Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utanlandske innsette og rett til opplæring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utanlandske innsette og rett til opplæring"— Utskrift av presentasjonen:

1 Utanlandske innsette og rett til opplæring
FOKO-seminaret 18.oktober 2012 v/Torfinn Langelid

2 Utanlandske innsette og rett til opplæring
St.meld.nr.27 ( ) Om opplæringen innenfor kriminalomsorgen «Enda en vår»: Departementet går derfor inn for at retten til opplæring for utenlandske fanger må sikres, om nødvendig gjennom lov- og forskriftsverk for utdanningssektoren. Slik opplæring skal ha som mål å kvalifisere de utenlandske fangene for arbeid eller videre utdanning i sitt eget hjemland (s.34)

3 Utanlandske innsette og rett til opplæring
Innst. S. nr. 196 ( ) om St.meld. nr. 27 ( ): Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen, ser positivt på at meldingen tydelig understreker at de innsatte har den samme rett til opplæring som øvrige samfunnsborgere. Dette er i tråd med Den europeiske menneskerettskonvensjonen og rekommandasjoner fra Europarådet. Utenlandske fanger utgjør om lag 18 pst. av fangebefolkningen, og disse har også behov for og rett til opplæring. (s.3, mine understrekingar)

4 Utanlandske innsette og rett til opplæring
St.meld.nr.37 ( ) Straff som virker – mindre kriminalitet – tryggere samfunn: Norsk kriminalomsorg er forpliktet av internasjonale konvensjoner. I første rekke står Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) og FNs menneskerettighetserklæring: «Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter» (s.21)

5 Utanlandske innsette og rett til opplæring
Internasjonale konvensjonar: FNs verdsfråsegn om menneskerettar av1948, artikkel 26: «Enhver har rett til undervisning. Undervisningen skal være gratis, i det minste på de elementære og grunnleggende trinn. …Alle skal ha adgang til yrkesopplæring. …Undervisningen skal ta sikte på å utvikle den menneskelige personlighet og styrke respekten for menneskerettighetene og de grunnleggende friheter. Den skal fremme forståelse, toleranse og vennskap mellom alle nasjoner og rasegrupper eller religiøse grupper og skal støtte De Forente Nasjoners arbeid for å opprettholde fred».

6 Utanlandske innsette og rett til opplæring
Internasjonale konvensjonar FN-konvensjonen av om økonomiske, sosiale og kulturelle rettar (ØSK). Konvensjonen har i artikkel 6,7 og 13 meir utførlege reglar om arbeid utdanning på ulike nivå. I følgje artikkel 6 godkjenner dei deltakande statane « …retten til arbeid» og i artikkel 13 (1) godkjenner dei deltakande statar «… retten for einkvar til utdanning»

7 Utanlandske innsette og rett til opplæring
Internasjonale konvensjonar Den europeiske menneskerettskonvensjonen EMK av med seinare tilleggsprotokollar. Artikkel 2 i første tilleggsprotokoll: Ingen skal bli nekta retten til utdanning.

8 Utanlandske innsette – rettar, behov og tenleg kompetansebygging
Internasjonale konvensjonar EMK og ØSK er inkorporert i norsk rett ved lov 21. mai 1999 nr. 30 om styrking av menneskerettane si stilling i norsk rett m.v. (menneskerettsloven)

9 Utanlandske innsette og rett til opplæring
Internasjonale konvensjonar: European Social Charter (revised) Strasbourg, 3 May 1996 Article 10 The right to vocational training (Part II) With a view to ensuring the effective exercise of the right to vocational training, the Parties undertake: to provide or promote, as necessary, the technical and vocational training of all persons, including the handicapped, in consultation with employers’ and workers’ organisations, and to grant facilities for access to higher technical and university education, based solely on individual aptitude; Sjå:

10 Utanlandske innsette og rett til opplæring
Internasjonale konvensjonar: Lisbon Treaty, The Charter of Fundamental Rights, article 18: everyone has the right to education and to have access to vocational and continuing training European Parliament (2007) Charter of Fundamental Human Rights

11 Utanlandske innsette og rett til opplæring
Internasjonale rekommandasjonar: The Council of Europe’s Recommendations concerning foreign prisoners No. R (84) 12: Foreign prisoners should have the same access as national prisoners to education and vocational training. In order that foreign prisoners may have access to courses designed to improve educational and professional qualifications, consideration should be given to the possibility of providing them with necessary special facilities.

