Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
… Så hva KOMMUNISERER godt?
Når brukeren finner det han leter etter Når brukeren får svar på sine spørsmål Når brukeren får foretatt den transaksjonen han ønsker Kort sagt: Det handler om BRUKEREN 1
2
… Så hva KOMMUNISERER godt?
Enkelhet Tydelighet Intuitivitet = Brukervennlighet 2
3
Enkelhet Ikke bland målgrupper Ikke bland vesensforskjellige webber
Gjør det så enkelt som mulig Forsiden er webbens inngangsområde: Den skal bekrefte at brukeren er kommet til riktig sted Og den skal vise vei til den informasjon/det innhold brukeren er ute etter 3
4
Tydelighet Navigasjonsarkitektur og navngivning: Ikke vær fiks!
Bruk deskriptive betegnelser på linker og seksjoner Vis vei på en utvetydig måte 4
5
Intuitivitet Et nettsted er intuitivt når brukeren umiddelbart forstår hva han skal gjøre for å oppnå det han ønsker. Hvis du må bruke hjelpe- eller forklaringstekster er det et tegn på ANTI-intuitivitet. All testing viser at hvis brukeren ikke kan gjette seg til hva som skjer når han klikker på en knapp/link, så kommer han ikke til å klikke på den! 5
6
Intuitivitet skaper du …
Når du følger konvensjoner Når du skaper forutsigbarhet Og når du holder deg til enkelhet og tydelighet i alle ledd 6
7
Noen konvensjoner Linker er farget (gjerne blå) og understreket
Navigasjon ligger i topp og/eller i venstre marg Det viktigste kommer først Det nyeste kommer først Innholdsfelt er i midten Navigasjonsfelter er statiske (eventuelt seksjons-ekspanderbare) Innholdsfelt og relatert navigasjon er dynamisk Bilder er ikke navigasjon Kolofon ligger nederst i midtfelt 7
8
Noen tommelfingerregler
Følg konvensjoner Bruk innhold som øker verdien for brukeren Ikke putt inn ekstra innhold som ikke tilfører noe Løs alle oppgaver på enklest mulig måte Test, test, test!!! 8
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.