Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Riksrevisjonens rapport

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Riksrevisjonens rapport"— Utskrift av presentasjonen:

1 Riksrevisjonens rapport
Kulturdepartementets oppfølging av NIFs bruk av spillemidler KAREN

2 KUDs oppfølging av NIFs bruk av spillemidler
NIF tar Riksrevisjonens rapport til etterretning NIF støtter opp om eventuelle initiativ fra KUD som vil bidra til å styrke NIFs rapportering til KUD KAREN Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

3 KUDs oppfølging av NIFs bruk av spillemidler
Bruk av midler til aktivitet, NIFs rolle Kostnadsvekst Måloppnåelse KAREN Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

4 Rapportering av aktivitet
NIF: NIFs rolle: Tilrettelegge for idrettsorganisasjonen (fellesfunksjoner) Bidra til å styrke den norske idrettsorganisasjonen Ivareta NIFs internasjonale rolle Ivareta idrettspolitiske satsingsområder Politisk påvirkningsarbeid for å forbedre rammevilkårene til idrettslagene. RAPPORT: «NIFs rapportering om administrasjon og aktivitet er ikke godt egnet til å si hvor mye som går til aktivitet og hvor mye som går til administrasjon.» KAREN Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

5 Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité
Kostnadsvekst RAPPORT: «En større andel av midlene burde ha blitt brukt til aktivitet.» Total kostnadsvekst fra = 28%. Kostnadsvekst forklares med økte kostnader på: IT Stabsfunksjoner Breddeavdelingens arbeid med funksjonshemmede OL/PL søknad/ungdoms-OL NIF: IT-kostnader Økt klubbfokus Krav om basisfunksjonalitet Tiltak Stab Styrking av støtte- og servicefunksjoner Arbeid med paraidrett Klart største delen av økningen OL/PL-søknad KAREN Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

6 Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité
Mål og målgrupper NIF: KUD: NIF i stor grad leverer på de overordnede målene. KUD: «Øningen i medlemskap og aktivitetstall de siste årene dokumenterer en reell utvikling i antall medlemmer over tid». Vi tar dette på alvor og ønsker å bli bedre på å sette tydelige mål Effektiv organisasjon Digitalisering Felles mål RAPPORT: «Det er uklart om NIF når vesentlige mål med tilskuddet.» Spesielt trekkes målene for særskilte målgrupper frem i rapporten som omhandler ungdom, funksjonshemmede og tiltak som fremmer kjønnsbalanse i idretten. KAREN Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

7 Styrebehandling av kostnadsvekst og effektivisering
NIF: Kostnadsvekst: IS involveres ifm økonomisk status og prioriteringer minimum fire ganger i året, blant annet ved hver kvartalsavslutning i forkant av spillemiddelsøknaden ved budsjettbehandling(er) før fordeling av midler til org.ledd  RAPPORT: Idrettsstyret har behandlet få saker om kostnadsvekst og effektivisering av sentralorganisasjonen i perioden TOM Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

8 Styrebehandling av kostnadsvekst og effektivisering
NIF: Effektivisering: IS har selv adressert dette IS eier moderniseringsprosjektet Fokus på effektivisering i 2017 RAPPORT: Idrettsstyret har behandlet få saker om kostnadsvekst og effektivisering av sentralorganisasjonen i perioden TOM Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

9 Rammer for Ungdoms-OL og OL/PL2022
NIF: OL/PL-søknad ble vedtatt på ekstraordinært idrettsting. Tinget vedtok ingen ramme ifm vedtaket. Idrettsstyret satte årlige rammer for formålene Det ble ikke satt en langsiktig og flerårig ramme for disse prosjektene For øvrig henvises til evalueringsrapport for flere detaljer, lærdommer og anbefalinger. RAPPORT: Idrettsstyret satte ikke rammer for organisasjonens pengebruk på ungdoms-OL 2016 og OL/PL-søknad i 2022. TOM Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

10 Styrebehandling på IT-området
RAPPORT: Idrettsstyret har vært lite involvert på IT-området som er en av de store kostnadsdriverne i sentralorganisasjonen. De viktigste avgjørelsene om investeringer i nye IT-systemer er ikke tatt av styret. NIF: IT-strategi alltid vedtatt av Idrettsstyret etter innstilling fra et bredt sammensatt og faglig IT-utvalg. første gang i 2003, revidert og vedtatt i g 2015 Langsiktige vedtak fattet i 1996 og 1998, utvikling av hovedsystemer og felles databaser er jevnlig behandlet i IS. TOM Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

