Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, 2014. (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, 2014. (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole

3 Hvorfor arbeidsuke?  Arbeidsuka er nå en del av det faget Utdanningsvalg, som har som mål å gi elevene kunnskap om og innsikt i ulike yrker og utdanningsmuligheter.  Den skal gi elevene et mest mulig realistisk bilde av arbeidslivet.

4  Nytt fag i ungdomsskolen i forb. med Kunnskapsløftet.  Systematisere arbeidet med valg av utdanning og yrke.  Forebygge feilvalg og frafall.  Lagt til samfunnsfag. 1 time pr. uke.  ”Deltatt” på vitnemålet. Ikke tellende til inntak i vgs. Utdanningsvalg

5 Kunnskapsløftet fokuserer på overgangen til videregående skole og valg av yrke. Kunnskap og erfaringer som gjør ungdommene i stand til å gjøre et riktig valg videre. Motivere til å bli bedre kjent med seg selv. Drømmer, interesser o.l.

6 For mange elever slutter i videregående skole. Forskning peker på flere årsaker. Forskerne sier at ungdom har for liten kunnskap om alle de arbeidsoppgaver som må løses hver dag i et moderne samfunn. Forskerne sier at svært mange ungdommer ikke aner hva deres foreldre jobber med. Forskerne sier at foreldres innflytelse er svekket.

7  Elevene skal ordne jobb selv. De kan enten søke skriftlig eller møte opp personlig.  Hvis foreldre kan formidle jobber er det ønskelig at man ikke gir jobb til egne barn, men bytter med kamerat eller venninne.  Arbeidsstedet trenger ikke å være i Trondheim. Skolen dekker ikke reiser ut av byen.

8  Elevene skal arbeide innefor den samme arbeidstid som andre arbeidstakere i bedriften.  Bedriften blir oppfordret til å gi elevene allsidige arbeidsoppgaver, innsikt i bedriftens mangfold og hvilken utdanning de ansatte har.

9 Har elevene utbytte av arbeidsutplassering:  Sunt med tilbakemelding/impulser fra andre enn lærere/foreldre.  Bli kjent med arbeidslivets sosiale ferdighetskrav.  Krav til faglig kompetanse gjør enkelte arbeidsplasser mindre attraktiv.  En mislykket arbeidsuke kan gi positiv effekt og motivasjon.

10 FERDIGHETER,KUNNSKAPER OG HOLDNINGER I FRAMTIDAS ARBEIDSLIV: -en som kan faget sitt -en som viser evne til ansvar -en som arbeider effektivt -en som har samarbeidsevne -en som har evne til å planlegge -en som er medmenneskelig -en som har ordenssans og viser nøyaktighet og flid -en som har kritisk vurderingsevne -en som har økonomisk forståelse -en som er ærlig og rettferdig -en som tar initiativ -en som er en god problemløser -en som jobber selvstendig

11 Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse- og oppvekst Medier og kommunikasjon Naturbruk Restaurant- og matfag Service og samferdsel Teknikk og industriell produksjon Utdanningsprogram i videregående skole Studiekompetanse Yrkeskompetanse

12 -Arbeidsuke i 9.klasse Der finnes: -informasjon til foreldre -informasjon til arbeidsgiver + avtaleskjema Elevene finner dette på It’s learning Der ligger også denne presentasjonen

13


Laste ned ppt "Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, 2014. (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google