Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Filmmusikkens funksjoner II Alternative innfallsvinkler.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Filmmusikkens funksjoner II Alternative innfallsvinkler."— Utskrift av presentasjonen:

1 Filmmusikkens funksjoner II Alternative innfallsvinkler

2 Filmmusikkens funksjoner II Adornos kulturkritikk Adornos kulturkritikk Brudd-estetikk Brudd-estetikk Semi-brudd i neo-klassisk film Semi-brudd i neo-klassisk film

3 Den klassiske filmmusikkens problem I: Den klassiske filmmusikkens problem I: ”All music in the motion picture is under the sign of utility, rather than lyric expressiveness” (Adorno og Eisler 1947: 8) ”All music in the motion picture is under the sign of utility, rather than lyric expressiveness” (Adorno og Eisler 1947: 8) Den klassiske filmmusikkens problem II: Den klassiske filmmusikkens problem II: …”the public’s vague awareness that music should come to the aid of the picture, is legitimate, /…/ but the industry takes this desire into account [and] misuses the music in order to give a technically mediated factor the appearance of immediacy” (Adorno og Eisler 1947: 121) …”the public’s vague awareness that music should come to the aid of the picture, is legitimate, /…/ but the industry takes this desire into account [and] misuses the music in order to give a technically mediated factor the appearance of immediacy” (Adorno og Eisler 1947: 121) Reformulert: “Film music constitutes society while being constituted by it /…/ because it makes the ideological work seem personal or private” (Kassabian 2001: 29) Reformulert: “Film music constitutes society while being constituted by it /…/ because it makes the ideological work seem personal or private” (Kassabian 2001: 29) Løsning: Løsning: “What is needed is musical planning, the free and conscious utilization of all musical resources on the basis of accurate insight into the dramatic function of music” (Adorno og Eisler 1947: 80) “What is needed is musical planning, the free and conscious utilization of all musical resources on the basis of accurate insight into the dramatic function of music” (Adorno og Eisler 1947: 80) Filmmusikkens funksjoner II Adornos kulturkritikk

4 Syv ”kardinalsynder” vs. syv ”kardinaldyder” (Peter Wollen): Syv ”kardinalsynder” vs. syv ”kardinaldyder” (Peter Wollen): Narrative transitivity > narrative intransitivity Narrative transitivity > narrative intransitivity Identification > Estrangement Identification > Estrangement Transparency > Foregrounded Transparency > Foregrounded Single diegesis > Multiple diegesis Single diegesis > Multiple diegesis Closure > Aperture Closure > Aperture Pleasure > Unpleasure Pleasure > Unpleasure Fiction > Reality Fiction > Reality Filmmusikkens funksjoner II Brudd-estetikk

5 1. Formelt brudd - asynkront (”kvasi-kontrapunktlig samtidighet”) 1. Formelt brudd - asynkront (”kvasi-kontrapunktlig samtidighet”) Pierrot le Fou (Jean Luc Godard, 1965) Pierrot le Fou (Jean Luc Godard, 1965) Filmmusikkens funksjoner II Brudd-estetikk

6

7 1. Formelt brudd - asynkront (f.eks. ”kvasi-kontrapunktlig samtidighet”) 1. Formelt brudd - asynkront (f.eks. ”kvasi-kontrapunktlig samtidighet”) Pierrot le Fou (Jean Luc Godard, 1965) Pierrot le Fou (Jean Luc Godard, 1965) 2. Semantisk brudd - tematisk kontrast 2. Semantisk brudd - tematisk kontrast ”Singin´ in the Rain ” i A Clockwork Orange eller ” Adagio for Strings ” i Platoon ”Singin´ in the Rain ” i A Clockwork Orange eller ” Adagio for Strings ” i Platoon 3. Stillhet 3. Stillhet Blow Up (Michelangelo Antonioni, 1966) Blow Up (Michelangelo Antonioni, 1966) Filmmusikkens funksjoner II Brudd-estetikk

8

9 1. Autonome følelser - karakterbundet innlevelse vs. audiovisuell opplevelse - spektakulær ekstase Filmmusikkens funksjoner II Semi-brudd i neo-klassisk film

10

11 1. Autonome følelser - karakterbundet innlevelse vs. audiovisuell opplevelse - spektakulær ekstase 2. Autonom stemning - følelser vs. stemning - musikalsk tekstur + lyslegging, effekter, reallyd, dialog (diegese vs. ikke-diegese) Filmmusikkens funksjoner II Semi-brudd i neo-klassisk film

12

13

14 1. Autonome følelser - karakterbundet innlevelse vs. audiovisuell opplevelse - spektakulær ekstase 2. Autonom stemning - følelser vs. stemning - musikalsk tekstur + lyslegging, effekter, reallyd, dialog (diegese vs. ikke-diegese) 3. Autonom symbolikk - bilde vs. tekst - ledemotiv vs. a-ha opplevelse - lyrisk-symbolsk meningsoverskudd Filmmusikkens funksjoner II Semi-brudd i neo-klassisk film

15

16

17 1. Autonome følelser - karakterbundet innlevelse vs. audiovisuell opplevelse - spektakulær ekstase 2. Autonom stemning - følelser vs. stemning - musikalsk tekstur + lyslegging, effekter, reallyd, dialog (diegese vs. ikke-diegese) 3. Autonom symbolikk - bilde vs. tekst - ledemotiv vs. a-ha opplevelse - lyrisk-symbolsk meningsoverskudd Filmmusikkens funksjoner II Semi-brudd i neo-klassisk film


Laste ned ppt "Filmmusikkens funksjoner II Alternative innfallsvinkler."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google