Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Subaru Norge AS MG Rover Norge Turbo Teknikk. Introduksjon Agenda –Introduksjon –Litt fakta –Oppbygging & Virkemåte –Feilsøking –Eksempler på skader –Forbrenningsprosessen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Subaru Norge AS MG Rover Norge Turbo Teknikk. Introduksjon Agenda –Introduksjon –Litt fakta –Oppbygging & Virkemåte –Feilsøking –Eksempler på skader –Forbrenningsprosessen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Subaru Norge AS MG Rover Norge Turbo Teknikk

2 Introduksjon Agenda –Introduksjon –Litt fakta –Oppbygging & Virkemåte –Feilsøking –Eksempler på skader –Forbrenningsprosessen –Trimming

3 Hvorfor brukes Turbo? Motoreffekten øker med opp til 100% ? Reduserte avgasser Forbedret drivstofføkonomi Kompanserer for effekttap ved kjøring i store høyder

4 Turbo fakta Gjennomsnittlig temperatur på eksos på vei inn i turboen kan være opp til 1000ºC – varmt nok til å smelte glass! Ved normale hastigheter kan en mellomstor turbo levere 3700 liter luft pr. minutt En turbo kan akselerere fra rpm til over rpm på mindre enn 1 sekund!

5 Nyere typer turboer kan oppnå turtall på opptil rpm – En 747 jetmotor roterer med ca rpm! Luft som kommer inn i turboen har en hastighet opp mot Mach 1 Turbin bladene har en periferihastighet på ca 1320 km/t ved normale motorturtall Turbo fakta

6 Subaru Technical Training Turbocharger

7 Turboens komponenter Turbinhjul 6

8 Turboens komponenter

9 Turbinhjul 2.Turbinhus 6 Turboens komponenter

10

11 Turbinhjul 2.Turbinhus 3.Lagerhus 6 Turboens komponenter

12

13 Turbinhjul 2.Turbinhus 3.Lagerhus 4.Kompressorhjul 6 Turboens komponenter

14

15 Turbinhjul 2.Turbinhus 3.Lagerhus 4.Kompressorhjul 5.Kompressorhus 6 Turboens komponenter

16 A/R Ratio Subaru Technical Training A A = Area of narrowest opening R R = Distance from turbine shaft to centre of ‘A’

17 Turboens komponenter

18 Subaru Technical Training Intercooler

19 Subaru Technical Training Air By-Pass Valve

20 Turbinhjul 2.Turbinhus 3.Lagerhus 4.Kompressorhjul 5.Kompressorhus 6.Wastegateaktuator 6 Turboens komponenter

21

22 Subaru Technical Training Wastegate

23 Turboens komponenter

24

25  Exhaust gas drives turbine  Compressor pressurises inlet air Turboens virkemåte

26 Subaru Technical Training Turbocharger ‘Abradable’ Seal

27 Subaru Technical Training Turbocharger ‘New’ STi compressor seal ‘Old’ STi compressor seal ‘Fururoshinto 500

28 Subaru Technical Training Boost Pressure Control

29 Subaru Technical Training Boost Pressure Control

30 Turboens virkemåte

31 Fra luftfilteret Til Wastegate aktuatoren Fra kompressorhuset Boost Modulation Valve

32

33

34

35 Part load breather Breather valve Full load breather Veivhus ventilasjon - PCV

36 Oil pressure feed Turbine Compressor Oil drain Oil squirt for added cooling Smøring

37 Termo syphon kjøling

38 Subaru Technical Training Intercooler

39 Subaru Technical Training Intercooler 120  -130  C 70  -80  C Lower combustion temperatureLower combustion temperature Denser air chargeDenser air charge More ignition advance possibleMore ignition advance possible

40 Dårlig smøring Fremmedlegemer Ekstreme temperaturer Skader på turboen

41 Senk aldri turboen ned i avfettningsvæske ved rengjøring Øk aldri motorturtallet rett før motoren slås av Start aldri motoren når turboslangene er demontert Prøv aldri å inspisere turboen mens motoren går Følg alltid angitte serviceintervaller Unngå høye turtall rett etter at motoren er startet Forhåndsregler for turbomotorer

42 Bruk alltid anbefalte orginaldeler (olje og filter ) Foreta aldri u-autoriserte justeringer Bruk alltid anbefalt pakningsstoff Fyll alltid oljefilteret før montering Forhåndsregler for turbomotorer

