Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Noen tips til tillitsvalgte

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Noen tips til tillitsvalgte"— Utskrift av presentasjonen:

1 Noen tips til tillitsvalgte
Kommunereformen Noen tips til tillitsvalgte Hensikten med denne presentasjonen er å gi de tillitsvalgte noen knagger som de kan benytte i forbindelse med de prosessene som skjer i forbindelse med kommunereformen.

2 Sørg for å bli med i prosessen!
Dersom du som tillitsvalgt hører om lokale prosesser og arbeidsgiver ikke har tatt initiativ til drøftinger – be om drøftinger og sørg for å bli involvert ! Kommunereformen er en regjeringsinitiert reform som vil kreve involvering og utøvelse av medbestemmelse på mange plan. Arbeidet med kommunereformen vil føre til et utstrakt samarbeid, planlegging og utredningsarbeid mellom kommuner og ofte på nye og endrede arenaer. Det viktig at de tillitsvalgte involveres på disse. Bildet viser et brev fra statsråd Sanner datert til organisasjonene. Dette er svar på et felles brev fra Unio, LO og YS Sanner svarer at han vil ta opp med fylkesmennene at tillitsvalgte inviteres til større konferanser i regi av fylkesmannen. Dette er møteplasser for kommunene der aktuelle tema knyttet til kommunereformen diskuteres. I brevet oppfordrer han kommunene til å involvere innbyggerne og ansatte i prosessen. Han viser også til viktigheten av at arbeidstakerorganisasjonene involveres - særlig i gjennomføringsfasen.

3 Medbestemmelse Kommunesammenslåinger medfører store omstillingsprosesser - NB! Tillitsvalgte skal involveres så tidlig som mulig - sikres reel påvirkning før beslutninger tas (HA - formålsparagraf – del B §§ 1.4.1, og 3-1) Må gis godt tid og anledning til å komme med synspunkter før beslutninger tas ( KS veileder jan. 2015) Må utarbeides en felles plan for involvering i alle de berørte kommuner Informasjon Drøftinger Event. forhandlinger HA Formålsparagraf HA del B §§ Fra KS veil.hefte: Kommunesammenslåinger medfører ofte store omstillingsprosesser hvor det er svært viktig at de tillitsvalgte involveres så tidlig som mulig i alle prosessene som etableres. I tillegg er det viktig å informere de ansatte direkte gjennom hele prosessen. Omstillingen bør være forutsigbar og oppleves som ryddig og tydelig. For å oppnå dette, er det viktig å være tydelig på årsakene til at omstillingen gjennomføres og hva målene skal være. Dette fremgår av Hovedavtalens (HA) formålsbestemmelse. Vi mener det må foreligge en tidsplan for omstillingsprosessen hvor det blant annet fremgår hva og på hvilket tidspunkt det skal gis informasjon og drøftes, og hvordan de tillitsvalgte skal involveres. Det er avgjørende at informasjons- og drøftingsbestemmelser i lov og avtaleverk oppfylles. Arbeidsgiver skal så tidlig som mulig informere, drøfte og ta de tillitsvalgte med på råd når det gjelder informasjonsprosedyrer og bestemmelser om tidsplan, jf. HA del B § Det bør utarbeides en tidsplan for omstillingsprosessen og informasjonsrutiner så raskt som mulig etter at det foreligger et politisk vedtak om kommunesammenslåing. Gode rutiner for informasjon og kommunikasjon er særdeles viktig i omstillingsprosesser og kan være nøkkelen til en god prosess. Informasjonen må være rask, saklig, ærlig og klar, og må gis så tidlig som mulig. Det er viktig at det etableres samhandlingsarenaer hvor kommuneledelsen og de tillitsvalgte fra kommunene som skal slås sammen deltar. I tillegg kan det være hensiktsmessig å nedsette prosjekter, arbeidsgrupper mv. i arbeidet med ny kommunestruktur. Arbeidsgiver skal gi informasjon, drøfte og ta tillitsvalgte med på råd når det gjelder sammensetning av ad-hoc grupper, jf. HA del B § Hovedavtalen del B § er en ny bestemmelse og vil særlig være relevant i forbindelse med prosesser/prosjekter i arbeidet med ny kommunestruktur, det vil si at samarbeidet skjer på tvers av kommunegrensene.

