Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Synlighet og oppslutning

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Synlighet og oppslutning"— Utskrift av presentasjonen:

1 Synlighet og oppslutning
Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato xForrige gang, på uke 7 i januar… der var de aller fleste av dere…, jobbet vi også med hvordan være synlige, hvordan vise frem forbundet på en sånn måte at vi kan fortsette å være store og dominerende og fortsette å påvirke, både i bedriften dere er tillitsvalgte i, og på den politiske arenaen nasjonalt. Forrige gang snakket vi om merkevare og markedsføring, og dere fikk øve litt på fem ulike situasjoner som vi tenker at dere kommer til å komme borti i tillitsvalgtvervet deres. Dere øvde på å kommuniserer med medlemmene, prate med nyansatte, finne frem på nettet, stå på stand og planlegge et arrangement. Dere gjorde det sammen med tillitsvalgte fra andre bedrifter, og vi håper at det ga noen nye innspill og tanker, og kanskje også kontakter. I dag skal vi fortsette i samme sporet. Og hvorfor skal vi det? Hvorfor tar vi til stadighet opp synlighet og oppslutning med dere? Hvorfor er det viktig å ha et bevisst og aktivt forhold til disse begrepene? Jo; det er jo dere som sitter her, som ER Finansforbundet i deres bedrift. Og det er dere som skal synliggjøre Finansforbundet, det vi er og det vi står for, i bedriften deres. SÅNN at de nye får lyst til å være med, og SÅNN at de som allerede er medlemmer tenker at de har gjort et riktig godt valg ved å være medlemmer i forbundet. Hva tenker dere om viktigheten av stor oppslutning? Hvorfor er det viktig at vi har mange medlemmer og høy organisasjonsprosent? (… be om svar hvis ingen melder seg, dette kan godt snakkes om i noen minutter)

2 Program Foredrag 20 min Øvelse 30 min Diskusjon 20 min
Vi har et tredelt program for denne sesjonen. Først litt påfyll av tanker, ideer og fakta. Så litt øving. Det gjelder for oss som skal vise frem og representere Finansforbundet som for absolutt alle andre; vi må øve for å bli bedre. Til slutt skal vi dele erfaringene fra øvelsene, kanskje har vi fått noen aha-opplevelser som vi tar med oss tilbake til hverdagen. Og antakelig føler de som synes det kan være litt vrient å snakke om forbundet, seg litt tryggere.

3 Seks av ti ansatte i finansnæringen er organisert, hos veldig mange av dere, er mange flere organisert. Det er kjempebra! Når vi er mange som står samlet er det enklere å blir hørt og lyttet til. Når majoriteten er organisert får vi en større tyngde og forhandlingsmakt. Det er viktig at vi representerer flertallet i bedriftene når vi vil være med og påvirke til det beste for medlemmene. Og hva gjør vi for å bli store, for å få flere medlemmer? Det er det samme som det alltid har vært: Det viktigste du gjør som tillitsvalgt for å vise frem forbundet og få flere medlemmer, det er ikke noe hokuspokus, det er rett og slett å snakke med folk. Du må ut av kontoret ditt, gå rundt og du må snakke med de som du vil ha som medlemmer. Og husk: Det er ikke likegyldig hva du snakker om. Det du snakker om, er det som kollegene dine blir oppmerksomme på. Det du snakker om, er det dine kolleger vil tenke at du synes er viktig. At Finansforbundet synes er viktig. Ting du ikke snakker om, vil de lett tenke at du synes ikke er viktige. At vi ikke synes er viktige

4 Produktsalg og verdisalg
Hvordan snakker du med potensielle medlemmer? vi er jo faktisk interessert i å selge dem et medlemskap i Finansforbundet. Grovt skissert kan vi si at det er to hovedtyper av salg; produktsalg og verdisalg. Når vi fokuserer på produktet tar vi utgangspunkt i egenskaper og kvaliteter ved det vi har å selge, og prøver å overbevise den vi snakker med, om at dette produktet er det de trenger, på grunn av selve produktet. Det er en god metode for å formidle fakta, og helt nødvendig når vi skal svare på spørsmål. Verdisalg derimot, det tar utgangspunkt i den vi snakker med. Hva er personene foran oss opptatt av? Hva er de på jakt etter? Hva er det de trenger? -spesielt viktig for oss; hva er det som skal til for at de blir medlemmer? Tanken bak verdisalg er at de skal velge det vi selger, fordi det møter de behovene de har. For oss- for fagforeningen som egentlig selger tilliten til at medlemmene får hjelp når de trenger det i tillegg til bedriftsdemokratiet- så kan vi ikke fokusere på bare en av disse to metodene. Litt skjematisk kan vi si at vi må sko oss for et produktsalg, (nettopp fordi vi må kunne selve prosiktet, kjenne til fordeler og fakta slik at vi ikke blir helt avkledd når vi får spørsmål). Men vi skal gjennomføre et verdisalg. Noen av dere har ikke så mange å verve, og tenker kanskje at dette ikke er så aktuelt for dere. Denne metoden for å bygge opp en samtale er nyttig for flere situasjoner enn når du skal snakke med noen som ikke er medlemmer ennå. Den kan også brukes når du skal snakke med ledelsen, og i andre situasjoner hvor du ønsker å oppnå noe.

