Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ORGANISASJONSPLAN OG INSTRUKSER

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ORGANISASJONSPLAN OG INSTRUKSER"— Utskrift av presentasjonen:

1 ORGANISASJONSPLAN OG INSTRUKSER
LANGEVÅG IL - FOTBALL ORGANISASJONSPLAN OG INSTRUKSER 2017

2 Generelt: Tillitsvalgte i LIL Fotball har følgende egenskap:
Evnen til å skape tillit og troverdighet, evnen til å lytte og ta beslutninger Evnen til å glede seg over egen og andres suksess Evnen til å gjennomføre det en lover (handlingsforpliktelse) Forutsetninger for et godt styre i LIL Fotball : Komplementær sammensetning (Ulik kompetanse) Sportslig innsikt hos enkelte, økonomi og organisasjonskompetanse hos andre Personlig relasjoner (Kjemi bør stemme) Styrets hovedoppgaver: Mål- og strategiarbeid/strategisk overvåkning/rammene for arbeidet i klubben Økonomisk kontroll og driftsovervåking, men også bidra aktivt i inntektsbringende tiltak Riktig organisering og styresammensetning – og riktige underutvalg Etter behov oppnevnte komiteer/utvalg/personer for spesielle oppgaver. Utarbeide instruks og tildele mandat til disse. Følge idrettens lover og representere klubben utad Legge til rette for at man kan rekruttere flest mulig, beholde dem over tid og samt utvikle gode fotballspillere.

3 Adm.sekretær/regnskap
HOVEDSTYRET LANGEVÅG IL Fotballstyret Leder: Trond Tafjord Nestleder: Tone Engeseth Medlem: Jens Dahl Medlem: Olav Tanberg Medlem: Tone Engeseth Medlem: Kristoffer Fiksdal Medlem: Mats Urvik Medlem: Naranth Thambiturai Administrasjon: Daglig leder Vegard Eikrem Adm.sekretær/regnskap Britt Laila Havnegjerde Økonomi-Tiltak Tiltak, lotteri, dugnader Salg, arrangement, Sponsor m.m. Kioskdrift Sport Sportslig forum, trener Oppstart, kurs, utstyr, Lagledere, utvikling, Jentefotball, oppstart, Kvalitetsklubb Utdanning, Kvalitetsklubb, SFK, Fair Play, Verdier, Arrangement Holdningsarbeid Arrangement Kamper Sosialt Turnering/ Fotballskole Anlegg Vedlikehold, Holde i orden, Merke bane, Gjødsle Slådde KGB Dugnader på anlegget Personer: Personer: Treneransvarlig Dommeransvarlig Personer: Personer Personer: Kvalitetsklubbansvarlig

4 Tiltak, lotteri, dugnader
Økonomi Tiltak Leder: Medlem 1: Medlem 2: Medlem 3: Medlem 4: Medlem 5: Lage tiltaksplan Prioritere tiltak Fordele ansvar m/frist Gjennomføre tiltak Hovedoppgaver: Tiltak, lotteri, dugnader salg, arrangement, kioskdrift,sponsor m.m. Tiltak? Ansvar: Jostein Tiltak? Ansvar: Tiltak siste årene To årlige lynlotteri (Y) Fotballskoler (Y & S) Fiskesalg (Y) Scoringsklubb (S) Sesongkort (S) Kaffekoppsalg (Y) Panteordning (S) Kunstlotteri (S) Div dugnader(S) Kioskdrift (Y) Romjulsblues (Y) Quiz(S) Tiltak? Ansvar: Tiltak? Ansvar: Kiosk Ansvar: Therese S

5 Anlegg Medlem 1: Medlem 2: Medlem 3: Medlem 4: Medlem 5:
Lage tiltaksplan Prioritere tiltak Fordele ansvar m/frist Gjennomføre tiltak Ansvar: Ansvar: Hovedoppgaver: - Vedlikehold, - Holde i orden, Rundt bana - Gjødsle/Kalk/Klippe - Slådde begge KGB Ukentlig - Felles dugnader - Innkjøp, - Målvedlikehold Hjul Nett - Redskapsbua Ballbur ATV m.m Ansvar: Ansvar:

