Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norsk Interesseorganisasjon for Lokale UtdanningsSentra

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norsk Interesseorganisasjon for Lokale UtdanningsSentra"— Utskrift av presentasjonen:

1 Norsk Interesseorganisasjon for Lokale UtdanningsSentra

2

3 Kommune- og distrikts Norge kan få til store ting sammen
Organsiering er løsningen!

4 Kommuner i Norge med/tilknytning til lokalt studiesenter
Aust Agder: 1 kommune Innbyggere totalt: Buskerud: 6 kommuner Innbyggere totalt: Finnmark: 10 kommuner Innbyggere totalt: Hedmark: 12 kommuner Innbyggere totalt: Hordaland: 1 kommune Innbyggere totalt: Møre og Romsdal: 3 kommuner Innbyggere totalt: Nord-Trøndelag: 6 kommuner Innbyggere totalt: Nordland: 19 kommuner Innbyggere totalt: Oppland: 26 kommuner Innbyggere totalt:

5 Rogaland: 5 kommuner Innbyggere totalt: 152.470
Sør-Trøndelag: 10 kommuner Innbyggere totalt: Telemark: 3 kommuner Innbyggere totalt: Troms: 16 kommuner Innbyggere totalt: Vest-Agder: 6 kommuner Innbyggere totalt: Vestfold: 2 kommuner Innbyggere totalt: Østfold: 2 kommuner Innbyggere totalt: Totalt antall fylker: Totalt antall kommuner: 128 Totalt antall innbyggere:

6 - Medlemskommuner i SS.no med eget lokalt studiesenter
Gamvik Lebesby Berlevåg Nordkapp Båtsfjord Kvænangen Vardø Skjervøy Vadsø Lyngen Tana Lenvik Finnsnes Nesseby Sør Varanger Berg Torsken Vågan Nordreisa Stokmarknes Vestvågøy Sortland Kåfjord Flakstad Storfjord Moskenes Salangen Værøy Lavangen Ibestad Røst Gratangen Gildeskål Træna Lurøy Meløy Dønna Rana Leirfjord Herøy Namsskogan Alstahaug Røyrvik Vefsn Høylandet Brønnøy Grong Frøya Ørland Lierne Hitra Snåsa Meldal Surnadal Nesset Selbu Sunndal Rauma Midtre Gauldal Tydal Sel Rennebu Lesja Holtålen Nord-Fron Dovre Røros Gausdal Os Oppdal Vågå Tynset Skjåk Sør-Fron Tolga Lom Ringebu Folldal Øystre Slidre Etnedal Alvdal Vang Øyer Rendalen Vestre Slidre Lillehammer Nord-Aurdal Nordre Land Hemsedal Gjøvik Våler Odda Gol Sør-Aurdal Østre Toten Åsnes Ål Grue Hol Nord-Odal Nes Søndre Land Gran Kongsvinger - Medlemskommuner i SS.no med eget lokalt studiesenter Flå Vestre Toten Sør-Odal Tinn Lunner Eidskog Stavanger Vinje Jevnaker Trøgstad Spydeberg - Medlemskommuner i SS.no – tilknyttet annet studiesenter Bjerkreim Tønsberg Askim Sandefjord Eidsberg Lund Marker - Andre studiesentre Moss Skiptvedt Egersund Hobøl Kragerø Sarpsborg Sokndal Risør Flekkefjord Kvinesdal Sirdal Hægebostad Lyngdal Farsund

7 Hvorfor en interesseorganisasjon?
I felleskap arbeide for å gi hele landets befolkning en reell mulighet til å ta utdanning uavhengig av bosted livssituasjon økonomi

8 Hva skal NILUS arbeide for ?
Bedre rammevilkårene for drift av lokale utdanningssentra Være en høringsinstans for desentralisert og fleksibel utdanning Sikre felles norm for kvalitet Synliggjøre lokale utdanningssentra som en viktig aktør i det norske utdanningssystemet Bidra til samarbeid og nettverksbygging

9 1. Bedre rammevilkår for drift av lokale utdanningssentra Dagens lokale utdanningssentra er finansiert av den enkelte kommune, (fylke) eller prosjektmidler Stram kommune- og fylkesøkonomi gir usikkerhet for tilbudet som ikke er lovpålagt Forutsigbar finansiering - mer ressurser til tilrettelegging av etterspurte studier og studentrettet virksomhet

10 2. Være høringsinstans for desentralisert og fleksibel utdanning
sentrale myndigheter utdanningsleverandører

11 3. Sikre felles norm for kvalitet
utdanningstilbud, fasiliteter, tjenester og kvalitet på lokale utdanningssentra kvalitetsgaranti overfor myndigheter og utdanningsleverandører

