Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking"— Utskrift av presentasjonen:

1 Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking Tarjei Helland, HiOA

2 Hvorfor fagfornyelse? Dybdelæring Bredt kompetansebegrep
Motvirke stofftrengselen i læreplaner Tarjei Helland, HiOA

3 Hva er kjerneelementer?
«Kjerneelementer består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget. Kjerneelementene i et fag er det elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget, det mest betydningsfulle innholdet elevene skal arbeide med i opplæringen» Mld. St. 28 Tarjei Helland, HiOA

4 Hva er dybdelæring? Kognitive endringer i kunnskap, disposisjoner, antakelser og handlinger Dypt restrukturerende læringsprosess Sosialt samspill Sten Ludvigsen Avhenger både av Tid til fordypning Mulighet for gjentakelse Tilnærmingsmåter og arbeidsformer Tarjei Helland, HiOA

5 Kompetansedefinisjon i fagfornyelsen
«Kompetanse er å tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning» Tarjei Helland, HiOA

6 Kompetansedefinisjon i fagfornyelsen
tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning Tarjei Helland, HiOA

7 Utkast til kjerneelementer i samfunnsfag
Årsak-virkningsforhold Perspektivmangfold Kildebruk og kildekritikk Stille spørsmål, formulere problemstillinger og utforske Betydning Maktrelasjoner Kontinuitet og endring  Sammenhenger Historiebevissthet Bærekraftig utvikling Demokrati og medborgerskap Folkehelse og livsmestring Tarjei Helland, HiOA

8 Utkast til kjerneelementer i samfunnsfag
Årsak-virkningsforhold Perspektivmangfold Kildebruk og kildekritikk Stille spørsmål, formulere problemstillinger og utforske Betydning Maktrelasjoner Kontinuitet og endring  Sammenhenger Historiebevissthet Bærekraftig utvikling Demokrati og medborgerskap Folkehelse og livsmestring Metoder og tenkemåter  Kritisk tenking i samfunnsfag Kunnskapsinnhold og begreper Tarjei Helland, HiOA

9 Utkast til kjerneelementer i samfunnsfag
Årsak-virkningsforhold Innebærer å kunne vurdere ulik kunnskapsinnhold ut i fra ulike årsak- og virkningsperspektiver. Det kan være årsakskjeder, at en årsak kan gi forskjellige virkninger eller at flere årsaker kan virke sammen.  Perspektivmangfold Innebærer å kunne vurdere kunnskap, handlinger, hendelser, situasjoner og fenomener fra ulike synsvinkler, ståsteder, tilhørigheter og nivåer. Kunne forstå hvorfor mennesker tar andre valg enn oss selv.  Kildebruk og kildekritikk Innebærer å kunne innhente og bruke informasjon fra flere og ulike typer kilder og kritisk vurdere kildenes pålitelighet, relevans, tendens og hensikt.  Stille spørsmål, formulere problemstillinger og utforske Innebærer å kunne undre, gjennomføre undersøkelser og forstå hvordan kunnskap blir til, og at elever får uttrykke sin nysgjerrighet og være aktivt kunnskapsskapende.  Tarjei Helland, HiOA

10 Utkast til kjerneelementer i samfunnsfag
Betydning Innebærer å kunne vurdere hvorvidt, hvorfor, av og for hvem kunnskap, handlinger, hendelser, situasjoner, systemer og fenomener anses som betydningsfulle.  Maktrelasjoner Innebærer at elevene skal kunne utvikle kompetanse om makt og kunne vurdere handlinger, hendelser, situasjoner, systemer og fenomener i lys av maktrelasjoner og endringer i maktstrukturer.  Kontinuitet og endring  Innebærer å kunne vurdere hvorfor systemer og fenomener forandrer seg eller er stabile.  Sammenhenger Innebærer å kunne vurdere forbindelser mellom handlinger, hendelser, situasjoner, systemer og fenomener i lys av tid, rom, nivå, struktur og aktør.   Historiebevissthet Innebærer å forstå seg selv som historieskapt og historieskapende, og forstå seg selv med en fortid, nåtid og framtid. Hvordan narrativer brukes i samfunnet politisk, kommersielt, av grupper og elevene selv.  Tarjei Helland, HiOA

11 Utkast til kjerneelementer i samfunnsfag
Bærekraftig utvikling Innebærer hvordan mennesker dekker sine primærbehov og fordeler makt og ressurser.  Globale, lokale, historiske og urfolksperspektiver på:  levekår og sosial ulikhet  ressursbruk og forvaltning  samfunnsøkonomi  internasjonal økonomi  demografi og bosettingsmønster Tarjei Helland, HiOA

12 Utkast til kjerneelementer i samfunnsfag
Demokrati og medborgerskap Innebærer hvordan mennesker organiserer seg i samfunn, og hvordan konflikter oppstår og løses.  Globale, lokale, historiske og urfolksperspektiver på:  politikk og styreformer  påvirkning og deltakelse  ideologier og maktlegitimering  menneskerettigheter  likestilling, likeverd, mangfold og  kulturforståelse  konflikter, konfliktløsning og samarbeid  Tarjei Helland, HiOA

13 Utkast til kjerneelementer i samfunnsfag
Folkehelse og livsmestring Innebærer hvordan mennesker samhandler og om hva som er gode liv.  Individ og samfunnsperspektiver på:  identitetsdannelse  selvtillit og egenverd  inkludering og tilhørighet  kulturforståelse Tarjei Helland, HiOA

14 Utkast til kjerneelementer i samfunnsfag
Årsak-virkningsforhold Perspektivmangfold Kildebruk og kildekritikk Stille spørsmål, formulere problemstillinger og utforske Betydning Maktrelasjoner Kontinuitet og endring  Sammenhenger Historiebevissthet Bærekraftig utvikling Demokrati og medborgerskap Folkehelse og livsmestring Metoder og tenkemåter  Kritisk tenking i samfunnsfag Kunnskapsinnhold og begreper Tarjei Helland, HiOA


Laste ned ppt "Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google