4 Informasjon og drøfting
Arbeidsmiljøloven, Hovedtariffavtalen og Hovedavtalen har bestemmelser om informasjon og drøfting. Informasjon og drøfting – på individuelt og kollektivt nivå – på ulike stadier i prosessen Så tidlig som mulig Arbeidsgivers generelle plikt til å gi informasjon og gjennomføre drøftinger i forbindelse med omstillingsprosesser er regulert i arbeidsmiljøloven §§ 8-2, jf I arbeidsmiljøloven § 8-2 (4) er det gitt adgang til å fravike bestemmelsen ved tariffavtale så fremt de mål og prinsipper som følger av bestemmelsen ivaretas. I KS-området er dette gjort gjennom Hovedavtalen. De sentrale bestemmelsene om informasjon og drøfting fremgår av Hovedavtalen del B §§ 1-4-1, 1-4-3, jf Hovedavtalen angir rammen for hvordan samhandlingen mellom arbeidsgiver og de tillitsvalgte skal være. De lokale parter må innen denne rammen bli enige om hvordan samhandling og medbestemmelse skal praktiseres. Informasjon og drøfting så tidlig som mulig For at de tillitsvalgte skal få en reell påvirkningsmulighet, skal de gis anledning til å komme med sine synspunkter før arbeidsgiver treffer en beslutning. Tillitsvalgte vil med sine erfaringer, kjennskap til sin sektor og sin faglige bakgrunn kunne komme med viktige opplysninger, som gir arbeidsgiver et bedre grunnlag til å ta avgjørelser. Informasjon må gis slik at det er mulig for de tillitsvalgte å sette seg inn i saken, foreta passende undersøkelser, vurdere saken og forberede drøftinger. Normalt vil det derfor gå noe tid fra de tillitsvalgte er informert, frem til drøfting kan skje, og beslutning deretter kan tas.

5 Tillitsvalgtordningen
Frikjøpsordning for tillitsvalgte i sammenslåings-prosessen Involvering av de tillitsvalgte – Arbeidsgrupper, utvalg og ev. andre felles møtearenaer – Drøftingsplikten Tillitsvalgtordning i ny kommune Det skal drøftes om omstillingsprosessen medfører behov for utvidet frikjøp av tillitsvalgtressurser. Dette må avklares så tidlig som mulig i prosessen og ses i sammenheng med den eksisterende tillitsvalgtordningen i kommunene og hvordan omstillingsprosessen planlegges gjennomført, for eksempel om det skal nedsettes arbeidsgrupper, utvalg o.l. Argumenter for økt frikjøp: En kommunesammenslåing er en stor omstilling. Tillitsvalgtes arbeid i forbindelse med en sammenslåingsprosess kommer i tillegg til ordinær virksomhet. Våre tillitsvalgte vil i større utstrekning delta i møter, arbeidsgrupper og utvalg. Ansattes behov for relevant og aktuell informasjon er ekstra stort i en slik prosess. Det innebærer at våre tillitsvalgte har behov for mer tid til kontakt med medlemmene og til å sette seg inn i sakspapirer. Tillitsvalgte som har god kunnskap om pågående prosesser kan bli gode medspillere som sørger for forankring av målet hos medlemmene. Kunnskap om aktuelle problemstillinger gir grunnlag for god dialog, tillit og konstruktivt samarbeid. Etter overdragelsestidspunktet skal de tillitsvalgte fortsatt være representert frem til det kan finne sted et nytt, felles valg i den nye kommunen, jf. arbeidsmiljøloven § 16-7 (2). Ny tillitsvalgtordning bør være på plass i god tid før overdragelsestidspunktet. Det er viktig at NSF i god tid før overdragelsen velger hovedtillitsvalgt i ny kommune, slik at representant for fellesnemnda får anledning til å drøfte tillitsvalgtordningen med hvert forbund i ny kommune. Tillitsvalgtordningen etableres med utgangspunkt i Hovedavtalen del B § 3-3 a).

