Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Alumni – forslag til organisering

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Alumni – forslag til organisering"— Utskrift av presentasjonen:

1 Alumni – forslag til organisering
Delprosjekt fornyelse av studieadministrasjonen

2 Innholdsfortegnelse A3 – oppsummering av bakgrunn, analyse og anbefalinger Prosjektets mandat Gruppens medlemmer Gruppens arbeid Suksesskriterier for HiOA alumni Gruppens anbefaling Vedlegg Vurdering av modellene ut fra suksesskriterier Vurdering av modellene ut fra formål med alumni Fornyelse av studieadministrasjonen – Prosjekt alumni

3 HiOA har ingen organiserte kontaktpunkter for henvendelser om alumni
Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste: Alumni Tjenesteeier/prosjektleder: Camilla Sønstabø Thorkildsen 1. Bakgrunn 5. Milepæler (MP) første runde Nr. Hva Hvem Når Status MP1 Introduksjonsworkshop avholdt CST/KG 28.1 MP2 Leveransemål definert Prosjekt-gruppa MP3 Oppfølgingsworkshop 7.2 MP4 3. Workshop 25.2 MP5 Ferdig forslag overlevert prosjekteier CST 28.2 HiOA ønsker å øke alumniaktivitet. Det er satt av strategimidler i budsjettperioden Ved fusjonen ble det utarbeidet en rapport om alumnivirksomhet med tydelige anbefalinger. Rapporten ble ikke behandlet i HiOAs styringsorganer, og ble ikke fulgt opp. Alumni er revitalisert som prosjekt i forbindelse med fornying av studieadm. 2. Nå-situasjon Flere miljøer på HiOA har alumni, men det finnes ingen felles struktur eller organisasjon for alumni på HiOA. Dette gjenspeiles på hioa.no Alumnier er ofte drevet av enkeltpersoner som legger mye ressurser i arbeidet HiOA har ingen organiserte kontaktpunkter for henvendelser om alumni HiOA har ingen samlet oversikt over tidligere studenter som deltar i alumniaktivitet. Sosiale medier blir brukt som kommunikasjonsplattform for enkelte alumninettverk 6. Milepæler (MP) videre arbeid og LISE*-tiltak MP6 Behovsundersøkelse for alumner Avd SK + CST Vår 14 MP6 Utarbeide plan for Alumniaktivitet på HiOA Høst 14 MP7 Kommunikasjonsplan – Alumni 3. Mål/målsetting Arbeidsgruppa skal levere forslag til ny alumniorganisasjon. Gruppa vil ta utgangspunkt i rapporten fra 2011, men vil i tillegg prioritere tydeligere fokus på: Forslag til tekniske løsninger Alumnenes rolle og behov Forslag til organisering/arbeidsdeling mellom institutt, fakultet og fellesadministrasjon Det skal stimuleres til alumnivirksomhet (strategisk satsning) MP8 Arrangere fagseminar på tvers av fakultet – Kick off for alumniarbeid ved HiAO STU/fak Høst 14 LT1 Lage felles alumninettside – samler det som eksisterer i påvente av en større organisasjon (ikke la det bli en hvilepute!) STU Mai 14 7. Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Foreta nullpunktsmåling på alumniaktivitet (gjort i prosjektet) – oppfølging i 2015 Tilfredshetsundersøkelser 4. Analyse Gode alumnitiltak krever sterk faglig forankring. Det kreves videre koordinering for å sette alumni i et strategisk fokus, og for å unngå at foreninger blir sårbare enkeltprosjekter. Det må settes av ressurser til alumniarbeid i administrasjon på fakultet og i FA, samt blant UF-tilsatte på institutt Det er gruppens vurdering at satsing på alumniarbeid må synliggjøres i strategien på alle nivåer for å sikre alumnikultur – og aktivitet på HiOA Alumnikommunikasjon krever en digital plattform for alumner Prosjektgruppen foreslår derfor en organisering som ivaretar faglig nærhet og ønsket om koordinering, og som tydeliggjør ansvarsdelingen mellom fakultet/institutt og fellesadministrasjonen (se organisasjonsmodell). 8. Andre forbedringstiltak, f eks. langsiktige SISE tiltak (stor innsats stor effekt) Hva Status Implementere ny organisasjonsmodell for alumni Få alumnisatsing inn i strategiplan og budsjetter, øremerkede midler, på alle nivå i organisasjonen Beslutte og implementere alumniportal Utarbeide verktøykasse for alumni * LISE-tiltak = Liten Innsats Stor Effekt Versjon

