Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Filmmusikkens funksjoner I Klassisk Hollywoodfilm
2
Filmmusikkens funksjoner I Hollywood som industri Hollywood som industri Hollywood som stil Hollywood som stil Klassisk Hollywood-filmmusikk Klassisk Hollywood-filmmusikk
3
Frem til 1917: Ekstern avhengighet Frem til 1917: Ekstern avhengighet Etter 1917: Oligopol med interne finansieringsordninger Etter 1917: Oligopol med interne finansieringsordninger ”The Big Seven”: Warner, MGM, Universal, Paramount, RKO, Columbia ”The Big Seven”: Warner, MGM, Universal, Paramount, RKO, Columbia 1922: Motion Pictures Producers and Distributors Association 1922: Motion Pictures Producers and Distributors Association Spesialisering i alle ledd, fra ”the director unit” til ”the producer unit” Spesialisering i alle ledd, fra ”the director unit” til ”the producer unit” Etterkrigs-krisen: Paramount-dommen (1948), suburbanisering, TV Etterkrigs-krisen: Paramount-dommen (1948), suburbanisering, TV Fra 1955: Uavhengige produsenter, ”package”-systemet Fra 1955: Uavhengige produsenter, ”package”-systemet 1967-1975 / 1975-2007: ”The New Hollywood” (movie brats, ”blockbusters”) 1967-1975 / 1975-2007: ”The New Hollywood” (movie brats, ”blockbusters”) Filmmusikkens funksjoner I Hollywood som industri
4
1895-1908: Fra vaudeville og dokumentarer til fortellinger basert på ”det velskrevne drama” 1895-1908: Fra vaudeville og dokumentarer til fortellinger basert på ”det velskrevne drama” Enhet i handling, tid og rom Enhet i handling, tid og rom Den amerikanske ”self-made man” > karakterens ønsker styrer handlingen Den amerikanske ”self-made man” > karakterens ønsker styrer handlingen Etableringsskudd, analytisk klipping, 180°-regelen, shot-reverse shot, POV vs. eyeline match, kryssklipping vs. parallell-klipping Etableringsskudd, analytisk klipping, 180°-regelen, shot-reverse shot, POV vs. eyeline match, kryssklipping vs. parallell-klipping Filmmusikkens funksjoner I Hollywood som stil
5
Musikk-avdelingen var også spesialisert Musikk-avdelingen var også spesialisert Musikken skulle alltid følge fortellingen Musikken skulle alltid følge fortellingen Eksempler på teknikker: ”mickey-mousing”, ”sneaking” Eksempler på teknikker: ”mickey-mousing”, ”sneaking” Idiom: Romantisk og symfonisk Idiom: Romantisk og symfonisk Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk
6
Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): 1. ’Invisibility’ – det tekniske apparatet som produserer ikke-diegetisk musikk må forbli usynlig. Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk
8
Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): 1. ’Invisibility’ – det tekniske apparatet som produserer ikke-diegetisk musikk må forbli usynlig. 2. ’Inaudibility’ – musikk skal ikke høres bevisst, og må underkastes dialog, det visuelle osv. Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk
10
Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): 1. ’Invisibility’ – det tekniske apparatet som produserer ikke-diegetisk musikk må forbli usynlig. 2. ’Inaudibility’ – musikk skal ikke høres bevisst, og må underkastes dialog, det visuelle osv. 3. ’Signifier of emotion’ – musikk kan suggere frem stemninger og følelser, men er først og fremst en signifikant av ‘følelse’ per se 4. ‘Narrative cueing’ – musikken skal fungere a) ’referentielt/narrativt’; indikere synsvinkel og karakterer/setting, og b) ’konnotativt’; ”tolke” og ”illustrere” narrative hendelser Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk
12
Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): 5. ’Continuity’ – musikken skal fylle ”hull”, bidra med formell og rytmisk kontinuitet Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk
14
Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): 5. ’Continuity’ – musikken skal fylle ”hull”, bidra med formell og rytmisk kontinuitet 6. ‘Unity’ – via variasjon og repetisjon av musikalsk materiale skal narrativ enhet oppnås Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk
17
Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): 5. ’Continuity’ – musikken skal fylle ”hull”, bidra med formell og rytmisk kontinuitet 6. ‘Unity’ – via variasjon og repetisjon av musikalsk materiale skal narrativ enhet oppnås 7. Man står fri til å bryte med ovenstående prinsipper, dersom det kan rettferdiggjøres av fortellingen Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.