12 Utanlandske innsette og rett til opplæring
The Council of Europe’s Recommendations on Education in Prison No. R (89/12): Alle fanger skal ha tilgang til opplæring, som er forutsatt å bestå av klasseromsemner, yrkesopplæring, kreative og kulturelle aktiviteter, fysisk fostring og sport, sosial opplæring og mulighet for å bruke bibliotek (§ 1) Opplæringen for fanger bør være lik opplæringen som tilbys lignende aldersgrupper utenfor fengslet, og tilbudet av læremuligheter bør være så vidt som mulig. (§ 2)

13 Utanlandske innsette og rett til opplæring
Internasjonale rekommandasjonar: The Council of Europe’s Recommendations on the European Prison Rules Rec (2006)2 Education and Work: Arbeid er omtala i § 26.1 til 27.1 og utdanning i § 28.1 til 29.1 Utdanning Every prison shall seek to provide all prisoners with access to educational programmes which are as comprehensive as possible and which meet their individual needs while taking into account their aspirations (§ 28.1)

14 Utanlandske innsette og rett til opplæring
The Council of Europe’s Recommendations on the European Prison Rules Rec (2006)2 Utdanning: Priority shall be given to prisoners with literacy and numeracy needs and those with special needs (§ 28.2) Ethnic or linguistic minorities: Special arrangements shall be made to meet the needs of prisoners who belong to ethnic or linguistic minorities (§ 38.1).

15 Utanlandske innsette – rettar, behov og tenleg kompetansebygging
Kartlegging av innsette sin utdanningsbakgrunn – 2009 Innsette frå Afrika og Asia har den største delen som ikkje har fullført noko form for utdanning: Nesten ein av fire (24,3 prosent) frå Afrika er utan utdanning (8,3 prosent innsette med europeisk bakgrunn). 16 prosent frå Asia er utan utdanning Blant innsette med fødeland i Asia finn vi den høgaste delen som berre har grunnskule som høgaste utdanning (30,7 prosent) Arbeid: Størst del som ikkje har hatt arbeid finn vi hos innsette med bakgrunn frå Afrika (26,7 %, Asia – 14,2%, Noreg – 9,0%) Eikeland, Manger og Asbjørnsen 2010

16 Utanlandske innsette – rettar, behov og tenleg kompetansebygging
Lærevanskar – kartlegging 2009: Sjølvrapporterte dugleikar i lesing – svært svak: Noreg - 3,2 prosent Afrika - 4,5 prosent Asia - 8,9 prosent Sjølvrapporterte dugleikar i skriving– svært svak: Noreg - 3,8 prosent Afrika - 6,7 prosent Asia - 11,5 prosent Eikeland, Manger og Asbjørnsen 2010

17 Utanlandske innsette – rettar, behov og tenleg kompetansebygging
Lærevanskar – kartlegging 2009 Sjølvrapporterte dugleikar i matematikk– svært svak: Noreg -10,1 prosent Afrika - 9,0 prosent Asia - 11,7 prosent Sjølvrapporterte dugleikar i Ikt – svært svak: Noreg - 12,9 prosent Afrika - 20,3 prosent Asia - 18,7 prosent Eikeland, Manger og Asbjørnsen 2010

18 Utanlandske innsette – rettar, behov og tenleg kompetansebygging
Lærevanskar – kartlegging 2009 Vanskar i lesing: Innsette Noreg – 61,0 prosent ikkje vanskar Innsette Afrika – 43,5 prosent ikkje vanskar Innsette Asia – 29,5 prosent ikkje vanskar Vanskar i skriving: Innsette Noreg – 50,8 prosent ikkje vanskar Innsette Afrika – 30,4 prosent ikkje vanskar Innsette Asia – 24,4 prosent ikkje vanskar Vanskar i matematikk: Mellom 1 av 3 og 1 av 4 sa at dei ikkje hadde vanskar med matematikk Eikeland, Manger og Asbjørnsen 2010

19 Utanlandske innsette – rettar, behov og tenleg kompetansebygging
Utdanningsønske i fengslet: Innsette frå Afrika og Asia utgjer dei minste gruppene som ikkje ønskjer utdanning i fengsel (18,0 og 12,7 prosent) Innsette frå Afrika og Asia dei største gruppene som ønskjer grunnskoleopplæring (Asia 6,6 og Afrika 11,3 prosent) eller første år vgo (Asia 17,5 og Afrika 16,0 prosent) Anna utdanning: språkkurs, arbeidskvalifiserande kurs, språkkurs i engelsk og norsk, IKT-kurs Eikeland, Manger og Asbjørnsen 2010

