Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Foto og produkt: Trine Wilhelmine Rønnevik

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Foto og produkt: Trine Wilhelmine Rønnevik"— Utskrift av presentasjonen:

1 Foto og produkt: Trine Wilhelmine Rønnevik

2 Lønnsom lidenskap Berit Lindquister Brita Rusten Åmot Juni 2012
Lillehammer

3 Dagens lille plan er.. -å lære litt om merkevare og profilering
-å finne sammenheng mellom merkevaretenkning og egen forretningsutvikling -å se litt på tingenes tilstand i egen virksomhet -å få noen gode råd med på veien

4 Om kurslederen

5 Er dette deg. Jeg har brukt årevis på å lære meg mitt håndverk
Er dette deg? Jeg har brukt årevis på å lære meg mitt håndverk. Det ligger mange års erfaring, samt mange timers arbeid bak hvert produkt. Jeg er en estetiker og har høy standard. Jeg bruker kun de beste råvarer Jeg er usikker på om mine kunder faktisk forstår seg på den kvaliteten jeg leverer

6 ..og jeg får for lite betalt

7 LØNNSOM LIDENSKAP om å se etter merverdi ut over selve produktet

8 Merkevare, verdi og merverdi
Store Norske Leksikon sier: Det typiske for en merkevare er at merket gir en tilleggsverdi i forhold til varen for øvrig.

9 La oss se etter fornyelse og muligheter for merverdi ut over selve produktet

10 Hvor kan du hente ut mer verdi?
En styrket merkevare Knytter bånd mellom deg og kunden Utløser betalingsvilje Gir gjenkjennelse, gjenkjøp, tillit Gir markedsmessig effektivitet

11 Hvor kan du hente ut mer verdi?
Gjennomtenkt og helhetlig profilering kommuniserer med kunden sier noe om verdier, kvaliteter, historie sier noe om prisnivå er salgsutløsende gjør at du fremstår tydelig og på en ønsket måte Profileringsmateriellet ditt skal bygge opp under dine verdier og det du vil skal være din merkevare

12 Eksklusivt, høy prisklasse, økologisk, naturlig, fritt, mørt, urørt..

13 Det handler om å ta grep. Våg å stå for noe.

14 Oleana.no

15 Karen Bit Vejle

16 La oss se etter fornyelse og muligheter for merverdi ut over selve produktet

17 Er det forskjell? Hvilke verdier kommuniseres?
Design: strømme throndsen design for Valdres Rakfisk

18 Tenk over (noter gjerne):
Hvordan vil du oppfattes av utsalgsstedet? Hvordan vil du oppfattes av sluttbruker? Hvilke verdier står du for? Hvilket rykte vil du ha? Hva kjennetegner dine produkter?

19 Grafisk profil Det du står for uttrykkes gjennom din profilering (hvilke flere flater?) Det er forskjell på: Logo Grafisk profil Identitet Etterstreb helhet Foto: Hasla

20 Er det så nøye med skrift og farger?

21 Broderi!

22 Krig!

23 Tenk på bringebær…

24

25 Øvelse: posisjonering og differensiering
Tenk kommunikasjonshierarki. Noe er viktigere enn annet. Bestem deg. Velg og velg bort. Rydd opp i alle flater. Tenk en rød tråd på alle kommunikasjonsflater. Ikke bare tenke og mene; sørg for at det vises og merkes!

26 Litt praktisk førstehjelp?
Tydelighet i kommunikasjon. Tydelighet i visuelle virkemidler Kommunikasjonshierarki. Våg å fremheve. Våg å velge bort. Noe er viktigere enn annet. Vær kundeorientert i kommunikasjon, ikke produksjonsorientert. Holdning til materialer, stil, farger i pakning, brosjyrer, etikett, visittkort mm. Bestem deg for noe. Kun gode fotos! Beslutningene skal få konsekvenser!