6 Aktivitet – Sportslig Medlem 1: Medlem 2: Medlem 3: Medlem 4:
Lage tiltaksplan Prioritere tiltak Fordele ansvar m/frist Gjennomføre tiltak Ansvar: Ansvar: Hovedoppgaver: - Sportslig forum, - Oppfølging lag/trenere - 1.kl oppstart/rekrutering - Sportsplan/Hospitering - Jentefotballprosjekt - Fotballskoler/ Sommertrening -Samarbeid på tvers egne lag, naboklubber, fotballkrets m.m. Treneransvarlig Utdanning /Kurs Ansvar: Ansvar: Ansvar: Ansvar:

7 Kvalitetsklubb Medlem 1: Medlem 2: Medlem 3: Medlem 4:
Lage tiltaksplan Prioritere tiltak Fordele ansvar m/frist Gjennomføre tiltak Ansvar: Ansvar: Hovedoppgaver: - Utdanning, - Kvalitetsklubb og SFK, - Fair Play, verdier og holdningsarbeid - Arrangement - Klubbhåndbok, Kommunikasjon, Hjemmeside, sosiale m, ++++++ Ansvar: Ansvar:

8 Diverse roller LIL Fotball

9 Lagsroller Økonomiansvarlig Dugnadsansvarlig Anleggsansvarlig
- Medlem i økonomiutvalg. - Igangsette tiltak som utvalget vedtar. - Ansvarlig for utlevering og innlevering av loddlister , samt andre salgslister ved diverse artikler. - Sørge for (sammen med dugnadsansvarlig) innbetaling til klubbkontokonto ved dugnader, salg artikler etc. - Forsøke å fremskaffe/ foreslå aktuelle sponsorer/ reklame - melde dette til styret, og evt. salg. Dugnadsansvarlig - Medlem i dugnadsutvalg. - Organisere fremmøte til innkalte dugnader. - Føre lister på hvem som møter og ikke på dugnader, slik dette blir rettferdig fordeling blant alle foresatte. - Forsøke å anskaffe dugnadsjobber til inntekt for klubben. - Oppsett foreldreliste ved kiosk hjemmekamper og turneringer. - Organisering kjøring bortekamper(sammen med oppmann) . Anleggsansvarlig - Medlem av anleggsutvalg. - Bidrar ved nødvendig vedlikehold på anlegget. Dette kan være på mål – skilt – baner – og uteområdet for øvrig. - Ansvarlig for at lagets tildelte «ryddeuke» på anlegget blir gjennomført. - Påser og minner sitt lag om at de følger anleggets «reglement», som flytting av mål etter kamper og trening, slukking av lys etter trening m.m.

10 Lagsroller Lagleder: - Lagets kontaktperson ovenfor bortelag og SFK. - Oversikt over antall spillere/utarbeidelse av liste med navn/alder/forresatte, vår/høst. Epost lister må ajourføres! - Melde til styret navn/tlf/epostadresse på oppmann/økonomiansvarlig/dugnadsansvarlig - Ansvar for kampavvikling hjemme, oppsett av 7-erbane, 11-erbane - Ansvar for kamp/oppvarmingsballer til hjemme og bortelag, samt linjeflagg på hjemmekamper - Sørge for linjevakter, bortelaget linjeflaggansvarlig på reservebenksiden - Assistere trener før/under/etter kamp. Herunder åpne garderober hjemme/ bortelag minimum en time før kamp. Husk å sjekke at garderobene er i orden før kamp, og du er ansvarlig for at de er i orden etter kamp(samarbeid med trener). - Sammen med trener legge inn kamptropp i FIKS FØR kamp, levere bortelag/dommer - Ansvar skaffe dommer (hvor dommer ikke er satt opp i terminliste), betale dommere, kvittering i kioskkasse - Organisere kjøring bortekamper - Kontakte dommer før kamp for å påse at alt er oK - Ordensmannslister i samråd med trener. - Melde inn kampendringer til daglig leder, bortelag og SFK,

