 18.
Mer om innmeldinger Kapittel 8.
Utspill, påspill og styrkekast
Bridgekurs Xx skole Dato, 2018.
Mer om sterke åpningshender
Introduksjon til bridge
Åpningshåndas andre melding
Honnørpoeng Spill med trumf Lektion 2.
Praktisk bridge Spill 19.
Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene.
Praktisk bridge Spill 14.
Fiske Legge lavt eller høyt Lektion 6.
Praktisk bridge Spill 24.
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Bridgeforbund Velkommen til bridgekurs Spill bridge 3

Kapittel 1 Fargebehandling og sannsynlighet

Fargebehandling og sannsynlighet Jevn fordeling ( , , ) forekommer i nesten halvparten av tilfellene Hvordan fordeler utestående kort seg? Kapittel 1 - Fargebehandling og sannsynlighet

Slik sitter en farge fordelt Kapittel 1 - Fargebehandling og sannsynlighet AntallFordelingProsent ,5 35,5 14,5 1,5

Sannsynlighet Utfordring: Finne en bestemt honnør. Hvem har dette nøkkelkortet? Sannsynlighetstabellen gir deg en ledetråd. Andre ledetråder: Motspillers åpning øker sannsynligheten for at han har nøkkelkortet En motspiller viser seg å ha en langfarge. Lengden i nøkkelfargen er da mest sannsynlig hos den andre Lytt til meldingene Starten på spillet kan gi deg en ledetråd Lær deg hyppig forekommende fargebehandlinger Kapittel 1 - Fargebehandling og sannsynlighet

Fargebehandling Eksempler Hvordan spiller du for å få 5 stikk? Start med Ess eller Dame. Du oppdager da om fargen sitter 4-0, og kan fiske opp knekten uansett hvem som har den. Tieren mangler. Den eneste 4-0 fordeling du kan gjøre noe med, er om Syd har Kn 10 x x. Start derfor med Kongen, og du kan fiske opp hans beholdning ved hjelp av to finesser. Dersom Nord har alle fire kortene, må du alltid tape ett stikk. Kapittel 1 - Fargebehandling og sannsynlighet E D 9 x xK x x x E D 10 x xK 9 x x

Fargebehandling Flere eksempler Beste spillemåte? Om du ikke har andre holdepunkter, er det best å spille Esset. 1-1 er marginalt mer sannsynlig enn 2-0. Hvordan unngå å tape stikk til Damen? Finesse må prøves! Start med Ess eller Konge avhengig av hvilken motstander du tror kan ha Damen. Du unngår dermed å tape til Damen singel. Deretter tar du finessen. Kapittel 1 - Fargebehandling og sannsynlighet E kn 9 xK 10 8 x E D kn x x xx x x x x

Fargebehandling Flere eksempler Samme problemstilling, men kan du se et psykologisk moment når det er E som ligger på bordet? Vi har lært om honnør på honnør. Hvis Syd sitter med D x, hva vil han da gjøre om du spiller knekten fra hånden? Om Damen ikke kommer på, kan et alternativ være å stikke opp med Esset og fiske tilbake mot K 10 8 Beste sjanse for 3 stikk? Gjentatt finesse gir 75% sjanse. Kapittel 1 - Fargebehandling og sannsynlighet E kn E 9 3 2K kn 10 8

Safety play og kontroll Forhold du må vurdere Hvor mange stikk trenger du? Hvordan står det til med overganger? Kapittel 1 - Fargebehandling og sannsynlighet

Safety play og kontroll Du trenger 5 stikk. Hvordan spiller du? Start med Kongen, fortsett med finesse til knekten. Safety play til 4 stikk? Start med Ess og fortsett med liten til 8 om Nord følger med lite kort. Hvis Syd kan stikke 8, sitter fargen 3-2 og du har alltid 4 stikk. Denne spillemåten garderer mot D 10 x x hos Nord. Om Nord ikke følger farge andre gang, stikkes med Kongen fulgt av liten til knekten. Kapittel 1 - Fargebehandling og sannsynlighet E kn 9 x xK 8 x

Safety play og kontroll Du må alltid gi bort minst ett stikk i denne fargen. Hvordan spiller du for størst sjanse til 5 stikk? Hvis fargen sitter 3-2, kan du spille Ess og Konge først, og så gi bort et stikk. Men om det er dårlig med innkomster til langfargen, er løsningen å spille en liten fra begge hender først. Selv om du har overganger kan dette være en fornuftig løsning for å beholde kontrollen og ikke godspille stikk til motparten. Kapittel 1 - Fargebehandling og sannsynlighet E K x x x x x x

Safety play og kontroll Hvordan spille denne fargen uten andre innkomster til Vest? Om du trenger 5 stikk, må du bare håpe på sitsen 3-3 og starte med de tre honnørene. Trenger du bare 4 stikk og har dårlig med inntak til fargen, bør du satse på 4-2 fordeling og starte med liten fra begge hender. Kapittel 1 - Fargebehandling og sannsynlighet E K D x xx