6 Planlegging av prosessen – informasjon og drøfting med hvem og når
Informasjon og drøfting med tillitsvalgte om tidsplan, informasjonsprosedyrer mv, jf. HA del B § 1-4-1 Drøfting med tillitsvalgte hvordan medbestemmelse skal ivaretas gjennom omstillingsprosessen, jf. HA del B §§ 1-4-3, jf Drøfting med tillitsvalgte om det er behov for utvidet frikjøp av tillitsvalgtressurser, jf. HA del B § 3-3 j) Informasjon og drøfting med tillitsvalgte om virksomhets-overdragelsen, jf.arbeidsmiljøloven § 16-5 Arbeidsgiver skal så tidlig som mulig informere, drøfte og ta de tillitsvalgte med på råd når det gjelder informasjonsprosedyrer og bestemmelser om tidsplan, jf. HA del B § Det må utarbeides en tidsplan for omstillingsprosessen og informasjonsrutiner så raskt som mulig etter at det foreligger et vedtak om kommunesammenslåing. Gode rutiner for informasjon og kommunikasjon er særdeles viktig i omstillingsprosesser og kan være nøkkelen til en god prosess. Det skal drøftes om omstillingsprosessen medfører behov for utvidet frikjøp av tillitsvalgtressurser. Dette må avklares så tidlig som mulig i prosessen og ses i sammenheng med den eksisterende tillitsvalgtordningen i kommunene og hvordan omstillingsprosessen planlegges gjennomført, for eksempel om det skal nedsettes arbeidsgrupper, utvalg o.l. Tidligere og ny arbeidsgiver skal så tidlig som mulig gi informasjon om og drøfte overdragelsen med de tillitsvalgte. Det skal gis særskilt informasjon om grunnen til overdragelsen, tidspunktet for overdragelsen, de rettslige, økonomiske og sosiale følger av overdragelsen for arbeidstakerne, endringer i tarifforholdet, planlagte tiltak overfor arbeidstakerne og reservasjons- og fortrinnsrett, og frist for å utøve slike rettigheter. Bestemmelsen er en minimumsregel. Annen informasjon kan være fordelaktig å gi avhengig av omstendighetene.

7 Planlegging av prosessen – informasjon og drøfting med hvem og når
Informasjon til berørte arbeidstakere om virksomhetsoverdragelsen, jf. arbeidsmiljøloven § 16-6 Ved overtallighet skal utvelgelsesområde og kriterier for utvelgelse drøftes med de tillitsvalgte, jf. rettspraksis og Hovedtariffavtalen kap. 1 § 3 punkt 3.3. Drøfting med de tillitsvalgte dersom arbeidsgiver vurderer å gå til masseoppsigelse, jf. arbeidsmiljøloven § 15-2 OBS! Ta kontakt med fylkeskontoret ditt i dersom det oppstår situasjoner som er nevnt i de to siste punktene Tidligere og ny arbeidsgiver skal så tidlig som mulig informere arbeidstakerne om overdragelsen. Det skal særskilt gis informasjon om grunnen til overdragelsen, tidspunktet for overdragelsen, de rettslige, økonomiske og sosiale følger av overdragelsen for arbeidstakerne, endringer i tarifforholdet, planlagte tiltak overfor arbeidstakerne og reservasjons- og fortrinnsrett, og frist for å utøve slike rettigheter. Informasjonsplikten gjelder overfor alle berørte arbeidstakere. Det er ikke stilt krav til hvordan informasjon skal gis. Det kan skje ved møter, informasjonsskriv på intranettet o.l. Det anbefales å utarbeide en egen informasjonsplan. Informasjonsprosedyrer skal drøftes med tillitsvalgte. En kommunesammenslåing kan i utgangspunktet innebære en overtallighet. Det kan for eksempel ikke være mer enn en rådmann i den nye kommunen. Utvelgelse av overtallige må være basert på saklige kriterier. Dette kan være kompetanse, ansiennitet og andre kriterier. I Hovedtariffavtalen (HTA) kap. 1 § 3 punkt 3.3 framgår det at ved innskrenkning/rasjonalisering skal, under ellers like vilkår, de med kortest tjeneste innenfor vedkommende arbeidsområde i kommunen sies opp først. Det vil si at de lokale parter skal drøfte hvilket arbeidsområde som skal legges til grunn og hva som skal til for at arbeidstakere står likt. Bestemmelsen åpner opp for at både kompetanse og ansiennitet kan være det avgjørende kriteriet. Dersom kommunesammenslåingen innebærer at arbeidsgiver vurderer å gå til oppsigelse/tilby sluttavtale el. av minst ti arbeidstakere innenfor et tidsrom på 30 dager, skal det så tidlig som mulig innledes drøftinger med de tillitsvalgte med sikte på å komme frem til en avtale for å unngå masseoppsigelse eller redusere antall oppsagte. Dersom oppsigelse ikke kan unngås, skal de uheldige sidene ved dem søkes redusert. Arbeidsgiver plikter å gi de tillitsvalgte skriftlig melding om alle relevante opplysninger i tråd med arbeidsmiljøloven § 15-2 (3). OBS! Tillitsvalgte må ta kontakt med fylkeskontoret dersom en får kjennskap til at noen av våre medlemmer kan være i en situasjon hvor det er snakk om eventuelle oppsigelser

