Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Some words tell things that you can do And verbs is what we call them. V-e-r-b-s And verbs are what we call them.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Some words tell things that you can do And verbs is what we call them. V-e-r-b-s And verbs are what we call them."— Utskrift av presentasjonen:

1 Some words tell things that you can do And verbs is what we call them. V-e-r-b-s And verbs are what we call them

2 Action word/handlingsord Minst ett verb i en setning Verbet forteller hva som hender To typer: 1) Hovedverb 2)Hjelpeverb Hovedverb kan stå alene i en setning. Det kan ikke hjelpeverb, men de hjelper andre verb med å lage verbtider.

3 Det pleier å skje Ordbok: Verbet oppgis i infinitiv - men bøyes når vi lager setninger. - * Presens: Nåtid - Når vi forteller om noe i nåtid, om vaner eller ting som pleier å skje. - They live together with their mother. - I go to school every day in the week.

4 Om framtid Vanlig presens brukes også om framtid: 1)Det som er bestemt (The bus leaves at ) 2)Det som helt sikkert kommer til å skje (Some of us fly to France in March.) Oppgave: - Lag setninger i presens med verbene: to sing, to jump, to understand, to teach, to go, to hate, to swim, to buy. - (Husk samsvarsbøying, s-ending i tredje person entall, men aldri ellers)

5 Det skjer akkurat nå Presens samtidsform (present continuous) brukes om det som skjer akkurat nå. Hva er forskjellen: I drive my car to the school. I am driving my car (right now). * Present continuous: Hjelpeverbet «to be» + ing-form av hovedverbet. Husk å samsvarsbøye «to be»!

6 Oppgaver Sett inn vanlig presens eller presens samtidsform: 1.What is Jimmy doing? He …….(tune) his guitar. 2.Does she speak any foreign languages? Yes, she …. (speak) French. 3.My brothers ….. (like) meatballs. 4.Look! An elk …. (run) across the field. 5.Every Saturday he …. (wash) his car. 6.Where is Linda? She …. (water) the flowers. 7.Who …. (sing) at this time of night. I can’t sleep. 8.Can you give me a hand? Not now, I ….. (eat). 9.Who …. (live) in the read house? 10.Sue Ellen and her sister …. (study) in England this year.

7 Preteritum - Fortid Om noe som har hendt og er avsluttet: We had a lot of fun in our Winter holidays. Last Summer we went to Denmark. He left the room. Regelrette verb: *Inf. + endinga –ed eller –d (play-played, hope-hoped) Uregelrette verb: *Ikke –ed eller –d-ending, men som oftest vokalskifte (bring– brought, eat-ate, sing-sang). NB: Ingen annen utveg enn å pugge (s i Crossroads 9B)

8 Oppgaver 1.Forklar hva vi mener med infinitiv. 2.Når bruker vi vanlig presens av verbet? 3.Skriv disse verbene i infinitiv: running, tried, lived, sang, selling, sleeping, wrote, sat, spoke, was, doing. 4.Hvilke preteritumsformer er regelrette, og hvilke er uregelrette? Swam, touched, walked, went, earned, understood, learned/learnt, lost, got, worked, were. 5.Velg tre verb i preteritum og tre i presens perfektum fra lista s Skriv en setning med hvert verb.

9 Hjelpeverb – Auxiliary verbs Sammensatte verb: Et hovedverb og et hjelpeverb Brukes for å lage verbtider Enda vanligere på engelsk enn på norsk The children have eaten their cake. Have you lived here for a long time? Does he speak Russian? I was watching TV when…. To have, to do, to be = fullstendige (kan også være hovedverb)

10 Vi bruker hjelpeverb når Lage verbtider I have eaten my dinner. Spørrende og nektende setninger Is he playing? Does he like her? She does not like him. Passiv The photo was taken by Eli. The bones were hidden by the dog. Samtidsformer Kevin is sailing today. Peter was repairing his car when I arrived. Halespørsmål (question tags) You saw me yesterday, didn’t you? You have finished your task, haven’t you? You have not been studying, have you?

11 Hjelpeverb samsvarsbøyes Hva er samsvarsbøying? ………………………………………………………………………………………. Eksempler: He does not do anything during the lesson. I was washing when you came. We have done everything. NB: Ingen annen utveg enn å pugge (s 145 i Crossroads 9B) Gjør oppgave 7 og 8 på s 144 i Crossroads 9B.

12 Samtidsformer Present continuous (presens samtidsform, se regel for bruken før i PP) Veldig mange nordmenn bruker denne formen for mye! Past continuous (preteritum samtidsform) Hva er forskjellen: 1)Buddy watched a film last night. 2)Lenny was watching a film when someone broke the window. Past continuous når ei handling foregikk, men ikke ble avsluttet. Også når noe annet skjedde mens denne handlinga foregikk.

13 What is the difference? Forklar med egne ord hva som er forskjellen i betydning på disse setningsparene: 1.I talked to Bob yesterday./I was talking to Bob when the doorbell rang. 2.I read a short story last week./I was reading a short story when you arrived. 3.Bobby and Cilla ate a pizza./Bobby and Cilla were eating a pizza. Gjør oppgave 10 og 11 s 148 i Crossroads 9B!

