Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Jo takk som spør – vi er i gang 

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Jo takk som spør – vi er i gang "— Utskrift av presentasjonen:

1 Jo takk som spør – vi er i gang 
Samarbeid om digital kompetanse – 8.og 9. oktober Digitalisering i Gran ? Digitalisering i Gran ? Prosjektet samarbeid om digital kompetanse gir oss akkurat det rommet vi trenger for å ha kraft og vilje til ikke bare forstå at digital kompetanse er viktig, men også til å gjøre det. Vi er litt «vaktbikkja» som skal være med å bidra til at å bygge digital kompetanse er en like selvfølgelig del av en digitaliseringsløp som å implementere digitale systemer og programvare. Det er en styrke for prosjektet vårt at arbeidsgruppa er sammensatt av politikere, ansattes organisasjoner og administrasjon. Det gir gode muligheter for å justere kursen underveis, og ikke minst for å ta felles omforente avgjørelser, slik at vi fortest mulig kommer fra tanke og prat til handling. Og vi er utrolig enige, og har stor glede av samarbeidet. Hva har Gran gjort siden sist – og hva opptar oss i prosjektgruppa nå når vinteren nærmer seg: 2 ting: digitaliseringsstrategi og digitalt veiledningstilbud til innbyggerne Jo takk som spør – vi er i gang 

2 Digitaliseringsstrategi - trygghet og tillit til teknologi
I høst har vi vært involvert i arbeidet med å ferdigstille en digitaliseringsstrategi for Gran kommune. Og arbeidsgruppa tar med glede skylda for undertittelen «trygghet og tillit til teknologi» – som på en god måte signaliserer at vellykket digitalisering er summen av samspillet mellom mennesker og teknologi. 18. oktober skal den behandles i kommunestyret. I forslaget til vedtak er det gjort to presiseringer: 1. Kommunestyret vedtar «Digitaliseringsstrategi – trygghet og tillit til teknologi» som overordnet føring for digitalisering i Gran kommune. 2. Rådmannen iverksetter strategiske grep og implementerer beslutningsmodell som beskrevet i dokumentet. 3. Rådmannen starter arbeid med å etablere et veiledningstilbud for ulike målgrupper som kan ha utfordringer med å følge den digitale utviklingen.

3 Dialog Arbeidsflyt Kompetanse Sikkerhet Arkitektur
Brukervennlige løsninger, med flere muligheter for selvbetjening Brukeren i sentrum i utvikling av digitale tjenester og portaler Økt åpenhet, tilgjengelighet og innsyn Aktiv bruk av sosiale medier Universell utforming og klart språk Dialog Godt funderte beslutninger om investeringer og drift Tilgang til relevante digitale tjenester og styringsdata Systematisk datafangst og sikker dokumenthåndtering Intern og ekstern digital arbeidsflyt som sikrer tilgang til relevant informasjon Nasjonale standarder i alle systermer som inneholder arkivverdig materiale Arbeidsflyt Nøkkelpersoner med strategisk IKT-kompetanse Ledere og ansatte som kan tilegne seg ferdigheter og vil bruke nye løsninger Tjenester som kan gi innbyggere og næringsliv støtte og veiledning digitalt Løsninger som stimulerer til samhandling og kunnskapsdeling Evne til å se nye muligheter og gjennomføre endringsprosesser Kompetanse Kontinuerlig oppfølging av personvern, taushetsplikt og informasjonssikkerhet Risiko- og sårbarhetsanalyser Sikker pålogging for innbyggere Systematisk kvalitetsutvikling og etablerte internkontrollrutiner Tilgang til informasjon som er relevant og nødvendig Sikkerhet Benytte nasjonale standarder og felleskomponenter og samarbeide om utvikling Systemer som utveksler informasjon på tvers av fag og tjenester Skytjenester der det er relevant Robuste og kompetente driftsmiljø Teknisk infrastruktur som gir mulighet for å ta i bruk aktuell teknologi Arkitektur Vi har ikke forsøkt å finne opp kruttet, så de fleste kjenner nok igjen de fem temaene strategien beveger seg rundt Dialog Arbeidsflyt Kompetanse Sikkerhet Arkitektur Nok sagt om det – men i stedet noen ord om det vi anser for den viktigste delen av strategien Beslutningsmodellen Det er mulig det bare er i Gran ting tar litt tid og folk ikke alltid gjør ting slik vi ble enig om?

4 Det er mye armer og bein i en kommune som favner så mange fagområder, og et av hovedpoengene med vår digitaliseringsstrategi er å rydde i eget hus. Ja, vi ønsker digitale framskritt over alt! Men, vi har behov for mer samordning og koordinering av den digitale utviklingen. Litt tabloid, kan vi si at beslutningsmodellen vår skal få slutt på anarki i digitaliseringen og vi skal snakke sammen FØR vi tar i bruk ny teknologi. Enkelt sagt, har vi hatt en tradisjon for at de sterkeste initiativene har vunnet fram, uten at de nødvendigvis har blitt prøvd mot andre alternativer eller forsøkt samordnet med eksisterende systemer. Eksempel: Når en tjeneste ønsker å ta i bruk et nytt administrativt brukerrettet system (Visma flyt skole, My Kid, Speed admin etc), skal vi samordne mot sak/arkiv fra dag én. Vi erkjenner at vi har begrenset kapasitet, både økonomisk og personalmessig – da er det viktig at vi legger innsatsen inn der det er størst gevinster å hente. Det betyr ikke at vi skal lage en mer byråkratisk arbeidsmodell som vil koste tid og energi. Vi ønsker tvert i mot at en ryddig beslutningsmodell og felles eierskap til prioriteringer skal gi en mer effektiv og målrettet digitalisering. Det er derfor strategiske beslutninger har fått en sentral plass i vår digitaliseringsstrategi. Her har vi definert roller og oppgaver i tre nivåer: tjenesteområdene, stab og støtte, rådmannens ledergruppe. Vi sparer dere for detaljene!

5 Veiledningstilbud på tegnebrettet
Digihjelpen / digidel KMD midler til støtte Bibliotek / andre arenaer Seniornett / samarbeidspartnere «Styringsgruppe / prosjektgruppe» Personalressurs Tjenestedesign / brukerrettet Vi har nå for alvor startet opp et arbeid med å få på plass et veiledningstilbud for innbyggere som trenger datahjelp. Vi har laget en prosjektskisse, vi har begynt å arbeide med en søknad om midler, vi forankrer tilbudet gjennom digitaliseringsstrategien. Vi vil prøve ut den nye beslutningsmodellen i digistrategien når den er vedtatt, og be om at det prioriteres midler til personalressurs for å utvikle tilbudet og implementere det. Målet er å være i gang fra høsten 2019, men vil ønsker en lang utviklings og implementeringsfase. Dette er et tilbud hvor jeg tror vi må prøve og feile og tid på å finne ut hva som fungerer og ikke. Vi trenger noen som er dedikert, ikke bare til å gi veiledning, men også til hegne om tilbudet og være pådriver for at dette blir en varig tjeneste som treffer målgruppene og er fleksibelt nok til at alle som trenger det kan benytte seg av det. Nede i hjørnet står det: Hva skal barnet hete? Elsker Askim sitt «Datahjelp for vettskremte» og håper vi også skal finne vår granske variant av dette. Hva skal barnet hete?


Laste ned ppt "Jo takk som spør – vi er i gang "

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google