12 4. Synliggjøre lokale utdanningssentra som en viktig aktør i det norske utdanningssystemet ved å
Tilby etterspurt utdanning i distriktene Sikre offentlig og privat næringsliv kompetent arbeidskraft Tilrettelegge for livslang læring og lik rett til utdanning Bidra til attraktive bostedskommuner Kostnadseffektiv modell for å nå ut til hele befolkningen med utdanning

13 5. Samarbeid og nettverksbygging med
utdanningstilbydere kommuner og regioner arbeidslivets organisasjoner

14 Initiativtagere Høgskolestiftelsen i Kongsvinger
Tynset Studie- og Høgskolesenter Røros Ressurs Lofoten Studie- og Høgskolesenter Studiesenteret Vadsø

15 “Vi er positive til alle tiltak som bidrar til å gjøre våre utdanninger mer tilgjengelig for mennesker som ønsker å ta høyere utdanning, eller som ønsker å øke sin formelle kompetanse. En interesseorganisasjon som NILUS kan bidra til å sikre infrastrukturer i regionene/kommunene, og det vil være lettere å planlegge langsiktige tilbud.” Even Næss Dekan Høgskolen i Nesna

16 “ Alle tiltak som kan være med å gi vår region økt kompetanse støttes fullt og helt. En nasjonal interesseorganisasjon som blant annet vil være en pådriver for å trygge lokale utdanningssentra ser jeg på som svært positivt. Jeg vil være med på å sørge for at vi lykkes med å få dette på plass ” Øystein Østgaard Tidligere Ordfører i Kongsvinger kommune og tidligere leder av Glåmdal regionråd

17 Uttalelser “ Interesseorganisasjon for lokale utdanningssentra vil være med å sikre et visst nivå på fasilitetene som tilbys oss utdanningsleverandører på den enkelte lokasjon. Dette vil i høyeste grad også gjelde våre studenter. I tillegg vil en slik organisasjon bidra til å åpne nye markeder for oss som leverandør.” Sven Inge Sunde Dekan Høgskolen i Hedmark

18 “Vi er studenter som har fått muligheten til å ta utdanning gjennom lokale studiesentre og avslutter våren 2012 vår vernepleierutdanning. Utdanningen ville vært umulig for oss uten studiesentrene og de mulighetene dette gir for voksne i distriktene. Noen av oss har allerede fått jobb lokalt ! Ved å ta utdanningen lokalt her i Lofoten, har vi også ivaretatt våre forpliktelser i forhold til familie, jobb, fritid og andre omsorgsoppgaver. Vi støtter derfor etableringen av en interesseorganisasjon, NILUS, som vi håper vil bidra til å gi andre samme mulighet som oss ute i distriktene! ” Randi, Inger-Mari, Bjørn, Lill Katrin og Åse, Vernepleierkullet – H2008

19 “En forutsigbar organisering og finansiering av lokale lærings- og studiesentra vil være ett av de viktigste distrikts- og utdanningspolitiske tiltak i vår tid. Opprettelsen av en slik interesseorganisasjon som NILUS styrker arbeidet for å få gjennomslag for våre krav. Erfaringene viser at slike sentra gir resultater når det gjelder å få kompetent arbeidskraft inn i både offentlig og privat sektor. Virkeligheten har ’utredet’ mange gode løsninger lokalt som virker. Behovet nå er å få en plass i den utdannings- og regionalpolitiske struktur, med påfølgende finansiering. Alle ønsker dette, så da er meldinga til sentrale myndigheter klar; Få det på plass! ” Bersvend Salbu Tidligere Ordfører i Tynset og leder av Regionrådet for Fjellregionen

20 “Lokale studie- og læringssentra er etter hvert blitt en viktig del av kompetanse-Norge, og mange steder i vårt vidstrakte land er de blitt den viktigste aktøren for voksnes kvalifisering. Gjennom dette er de også blitt en viktig aktør i regional utvikling. En nasjonal interesseorganisasjon vil synliggjøre og styrke dette arbeidet ved at voksnes kvalifisering settes på den politiske dagsorden og bidrar til å styrke studie- og læringssentras vilkår. Det aller viktigste er allikevel at et slikt samarbeid vil være et langt steg i retning av å realisere visjonene om livslang læring  fordi det åpner opp for mer kunnskap til flere."  Gunnar Grepperud professor U-vett / Universitetet i Tromsø

21 Hva er mulig å få til? Vi kan stå ved inngangen til en utdanningsrevolusjon i distrikts-Norge

22 Eks. Nord-Østerdal/Rørosregionen
2000 personer har gjennomført utdanning ved det lokale utdanningssenteret Det tilsvarer omtrent 10 % av regionens innbyggertall (!)

23 Finland Sikker finansiering over statsbudsjett Felles studiekatalog


Laste ned ppt "Norsk Interesseorganisasjon for Lokale UtdanningsSentra"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google