4 Prosjektgruppens medlemmer
Eline Stølan – leder Studentparlamentet Carsten Ohlmann – førsteamanuensis SAM Hilde Madsø Jacobsen – høgskolelektor TKD Anne Thorsen – seniorrådgiver SAM Mona Felumb Holmgren- rådgiver LUI Tore Hansen – seksjonssjef SK Trine Sofie Mathisen – seniorrådgiver STU Jannicke Eriksen – rådgiver STU Camilla S. Thorkildsen – seksjonssjef STU (prosjektleder) Fasilitator fra OU-programmet: Kent Grødem Fornyelse av studieadministrasjonen – Prosjekt Alumni

5 Mandat – fornyelse av studieadministrasjonen
1. Evaluere dagens tjeneste/oppgave. Hva fungerer bra, hva kan forenkles og gjøres bedre? Er det noe HiOA ikke leverer, men som HiOA burde levere? Er det arbeidsoppgaver som bør kuttes ut? 2. Digitaliseringsmuligheter for tjenesten – helt eller delvis. 3. Kartlegge arbeidsdelingen mellom studieadministrasjonen i FA og studieadministrasjonen på fakultetene/instituttene 4. Anbefale ny løsning for tjenestekvalitet, organisering og arbeidsdeling mellom studieadministrasjonen og fakultetene, samt prioriterte forbedringstiltak. Hva skal arbeidet vårt brukes til? Forslag til videre organisering av studieadministrasjonen ved HiOA følger blant annet av dette. Fornyelse av studieadministrasjonen – Prosjekt Alumni

6 Gruppens arbeid Det er avholdt tre workshops á tre timer i løpet av januar/februar 2014 WS 1 – 28.januar Hva vil Alumnene ha? Enighet i gruppen om å ta utgangspunkt/bygge videre på alumniprosjektet fra Her var det mye fokus på hvorfor Alumni er et gode for HiOA. I denne workshopen snudde vi fokuset til alumnen – hvorfor ønsker tidligere studenter å være del av en HiOA-alumni og hva ønsker alumnen? Det ble også foretatt en interessentanalyse. WS 2 – 7.februar Kartlegging av alumnimiljøer og aktiviteter ved HiOA Skapt idé om hva som fungerer/ikke fungerer i eksisterende alumnier ved HiOA Skissert hovedoppgaver og deloppgaver under disse i en alumniorganisasjon WS 3 – 25.februar Enes om forslag til organisering. Gruppen vurderte fem mulige former for organisering fra en helt desentralisert modell til en fullstendig sentralisert modell. Gruppens vurdering er å anbefale koordineringsmodellen for å organisere alumni ved HiOA Fornyelse av studieadministrasjonen – Prosjekt Alumni

7 Suksesskriterier Gjennom diskusjoner i workshop 1 og 2 ble det definert flere suksesskriterier som gruppen mener er avgjørende for å stimulere til alumnivirksomhet og bygge en god alumnikultur ved HiOA.– vurdering av organisasjonsmodellene er gjort i forhold til disse suksesskriteriene: Attraktivt for alumnene Alumniorganisasjonen ved HiOA må sikre differensiert aktivitet som passer for hele spekteret av alumner høgskolen har. Det må være god dialog og alumnene må ha mulighet til å påvirke portofolien av aktiviteter. Nærhet til faget/ faglig relevans HiOA er en breddehøgskole, hvor studenter og alumners identitet først og fremst er knyttet til faget. For at alumnene skal ønske å være involvert i et alumninettverk er nærhet til faget og faglig relevans i aktivitetene som tilbys viktig. Branding av alumni ved HiOA For å skape en felles alumnikultur ved HiOA og bygge identitet til institusjonen, så vel som fagene, er merkevarebygging av alumni HiOA nødvendig. Framtidig organisering må ivareta dette Ressurser er proporsjonale med ambisjonsnivå Dersom alumni skal være et satsningsområde må det settes av ressurser i alle ledd, som speiler ambisjonsnivået til institusjonen Fornyelse av studieadministrasjonen – Prosjekt Alumni

8 Suksesskriterier forts.
Digital løsning Kommunikasjon med alumene er avgjørende for å ha en levende alumniorganisasjon. HiOA må gå til anskaffelse av en alumniportal, eller utforske muligheten for å bruke sosiale medier som linked In for å sikre kommunikasjon mellom alumner og mellom alumner og HiOA. Rammeverk – retningslinjer, verktøykasse etc. For å drive alumniaktivitet er det en stor fordel å ha et rammeverk å forholde seg til – maler for markedsføring av arrangementer, verktøykasse med gode ideer. Administrativ støtte For å få gjennomført ulike aktiviteter er det kritisk å ha et støtteapparat rundt som kan stå for markedsføring, organisering og den praktiske utførelsen av aktivitetene, ellers kan terskelen for å organisere aktivitet bli for høy blant UF-tilsatte. Unngå bli avhengig av enkeltpersoner som drivere Kartleggingen har avdekket at det finnes mye godt alumniinitativ ved HiOA, men at dette ofte er drevet av ildsjeler som brenner for faget sitt, men som får lite bistand og støtte til alumniaktiviteter – aktiviteten blir da personavhengig og forsvinner når ildsjelen forsvinner (eller blir utbrent). Tydelig arbeidsdeling lokalt/sentralt I forslag til organisering må det fremkomme tydelig hvilket nivå som har ansvar for ulike deler av alumniorganisering og administrasjon. Fornyelse av studieadministrasjonen – Prosjekt Alumni

