Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling"— Utskrift av presentasjonen:

1 Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
Hensikten med prosjektet er å samle kunnskap om: næringslivets arealbruksutvikling norske byer, faktorene som påvirker endringsprosessene, for å gi en større forståelse og bedre grunnlag for planlegging Trondheim: innb. arb.pl. The project is in its period of take off, and only preliminary work has been done yet. The project is a collaboration between five different actors situated in three cities,- the second, the third and the fourth largest city in Norway. These cities will also be main cases of the research (Sandnes might also be included in the Stavanger area) Main partners are: AVT, responsible for the Project management Rogaland Research The Department of Urban and Regional Planning at the Norwegian University of Science and Technology, co-ordinated with the doctorate thesis research project of Nils Jørgen Moltubakk AVB and AVS will mainly be doing practical work collecting and organising the data Bergen: innb. arb.pl. Stavanger/Sandnes: innb. arb.pl. Norges forskningsråd Asplan Viak - Rogalandsforskning - NTNU

2  Årsaks- og virkningsmekanismer for lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
EKSTERNE DRIVKREFTER/RAMMEBETINGELSER EKSTERNE DRIVKREFTER/RAMMEBETINGELSER Statlig lovverk reguleringer Kommunal økonomi osv Lovverk Reguleringer Kommunal økonomi osv Statlige lovverk / reguleringer Statlig vegnett Økonomiske konjunkturer. Generelle strukturendringer Statlige lovverk / reguleringer Statlig vegnett Økonomiske konjunkturer Generelle strukturendringer Offentlig styring og tilrettelegging Offentlig styring og tilrettelegging Eiendomsmarkedet gjensidig avhengighet og påvirkning Eiendomsmarkedet gjensidig avhengighet og påvirkning ”Urban governance” - prosjekter TILBUD av nærings-eiendommer TILBUD av nærings-eiendommer ETTER-SPØRSEL etter nærings-eiendommer ETTER-SPØRSEL etter nærings-eiendommer Nærings-virksomheter som trenger lokaler eller tomt. Nærings-virksomheter som trenger lokaler eller tomt. ”Urban governance” - prosjekter Private eiere / eiendoms-utviklere Private eiere / eiendoms-utviklere NÆRINGSLIVETS LOKALISERINGSMØNSTER OG AREALBRUKSUTVIKLING Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

3 Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
Innhold: Teoretiske perspektiv Byggingen av næringsbygg 1983 – 2001 Næringslivets lokaliseringsmønster Lokaliseringen av nye næringsbygg 1983 – 2001 Lokaliseringsmønster og forklaringsfaktorer Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

4 Byggingen av næringsbygg 1983 - 2001
Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

5 Byggingen av næringsbygg 1983 - 2001
Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

6 Byggingen av næringsbygg 1983 - 2001
Bergen Stavanger/Sandnes Trondheim Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

7 Næringslivets lokaliseringsmønster
Ansatte i alle bedrifter i Trondheim Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

8 Næringslivets lokaliseringsmønster
Ansatte i detaljhandel i Stavanger /Sandnes Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

9 Nye næringsbygg 1983 - 2001 Alle typer næringsbygg i Bergen
Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

10 Nye næringsbygg 1983 - 2001 Utbygging i perioden 1983 – 89 i Stavanger
Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

11 Nye næringsbygg 1983 - 2001 Utbygging av kontorbygg i Trondheim
Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

12 Forklaringsfaktorer Kommunale planer og retningslinjer
Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

13 Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

14 Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

15 Forklaringsfaktorer Senter- og tettstedsstruktur i Bergen
Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

16

17 Forklaringsfaktorer Hovedvegnett i Trondheim
Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

18 Forklaringsfaktorer Tilgjengelighet med bil for kunder og ansatte i Stavanger/ Sandnes Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

19 Forklaringsfaktorer Nærhet til arbeidsplasser og beslektet virksomhet
Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

20 Forklaringsfaktorer Grunnverdi i Trondheim
Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

21 Forklaringsfaktorer Områdekvaliteter
Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

22 Forklaringsfaktorer Hovedvegnett i Stavanger/ Sandnes
Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

23 Forklaringsfaktorer Hovedvegnett i Bergen
Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

24 Nybygd næringsareal 1983 - 2001 Stavanger/Sandnes Trondheim Bergen
Gjennomsnittlige reisetid til alle innbyggerne i kommunen(e) Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

25 Arbeidsplasser i år 2000 Stavanger/Sandnes Trondheim Bergen
Gjennomsnittlige reisetid til alle innbyggerne i kommunen(e) Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

26 Arbeidsplasser i år 2000 Kontor Institusjoner Industri Detaljhandel
Engros Gjennomsnittlige reisetid til alle innbyggerne i kommunen(e) Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

27 Nybygd næringsareal Gjennomsnittlige reisetid til alle innbyggerne i kommunen(e) Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

28 I hvilken grad var kommunen aktiv i å styre næringsutviklingen ?
Kommunal styring og påvirkning av næringslivets lokaliseringsmønster i perioden Hvilke planer har vært styrende for byutvikling og næringslokalisering i 80- og 90 åra (formelt og uformelt)? I hvilken grad var kommunen aktiv i å styre næringsutviklingen ? Hvordan ble kommuneplan og kommunalt grunnerverv benyttet som styringsinstrument (form, utnyttelse og innhold)? I hvilken grad har utbygging av infrastruktur , eller manglende infrastruktur, hatt betydning for næringslivets lokalisering? Hvor aktivt har utbyggingsavtaler og rekkefølge-bestemmelser vært benyttet, og hva har en søkt å oppnå? Har det vært større endringer i kommunal planlegging i perioden, og i så fall hvilke? I hvilken grad har forhandlinger og privat-offentlig samarbeid vært , og blitt, en del av planleggingshverdagen ved bygging av nye næringsbygg? Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

29 Hvilke veger har tjent som regionale og nasjonale innfartsårer?
Andre kommentarer Hvilke veger har tjent som regionale og nasjonale innfartsårer? Synlige feil og mangler ved datagrunnlaget? Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

30 Næringslivets lokaliseringsmønster
Ansatte i engroshandel i Bergen Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

31

32

33 Tilgjengelighet til kunder og ansatte – alle bedrifter
Andel ansatte (%) Gjennomsnittlige reisetid til alle innbyggerne i kommunen(e) Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU

34 Tilgjengelighet til kunder og ansatte – nye næringsbygg
Andel ansatte (%) Gjennomsnittlige reisetid til alle innbyggerne i kommunen(e) Asplan Viak - Rogalandsforskning- NTNU


Laste ned ppt "Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google