Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus- og seksualitet, og gjennom det bidra til å forebygge rusbruk og seksuelle overgrep. Rundt oss har vi mange stemmer som vil fortelle oss noe om hvordan vi blir lykkelige, glad og fornøyde. Reklame, tv, radio, kjendiser,bloggere,  venner og foreldre er eksempel på stemmer vi hører på, kanskje uten å tenke over det. Vi gjør mange valg i løpet av en dag og av og til kan valgene føles store og umulige. Vi trenger heldigvis ikke bære alt alene, vi er skapt til felleskap. Vi trenger ikke ta alle de vanskelige valgene alene, snakk med en trygg voksen som du stoler på. Noen har mange gode venner, andre har kanskje få. Noen lar valgene sine bli styrt mye av hva andre tenker, mens andre velger mest selv. I Kirken tror vi at Gud har skapt oss, akkurat slik vi er. Du er god nok slik du er. Ikke la noen presse deg til å mene noe annet om deg selv, eller til å gjøre noe som du egentlig ikke vil. Velg selv. Hvem vil du høre på?

2

3 Bakgrunnen for prosjektet
KIFO (Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning) rapporten «Vi hjelper dem til å ta egne, gode valg» Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus- og seksualitet, og gjennom det bidra til å forebygge rusbruk og seksuelle overgrep. Bakgrunn for prosjektet er undersøkelsen «Vi hjelper dem til å ta egne, gode valg», som vi gjennomførte i samarbeid med institutt
for kirke- religions- og livssynsforskning, KIFO, og Kirkelig Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep. Her kartla vi hva som skjer av undervisning knyttet til rus og seksualitet i kristent ungdomsarbeid. Et av funnene var at kristne ungdomsarbeidere mener man bør snakke tidligere om rus og seksualitet før konfirmasjonstiden. Denne virkelighetsbeskrivelsen har vi fått bekreftet i samtaler og møter med organisasjonsledere og de som jobber med målgruppa på grasrota. I tillegg blir det nevnt at det mangler målrettet materiell om tematikken. Ved å utvikle Velg selv vil vi hjelpe til med dette. Trosopplæringsplanens del om livstolkning og livsmestring omtaler sentrale dimensjoner ved menneskelivet. Aldersgruppen tweens, 9 -13 år, er en viktig aldersgruppe å tematisere rus og seksualitet for. Rapporten «Unge, kjønn og pornografi i Norden», utgitt av Nordisk Ministerråd, viser at ungdom i snitt ser pornografi for første gang som 11-åringer. I tillegg vet vi at flere og flere barn deler nakenbilder av seg selv over internett. Selv om ungdom i dag drikker mindre alkohol enn tidligere, er de i et samfunn som drikker mer alkohol enn noensinne.Temaer som før var mest aktuelt for tenåringer, er nå høyaktuelle å snakke med yngre aldersgruppe om. Hensikten med å utvikle et samtaleopplegg for en yngre aldersgruppe er å begynne tidligere med å skape motstandsdyktighet, mot ytre press.

4 ”Det å ta de beste valgene når valgalternativene er så mange, er nåtidens utfordring for tweens”. Marie Kvalbein-Olsen Hvorfor velg selv?

5 Mål: ”Barn og unge i kristne organisasjoner er rustet til å gjøre gode og bevisste valg i møte med rusmidler, kropp og grenser”

6 Tweens Når er man ungdom? Når slutter man å være barn? Tweens er litt av begge deler, men samtidig noe helt unikt og eget Når er man en ungdom? Når slutter man å være barn? Tweens er litt av begge deler, men samtidig noe helt unikt og eget Det har alltid vært Tweens i vårt samfunn, innen helse , skole og markedsføring har det vært stort fokus på aldersgruppen og det er mye forskning rundt dem. Men det er først de senere årene at tweens tydeligere er skilt ut som egen gruppe i kirke og menighetssammenheng. Begrepet Tweens er skapt fra reklamebransjen og er en blanding av ordenen ”between” og ”teen” og betegner aldersgruppa som er i overgangsfasen mellom barn og ungdom. Hvilken aldersgruppe vi snakker om når vi bruker ordet Tweens varierer litt, noen definerer 8-12 åringene som Tweens, andre definerer åringene. Vi velger å ha hovedtyngden på 5-7 klasse. Altså 9-13 åringene. (Både Acta Normisjon, KFUK/KFUM og andre organisasjoner bruker ordet ”tweens” på den måten.)

