Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vedtatt LTP og videre implementering i HV

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vedtatt LTP og videre implementering i HV"— Utskrift av presentasjonen:

1 Vedtatt LTP og videre implementering i HV
Så til Hærens forarbeid i forkant av LMU

2 Innstilling 62 (2016-2017) Innstilling til Stortinget
fra utenriks- og forsvarskomiteen Prop. 151 S (2015–2016)

3 Pkt 5 – Komiteens tilrådning
Stortinget slutter seg til Forsvarets fremtidige styrkestruktur som beskrevet i proposisjonens tabell 5.1, med tre unntak: 18 Bell 412-helikoptre opprettholdes inntil videre Kystjegerkommandoen og Taktisk båtskvadron opprettholdes Antall distriktsstaber i HV forblir elleve og endres ikke til ti II: Generalinspektørene endrer navn til sjef Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret og Heimevernet. VIII: Sjøheimevernet legges ned.

4 Prop.151 S – Tabell 5.1 Heimevernet Nasjonal territoriell kommando:
Felleselementer Etterretningstjenesten: - Forsvarets operative hovedkvarter Forsvarets logistikk: – Nasjonal logistikkkommando – Felles logistikk- og støttekapasiteter – Vertslandsstøttebataljon Cyberforsvaret: – CIS-TG Forsvarets sanitetstyrker Felles NATO luft- og bakkeovervåkning Felles lufttanking og lufttransport (MRTT, C-17) Forsvarets militærpolitiavdeling Satellittbasert overvåkning Luftforsvaret Taktisk luftkommando (NAOC): – Luftkontroll og varsling (ARS) – Luftvarslingskjede – Baseforsvarsstridsgrupper – Luftvernstridsgrupper – F-16 kampfly, erstattes av inntil 52 F-35 kampfly – 18 Bell 412 helikoptre, reduseres i antall – Seks P-3 Orion, erstattes av nye maritime overvåkingsfly – Tre DA-20 EK- og kalibreringsfly, avvikles på sikt – 14 NH90 maritime helikoptre – Fire C-130J transportfly – Sea King Rednings-helikoptre, erstattes av 16 AW101 – Logistikkbase, luft Sjøforsvaret Taktisk sjøkommando: – Fem fregatter, Fridtjof Nansen-klasse m/NH90 – Seks kystkorvetter, Skjoldklasse. Avvikles på sikt – Seks ubåter Ula-klasse, reduseres til fire og erstattes av fire nye ubåter – Seks mineryddefartøy, reduseres til fire og erstattes av autonome mineryddesystemer – Tre logistikk- og støttefartøy – Fire ytre kystvakt m/NH90 – Fire ytre kystvakt, Harstad-/Barentshav-klasse – Fem indre kystvakt, Nornen-klasse – Bordingskapasitet – Logistikkelement, sjø Hæren Taktisk landkdo: – Brigadekommando – Telemark bataljon – Panserbataljon – 2. bataljon – Etterretnings-bataljon – Sambandsbataljon – Artilleribataljon – Ingeniørbataljon – Stridstrenbataljon – Sanitetsbataljon – MP-kompani – HM Kongens Garde – Grensevakten – Logistikkbase, land Heimevernet Nasjonal territoriell kommando: – Ti distriktsstaber – i innsatsstrukturen – i områdestrukturen Forsvarets spesialstyrker Taktisk spesialoperasjonskommando: – Forsvarets spesial-kommando – Marinejeger-kommandoen

5 Pkt Heimevernet Heimevernet har et landsdekkende ansvar og gjennomfører territorielle operasjoner Sjøheimevernet avvikles innen 2020 for å kunne prioritere en satsing på andre og viktige kapasiteter Problemstillingen knyttet til rekruttering behandles i den videre utviklingen av Heimevernet gjennom LMU Heimevernets oppdrag, operative ambisjon, styrkestruktur og ledelse utvikles i tråd med regjeringens forslag Distriktsstruktur vurderes helhetlig som en del av LMU Styrke distriktsstabene i Troms og Finnmark gjennom tilføring av ekstra personell for å øke evnen til ledelse av Heimevernets styrker, koordinering med sivile myndigheter og mottak av allierte i geografisk viktige områder