27 Foto: Anna Halsne

28 Litt praktisk førstehjelp – Skrift
Prøv deg frem for å finne riktig ”stemme”. Lesbarhet! Ikke snirkle det for mye til Ikke for mange font-typer! (Èn til logo, èn til tekst) Ikke for mange farger! (det er ikke morsomt) Ikke overvurder publikums lyst til å lese små, søte hefter som henger på produkter Si det du skal si, men heller ikke mer

29 Litt praktisk førstehjelp - Logo
Må være enkel, lett å oppfatte, lett å gjenkjenne. Ikke kompliser logo. Ikke bruke for mange elementer, farger, former, ord, symboler, bilder .. Logo skal kunne forstørres og forminskes. Sort/hvitt og farger Kompleksitet forkludrer og irriterer Navnelogo tilstrekkelig? (ofte er det det) Lær forskjell på logo og grafisk profil. Logo er en del av en helhetlig profil

30 RESPEKT! Flotte produkter fortjener god profilering!
Foto: Sissel Beate Skar

31 Foto: Luun.no Tenk HELHETLIG profilering. Se hvor stolt og tydelig Luun står frem har. Dette er helhetlig (og meget enkelt). Legg merke til hvor viktig de tomme flatene også er. For lokallag kan vi tenke at merkelapper, prislapper, kort, plakater, visittkort osv bør være laget over samme lest. Altså henge sammen i stil, font, fargebruk, papirbruk osv. Legg ned en liten jobb her, det lønner seg! Bruk gjerne NH logo (lagets eller fylkets) Uryddig og sprikende materiell ødelegger inntrykket. Vi bruker ikke røde ark med sort skrift (uleselig). Fotos på farget ark er sjelden vellykket. Vi bruker ikke gule post-it-lapper til prislapper. Vi kan gjerne bruke håndskrift, men leselig. Vi har ikke hvite prislapper, gule visittkort og en morsom julerød brosjyre. Å bruke litt tykkere ark, hever inntrykket. Vi overdynger ikke med virkemidler (farger, fonter, piler, symboler, logoer, tegninger, fotos, artigheter, klistrelapper osv) Etterstreb en helhetlig og tydelig profilering. Er det kanskje på tide å se over lokallagets profileringsmateriell? Gode råd finnes, hør med husflidskonsulenten og se tipsarkene fra NH.

32 Helhetlig profilering
Prislapper, merkelapper Katalog/brosjyrer Emballasje og innpakning Invitasjoner, fakturaer Visittkort Hjemmeside Slik kan du enkelt gjøre en liten jobb på helhetlig tenkning av ditt profileringsmateriell: Samle sammen alt papirmateriell dere bruker, legg det ut over bordet Etterstreb helhet slik: vurder om materiellet har et ensartet uttrykk. Sannsynligvis har det ikke det . Ting utvikles over tid, av forskjellige personer. Til slutt risikerer vi at materiellet blir sprikende. Da bør vi samle det igjen. Ha en bevisst bruk av logo. Velg èn skrifttype, èn skriftfarge, hold dere til dette. Det er meget effektivt, dere vil se forbedring med en gang. Ikke ha for mange skriftstørrelser heller. Prøv å finn èn for overskrifter, èn for tekst. Tenk lesbarhet. Ikke velg for snirklete skrift. Velg stor nok skrift. Kan du velge vekk noe tekst? (vi har jo så mye på hjertet) Papirkvalitet: velg kvalitet og farge. Unngå blanding, f.eks av kritthvitt, beige, øko-grått, julerødt. Velg om dere skal ha matt eller blank overflate. Velg ett ensartet uttrykk. Hvis du vil ha hvit matt brosjyre, er det naturlig at visittkort, prislapper osv er hvite, matte. Du kan selvfølgelig bruke gult til påske, men oppretthold skrifttype, logobruk, formater osv. Papirtykkelse: det hever inntrykket å øke tykkelsen litt (se hva printeren din kan ta) Bretting og skjæring: prøv å klipp/skjær beint og jevnt. Det utgjør faktisk en forskjell i inntrykk

33 Foto og produkt: Trine Wilhelmine Rønnevik


Laste ned ppt "Foto og produkt: Trine Wilhelmine Rønnevik"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google