Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IVAR AASEN 1813 - 1896 ”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IVAR AASEN 1813 - 1896 ”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”"— Utskrift av presentasjonen:

1 IVAR AASEN ”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”

2 Ivar Aasen

3 Bondesønn fra Ørsta på Sunnmøre orsta.rotary.no

4 OPPVEKST •Mistet mor da han var 3 år •Mistet far da han var 12 •Lite krefter til det slitsomme arbeidet på gården •Glad i å lese •Lånte bøker i en boksamling i Volda •Ble omgangsskolelærer i hjembygda

5 Omgangsskolelærer •Lærer som vandret fra gård home.c2i.net Omgangsskole- lærerens kiste

6 Ivar Aasen ble huslærer hos prost Thoresen i Herøy på Sunnmøre •Fikk privatundervisning i grammatikk og latin •Aasen ville ikke ha en universitetsutdannelse, men ville studere selv. •Det han lærte skulle være til hjelp for bøndene og deres stand

7 •Begynte å lese gammelnorsk •Fant likheter med egen dialekt •Nordmenn på denne tiden leste og skrev på dansk

8 Kunne det være en sammenheng mellom bygdedialektene og det norrøne språket?

9 Aasens livsverk: •Å skape et eget norsk skriftspråk basert på en del av de norsk dialektene.

10 Ivar Aasens reiser: •Fra 1842 til 1847 gikk han til fots eller med hest rundt i Norge. •I 1846 hadde han gått 403 mil •Ivar Aasens reiser i NorgeIvar Aasens reiser i Norge

11 Resultat: Aasens to hovedverk •Det norske Folkesprogs Grammatik (1848) •Ordbok over det norske Folkesprog (1850) www-bib.hive.no

12 Kristiania •Bosatte seg i Kristiania i 1847 •Ugift og ensom •Teatergata 6

13 Aasens vitenskaplige arbeid blir anerkjent •Jamstillingsvedtaket: I 1885: Stortinget vedtok å sidestille landsmålet (nynorsk) med riksmålet (bokmål) som ”Skole – og officielt Sprog”. •Dette betydde at elevene kunne skrive på landsmål i skolen.

14

15 Ivar Aasen som dikter •Både språkforsker og dikter •1885: Ervingen (skuespill) •1863: Symra (diktsamling) ”Nordmannen” – (Mellom bakkar og berg) To versjoner av ”Mellom bakkar og berg”: Tradisjonell framføring: (Ctrl+Enter) Punk/rock-versjon: (Ctrl+Enter)

16 Knud Knudsen – •Enig med Aasen om at norsk skriftspråk måtte baseres på talemålet •Ville gå mer forsiktig til verks

17 •Ville bygge det nye språket på overklassens dannede tale (byene)

18 –Erstatte særdanske ord med norsk –Rense språket for fremmedord –Kvitte seg med en del danske stavemåter: Eks. bløte konsonanter skulle erstattes med harde – gade, kage, gabe ble til gate, kake, gape

19 •Aasen derimot ville bygge et norsk skriftspråk på en del av de norske bygdedialektene. Hvordan?

20 •Hvis mange varianter, valgte han den meste utbredte formen - VI: vi, me, mi, oss. Valgte me, for det var mest utbredt. •Hvis ingen variant var mest utbredt, lagde han et nytt ord: - hestarne (hestane)

21 •Noen ganger valgte han å skrive et ord i samsvar med det norrøne systemet, selv om uttalen var annerledes. •Ville vise til ordets opphav. - huset (husit) •Dersom han kunne velge å bruke et ord av nordisk opphav i stedet for fremmedord, valgte han det første. - råda (anbefala), byrja (begynda) Hus på Ivar Aasens tid

22 Aasens arbeid fikk konsekvenser for demokratiet •Det nye skriftspråket ble et språk som de fleste nordmenn kunne kjenne seg igjen i. •Bønder og vanlige folk kunne lettere forstå det som ble skrevet og sagt. •Dette fikk betydning for deres innflytelse og makt i det norske samfunnet.


Laste ned ppt "IVAR AASEN 1813 - 1896 ”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google