8 Planlegging av prosessen – informasjon og drøfting med hvem og når
Drøfting med den enkelte arbeidstaker og arbeidstakers tillitsvalgte før beslutning om oppsigelse, jf. arbeidsmiljøloven § 15-1 Informasjon og drøfting med tillitsvalgte ved utlysning og kunngjøring av stillinger i ny kommune, jf. HA del B § 3-1 d) Drøftingen med arbeidstakeren og arbeidstakerens tillitsvalgte skal finne sted før arbeidsgiver treffer beslutning om oppsigelse. Både grunnlaget for oppsigelsen og eventuell utvelgelse mellom flere ansatte av hvem som skal sies opp, skal drøftes. Dette er ikke særskilt ved omstillingsprosesser, men følger av de alminnelige informasjons og drøftingsbestemmelsene. De alminnelige bestemmelsene i Hovedavtalen om informasjon og drøfting ved opprettelse av nye stillinger, kunngjøringer og ansettelser skal følges.

9 Medlemsinformasjon Medlemmene må føle seg ivaretatt – skape trygghet
Arbeidsgiver hovedansvaret for informasjon Medlemsmøter – forankre innspill til arbeidsgiver NSFs medlemmer i de berørte kommunene må oppleve at interessene deres blir ivaretatt. Det er viktig å påpeke at arbeidsgiver har et hovedansvar – Tillitsvalgte oppgave er å påse at dette ansvaret tas på alvor. Informasjonsbehovet i en slik situasjon vil være stort og kan lett undervurderes i omstillinger . Tillitsvalgtes informasjon til medlemmene skal være et supplement til arbeidsgivers informasjonsplikt. Det er både nyttig å viktig at de tillitsvalgte avholder medlemsmøter, der de får drøftet mulige konsekvenser av reformen, hvilke konsekvenser det kan ha for det enkelte medlem, for tjenesten og for den enkelte pasient – innbygger. Medlemsmøte kan også gi innspill, gode råd, gode argumenter som de tillitsvalgte kan ta med seg i den videre prosessen overfor arbeidsgiver.

10 Virksomhetsoverdragelse
Individuelle rettigheter og plikter overføres i utgangspunktet til ny arbeidsgiver Ansattes lønns- og arbeidsforhold overføres Ny arbeidsgiver bundet av hovedtariffavtalen i KS Harmonisering av rettigheter En sammenslåing av to eller flere kommuner vil være en virksomhetsoverdragelse i arbeidsmiljølovens forstand (kapittel 16). Det innebærer at arbeidstakernes individuelle rettigheter og plikter i utgangspunktet overføres til den nye arbeidsgiveren, som er den nye kommunen. De ansattes lønns- og arbeidsvilkår overføres til ny arbeidsgiver. Ny arbeidsgiver er bundet av tariffavtale som de aktuelle ansatte var tilknyttet på overføringstidspunktet. En virksomhetsoverdragelse er ikke i seg selv grunn for oppsigelse av arbeidstakeren og vil være usaklig. Innhold og omfang i lokale avtaler samt lokale reglement, retningslinjer og rutiner kan variere mellom kommuner som er tenkt slått sammen. For de tillitsvalgte vil det først være viktig å ha oversikt over hva som er gjeldende ordninger i de ulike kommunene, på hva som er likt og det som skiller. Oversikten må omfatte alle relevante avtaler og regelverk fra alle de aktuelle kommunene. Når en skal harmonisere lokale avtaler ved sammenslåing av kommuner, bør målet være å få tilslutning til den beste avtalen. Hovedregel at ingen går ned i lønn. Bruk tid og samarbeid gjerne med andre (Unio) organisasjoner hvordan dette skal løses.