6 Landmaktsutredningen (LMU)
Vurdere ulike måter Hæren og HV kan utvikles på For å forbli relevante og best mulig kunne møte dagens og morgendagens trusler For å få mest mulig ut av ressursene og styrke forsvaret av hele landet Se Hæren og HVs oppgaver, struktur og kapasitet i en helhetlig sammenheng Hvordan kan samarbeidet og samvirket utvikles og optimaliseres Videreutvikles innenfor en fellesoperativ ramme Evne til interoperabilitet og godt samvirke med våre allierte er viktig Gjeldende prinsipper og ambisjon for støtte til det sivile samfunnet videreføres Rekruttering til HV og distriktsstrukturen skal vurderes Konkrete enkeltspørsmål som skal vurderes: landmaktens tilstedeværelse og kampkraft i hele landet, med særlig vekt på Nord-Norge og med utgangspunkt i dagens tyngdepunkt i indre Troms, Porsanger og Sør-Varanger, fordeling og sammensetning i Hæren mellom militært tilsatte og vernepliktig personell, og anvendelse av reservepersonell, og modernisering av materiell i landmakten, inkludert framtidig behov for helikopterkapasitet

7 Oppsummert for HV Fra Innstilling 62 Fra Prop 1S m/just Merkn
GIHV endrer navn til sjef HV - Innenfor dagens rammer Skjer i 2017 NTK etableres 11 distrikter beholdes - I påvente av LMU Distriktsstabene i HV-16 og HV-17 styrkes fra 2017 HVBS legges ned Etter 17/18-kullet. HVs behov skal dekkes av F-grenenes skoler fra 18/19 SHV legges ned innen 2020 Deler skal trenes i 2017? Nærøysund og Grunden 22 avviklet innen 2018 Områdestrukturen reduseres til 35000 I-styrkene beholdes på til sammen 3000 Ekstra øvingsdøgn i HV-17 440 stillinger SHV og områdestruktur er ikke utsatt i påvente av LMU. Står ikke spesifikt, stiller seg bak utdanningsreformen.

8 Sikkerhets- og forsvarspolitikk, overordnete føringer Forsvaret i et samfunnsperspektiv
Pkt Sikkerhets- og forsvarspolitikk, overordnete føringer Komiteen påpeker at Prop.151 S ikke utgjør en helhetlig behandling av forsvarssektoren Viktige veivalg om Hæren og HV utsettes i påvente av LMU Komiteen understreker behovet for å behandle de ulike forsvarsgrenenes kapasiteter i samvirke og sammenheng Kommende LTP utgjør dermed bare første del i en behandling av Forsvarets framtid Komiteen legger til grunn at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med den andre delen av LTP Videre utvikling og innretting av Hæren og HV Pkt Forsvaret i et samfunnsperspektiv Komiteen slutter seg til at Forsvarets bistand til det sivile samfunnet i større grad er styrende for innretning og dimensjonering av Forsvarets kapasiteter på visse områder Forsvarets primæroppgaver og evnen til å løse dem, vil være styrende for den støtten Forsvaret yter Militære operative kapasiteter må ikke bindes til sivil beredskap slik at Forsvarets evne til å ivareta militære oppgaver reduseres