7 Tweens, et lite tilbakeblikk
Barn frem til man ble konfirmert, da ble man voksen. Verdiene og troen de unge tilegner seg i denne perioden vil påvirke hvordan de løser utfordringer de møter senere i livet. Derfor er tweens-perioden så viktig. Tilbakeblikk: I tidligere tider var man barn fram til man ble konfirmert, og etter konfirmasjonen ble man regnet som voksen og gikk ut i arbeid. Tradisjonelt har identitetsdannelse og sosialisering vært tett knyttet til hjemmet og skolen. I dag utfordres dette av hele den digitale virkeligheten, som har kommet inn som en tydelig sosialiseringsagent. Det digitaliserte oppvekstmiljøet har i stor utstrekning endret grunnlaget for både sosialisering og identitetsskapning. Barn i dag vokser opp i en konsumkultur, og en effekt av dette er kortere barndom. Tweens i dag: Verdiene og troen de unge tilegner seg i denne perioden vil også påvirke hvordan de løser utfordringer de møter senere i livet. Derfor er denne tweens perioden så viktig. Den yngste gjengen av tweens er fortsatt opptatt med skole, lek og sin plass i familien. Eldre tweens kan være bevisste på å ”slutte med barnslige ting” og er mer opptatt av verden utenfor hjemmet. De kan virke sofistikerte og reflekterte, de ser filmer med for høy aldersgrense og snakker om kjærlighet, sex og homofili. Samtidig kan de i neste øyeblikk vise stor interesse for det nyeste DS-spillet eller den nyeste Barbie. Fordi 10-åringene fortsatt tenker svært konkret, og 13-åringene har lært seg å tenke abstrakt, kan det kognitive spennet i en gruppe tweens bli en utfordring når man skal planlegger aktiviteter og forkynnelse. 10-13-åringene prøver gjerne ut mange forskjellige væremåter og måter å oppføre seg på, med det formål å finne ut om de fortsatt vil bli elsket av familie og venner.I prosessen med å bli mer selvstendig blir vennegjengen en viktig bro mellom hjemmet og verden utenfor.