20 Utanlandske innsette – rettar, behov og tenleg kompetansebygging
Utanlandske innsette i norske og nordiske fengsel Utarbeiding av verktøy/intervjuguide for å kartlegge utdanningsbakgrunnen, behov og ønske for utdanning blant utanlandske innsette i nordiske fengsel. Intervjuguiden ligg no føre i følgjande språk: norsk, dansk, engelsk, arabisk, badini, sorani, somalisk, russisk, polsk og serbisk, sjå

21 Utanlandske innsette – rettar, behov og tenleg kompetansebygging
Utanlandske innsette i norske og nordiske fengsel Nasjonale kartleggingar i 2011: Danmark Somalia Finland Russland Island Polen Noreg Irak (Oslo f., Ullersmo f. og Bastøy fengsel Sverige Serbia 2012: Nordisk samanliknande rapport. Økonomisk støtte frå NordPluss Voksen

22 Utanlandske innsette – rettar, behov og tenleg kompetansebygging
Irak – 17 innsette i tre norske fengsel Årsak til avbroten skulegang i heimlandet er ofte krig og uro. Lengda på utdanning varierer med politisk situasjon Mangelfull dokumentasjon på utdanning Hindringar for å delta i utdanningsaktivitetar: Lite informasjon om utdanningstilboda Ventetid på kurs og utdanning - flytting Vanskeleg å koma med spørsmål og klager Usikre på kva rettar dei har (Westrheim, K., Manger, T., Eikeland, O-J., Hetland, H. og Ludvigsen, K. Innsatte med irakisk bakgrunn i norske fengsel: En kvalitativ undersøkelse av utdanningsbakgrunn, ønsker og behov. Rapport nr 2/12)

23 Utanlandske innsette – rettar, behov og tenleg kompetansebygging
Utdanningsønske i fengsel: Dei fleste ønskjer utdanning/opplæring i fengsel To typer kurs: Datakort eller språkkurs Yrkesfagleg opplæring som kokk, frisør, tømrar eller bilmekanikar For få tilbod – kunne vore meir omfattande Arbeid i Noreg: 16 har arbeidserfaring frå Noreg – mellombels og korte: bakeri, restaurant, reinhald, catering, flyttebyrå, lager, slakteri, bilverkstad, flyplass, butikk, transport, pizzeria og kebabsjappe. Berre to faste arbeidsforhold over tid. (Westrheim, K.,Manger, T., Eikeland, O-J., Hetland, H. og Ludvigsen, K. Innsatte med irakisk bakgrunn i norske fengsel. En kvalitativ undersøkelse av utdanningsbakgrunn, ønsker og behov. Rapport nr 2/12)

24 Utanlandske innsette – rettar, behov og tenleg kompetansebygging
Irak - Ønske om utdanning/arbeid etter avslutta soning: Fullføre fagutdanning – tømrar, sveiser, hjelpepleiar, sjømann Ønskje om arbeid tilsvarande deira utdanning Jobbar knytta til tidlegare arbeidserfaring innan bil og mekanikk, restaurant og andre serviceyrke Mangel på kunnskap og informasjon om arbeidsmarknaden og kva bransjar ein kan få arbeid. (Westrheim, K.,Manger, T., Eikeland, O-J., Hetland, H. og Ludvigsen, K. Innsatte med irakisk bakgrunn i norske fengsel. En kvalitativ undersøkelse av utdanningsbakgrunn, ønsker og behov. Rapport nr 2/12)

25 Norske og utanlandske innsette – rettar, behov og tenleg kompetansebygging
Gs Språkkurs - norsk og engelsk IKT-kurs Yrkesretta opplæring – samarbeid med det lokale næringsliv – meir frigang Arbeidskvalifiserande kurs Realkompetansevurdering Høgskole- og universitetsutdanning Tilgang til IKT/internett Betre informasjon om tilbod og rettar Samarbeid skule-arbeidsdrift, kompetanseheving verksbetj/lærarar, evaluering av arbeidsdr., arbeidsdrift og skule under same tak?

26 Utanlandske innsette – rettar, behov og tenleg kompetansebygging
Idehefte Tiltak for språklige minoriteter i opplæringen innenfor kriminalomsorgen,sjå Veiledning i språkpermmetodikk – for lærere som underviser voksne innvandrere. Vox 2008 Grunnleggende ferdigheter i soningshverdagen – et kurs i lesing, skriving og hverdagsmatematikk. Vox 2010. Norsk for innvandrere. For lærere og ledere i norsk og samfunnskunnskap for norske innvandrere, sjå


Laste ned ppt "Utanlandske innsette og rett til opplæring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google