Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Har ungdom dårlig smak? guri.fjeldberg@gmail.com
2
Hva er god smak? Morten Olsen Haugen, Aftenposten: Estetiske kvaliteter: intensitet, kompleksitet, helhet, poetisk kraft - språklig klang og undertekst. Funksjon: Kommunikative kvaliteter: forstålig, troverdig, virker boka etter hensikten? Nytte: Bokas betydning. Er den oppbyggelig?
3
Upris-anmeldelsene Kjell Ivar Skjerdingstad, HiA: Meddelelse: Taler noen til meg gjennom boka? Relevans: Angår boka meg? (betydnig) Estetikk: Er boka skrevet på en bra/spennende måte?
4
Juryens begrunnelser Janne Karin Støylen, Nynorsksenteret: Ekspertise i kraft av å være ungdom: «Boka treffer oss» - kommuniserer godt «Temaet angår oss» - betydelig «Vi har aldri sett noe liknende før» - originalitet Tester bøkene på seg selv og diskuterer hvordan de virker. Viktig korrektiv til kritikerne. Viktig tilbakemelding til forfatterne. Eks: Ofte uenige med kritikerne om troverdighet.
5
Å lese for å bli oppslukt Victor Nell, «Lost in a book»: Eskapistisk lesing vs. utviklende lesning Maria Nikolajeva, «Empathy and theory of mind»: Total innlevelse forhindrer oss i å lese med empati. Thomas Ziehe: progresjon vs. regresjon Maria Ulfgard, «Av lust och för att bli kvinna»: Triviallitteratur kan virke utviklende.
6
– Voksne kritikere om barne- og ungdomslitteratur «Man må ikke forstå alt.»
7
– Joshua Henkin On Show, don’t tell: «It doesn’t follow that all a writer should do is show. A story is not a movie is not a tv-show.»
8
«For god til å være sann - so what?»
9
– Kimberley Reynolds «Å lese litteratur er å erfare gjennom stedfortreder.»
10
ferdigheter tid flytsone kjedelig angstfylt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.