Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rekruttering. Refleksjon Er rekruttering en del av innhold i vedtekter eller andre instrukser? Hvem rekrutter dere? Og hvorfor? Hvordan rekruttere dere.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rekruttering. Refleksjon Er rekruttering en del av innhold i vedtekter eller andre instrukser? Hvem rekrutter dere? Og hvorfor? Hvordan rekruttere dere."— Utskrift av presentasjonen:

1 Rekruttering

2 Refleksjon Er rekruttering en del av innhold i vedtekter eller andre instrukser? Hvem rekrutter dere? Og hvorfor? Hvordan rekruttere dere tillitsvalgte i laget? Hvem er det som mest sannsynlig vil bli spurt om å være leder, personlige egenskaper, erfaring, alder og bakgrunn? Hvem er de aktive i ditt lag? Nasjonalitet, alder, fødested

3 Intervju Fortell hvordan du ble medlem? Fortell om ditt første møtet med laget? Hvor var det, hvordan så det ut? hva gjorde dere? Hva er grunnen til at du trives eller mistrives? Hvordan ble du tillitsvalgt?

4 Refleksjon Hvordan rekrutterer dere/ tar dere i mot nye medlemmer i laget? Når på året rekrutterer dere/ tar dere i mot nye medlemmer inn? Har dere bestemte aktiviteter for rekruttering? Hvordan rekrutterer dere til tillitsverv eller andre ansvarsoppgaver

5 Uskrevne regler?

6 Innvandrere Polen, Baltikum, Tyskland, Nederland og andre nordiske land dominerer i Norge. Opprettholder folketallet Har høy utdanning

7 Refleksjon Hvilke fordeler er det å ha ungdom som aktive i laget? Hva er utfordringene med å ha ungdom som aktive med i laget? Hva kan dere gjøre for å møte utfordringene? Hvor befinner ungdommene seg? Hvordan er det best å ta kontakt med dem? Bytt ungdom med innvandrere/ ínnflyttere

8 Nye ildsjeler?

9 Livssyklus 1. Rekrutt ere Hvordan kommunise rer vi? Hvor/kanal er? 2. Behold e Hvordan holde på interessen og skape tilhørighet? 3. Utvikle Hvordan utvikle den frivillige ressursen/t a vare på kompetans e? 4. Avslutt e Hvordan sørge for en god avslutning?

10 Rekruttere Tradisjonell rekruttering Annonsering, nettside, medier E-post til frivillige fra tidligere år Intern vervekampanje i foreningenKommuniserer at nok frivillige er et felles ansvar. Rekruttering skjer bland folk man kjenner, noe som sikrer en god kultur. Rekruttering blant venner Flyers, stand

11 Nye rekrutteringskanaler/nye aldersgrupper Hvordan gjøre en frivilligopplevelse relevant for nye målgrupper? Bruk av video, kommunisere stemning og spiller på følelser, forskjellige aldersgrupper/målgrupper beskriver sin frivilligopplevelse. Personlig kontakt Tydelig kommunikasjon Hvem er vi? Hva forventer vi? Hva får du igjen?

12 Beholde Direkte kontakt med alle frivillige Personlig oppfølging Kartlegging av ønsker/kompetanse Facebookgruppe for frivillige; info, oppdatering, innspill/tilbakemelding, helårsperspektiv Frivilligfest/sosiale arrangementer, bygger stammekultur Husk de frivillige som deltar på enkeltarrangementer, de kan rekrutteres som vanlige frivillige senere Aktiv året rundt for å skape engasjement Bygg fortellingen om din organisasjon – fellesskapsfølelse Intern kommunikasjonskultur – positivitet

13 Anerkjennelse, trygghet og forutsigbarhet Frivillige får selv velge arbeidsfelt Tillit og ansvarliggjøring skaper tilhørighet Bygge gruppetilhørighet gjennom mellomledere Leder skal være i kontakt med alle frivillige

14 Utvikle Gi ansvar Man må kjenne sine frivillige Bruk av evaluering/tilbakemeldingsskjema Kartlegge hva de frivillige er interessert i Rangering av kompetanse (sosial kompetanse og driftskompetanse) Personlig kontakt fra ledelsen, gå runder, delta på møter Fordele de menneskelige ressursene mellom de ansvarlige frivillige, slik at kompetansen havner på rett sted

15 Avslutte Det siste klappet på skulderen - viktig at alle blir takket Ikke alle frivillige er med helt til slutten, når er ditt siste møte med hver enkelt frivillig? Lage en seremoniell avslutning eller slutt Alle møtes etter arrangementet - fellesbilde Utnytte fellesskapsfølelsen til å minne om at vi sees igjen neste år/neste arrangement Synlig og tilstedeværende administrasjon/ledelse

16 Interne regler? Prosedyre for å ta i mot nye medlemmer Alle skal presentere seg og håndhilse på nye medlemmer Nye medlemmer skal få en omvisning i lokalet Skriv ned kontaktinfo med e-post og telefonnummer og lagre det i medlemsregistret Avtal i forkant at en i laget er fadder for hvert nytt medlemmer. Fadderordning Oppgaver: Sikre at personen har noen å prate med han/hun kommer på møtet/øving Spør om han hun trenger skyss/gå sammen til neste møte/øving. Gjør en avtale om at du informerer han/hun neste gang det er møte/øving Ring etter første gang og spør om hvordan han hun opplevde det første møte med laget Kommer han ikke neste gang. Ta en telefon til vedkommende og spør om hvorfor personen ikke kom. HUSK! Det tar lang tid å bli ”varm i trøya” Ha et våkent øye for om vedkommende føler seg velkommen og inkludert i gruppa i lang tid framover.

17 Hjemmelekse


Laste ned ppt "Rekruttering. Refleksjon Er rekruttering en del av innhold i vedtekter eller andre instrukser? Hvem rekrutter dere? Og hvorfor? Hvordan rekruttere dere."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google