43 Mulige årsaker: –Redusert luftgjennomstrømning –Luft lekkasjer på trykk siden –Blokkert eller begrenset eksos strøm –Akslingen sitter fast / går tregt –Skade på turbin- og / eller kompressorbladene Dårlig effekt / Svart røyk

44 Mulige årsaker: –Redusert luftgjennomstrømning –Skade på tetningene til akslingen –For høyt trykk i veivhuset –Blokkeringer i returrøret til oljen Blå røyk

45 Mulige årsaker: –Lekkasjer på trykksiden –Skade på turbin- og / eller kompressorbladene –Akslingen sitter fast / går tregt Ulyder

46 Eksempler på skader Misfarget aksling

47 Eksempler på skader Slitt aksialskive (Thrust Collar)

48 Eksempler på skader Slitt kompresjonsbakplate

49 Eksempler på skader Slitt lager

50 Eksempler på skader Slitte kompressorblader

51 Eksempler på skader Slitt kompresjonsbakplate / stempelringspor

52 Eksempler på skader Skade på kompressorhjul forårsaket av støv som har trengt seg gjennom kompressoren

53 Eksempler på skader Ødelagt lager

54 Eksempler på skader Slitt aksiallager

55 Eksempler på skader Slitte kompressorblader

56 Eksempler på skader Slitte turbinblader

57 Eksempler på skader Ødelagt indre aksiallager

58 Eksempler på skader Metallavleiring fra lager på akselen

59 Eksempler på skader Slitasje i forsegling (pakningen)

60 Eksempler på skader Sterkt overopphetet lager

61 Eksempler på skader Slitt kompresjonsringholder

62 Eksempler på skader Skade på kompressorhjul, kompressor og bakplate forårsaket av en skrue.

63 Eksempler på skader Skade på kompressorhjul forårsaket av mykt fremmedobjekt

64 Eksempler på skader Misfarging av aksel grunnet høy eksostemperatur

65 Eksempler på skader Typisk skade på turbinhus grunnet høy temperatur

66 Eksempler på skader Typisk eksempel på eksplodert kompressorvifte

67 Eksempler på skader Senterhus er kokset av brent olje

68 Eksempler på skader Slitt lager sammenlignet med et bra lager

69 Forhåndsregler ved utskifting Etterse luftinnsugsslangen Se etter om det er fremmedelementer av noen art i luftinntaket. Etterse og rens motorens luftfilter. Er luftfilterelementet kjørt mer enn km anbefales det å skifte dette. Se etter om det er fremmedelementer i eksosmanifolden

70 Forhåndsregler ved utskifting Bruk ny pakning mellom turbolader og manifold. Kontroller at den gamle pakningen er fjernet fullstendig. Smør Rocol-Moly, A.S.P eller tilsvarende smøremiddel på boltenes gjenger Monter luftinnsugsslangen og kontroller at slangen ikke gir noen mekanisk påvirkning på kompressordekslet. Kontrollér at veivhus-ventilasjonsslangen ikke er tett.

71 Forhåndsregler ved utskifting Hvis det er nødvendig å løsne fastspenningsringen eller låseklemmer, av hensyn til vinkelstilling av deksel eller turbinhus skal man påse at korresponderende dreide flater er riktig på plass og at spennringens og låseklemmenes bolter spennes og låses. Fyll turboladerens leiehus med ren smøreolje. Skift motorolje og oljefilter, bruk alltid riktig olje. Monter oljetilgangsledningen, men ikke oljereturledningen.

72 Forhåndsregler ved utskifting Turn motoren uten tenning ved hjelp av startmotoren helt til oljetrykkslampen slukker. Det vil da komme en konstant oljestrøm fra oljereturstussen. Se etter at oljereturrøret ikke er kokset igjen. Montér deretter oljereturledningen. Start motoren og la den gå med tomgangshastighet mens oljetilgangsledningen undersøkes for utettheter under trykk (min. 3 minutter).

73 Trykk og temperaturer Hva skjer inne i motoren?

74 Konsekvenser ved trimming Dump ventil Pop-off ventil

75


Laste ned ppt "Subaru Norge AS MG Rover Norge Turbo Teknikk. Introduksjon Agenda –Introduksjon –Litt fakta –Oppbygging & Virkemåte –Feilsøking –Eksempler på skader –Forbrenningsprosessen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google