Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Punkter for gjennomgang

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Punkter for gjennomgang"— Utskrift av presentasjonen:

1 Punkter for gjennomgang
Adm Leveringsdato > Utsettelse til ? Status timer? POSTRESP Responsspektrum og statistiske data. Kombinerte responsstørrelser SIMA Forankringsanalyser og bruk av regelverk POSMOOR. Ny likevekt etter påsatt forankringssystem Eksempel på bruk av POSMOOR AOB & Gruppearbeid.

2 Timeforbruk pr. gruppe vs. 2016

3 GOLIAT: Hvordan beregne respons i et vilkårlig punkt? Hydrodynamisk respons – bevegelser, hva er det? Trym:

4 Coordinate system in HydroD
HydroD uses two different coordinate systems: The input coordinate system. This is a right handed Cartesian coordinate system where the z-axis points upwards. All models and input data refer to this same coordinate system. Results that refer to coordinates on the body (like centre of gravity, centre of buoyancy, centre of free surface etc) refer to the input coordinate system. The global coordinate system. When defining a loading condition a trim, heel and change in draft is specified. The model is transformed by first performing the rotations (Euler angles with the order RX-RY, heel- trim) and subsequently changing the draft. The resulting position of the model is referred to as the global coordinate system where the still waterline is the plane at z=0. Response results coming out from Wadam and cross sectional forces from the hydrostatics computations refer to the global coordinate system. Xglobal Xinput Dypgang ~ 4.5m

5

6

7 Define point - POSTRESP
NB Avhengig av valgt Koordinatsystem (input system) Trym (senter dekk): 0m,0m,15.25m (POSTRESP) (Combined motions) (CMZ) GOLIAT (senter modul): 32,5m,0,0m,12.50m (POSTRESP) (Combined motions) (CMZ) Goliat – Vannlinje ved likevekt= 4.5m Respons i senter modul – z-retning: 7m-4.5m+10m=12.5

8 Airgap - analyse Off-Body points - WADAM
21m,27m,0m (WADAM/HydroD)

9 Airgap analyse Define point - POSTRESP
21m,27m,15.25m (POSTRESP) (Combined motions) (CMZ) Responsvariabel – relativbevegelse (POSTRESP) (General combination ELEV1 - CMZ) 21m,27m,0m (WADAM/HydroD) (Offbody point) (ELEV1)

10 Statistiske data for bevegelsesrespons

11

12

13

14

15 Mest sannsynlig største respons
ZN = 2√ Mo2lnN (dobbelamplitude) ~ 1.86 H1/3 Gitt tidsrom, 3 timer (10800s)

16 Trym - forankring

17 Trym

18 2004

19

20 500 mnok !

21 Forankring

22 21.34m Feste for ankerliner 15.75m 6.71 m 0.0 m

23 Forankringsanalyse Les oppgaven – oppgave 2.4!
76mm ORQ kjetting -> undersøk hos leverandør, f.eks Sotra Anchor & Chain. Bruddlast TB og Vekt i luft wL finnes i tabeller. Velge et 8 liners forankringssystem Finne nødvendig forspenning. Re-balastering -> dypgang skal være 21,34 og 0 trim (roll & pitch) Estimer linelengder iht formler og antagelser. Forankringsanalyser: Linekarakteristikk -> Systemkarakteristikk

24

25 Forankringsanalyse Les oppgaven – oppgave 2.4!
76mm ORQ kjetting -> undersøk hos leverandør, f.eks Sotra Anchor & Chain. Bruddlast TB og Vekt i luft wL finnes i tabeller. Velge et 8 liners forankringssystem Finne nødvendig forspenning. Re-balastering -> dypgang skal være 21,34 og 0 trim (roll & pitch) Estimer linelengder iht formler og antagelser. Forankringsanalyser: Linekarakteristikk -> Systemkarakteristikk

26 Re-balastering etter forankringssystem - SIMA
Vise i SIMA

27 Vise i SIMA

28 Forankring - kjedeligningene

29 Linelengder & Forspenning
T L max = Ls for T=TB -> l = 1100m Th Forspenning: 5% av vanndypforskyvning gir max 1/3 av bruddstyrken TB l = ls-x+X Tabell for l = 1100m 1540kN = 1/3 TB

30 Ankerline/system karakteristikk
«mest belastet line» Definert punkt topp dekk for å følge bevegelsen

31 Ankerlinebrudd

32 Forankringsanalyse – arbeidsgang forslag
Sjekk mot regelkrav: Laster i forankringsliner (max) DnV-GL Posmoor Posisjonsforflytning (Gitt i oppgaven) 3% av vanndyp (150m) ved intakttilstand => 4,5m (magnitude) 10% av vanndyp (150m) ved linebrudd => 15m (magnitude) «Ingen vertikale krefter på ankre» => dvs alltid ankerline på sjøbunn ved anker. SC = 0.95*TB Intakt – unngå 1. line brudd: En-line brudd – unngå nytt line brudd:

33 SIMA WS-2 Moored Vessel (300m wd) Bruk av Trym kjetting – ikke realistisk!

34 SIMA WS-2 Moored Vessel (ikke Trym men Trym kjetting) POSMOOR – intact condition
MeanMAX = 3645kN MaxMAX = 4009kN – 3645kN = 364kN SC = 0.95 * TB = 0.95 * 4621kN = 4390kN Tcmean = 3645kN (Trym 2016=1615kN) γmean = 1.40 Tcdyn = 364kN (Trym 2016= 105kN) γdyn = 2.10 POSMOOR: 4390 – 3645*1.4 – 364*2.10 = -1505kN -> ikke ok!

35 Utsving – intact condition (ikke Trym men Trym kjetting)
UtsvingMAX = √ (Xmot)2 + (Ymot)2 ~ 3m KravIntact : < 3% vanndyp < 4.5m

36 Tidssimulering av bevegelse ved line-brudd.
Forankringsanalyse - generelt: Unngå første ankerlinebrudd Dersom 1) inntreffer – unngå andre + ankerlinebrudd LAPT LFPT LFPL LAPL LASL LFSL LFST LAST

37 Tidssimulering av bevegelse ved line-brudd.
Forankringsanalyse - generelt: Unngå første ankerlinebrudd Dersom 1) inntreffer – unngå andre + ankerlinebrudd Etter linebrudd LAPT LFPT LFPL LAPL LASL LFSL Før linebrudd LFST LAST

38 Forankringslinebrudd – tidsvarierende!

39 POSMOOR Skadetilfelle – på samme måte som intakt. 


Laste ned ppt "Punkter for gjennomgang"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google