8 Kjønnsvariasjoner i 10-13 årsalderen.
Opplever dere forskjell på gutter og jenter? LEK ER VIKTIG Tweens lærer mye av å leke, og det er en viktig de av hverdagen deres. I lek får de satt sin oppfatning av normer og verdier på prøve. De får også økt sin forståelse av problemer og konflikter som de har vanskelig for å forstå, for eksempel konflikter som gjelder kommunikasjon og samhandling mellom mennesker. Gutter og jenter 10-13-årsalderen er en alder hvor det skjer mange fysiske forandringer i kroppen. Jenter og gutter vil utvikle seg forskjellig og i ulik hastighet, og tweens-årene blir ofte brukt til å utforske og forme kjønnsidentitet. Vi har valgt å kategorisere tweens som jenter og gutter mellom 10 og 13 år, men andre bruker termen om litt forskjellige aldersgrupper alt etter kjønnet man snakker om, nettopp for å ta hensyn til den ujevne utviklingen. Jentene får som regel sin første menstruasjon i tweens-årene, og mange blir mer opptatt av kropp, klær og mote. Vekt, mat og trening kan få usunt mye fokus. Undersøkelser gjort i USA viser at mer enn halvparten av jentene mellom 9 og 15 år har trent for å gå ned i vekt og 55% av jentene mellom 7 og 12 år sier de vil bli tynnere. Jentenes fascinasjon av relasjoner påvirker nesten alle deres aktiviteter. De liker ofte å sitte i grupper og prate, gjerne om følelser og egne erfaringer. Kjønn er ikke lett å sette i en bås, da vi også der har store variasjoner. Vi ser alikevel at det kan være store forskjeller på jenter og gutter i denne alderen. Flere av guttene har mye energi, og blir de ikke utfordret til å bruke energien sin i fysiske aktiviteter, kan energien fort få utløp i aggressiv og ”bøllete” oppførsel. Aktiviteter utendørs er for noen gutter særlig populært fordi uteområder tillater store muskel-bevegelser, høy fart og støyende lyder. Kroppene vokser fort og i rykk og napp i tween-årene, og ofte vil bein og armer vokse fortere enn musklene. Det gir den unge en ny, større og bedre kropp, men liten tid til å lære seg å koordinere de nye bevegelsene. Denne mangelen på koordinasjon gjør at tweens til tider kan framstå som litt klumsete. Viktigheten av lek Tweens lærer mye av å leke, og det er en viktig ingrediens i tweens’ hverdag. Gjennom utforskende og lek-pregede aktiviteter fortsetter de å finne ut hvem de er, oppdage hva de klarer, erfare at de kan løse oppgaver uten hjelp fra voksne og lærer å mestre livet. I lek får de satt sin oppfatning av normer og verdier på prøve. De får også økt sin forståelse av problemer og konflikter som de har vanskelig for å forstå, for eksempel konflikter som gjelder kommunikasjon og samhandling mellom mennesker. Den beste måten å bygge relasjon med denne aldersgruppa på, er å gjøre ting sammen med dem. Deltakelse i den samme aktiviteten hjelper den unge til å føle seg nær deg, uansett om man har snakket mye sammen eller ikke. Vil du styrke forholdet til en tween, så bruk mindre tid på å prate og mer tid på å delta i deres aktiviteter. Aktivitetene kan være alt fra å spille FIFA på PlayStation, se en film eller gå ut i mørket og se på stjernene. Tweens trenger voksne som er nysgjerrig på deres syn på verden.

9 For noen år tilbake handlet medieinnhold om noe barn og unge var tilskuere til. I dag er de deltakere og kan innta mange flere roller som mediebrukere. De kan være tilskuere, spillere, kunder, tekstprodusenter, kunnskapsinnhentere og bildedistributører for å nevne noen. De mange deltakerrollene barn og unge kan innta utfordrer også den rett på beskyttelse mot skadelig medieinnhold som ligger nedfelt i både lover og konvensjoner. Retten på beskyttelse gir staten et særlig beskyttelsesansvar, men beskyttelse vil i dag i mange tilfeller handle om hvorvidt barn har god kompetanse til å beskytte seg selv. Undersøkelsen stiller derfor også spørsmål knyttet til barnas mestrings- og mediekompetanse. For noen år tilbake ville det vært helt utenkelig at personvern skulle være en del av grunnopplæringen i skolen. I dag er det høyst relevant.

10 Barn og Medier undersøkelsen
Omtrent én av ti oppgir å ha sendt nakenbilder av seg selv i løpet av det siste året. Andelen er høyere blant de eldste barna enn blant de yngste, kjønnsforskjellene er små. Blant jentene er det vanligst å sende nakenbilder til kjæresten eller en guttevenn, mens blant guttene er det betraktelig mindre vanlig å sende til kjæresten. Å sende nakenbilder til en venn av motsatt kjønn er omtrent like vanlig blant guttene som blant jentene.

11 Delingskultur 17 prosent av barna i alderen 9–16 år har sendt bilder eller videoer av andre på nett eller mobil uten å ha fått samtykke. Denne andelen øker fra 12-årsalderen, og er også høyest blant jentene. 30 prosent har sendt eller lagt ut tekst, bilder eller videoer på mobil/internett som de senere har angret på, hvorav 83 prosent har fått slettet det i ettertid.