11 Dommerkoordinator Beskrivelse:
Langevåg IL Fotball sin dommerkoordinator har et ansvar for å rekruttere, veilede og utvikle dommere i klubben. Oppgaver: - Dommerkoordinatorens viktigste oppgave er å ha god kontakt og godt samarbeid med klubbens dommere, klubbens styre og administrasjon, lagledere og trenere samt fotballkretsen - Har sammen med styret hovedansvaret for å rekruttere og beholde nok dommere i forhold til antall lag. - Dommerkoordinator skal aktivt prøve å rekruttere dommere i klubben, gjerne gjennom dagens aktive, eller tidligere aktive som har falt fra. - Legge til rette og tilby dommerkurs til de som ønsker det, følge opp og veilede disse i kamper. - Dommerkoordinator har et ekstra ansvar med å følge opp, veilede og ta vare på våre yngste dommere, med mål om en lang dommergjerning for LIL Fotball! - Ansvar for å tilby de som har ambisjoner og talent videre oppfølging og etterutdanning i nært samarbeid med kretsen.          - Ansvar for at dommerne har en naturlig plass i klubbmiljøet på lik linje med spillerne. - Ansvar for at utstyr til dommerne inngår i klubbens utstyrsavtale. - Tilrettelegge treningsmuligheter for dommerne, gjerne sammen med klubbens lag, herunder også deltakelse på treningsleir. - Dommerkoordinator skal kalle inn og arrangere et internt klubbdommerkurs. Fotballkretsen stiller med instruktør.   - Dommerkoordinator skal delta aktivt sammen med øvrige tillitsvalgte i klubben for å fremme Fair Play. - Heve dommerens status i LIL Fotball!

12 Trenerkoordinator Beskrivelse:
Langevåg IL Fotball sin trenerutvikler har et overordnet ansvar for å rekruttere, veilede og utvikle trenere i klubben. Oppgaver: - Arbeidsinstruks med hovedmålsetning om utvikling av trenere i alle klasser i LIL Yngres. - Aktiv coaching og feedback til trenere/ledere på treningsfeltet/kamp. - Kvalitetssjekke det arbeidet som blir gjort. - Ansvarlig for oppstart av 1.klassinger og opplæring i klubbregi av foresatte som tar over som trenere/ledere. Trenerutvikler og andre fra klubben bistår foresatte i en overgangsfase i starten. - Ha et overordnet oppsyn om at sportsplanen følges, spesielt innenfor differensiering og hospitering i kamp og trening, samt også innenfor Fair Play og klubbens verdier. - Evaluere og revidere sportsplan og skoleringsplan underveis med godkjenning av styret før distribusjon. - Pådriver for å sende våre trenere på kurs, og å sørge for at alle trenere har utdanning etter gitte kriterier klubben har satt i sportsplanen. Samt være en pådriver for at våre trenere deltar på andre mindre kompetansehevende impulssamlinger i kretsregi o.l. - Ved behov bistå for rekruttere flere og nye trenere til lag i barne og ungdomsfotballen. - Gjennomføre og utvikle trenerforum, minimum 3-4stk i løpet av kalenderåret. Føre logistikk. - Utvikle konsept med fotballskole/ekstratiltak i skoleferier. - Være tilgjengelig for trenere med hensyn til planlegging og veiledning av aktiviteten.

13 Lederens hovedoppgaver:
Fastsette agenda for styremøter og lede møtene Overordnet ansvar for utarbeidelse/videreutvikling av strategi og planer for klubben – derav kvalitetsklubbprosjektet. Hovedansvarlig for kontakt med fotballkrets, NFF, idrettskrets og NIF, i samarbeid med daglig leder. Lede forhandlinger i forbindelse overgangssaker i samarbeid med daglig leder Klubbens kontaktperson til media, i samarbeid med daglig leder. Ansvar for daglig drift, herunder oppfølging av administrative rutiner, i samarbeid med daglig leder Møter i klubbens hovedstyre