11 Styrebehandling på IT-området
NIF: Engasjement synliggjort gjennom spillemiddelsøknad og behov for modernisering og vedlikehold av felles IT-løsninger for organisasjonen. Årlig status og og overordnet prioritering og gjennomgang på IT ifm budsjettbehandling Status og gjennomgang av IT-kostnader minimum kvartalsvis ifm prognoseoppdateringer Flere tiltak skal styrke den strategiske styringen av IT-området fremover (GS) RAPPORT: Idrettsstyret har vært lite involvert på IT-området som er en av de store kostnadsdriverne i sentralorganisasjonen. De viktigste avgjørelsene om investeringer i nye IT-systemer er ikke tatt av styret. TOM Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

12 Styrebehandling på IT-området
NIF (forts): Flere tiltak skal styrke den strategiske styringen av IT-området fremover. Ny leder (i ledergruppen) Ny og mer forretningsorientert IT og digitaliseringsstrategi for norsk idrett. Sterkere krav til beslutningsgrunnlag (behovsanalyser, estimering og risikoanalyser) Bedre forankrling av prosjekter i NIFs ledelse og øvrige org.ledd Tydeligere prosjektstyring m/styringsgrupper og repr. fra brukere. Bedre oppfølging og evaluering av eksterne partnere. RAPPORT: Idrettsstyret har vært lite involvert på IT-området som er en av de store kostnadsdriverne i sentralorganisasjonen. De viktigste avgjørelsene om investeringer i nye IT-systemer er ikke tatt av styret. TOM Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

13 Medlemskaps- og medlemstall
RAPPORT: NIF har i perioden rapportert antall medlemskap og aktive medlemskap, ikke antall medlemmer og aktive medlemmer. NIF har arbeidet siden 2013 å få på plass en felles elektronisk medlemsdatabase, men arbeidet er ikke ferdig. NIF: Klart mål om å rapportere både unike medlemmer og medlemskap. Plan for å nå mål gjennom igangsatt digitaliseringsprosjekt Søkt om i spillemiddelsøknad for 2019 Naturlig å også rapportere på medlemskap Gjenspeiler idrettens karakter Grunnlag for fordeling KAREN Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

14 Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité
Toppidrett RAPPORT: Olympiatoppen: Andel lønnskostnader økt, mens andelen som går til tilskudd til særforbund, utøvere og lag har sunket. Departementet legger få føringer på hvordan Olympiatoppen disponerer midler på post 4. NIF: Olympiatoppen har prioritert å styrke fagavdelingene på Olympiatoppen. Det innebærer rekruttering av flere fagfolk, som igjen gir økte lønnskostnader. KAREN Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

15 Klassifisering av kostnader
RAPPORT: «Mer enn halvparten av kostnadene NIF har omtalt som regions- og kompetanseutvikling i regnskapet for sentralorganisasjonen gjelder kostnader knyttet til OL søknad og ungdoms-OL.» NIF: I starten av prosjektene ble det ikke etablert egne prosjektnumre i regnskapssystemet. Fra 2012 ble dette etablert og direkte kostnader ble deretter henført til disse prosjekt- og avdelingsnumrene. Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

16 Klassifisering av kostnader
RAPPORT: KUD ga øremerkede midler for tiltak til medlemmer med nedsatt funksjonsevne i Regnskapsanalysen indikerer at øremerkede midler er brukt til andre formål enn idrettsutvikling for funksjonshemmede. NIF: Noe av tilskuddet ble benyttet til å støtte opp om Special Olympics som NIF fikk i ansvaret for å følge opp. Område nedsatt funksjonsevne innebærer også utviklingshemmede. En rundreise til idrettspresident og GS ble i sin helhet kostnadsført her, der første del av reisen omhandlet Special Olympics og andre del av reisen omhandlet IOC. Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

17 Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité
Rapportering til KUD RAPPORT: «På noen områder har ikke NIF rapportert korrekt til KUD, eks ungdoms OL og OL/PL søknad 2022 gir ikke fullt ut dekkende kostnadsbilde.» Separate OL/PL regnskap viser gjennomgående lavere kostnader enn det regnskapsanalysen viser. NIF: Må avklares med Riksrevisjonen i dagens møte. STINE Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

18 Forvaltning av midler til særforbund
NIF: KUD: midler som går til tiltak SF er best egnet til å vurdere hvilke tiltak som er best egnet for å nå målene for sin idrett. NIF sender tildelingsbrev (prioriteringer, rapporteringskrav, årsregnskap, årsberetning mm). 11 definerte fagområder gjennomgås med SF på verdigrunnlag og dokumentasjon på kompe-tanseområdet. Rutiner må være på plass og midler tildeles etter oppnådd poengsum. Omfattende evaluering av forvaltningsordningene er igangsatt RAPPORT: Post 5.2 og 5.3. Tvil om midlene brukes effektivt og målrettet. «Fordelingen belønner SF som når idrettspolitiske mål og innfrir departementets krav på flere områder, men stiller ikke krav til bruken av midlene, og kravene til rapportering er begrenset.» Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