9 Struktur- og organisasjonstiltak
Unntatt offentlighet Struktur- og organisasjonstiltak 1/ / / / /21 Etabl av styrkesjef HV Mål 1 Opr kdo overtatt 1.1 Sluttilstand: HV ferdig omstilt iht ny struktur: - NTK i I-sty i omr str Gjenværende struktur styrket Etabl av NTK Mål 2 NTK FOC 2.1 2.2 2.3 2.4 Økt opr evne i aktuelle distr Mål 3 Distr styrket 3.1 3.2 3.3 Reduksjon i områdestruktur Mål 4 Ny omr struktur 4.1 4.2 4.3 Avvikling av SHV Mål 5 SHV avviklet 5.1 5.2 5.3 5.4 Nedleggelse av HVBS Mål 6 HVBS nedlagt 6.1 6.2 6.3 Mål 7 Økt kampkraft Økt kampkraft i aktuelle avd (tbd) 7.1 7.2 7.3 De viktigste avhengighetene: 1.1 – 2.3: GIHV kan ikke overta som styrkesjef m/operativ kommando over HV uten en stab (NTK) til å støtte han i den rollen. NTK må være IOC for å kunne gjøre dette. 2.2/3.1 – 5.2/6.2: Styrking av HVST (NTK) og HV-distriktene i nord avhenger av frigjøring/gjenbruk av ressurser (ÅV, matr, øk mv) som følger av avvikling/nedleggelse av SHVUKS og HVBS. 3.2 – 5.3: Styrking av andre HV-distrikter avhenger av frigjøring/gjenbruk av ressurser (ÅV, matr, øk mv) som følger av avvikling av SHV I-styrker 4.2 – 5.3: Styrkning av gjenværende styrkestruktur i HV avhenger av frigjøring/gjenbruk av ressurser (ÅV, matr, øk) som følge av reduksjon i områdestrukturen og nedleggelse av SHV 7.3 – 7.2: En evt tilføring av nye kapasiteter, evt nye oppgaver til HV, er avhengig av nye politisk vedtak – f.eks som følge av den varslede Landmaktsutredningen. Denne oversikten skal ha fokus på avhengigheter mellom tiltakene og hvilke som kan implementeres parallelt (i tid og rom). De tiltakene som er listet tar utgangspunkt i de endringstiltak som er konkretisert i Prop. 151S – uavhengig av hva som måtte komme i den varslede Landmaktsutredningen. I den utredningen skal den landmilitære evnen samlet vurderes. Heimevernets (HV) fremtidige rolle, struktur og kapasiteter vurderes der i sammenheng med den fremtidige utviklingen av Hæren. 1. Sjef HV Operativt ansvar overtatt fra FOH 2. NTK Prosjektorg etablert NTK formelt etablert IOC m/midl fasiliteter FOC m/permanente fasiliteter 3. Operativ evne Nordligste distr med styrket OPL/F Aktuelle distr i sør med styrket OPL/F Materiell omdisponert mellom distrikter (differensiering) 4. Områdestruktur Ny struktur fastsatt Operativ struktur endret (ny KOP iverksatt) Alt pers/matr/EBA omdisponert/avviklet 5. SHV Ny struktur fastsatt SHVUKS formelt nedlagt Operativ struktur endret – Evt kap videreført - SHV I-styrke nedlagt - I-styrke land styrket Alt pers/matr/EBA omdisponert/avviklet 6. HVBS Vinterkull 2017 dimiterer HVBS formelt nedlagt, ÅV omdisp i HV Alt pers/matr/EBA omdisponert/avviklet 7. Kampkraft Landmaktsutredning levert Ambisjonsnivå for HV vedtatt Ny kapasiteter på plass (eno)

10 Reduksjon av områdestruktur tilnærming
Heimevernet Reduksjon av områdestruktur tilnærming Utgangspunktet for reduksjoner av områdestrukturen var at antall nøkkelobjekter skulle reduseres. Nå viser det seg at antall nøkkelobjekter øker med 30 %. Uansett: Antall objekter i distriktene er utgangspunkt for ressursfordelingen (antall områder). Tidsplan Tid Aktivitet 23 Nov Planramme for 2018/Forankring hos FOH Des-jan Intern planlegging Feb Presentasjon og gjennomgang av HV-distriktenes planer Mar-apr Kalibrering og justering 1 apr Foreløpig plan/Grunnlag for trening høsten 2017 Mai Kontroll av plan opp mot LMU/GIHV beslutter områdestruktur for 2018 Jun-sep Ny struktur legges inn i SAP/DFPS 1 okt Endringer aktivisert i SAP/DFPS, Årlig mob-oppgjør 1 jan Endringer iverksatt

11 VERNER – VOKTER – VIRKER
Heimevernet La meg avslutte: Vi trenger et sterkt HV. Flere titalls tusen soldater som til daglig er integrert i samfunnet. HV-soldater som kjenner bygda eller byen sin. Vi trenger en sterk landmakt med en slagkraftig brigade, men en småstat må også tenke asymmetrisk. HV-styrker kan på mange måter sammenlignes med irregulære styrker. Når familien trues, øker forsvarsviljen og kreativiteten i takt med dette. Hærens brigade er liten og kan bare være på ett sted. Resten av landet forsvares av HV. Jeg skal ikke ta en omkamp på det som står i LTP, men jeg tror fortsatt at vi skal bygge videre på det Heimevernet vi har i dag. Bygge videre på et landsdekkende Heimevern. Vi trenger et sterkt forsvar i dag, og Heimevernet er en naturlig og viktig del av dette. Takk for oppmerksomheten! «Alle land har sin egen landmakt – eller en annens» - Mao Zedong VERNER – VOKTER – VIRKER

12


Laste ned ppt "Vedtatt LTP og videre implementering i HV"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google