Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaringer fra rasulykke

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaringer fra rasulykke"— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringer fra rasulykke
Lill Torbjørg Leirbakken Rådmann Måsøy kommune Erfaringer fra rasulykke

2 Hendelse Lørdag 28. januar
Klokka 17.57: Vitne ringte 110-sentralen og meldte fra om ras på Ørabakken Klokka 18.04: Teknisk vakt ble oppring fra 110-sentralen og dro til stedet. Forsterkninger og mer utstyr var nødvendig Klokka 18.19: Ordfører fikk telefon fra lensmannen, dro til stedet og det ble besluttet evakuering Klokka 18.29: Beskjed fra vegvesenet om at de ikke sender folk da det var mørkt Klokka 19:10: Kriseledelsen satt

3 Raset har gått Slik så det ut på kvelden den 28. januar
Det så åpenbart dramatisk ut Den eneste riktige beslutningen var å evakuere boliger på nedsiden av veien

4 Videre hendelser ras-kvelden
Klokka 19.45 Ny telefonkontakt med lensmannen, de er på vei til Havøysund, beregnet ankomst rundt 21.00 Klokka 19.50 Informasjon til innbygger via UMS og på kommunens hjemmeside UMS ble sendt ut bare på norsk, info på hjemmesida ble lagt ut på norsk og engelsk Klokka 20.00 Alle er evakuert. Noen velger å bo privat, resten innlosjeres på hotellet

5 Videre hendelser ras-kvelden
Kriseledelsen får beskjed om at det er Statens Vegvesen som har ansvar ifht om det skal hentes inn en geolog Hammerfest brann og redning kommer med en brannbil og en beredskapsbil for å ivareta brannberedskap på fastlandssida Det besluttes at det skal være vakthold på begge sider av rasstedet. Politiet tar vakthold på øysiden, brannvesenet på fastlandssiden Informasjonsmøte på hotellet klokka 22.30 Ny informasjon på hjemmesida

6 I dagslys så vi virkelig omfanget

7 Nettet hadde løsnet på den ene siden

8 Ingen ble skadd

9 Dette kunne gått virkelig galt

10 Søndag 29. januar Brannutstyr føres over sundet for å ivareta brannberedskapen på fastlandssida. Hammerfest brann og redning returnerer Boreal informerer om at bussen går som vanlig, med da med båt-transport over sundet Statens Vegvesen er på stedet Geolog ankommer også Raset er anslått til å være 20 meter høyt og 10 meter bredt. Om lag 3000 tonn med stein har rast ut Strandgata åpnes for ferdsel, evakueringa av 3 hus opprettholdes Vakthold opprettholdes, sivilforsvaret er innkalt

11 I tiden som fulgte Fimil utvidet åpningstida på miljøstasjonen, og ga tilbud om å levere husholdningsavfall der Posten håndterte småbrev og flypost Butikken fikk levert varer med Hurtigruta Innbyggerne lånte hverandres biler dersom det var nødvendig å kjøre fra Havøysund

12 I tiden som fulgte 3. februar ble veien åpnet i ett kjørefelt.
Ett bolighus er fortsatt evakuert Nå kunne transport av gods gjenopptas på vei Berørte innbyggere og Slippen fikk tilbud om å komme inn i rasområdet, få informasjon og stille spørsmål til geologen 22. februar ble evakuering av det siste bolighuset opphevet Sikringsarbeidet var nå kommet så langt at NVE vurderte det som sikkert å flytte tilbake

13

14 Erfaringer Rasnatta hadde en av beboerne hørt to kraftige drønn med ca 20 minutters mellomrom Det ble tolket som tungtransport i stor fart over brua I virkeligheten var det fjellet som løsnet før det falt ned Den første meldinga fra 110 sentralen ble tolket feil Ble oppfattet som en mindre hendelse som ville kreve litt avgrensing i et kjørefelt Et eget beredskapstelefonnummer er en fordel Alle som ringer får svar Bør ikke brukes som informasjonstelefon

15 Erfaringer Den beste beredskapstreninga er skarpe hendelser
Når alvorlige hendelser skjer, er alle instanser på tilbudssida med hjelp Både offentlige og private Det blir aldri nok informasjon Er man i tvil om publikum bør informeres, informer. Selv om man ikke vet noe mer, så er det også viktig å formidle Å trene på uønskede hendelser er uhyre viktig, for gode beslutninger må tas raskt


Laste ned ppt "Erfaringer fra rasulykke"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google