19 Bruk av post 3-midler til NIF-ansatte
RAPPORT: Post 3 midler skal gå direkte til barn og unge og ikke brukes til å finansiere virksomhet som bør finansieres over de øvrige postene. Fra er 52 millioner av tilskuddet brukt til å dekke lønnskostnader i NIFs kompetanseseksjon som bistår IK og SF ifm kurs. Revisjonen anerkjenner behovet for samordning, men lønnsmidler bør komme fra post 1. NIF: Som et resultat av økende samarbeid mellom SFene og et ønske om å utvikle ledere, trenere og klubber er NIF bedt om å ta rollen som arbeidsgiver og formelt ansvarlig. Dette er avklart med KUD, står tydelig omtalt i alle spillemiddelsøknader og rapporter fra En styringsgruppe (SF og IK) planlegger, overser og kontrollerer bruk av pengene. Fellesfunksjoner for klubb og bistand på trenerutvikling koordineres nå fra NIF og ikke gjennom 54 SF og 18 IK. 1,5 mill satt av til barne- og ungdomsforskning (Ungdata-stipendiat, Trenerundersøkelsen, ref søknad 2014 og utover) Kostnadsbesparende fellesfunksjon- mer midler til aktivitet! Nøkkeltallsrapporten viser at aktivitetsmålene, basert på antall medlemskap er nådd i perioden. ANJA Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

20 Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité
Kjønnsbalanse RAPPORT: Særforbund med særlige satsinger for å bedre kjønnsbalansen blant medlemmer og aktive bør prioriteres. Det er usikkert om dette er fulgt opp i praksis. Fra er kjønnsfordelingen når det gjelder lederverv, uforandret. I 2014 ba KUD NIF om en strategi for å bedre kjønnsbalansen i lederverv, men departementet har ikke mottatt en slik strategi ennå. I 2017/18 ba KUD om særskilt rapportering på arbeidet med å øke kvinneandelen i lederverv i alle organisasjonsledd. NIF: NIF erkjenner at kjønnsbalansen fortsatt er skjev, både i medlemsmasse og i andelen lederverv. Området ble først forankret i IPD i NIF bad om innspill fra organisasjonen, samt igangsatte en kartleggingen «likestilling i idretten» av ulike tiltak i alle SF. Videre utviklet NIF Kjønnsbarometeret for å få faktagrunnlag på ledernivå. Lagt inn i utviklingsplaner, spillemiddelsøknader og fulgt opp i handlingsplaner. Viktig tiltak; Mentorprogram (adoptert av flere SF) for rekruttering av flere kvinner til toppverv. Fakta: Kvinner innehar 40% av alle styreverv blant alle under 51 år (utgjør 75% av alle styreverv). For de yngste kvinnene er andelen høyere. Høyest andel i sentralledd. Andelen kvinnelige styreledere er for lav. ANJA Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

21 Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité
Ungdomstiltak NIF: KUD mener NIFs rapportering dokumenterer at NIF i stor grad leverer på de overordnede målene. Dette omhandler både en reell økning i medlemskap og aktivitetstall. SF har best forutsetninger for å sette inn målrettede tiltak innen sine idretter. NIF tildeler gjennom et rammetilskudd etter årsregnskap og medlemstall. NIF har sammen med SF igangsatt flere tiltak for å styrke ungdomssatsingen i idretten (eks, ungt lederskap). NIF tildelinger over 5.3 blir mer formålsrettet med mer spisset oppfølging på tiltak (evaluering av forvaltningsordningen er satt i gang) . RAPPORT: NIF skal bidra til å øke deltakelsen for ungdom. NIF skal innhente, systematisere og spre kunnskap om hvilke om hvilke ungdomstiltak som fungerer. Medlemsregistreringen gjør det vanskelig å vurdere om NIF greier å beholde flere ungdommer som medlemmer. NIF har gitt innspill på hvilke tiltak de har gjennomført (Lederkurs for ungdom, prosjekt for å kartlegge tiltak som skal beholde ungdom, men er usikker om det faktisk har gitt effekt? ANJA Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

22 NIFs videre oppfølging
Møte med Riksrevisjonen Grundig gjennomgang av rapport Dialog med Kulturdepartementet Vurdere hvilke tiltak som bør iverksettes i tillegg til allerede iverksatte tiltak KAREN Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

23 Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité
Åpent for spørsmål FINN Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité


Laste ned ppt "Riksrevisjonens rapport"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google