Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012. Plan • Hvorfor fortelle? • Et eventyrskjelett med kræsjkurs • Virkemidler med elevøvelser En hemmelig het i lomma.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012. Plan • Hvorfor fortelle? • Et eventyrskjelett med kræsjkurs • Virkemidler med elevøvelser En hemmelig het i lomma."— Utskrift av presentasjonen:

1 Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012

2 Plan • Hvorfor fortelle? • Et eventyrskjelett med kræsjkurs • Virkemidler med elevøvelser En hemmelig het i lomma Et klapp i rett tid. • Definisjonen på en dårlig forteller • En liten julehistorie

3 Einsteins fortellerteori En engstelig mor skal en gang ha oppsøkt Albert Einstein for å få råd om hvordan hun skulle hjelpe sønnen sin til å bli flink i matematikk. Hva skulle hun lese for ham for at han skulle utvikle seg til en fremstående vitenskapsmann? "Eventyr,” svarte Einstein, "Godt,"sa moren, "og etterpå da?" "Mer eventyr," sa Einstein. "Og etter det?" spurte moren. "Enda mer eventyr,” svarte Einstein. (Rigmor Lindö, 1986)

4 Instead of teaching, I told stories. Anything to keep them quiet and in their seats. They thought I was teaching. I thought I was teaching. I was learning. Teacher Man – Frank McCourt

5 Flasken Jødisk dilemmahistorie To menn er på vei gjennom ørkenen. Den strekker seg ut foran dem i det uendelige. De er varme, tørste og utmattede, og begge vet at nærmeste oase er mange mil unna. En av dem har ei flaske med vann. Begge vet at i denne flasken er det bare nok vann til å holde en mann i live lenge nok til å nå oasen. Hvis han som eier flasken beholder den selv, vil vennen dø. Hvis han som eier flasken gir den bort, vil han dø selv, men vennen vil overleve. Hvis de deler vannet, vil de begge dø. • Hvem skal ha vannet?

6 Hvis du insisterer på å gjemme deg bak lærermasken, mister du dem. Selv om de lyver for seg selv og for verden, ser de etter ærlighet hos læreren. Teacher Man – Frank McCourt

7 Skjelett Hva MÅ være med: • Tre sommerfuglvenner med ulike farger (tulipanfarger, eller…) • Uvær og fortvilelse • Må søke ly hos blomst – dikt? Å redd oss fra regn! Å redd oss fra vind! Å kjæreste blomst slipp oss inn, slipp oss inn! • Bare ly til dem med samme farge men vil ikke svikte vennene x 3 • Sola ser vennskapet • Sola redder dem, for sola skinner på alle, uansett farge.

8 Virkemidler når du leser/forteller:  Bruk deg selv  Varier uttrykket  Balanser stemme og kroppsspråk  Stemme og kropp må understreke innholdet i det du formidler

9 Virkemidler: • Det du gjør, har mer å si enn det du sier. • Pauser Han gikk langsomt opp trappen. Det ene trinnet knirket litt. Han stirret opp i mørket. Plutselig gled døren langsomt opp. En skygge beveget seg. Noe blinket…

10  intensitet,  innlevelse,  engasjement Hun ble kjempeglad. Han ble rasende Hva i all verden var det han mente? Hun skjønte ingen ting. Hva var det det luktet? Det luktet vafler. Det smakte forferdelig. Hun hadde aldri kjent en så motbydelig smak i hele sitt liv.

11 Distraksjoner: • Ved avbrytelser og forstyrrelser: VENT! • Ikke prøv å overdøve. • Hvis du glemmer noe: INNRØM FEILEN! • Vis tydelig at du liker det du holder på med 

12 Ideer og tips: • Gjør tydelige avtaler • Lag deg et ”Rom” • Legg bort boka av og til • Begynn i det små

13 Ein dårleg forteljar er ein som ler av sine eigne vitsar før han har fortalt dei ferdig. Rafik Schami

14 Husk: Erfaring er noe du får rett etter at du trengte det.


Laste ned ppt "Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012. Plan • Hvorfor fortelle? • Et eventyrskjelett med kræsjkurs • Virkemidler med elevøvelser En hemmelig het i lomma."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google