Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn."— Utskrift av presentasjonen:

1 Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.

2 Tespersoner •TP1 – student •TP2 – student •Tp3 – assisterende Rektor på videregående skole •Tp4 – adm. NHO •Tp5 – skoleelev •Tp6 – skoleelev •Tp7 – kreftforsker, tilknyttet UiO •TP8 – Journalist •TP 9 – student •TP10 – adm blindeforbundet (blind) •TP11 – jurist (blind) •TP12 – svaksynt

3 Nivåer •Brukerne tror forsiden er uio sin forside. •Forveksler HF sin forside med UiO sin. •Logoen brukes ikke til å navigere. •Tydeliggjøre struktur. Brødsmule, flere forsidefaner. •Lag visuell forskjell på forsider. (bilde i studieboks, et ikon?) “når jeg klikket forsiden I stad kom jeg bare til forsiden av mediefakultetet, man burde komet til forsiden for hele uio”

4 Nivåer II •Journalist savnet ett kontaktpunkt. Man vet ikke alltid hvilket institutt man skal velge.

5 Bunnmeny og programsider •Bunnmenyen fungerte bra, men en testperson trodde lenkene i bunnmenyen var underordnet den siden han var på. •Tydeliggjør strukturen, skill bunneny fra innholdsfelt. •Programsider fungerte OK.

6 Samarbeid •Brukerne velger ulike angrepsvinkler: •Forskning -> land -> kina •Institutt -> kontaktperson •Finner fag -> kontakt en person som underviser •Verktøy og tjenester •Men “ingen” så “samarbeid” på forsiden. “Det er aktuelt, jeg synes det er rart at det ikke er flere som kontakter oss egentlig

7 Progamvelger •Fungerte OK. •Brukerne klikket, scrollet og skumleste. •En del feilvalg fra listen. •En bruker ville ha inn kategori for hva som krever generell studiekompetanse, full fordypning osv. •Legg til et søk på studieprogram. “jeg liker det” “så teit at de henger igjen”

8 Språk •Språket er komplisert: bachelor, master, emne, program, HF, fakultet, studieveileder, studierådgivning, knutepunktet.

9 Potensielle studenter •Nettsidene fungerer best for de som går eller har gått på universitetet. •Brukere fra videregående skole har ikke nok referansepunkter til å forstå navigasjonen. •Man trenger inngangen for den som ikke vet hvor han skal begynne. “har du lyst til å studere ved uio?” Enkel oppskrift.

10 Studieveiledning: •Tror studieveileder er vitenskaplig ansatt. Er skillet nødvendig? •Blander “studentrådgivningen” med “studentveileder”. •Tror forsiden er studier-siden p.g.a. overskriften.

11 Personer •Det er naturlig for brukerne å gå inn på personer for mange oppgaver. •Finne studieveileder •Finne pressekontakt •Brukerne forventer at “personer” på forsiden uio.no viser alle personer på uio. •Søket bør fungere på stillingsbeskrivelse og arbeidsoppgaver.

12 Åpningstider ved universitetsbiblioteket •“Alle” finner universitetsbiblioteket. •Det tar litt tid hos noen. •Vanskelig å forstå hvilken kategori i hovednavigasjonen.

13 Brukerne klikker lite på overskrifter •Den svarte fargen signaliserer ikke lenke. •Brukerne brenner seg fordi fakultetene ser ut som “forsiden”. •OK, men ikke stol på overskrifter som lenker.

14 Kontaktveileder •Fungerte i noen tilfeller bra. •Ha beskrivende lenke, ikke “uio.no/studier/kontak t” •Brukerne må ovte klikke seg gjennom mange sider. •“hvem kontakter jeg” trigger ikke de som vet de skal kontakte X, men ikke finner det

15 Student- foreninger •Lett å finne listen. •Essensiell informasjon er ikke tydelig nok. “Her er et kor, hvis man er jente..” (sagt av gutt) “Da må jeg anta at dette er et kor da” “også ville jeg tatt Ctr+F etter kor her”

16 Finn fram •Ser ut som man må vite hvilket område man skal til •Men testpersonene fant fram etter hvert

17 Banner •Brukerne la ikke merke til banneret for jubileet. (De “så på”, men de så ikke.) •Men de klarte å finne informasjonen på andre måter.

18 Blinde •Lenkene “hopp til hovedinnhold” osv. Forvirrer. •Pass på at alt er sortert logisk inn i headere. •Søket er viktig, søkeresultatene har for lite meningsbærende navn og for mange gjentagelser fra tidligere år. •Vurdere tekstversjon. (En person ønsker seg det, den andre synes det er greit, men synes det lett kan bli for mange versjoner) •Legg inn lenke til tilrettelegging på forsiden •Legg header-tag på “søkeresultater”


Laste ned ppt "Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google