12 Hvordan prate med barn om alkohol?
Makt og myter barn her i landet har minst en forelder som har misbrukt alkohol siste 12 måneder. Det er nesten hvert tiende barn. Dersom barn bekymrer seg for om de voksne gjør dumme ting, eller for at vennene deres gjør noe som er farlig eller ulovlig, er det viktig at de vet at de kan snakke med en voksen som de stoler på om det! Det er ikke meningen at barn skal finne ut av alt selv! Men de må velge selv om de vil si ifra eller ikke. Forslag til film man kan se på kurset for voksne: Av og til er en organisasjon vi i Blå Kors har god kjennskap til. På avogtil.no finner du mye bra informasjon om alkohol i møte med barn og ungdom. Til barn i alderen 9-13 kan det være mot sin hensikt og lære de mye om alkohol og slik implementere tanken om at nå skal du snart begynne å drikke. I 2016 drikker ungdommen mindre, men de godt voksnens alkoholforbruk øker. Hvorfor er det slik? Vi voksne er forbilder for barna våre, men ikke alle barn har gode forbilder eller trygge voksne rundt seg. Er du bekymret for et barn eller en familie? Gjør noe med det! Blå kors har en kampanje som heter Jeg ser og på nettsiden jegser.no finner du gode veiledere for hvordan du som voksen kan gå frem i møte med bekyringene du bærer på for et barn i ditt nærmiljø! Holdninger til alkohol etableres tidlig i livet, og voksne er viktige rollemodeller for sine barn. Det er en klar sammenheng mellom foreldrenes alkoholbruk og hvor mye barna kommer til å drikke senere i livet. Ungdom vil ofte teste grenser og går gjerne lengre enn sine foreldre når det gjelder rusmidler.

13 Barn i møte med en voksen leder
Trygge voksne som skiller mellom gode og vonde hemmeligheter Si gjerne til barna: ”Dere skal ikke godta alt det jeg sier bare fordi jeg er voksen – vær gjerne uenig! Jeg kan ikke vite hvordan det er å være deg. Vis respekt for de andre og deres meninger. Du kan spørre meg om absolutt alt, og jeg svarer på det meste, men ikke på alt” Gode og vonde hemmeligheter i møte med barn: Vi gjør mange valg i løpet av en dag og av og til kan valgene føles store og umulige. Vi trenger heldigvis ikke bære alt alene, vi er skapt til felleskap. Vi trenger ikke ta alle de vanskelige valgene alene, snakk med en trygg voksen som du stoler på. Noen har mange gode venner, andre har kanskje få. Noen lar valgene sine bli styrt mye av hva andre tenker, mens andre velger mest selv. Noen har trygge voksne rundt seg, andre har ikke det. Vil du være en trygg og modig voksen? Det er viktig å formidle til barna at barn skal ha gode hemmeligheter, men at barn ikke skal ha vonde hemmeligheter. Då må de fortelle det til en voksen de stoler på. Dersom man klarer å formidle at “jeg er en slik person du kan fortelle det til” så er det flott. Men då må man være forberedt på og motagelig for å ta i mot “det verste”. Nesten halvparten av oss kjenner noen som har vært utsatt for seksuelle overgrep som barn. Seksuelle overgrep skjer oftere, nærmere og er mer skadelig enn vi tror. Likevel er det skremmende stille. Barn trenger modige voksne – hjemme, på skolen, i barnehagen, på fritidsarenaene – på alle de arenaer der barn er. Seksuelle overgrep skjer mot barn i alle typer hjem og i alle kulturer, uavhengig av familiens sosioøkonomisk status. En del barn kan være sårbare for å bli utsatt for overgrep fordi de har et stort behov for å bli sett og få tilbakemeldinger av voksne. Likevel er det mange barn som ikke fremstår som sårbare, men som blir utsatt for overgrep fordi overgriperen bruker mye energi og lang tid for å bearbeide barnet, gi positiv oppmerksomhet, gaver og omsorg – såkalt grooming. Barn og unge utsettes også for overgrep gjennom internett og mobil.