9 Forslag til organisering
Arbeidsgruppa har vurdert fem ulike modeller (se vedlegg). De ulike modellene ble vurdert ut fra suksesskriteriene og følgende mål med alumnivirksomheten: Attraktive tilbud for alumnene? Ivaretas kontakt med alumnene? Alumnivirksomhet tydeliggjøres som strategisk satsning for HiOA? Levedyktighet? Grobunn for bærekraftig aktivitetsnivå? Digitalisering? Branding av HiOA? Følgelig foreslås det en organisering som sikrer den faglige forankringen og det faglige initiativet, samtidig som en felles koordinering på institusjonsnivå sikrer en helhetlig alumniorganisasjon. Fellesadministrasjonen (avdeling STU) foreslås som tjenesteeier og har ansvaret for å utvikle og drifte fellesløsninger og bygge et felles rammeverk for HiOA alumni. Avdeling STU har allerede ansvaret for karrieretjenester rettet mot studenter (HiOA Karriere) og det er naturlig å se alumniaktivitet ved HiOA i organisatorisk og faglig sammenheng med HiOA Karriere. Fornyelse av studieadministrasjonen – Prosjekt Alumni

10 HiOA alumni – foreslått organisering
Fakultet og institutt ansvarlig for arrangementer – innhold og avvikling, med bistand fra tjenesteeier ved behov Tjenesteeier (FA) har ansvar for felles system (digital løsning), felles nettprofil, koordinere utveksling av arbeid og erfaring på tvers av institusjonen Sikre mekanismer som gjør HiOA attraktivt også etter endte studier Bygge og drifte systemer Helhetlig plan for alumniarbeidet på institusjonsnivå Aktiv pådriverrolle for å sikre aktivitet Sikre forankring for arbeidet i institusjonen Stillingsressurser både på institutt, fakultet og i STU Alumniansvar bør være en rolle på institutt (UF-tilsatt). Dedikert stillingsressurs som alumnikontakt i fakultetsadministrasjonen (anslagsvis 20-50%). Denne prosenten legges til vedkommende som skal jobbe med karriereveiledning, arbeidsgiverkontakt jf prosjekt info, veiledning, karriereveiledning (foreslått som tiltak). Dedikert stillingsressurs (anslagsvis 50%) i STU som alumnikoordinator for institusjonen. Denne stillingen bør knyttes opp mot HiOA Karriere. Nettverksgruppe for alumnikontaktene etableres. Gruppen koordineres av alumnikoordinatoren. For å sikre at faglig relevans og attraktivitet for alumnene ivaretas på en hensiktsmessig måte, bør det etableres et alumnistyre bestående av alumner og tilsatte. Fornyelse av studieadministrasjonen – Prosjekt Alumni

11 Vedlegg 1 Sammenligning av modellene - suksesskriterier
Ildsjel Minste felles tjenesteløsning Koordinering Task Force Sentralisert Nærhet til fag høy Middels til høy middels lav UF-ressurser Høy Middels Administrative ressurser fak lav til høy lav til ingen ingen Administrative ressurser FA Grad av felles tekniske løsninger Grad av felles forankret HiOA-profil på alumnivirksomhet Høy grad av alumniprofil, lav grad av forankring Ressursinnsats er proporsjonal med ambisjonsnivå svært lav til svært høy Felles rammeverk for alumnivirksomhet ved HiOA (retningslinjer, verktøykasse osv) lav til middels Enkeltindividbasert innsats Lav Pådriver enkeltperson på institutt institutt Inst, fak og FA, men med ulikt fokus fakultet, instiutt FA, HiOA-ledelsen

12 Minste felles tjenesteløsning Koordin-ering Task – Force Bi- modellen
Vedlegg 2 Sammenligning av modellene - formål Ild-sjel Minste felles tjenesteløsning Koordin-ering Task – Force Bi- modellen Attraktive tilbud for alumnene Ivaretar kontakt med alumnene Alumnivirksomhet tydeliggjøres som strategisk satsning for HiOA? Levedyktighet Grobunn for bærekraftig aktivitetsnivå Ressurser Digitalisering Branding av HiOA Egnet Fargekoding: Uegnet


Laste ned ppt "Alumni – forslag til organisering"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google