5 Vær forberedt! (produkt)
Pris på medlemskap Fagforeningsfradrag på selvangivelsen Gratis coaching for nye medlemmer Utvalg/råd dere sitter i Hva skjer i bedriften Den lokale tariffavtalen Og når du skal snakke med noen, må du være forberedt, du må for eksempel vite at kontingenten er 1,1 % av brutto månedslønn, maks 395 kr pr mnd. (hvis du tjener mer enn 430 000 i året) OG du må vite at du kan trekke fra 3850 på lønnen for 2017. Og tallene forandrer seg litt fra år til år, så i 2018 kan de være andre tall, og de må du finne ut. Dette må du kunne, sånn at du kan svare på det HVIS du får spørsmål om det, eller HVIS det er naturlig å flette det inn i samtalen. Ofte er vi veldig opptatt av å fortelle om ALT det fint Finansforbundet har å tilby at vi nesten overkjører den vi snakker med. Det er ikke nødvendig, og kan kanskje virke mot sin hensikt. Men vi må kunne det. I tilfelle.

6 Spør og lytt! (verdi) Den som stiller spørsmål, styrer samtalen
Du får vite noe om behov Den du snakker med, får fortelle om seg selv, det liker de fleste å gjøre, føler seg forstått, føler tillit Og det viktigste du skal gjøre; det er å spørre; være i dialog, ha fokus på den du snakker med; Hva er viktig for vedkommende? Hva er han opptatt av? Hva tenker hun om solidaritet, om rettferdighet? Setter de pris på fleksitiden sin (og vet at dere har forhandlet den frem) Har de mye å gjøre? Er det mye overtid? Får de overtidsbetalt (og vet at det har vi forhandlet frem) Er de godt forberedt til lønnssamtalen, trenger de tips om det? (og vet de at htv/fagforeningen er med og drøftinger om lønn (og de argumenterer selvsagt for sine medlemmer)) Når vi fokuserer på den vi snakker med sine behov, er det ikke sikkert vi får sagt alt det bra som vi har på hjertet. Det kan hende vi brenner inne med noen ting. Men det er helt greit. For hvis den vi snakker med ikke er interessert i antall jurister eller pris på coaching, så vil det bare oppfattes som støy. Når vi fokuserer på den vi snakker med sine behov, så formidler vi bare og akkurat det de er interessert i. Det vi sier, vil da vil oppleves som relevant og verdifullt. Og den vi snakker med, vil føle seg forstått av oss. Og det er en veldig god følelse  Husk at de fleste av oss er mest opptatt av oss selv og «what’s in it for me», -for det som er viktig for personene du har foran deg, er ikke nødvendigvis det samme som er viktig for deg. Og hvordan skal du finne ut disse tingene; jo du må spørre, du må høre etter, du må stille oppfølgingsspørsmål, Så altså: sko deg for produktsalg, og gjør et verdisalg.

7 Bruk kunnskapen din! Når du snakker med potensielle medlemmer
Når du informerer Når du planlegger arrangement Når du snakker med ledelsen Når du lager planer Og hvorfor skal du gjøre dette, og hvorfor skal du vite alt dette om dem du vil verve? Jo: De ansatte føler at du forstår dem, de får tillit til deg. Og så kan du fortelle dem akkurat de tingene om Finansforbundet som er viktige for dem. De tingene som kan bli utløsende for at de melder seg inn. (Og du må også snakke med kolleger for å vite hva som rører seg, hvilke saker er viktige, hva er de opptatt av, hva skal dere jobbe for Du må snakke med folk for å kunne lage gode møter og arrangementer, for å kunne informere om det de er opptatt av, eller trenger å vite mer om.)

8 Oppgave Grupper på tre; to tillitsvalgte og et nyansatt ikke-medlem
Bytt, slik at alle får vært nyansatt Gjennomfør en vervesamtale som produktsalg og en som verdisalg Grupper på tre personer; to er tillitsvalgt, en er ikke-medlem. Nå skal dere gå sammen tre og tre. To skal være tillitsvalgte og en skal være en nyansatt, som ikke er medlem ennå. Så skal de tillitsvalgte først gjennomføre en samtale med utgangspunkt i et produktsalg. Etterpå skal dere gjøre det samme, men med fokus på verdisalg. Så bytter dere sånn at alle tre får vært potensielt medlem. Det blir altså tre grupper som skal gjøre to salg hver. Tenk igjennom og kjenn etter; hvordan er de ulike «metodene», hvordan føles det å bli «utsatt» for dem? Og ikke gjør det unna så raskt som mulig; nå har dere muligheten til å øve dere i vennlige omgivelser , utnytt den muligheten til å tvære litt; let etter argumenter, stå i situasjonen, spør eller fortell –alt ettersom. Hver gruppe bruker omtrent fire minutter på hver samtale. Jeg sier fra når dere skal bytte gruppe, da skal dere ha gjennomført både produkt- og verdisalg. (si fra etter ca 9 min). (Hvis noen grupper mener at det er helt uinteressant for dem med en samtale med en nyansatt, kan de ta en annen type samtale. De kan gjerne velge tema selv, evt kan de ha en situasjon hvor de er to tillitsvalgte som er i møte med ledelsen som for eksempel ønsker å ha åpent til kl ni tre kvelder i uken, eller utvide arbeidstiden til kl syv hver dag) (jeg er usikker på om disse temaene er relevante, og vil spørre Inger Eline om noen som er bedre)

9 Plenumsdiskusjon Hvordan er det å bli utsatt for et produktsalg?
Hvordan er det å bli utsatt for et verdisalg? Hvordan er det å produktselge? Hvordan er det å verdiselge? Konklusjon? Diskuter hvordan dere opplevde forskjellen på verdi- versus produktsalg. Særlig da du hadde rollen som et potensielt medlem. Går det an å konkludere om hva som er best?

10 Vil du ha noen å diskutere med
Vil du ha noen å diskutere med? Innspill til aktiviteter eller arrangementer? Hjelp til å utforme informasjon? På sekretariatet sitter mange flinke mennesker klare til å bidra. Ta konakt! Lykke til! 


Laste ned ppt "Synlighet og oppslutning"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google