11 Påvirke premisser og mål for prosessen
Hva er begrunnelsen og motivasjonen for en eventuell sammenslåing ? Innspill fra tillitsvalgte: Arbeidsgiverpolitikk Kvalitet på tjenestene i ny kommune Bedre tjenestetilbud Større fagmiljø Likeverdighet Hindre privatisering Helsepolitikk i den nye kommunen Kommunens arbeidsgiverpolitikk bør være et viktig tema i prosessen mellom tillitsvalgte og arbeidsgiver. Arbeidsgiverpolitikken omfatter bl.a. personalpolitiske virkemiddel som lønns- og arbeidsvilkår. Kommunene står overfor en rekke utfordringer bl.a. evnen til å rekruttere, utvikle og beholde medarbeidere. Tilgang på kompetanse, og i særdeleshet sykepleierkompetanse, for å løse kommunens oppdrag i dag og i fremtiden, er et sentralt tema ved utredning av nye kommuner. Hovedtariffavtalen forutsetter at det utarbeides en lokal lønnspolitikk etter drøftinger med de tillitsvalgte. Gode lønns- og arbeidsvilkår er et viktig personalpolitisk virkemiddel, som sammen med gode fagmiljøer bidrar til attraktive arbeidsplasser. Våre tillitsvalgte bør også være aktive med å definere hva god kvalitet er i hver og en av kommunene og i den nye kommunen. Ut fra det vil en se om en sammenslåing av kommuner vil føre til et bedre tjenestetilbud. Om og på hvilken måte en sammenslåing kan føre til mer lokaldemokrati er et område vi også bør ha synspunkter. God og likeverdig helse- og omsorgstjeneste står sentralt for NSF. NSF mener at større fagmiljøer kan være gunstig, så lenge de som gjør de politiske vedtakene lytter til fagmiljøene. Det vil selvfølgelig også være viktig for våre lokale tillitsvalgte at en kommunesammenslåing ikke åpner opp for eller fører til økt privatisering av helse- og omsorgstjenesten i den nye kommunen. NSF bør også stille egne krav til kommunesammenslåinger, bl.a. at det stilles strengere krav til sykepleierkompetanse i kommuneadministrasjonen. Det er viktig at både tillitsvalgte og medlemmer snakker sammen. Det er av stor betydning at sykepleierne bidrar med faglige argumenter og øver innflytelse for å sikre en god helsepolitikk i kommunen. Her er det viktig å bruke vår fagkompetanse – bruk gjerne faggruppene/ spesialsykepleierkompetanse inn i arbeidsgrupper. Det er også viktig å få frem behovet for bedre tiltak som sikrer at kommunen beholder, rekrutterer og utvikler kompetanse. God og tydelig ledelse er også en viktig suksessfaktor for å lykkes.

12 Nyttige lenker NSFs omstillingsside KS sine synspunkter:
Arbeidsrettslige spørsmål som oppstår ved kommunesammenslåinger Arbeidsgiverpolitikk ved kommunesammenslåinger Som nevnt innledningsvis er kommunesammenslåinger en omfattende prosess som krever mye av både arbeidsgiver, de tillitsvalgte og det enkelte medlem. Hensikten med denne presentasjonen er å gi et grovt bilde av hvilke muligheter, rettigheter og plikter de tillitsvalgte har i de omstillingsprosesser kommuneprosesser har. Målet er ikke at de tillitsvalgte skal kunne alt, men at de vet hvor de kan hente informasjon hvilke regler som gjelder. NSFs omstillingssider omhandler ikke primært kommunesammenslåinger, men gir et god oversikt over rettigheter, plikter og vurderinger som må gjøres gjennom ulike omstillingsprosesser KS har utarbeidet heftet : «Arbeidsrettslige spørsmål som oppstår ved kommunesammenslåinger «. I tillegg har Deloitte på oppdrag fra KS utarbeidet heftet « Arbeidsgiverpolitikk i kommunesammenslåinger» . Innholdet i disse heftene er også tema på KS sine strategikonferanser. Begge disse heftene inneholder nyttig stoff og ikke minst gjentas budskapet om at et viktig suksesskriterie for å lykkes med store omstillingsprosesser er involvering av de tillitsvalgte så tidlig som mulig


Laste ned ppt "Noen tips til tillitsvalgte"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google