14 Adm.sekretær hovedoppgaver:
Betale regninger primært via nettbank Være ansvarlig sammen med DL for at alle kontingenter, avgifter og fakturaer blir utsendt Føre fotballgruppens regnskap Ansvar for å lage rutiner for disponering av kontoer Ansvar for å lage rutiner for oppmenn/trener vedr dommerbetaling og fergekort/reiser Budsjettoppfølging og informasjon til styret om økonomisk tilstand

15 ARBEIDSBESKRIVELSE DAGLIG LEDER

16 ARBEIDSBESKRIVELSE DAGLIG LEDER
Administrative- og sportslige aktiviteter VE skal være en støttespiller til styret vedr administrativt arbeid i forbindelse med cuper, turneringer og andre arrangementer. VE skal være gruppenes ansvarlige for at LIL Fotball blir best mulig presentert på og i andre medier. Vedlikehold av hjemmesiden inngår i dette. VE skal sørge for fordeling av inngående post, papir og e-post. VE skal sørge for at kommunikasjonsflyten i LIL Fotball er effektiv. VE skal være ansvarlig for fordeling av baner til trening og kamp, etter samråd med sportslig utvalg/styret. VE er trenere og laglederes kontaktperson. VE er ansvarlig for utstyrsflyt, behov, bestillinger eksternt og behov internt i lagene, påsetting av logoer m.m. VE skal være et bindeledd mellom styret og det sportslige apparatet/spillere, således også bidra i sportslig utvalg/treneroppgaver ved ønske/behov. VE kan bli innkalt til foreldremøter for å informere om aktiviteten. Det er ønskelig at VE kommer med konstruktive innspill på aktiviteter og handlinger som utvikler klubben videre, sportslig som administrativt.

17 ARBEIDSBESKRIVELSE DAGLIG LEDER
VE skal være gruppenes ansvarlige for at LIL Fotball blir best mulig presentert på og i andre medier. Vedlikehold av hjemmesiden inngår i dette. VE skal sørge for fordeling av inngående post, papir og e-post. VE skal sørge for at kommunikasjonsflyten i LIL Fotball er effektiv. VE skal være ansvarlig for fordeling av baner til trening og kamp, etter samråd med sportslig utvalg/styret. VE er trenere og laglederes kontaktperson. VE er ansvarlig for utstyrsflyt, behov, bestillinger eksternt og behov internt i lagene, påsetting av logoer m.m. VE skal være klubbens kontaktperson mot krets og forbund. VE skal være ansvarlig for spilleroverganger i klubben, i nært samarbeid med styreleder. VE skal også utarbeide mulige samarbeidsavtaler med andre klubber. VE skal være ansvarlig for påmelding av lag til serie og cuper i kretsregi. VE skal være en pådriver for å utvikle spillere, trenere og støtteapparat videre i form av kurs og samlinger intern og eksternt. VE skal ha sekretærfunksjon i fotballstyret, og skal således møte på styremøter. VE skal ha sekretærfunksjon i hovedstyret og skal således møte på styremøter. VE skal i samarbeid med styret utvikle en 3 års handlingsplan for klubben som helhet, hva som bør vektlegges administrativt, sportslig og på anlegget.

18 ARBEIDSBESKRIVELSE DAGLIG LEDER
Inntektsbringende tiltak VE påser utsending og oppfølging av alle avgifter som LIL Fotball og LIL HS pålegger medlemmene. VE er ansvarlig for å sende ut fakturaer og følge opp disse i forbindelse med cuper og arrangementer. VE skal kjenne til mulige støtteordninger for klubben kommunalt og sentralt, og sørge for at nødvendig frister for disse blir overholdt. VE bidrar ved behov ved økonomiske tiltak som styret igangsetter, salg, lotteri m.m. VE skal være støttespiller og ide`skaper for styret/utvalg med å skaffe sponsorer til feks: Draktreklame. Stadionreklame. Kampreklame. Arrangementer som cuper, turneringer etc. Annen reklame ut over hovedsponsor. Cupdeltagelser. M.m VE har ansvaret gjennom HS med utleie av klubbhus


Laste ned ppt "ORGANISASJONSPLAN OG INSTRUKSER"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google