14 Etikk og regler for ledere i møte med barn
Seksuelle overgrep Seksuelle overgrep er seksuelle handlinger eller ytringer som en person med høyere alder og/eller mer makt gjør mot et barn eller ungdom som ikke forstår handlingene, ikke har nok erfaring, kunnskap eller mulighet til å komme seg ut av det (den atferd og de handlinger som etter norsk lov er straffbare og som dermed er omtalt i straffeloven). Overgrep kan også betegnes som ufrivillige seksuelle handlinger gjort av en voksen mot et barn eller ungdom i en relasjon av tillit eller tvang. Grenseoverskridende seksuell atferd Grenseoverskridende seksuell atferd dreier seg om krenkelse av de grenser som en person naturlig setter som rammer for å beskytte sin egen integritet. Det kan være uønskede seksuelle tilnærmelser, oppfordring om seksuelle tjenester, verbal eller kroppslig atferd av seksuell natur som oppleves ydmykende og/eller invaderende, atferd som skaper utrygghet og eventuelt brukes som pressmiddel. Slik krenkende atferd ligger opp mot straffelovens bestemmelser i kap. 19, men er ikke nødvendigvis omtalt eller belagt med straff. Likestillingslovens § 8 omhandler seksuell trakassering der det står at arbeidsgiver og ledelsen i organisasjoner eller utdanningsinstitusjoner har ansvar for å forebygge og å søke å hindre at seksuell trakassering skjer innenfor sitt ansvarsområde. *Barn Barn er alle under 18 år. Til tross for at den seksuell lavalder er 16 år, er alle under 18 år sett på som barn både i FNs barnekonvensjon og i Norges lover Å sette grenser er et aktivt ledd i markering av hva som er akseptabelt å gjøre i forhold til andre mennesker, gjennom innsikt i hva som ikke er akseptabelt. . Mange tenker kanskje på grenser og regler som autoritære rammer og maktutøvelse. Men, autoritet har lite med maktutøvelse å gjøre, men med tydelighet og synlighet av oss selv. Ved bevissthet som sine egne grenser, tydeliggjør en sine verdier for seg selv - og i møte med andre. Da vil man fremstå som tydelig og forutsigbar, for seg selv og andre.

15 Hvilke stemmer hører vi på i livet vårt?
Idoler og idealer Vi har mange ulikheter som mennesker og vi har mange fellestrekk. Noe av det vi har felles er at vi er mottagelige for hva andre mener om livene våre. Noen i stor grad andre i mindre grad. Er du lykkelig? Er du bra nok? Pen nok? Dette er spørsmål de fleste av oss kjenner seg igjen i. Hvilke stemmer ønsker vi at barna våre skal lytte til? I Kirken tror vi at Gud har skapt oss, akkurat slik vi er. Du er god nok slik du er. Ikke la noen presse deg til å mene noe annet om deg selv, eller til å gjøre noe som du egentlig ikke vil. Velg selv, hvem vil du høre på?

16 5 samtaleopplegg til bruk
i grupper med Tweens 5 samtale opplegg til korte samlinger med barn mellom 9-13 år. Grenser Kropp Rus Dilemma Valg og gruppepress

17 Filmen velg selv.

18 I 2016 har de fleste internett med seg i lomma, gå gjerne inn på og se på nettsiden. På nettsiden ligger det direktelink til filmen, denne er lastet opp via vimeo og skal fungere på alle pcer og på ulike programmer. Gjør den ikke det blir vi veldig glad for en tilbakemelding! Under dette bilde du ser fremme nå ligger samtaleoppleggene som du kan trykke inn på.

19 Veien videre... Barn og unge som er aktive i kristne organisasjoner er rustet til å gjøre gode og bevisste valg i møte med rusmidler og seksualitet.

20 Grenser Foto fra boka Alle har en bakside av Anne Fiske

21 Gruppepress

22 Dilemma

23 Rus

24 Kropp og krenkelser

25 Takk for oss! Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på! velgselv@
Tips til nettsider for Tweens: Snakkommobbing.no dubestemmer.no medietilsynet.no Brukhue.com Husfred.no Nullmobbing.no Sexfordeg.no Korspåhalsen.no Slettmeg.no blakors.no dubestemmer.no medietilsynet.no brukhue.com husfred.no nullmobbing.no sexfordeg.no snakkommobbing.no korspahalsen.no slettmeg.no


Laste ned ppt "Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google