14 Aktiv og passiv Normalt består en setning av subjekt, verbal og direkte objekt, i den rekkefølga: S V dO Bruce took the picture. (=aktivsetning) Vi kan snu på det, og gjøre objektet til subjekt, gjøre om verbet ved hjelp av to be (he was, you are), og sette til preposisjonen «by»: S ……V……. ……PF……. (=preposisjonsfrase) The picture was taken by Bruce. (=passivsetning)

15 Oppgaver Gjør om til passivsetninger: 1.The Germans occupied Norway. 2.The dog ate the cake. 3.Bill fixed the radio. 4.Vasco da Gama discovered the sea route to India. 5.The children helped the sailors. Skriv 5-8 aktivsetninger. Etterpå endrer du dem til passivsetninger.

16 Infinitiv og ing-form Infinitiv på norsk, to muligheter på engelsk: «It is fun to listen to her.» (=infinitiv) «Listening to her is fun.» (ing-form) Men; aldri infinitiv etter preposisjon: He is interested in working hard. I am thinking of going home. NB: To look forward to + ing-form, To be used to + ing-form. Gjør oppgave nr 16 og 17 s 151 i Crossroads 9B!

17 Modale hjelpeverb Små verb som er veldig vanlige. Vi har tilsvarende på norsk: Can, could Will, would Shall, should May, might Must Ought to Bare to tider, presens og preteritum. Ingen s-ending i 3.person entall presens. Obs: Å kunne på norsk (i betydningen være i stand til) = to be able to. (I am able to swim, but I am not able to swim very quickly.)

18 Sannsynlighet og tillatelse Uttrykke sannsynlighet It may rain tomorrow. I can help you. You would help him, wouldn’t you? It might be a sunny day. Om noe er veldig sannsynlig, bruker du presens, om det er mer tvil, bruker du preteritum. (He may be right/he might be right.) Will = veldig sannsynlig: (It will be cold tomorrow.) For å be om lov eller gi lov May I borrow a pencil? You could go to town. Preteritum = høfligere: (Can you pass me the sugar?/Could you pass me the sugar, please? I wonder if I may park my scooter here?/I wonder if I might park my scooter here?)

19 Would = used to «Would» brukes som «used to», om noe som pleide å hende, eller noe vi hadde for vane: (When I was young, we would play football every day. We would hang around the fields for hours.) Fyll inn rett modalt hjelpeverb: ……… I park my car here? ……… you please open the door for me? ………. you be home before midnight? I ……… have done it if I were younger. I ………. do it right away. She ………… have asked me before she did it. You ….. enter hos office now. They …………. buy a new boat next summer. You …… promise to say hello from me. ……. I ask you to do me a favour?

20 Verb om framtid Be + going to Når det som skal hende, er planlagt: I am going to help him tomorrow. Will/shall Når det ikke er planlagt, men blir bestemt når du snakker: What’s that noise? I shall/will go and check. It has started raining. Will somebody shut the window? NB: «Shall» brukes bare om «I» og «we», dvs 1. person entall og 1.person flertall. Vanlig presens Om rutetabeller osv, tidspunkt for kino, teater osv: The football match starts at three o’clock. The plane arrives at five o’clock. Presens samtidsform Når noe er bestemt på forhånd: I am visiting my mother tomorrow. The girls are dancing tonight.

21 Oppgaver Forklar forskjellen på «will» og «be + going to»! Når kan vi bruke vanlig presens for å uttrykke framtid? Skriv tre setninger der du bruker vanlig presens for å uttrykke framtid. Skriv tre setninger der du bruker presens samtidsform for å uttryklke framtid. Gjør oppgavene 18 og 20 s 153 og 154 i Crossroads 9B.

22 Samsvarsbøying En engelskmann forstår deg nok om du sier «I wants coffee, he are kind, they lives in Norway, you is beautiful.» Dvs at du kan kommunisere, sjøl om du har feil samsvarsbøying. Men: Feil samsvar kan føre til misforståelser, dessuten er det en nybegynnerfeil som får deg til å virke lite proff. Samsvarsbøying: Verbalet (handlinga) i en setning samsvarer med subjektet (den som utfører handlinga).

23 Oppgaver Fyll inn riktig form av verbet: Sally ….. (be) nice. Gloria and Don …. (be) musicians. Peter …. (run) fast. Alfred, the eccentric man with thirteen dogs and seven cats, …. (be) a good friend of mine. Lilly and Maria ….. (be) at the party. My sister and I ……. (be) music lovers. My cousins …… (be) at the football match. Stephen …… (work) almost every Saturday. My bicycle …… (have) a new tyre. My sister and I ………….. (be + going to) Spain together. Mick and Simon …….. (be) late for school. Stephanie …….. (dance) like a goddess. + Oppgave 23 og 24, s


Laste ned ppt "Some words tell things that you can do And verbs is what we call them. V-e-r-b-s And verbs are what we call them."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google