Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun."— Utskrift av presentasjonen:

1 Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun

2 Manual for bruk av Storylineverktøykassa  Klikk her her  Velg faget :Jorden vi bor på - økosystemer og bærekraftig utviklingJorden vi bor på - økosystemer og bærekraftig utvikling  Dette er et helhetlig metode-verktøy bygd på metoden storyline.  Dersom du vil kikkepå/bruke dette, kan du kontakte Kvinesdal videregående skole, Åse Skiftun Det vil da bli opprettet grupper som dere kan gjennomføre undervisningen i og dere kan få tilbud om support

3 Manual for bruk av Storylineverktøykassa  Du må registrere deg i faget.Bruk den epost-adr du vil elevene skal kunne nå deg på!  Programmet krever at du er nøyaktig med store og små bokstaver  Når du er registrert, kan du logge deg inn, men du må legges til i en gruppe for å kunne se noe av innholdet. (Se forrige bilde om kontakt med Åse Skiftun)

4 Manual for bruk av Storylineverktøykassa  Når du er pålogget og kommer inn i verktøyet, ser det slik ut.  ”Historien” skal skrives av elever og veileder sammen  Målene som skal oppnås, ligger under ”Temaplaner”

5 Manual for bruk av Storylineverktøykassa  Elever og veileder kan visualisere historien med å lage personer i historien etter en tredelt mal  De kan også illustrere historien sin ved å lage Arenaer som personene kan festes på. (mer om dette senere)

6 Manual for bruk av Storylineverktøykassa Utgangspunktet for læringsforløpet ligger i storylineplanen. Den finner du i hovedmenyen til venstre. Det er her du må starte for å se på undervisningsopplegget.

7 Manual for bruk av Storylineverktøykassa I storylineplanen kan veileder legge inn en veiledning, en oppgave, eller en linje i et ”vanlig” storylineskjema. Du finner følgende kolonner:  Historie  Nøkkelspørsmål  Mål (læreplan)  Kriterier  Gruppearbeid

8 Manual for bruk av Storylineverktøykassa Innhold i de ulike kolonnene (fra venstre): Historie: Her kommer ”hendelser” i denne fiktive verden Nøkkelspørsmål: Spørsmål som får elevene til å tenke videre Mål: Læreplanmål. Kriterier: Hva vi forventer av elevene, må sies på forhånd Gruppearbeid: Hva elevene skal gjøre, hva er ”produktet” de skal lage? Utsnitt fra en storylineplan

9 Manual for bruk av Storylineverktøykassa Elevene lager selve ”læringsfortellingen” i Skriv Historie.(Hovedmeny til venstre) De klikker på Historie Skriv og kan velge å legge til Bilder, Lyd, video eller tekst Dersom de velger tekst, får de opp et enkelt tekstbehandlingsvindu. De kan skrive historien samen i sann tid - på hver sin PC- ved å skrifte på å skrive og legge til avsnitt. Ved å trykke Historie – Les i hovedmenyen, får de opp en sammenhengende historie

10 Manual for bruk av Storylineverktøykassa ”Nøkkelspørsmålene vil utfordre elevene på å finne ut mer om det som skjer i historien. De vil kunne finne fagstoff to steder: Bibliotek (Internettlenker med fagstoff) Mapper (Fagstoff produsert av veileder)

11 Manual for bruk av Storylineverktøykassa De faglige mål vi skal oppnå er delt inn i tema eller seksjoner. Du finner målene beskrevet under Temaplaner. Bortsett fra disse temaplanene, styres alle valgene i Hovedmenyen til venstre av hvilken Seksjon du har valgt. Seksjon velges øverst til venstre på skjermbildet. Husk å trykke Bytt!

12 Manual for bruk av Storylineverktøykassa Litt mer om å lage personer:  Klikk på personer – Lag  Du får opp et tredelt ”arkiv” der du kan velge hode, overkropp og ben  Valgene dine kommer opp i boksen nederst  Du gir personen et navn, en rolle og beskriver vedkommende.  Husk hvilken mappe den lagres i.  Du lagrer personen ved å velge ”Send inn” nederst.

13 Manual for bruk av Storylineverktøykassa Litt mer om å lage personer:  Personene kommer opp i skjemaet til høyre.  De ligger lagret under valget Mapper i hovedmenyen til venstre i Egne mapper  For at de andre på gruppa skal kunne se personen du har laget, må du klikke på fila til personen  Det kommer da opp en meny og du velger:Publiser  Personene vil da være synlige i ruta til høyre

14 Manual for bruk av Storylineverktøykassa Litt om å lage arenaer med personer i:  Velg Arena – Lag i menyen til venstre  Her ligger ferdige maler, men du kan også legge inn egne bilder.  Velg mal ved å klikke på bildet  Bildet legger seg da ned i feltet nederst. Klikk på den personen som skal være med på bildet  Hold musepeker inne og dra personen ned til feltet med arenaen.  Fyll ut navn og trykk ”Send inn”  Disse ferdige arenaene ligger lagret under Mapper på samme måte som personer

15 Manual for bruk av Storylineverktøykassa Personer og Arenaer brukes for å illustrere i ”Skriv historie”  Du går inn i Mapper i hovedmeny til venstre, klikker på Egne mapper, finner ønsket fil og klikker på den.  Da får du samme meny som for Publiser.  Du kan her velge ”Bruk i Historie” eller Bruk i storyline-plan  Klikker du på ”Bruk i Historie”, legger illustrasjonen seg til under Historie – Skriv.  Klikker du på ”Bruk i storylineplan”, får du muligheter til å lime inn bildet når du klikker på ”Storylineplan” for å legge til nye linjer der.

16 Manual for bruk av Storylineverktøykassa


Laste ned ppt "Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google