Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

EØS sin innvirkning på arbeidslivet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "EØS sin innvirkning på arbeidslivet"— Utskrift av presentasjonen:

1 EØS sin innvirkning på arbeidslivet
Lars Johnsen Norsk Transportarbeiderforbund

2 Norge under EØS Sysselsettingsloven: Forbud mot utleie og innleie av arbeidskraft og privat arbeidsformidling Blaalid-utvalget Sysselsettingslovens forbud oppheves fra 1. juli 2002 EUs østutvidelse Arbeidsinnvandring fra de nye EU-medlemsstatene Sosial dumping Allmenngjøring Dommene i Laval-kvartetten (Viking Line, Laval, Rüfert og Luxemburg) om streikerett, fri flyt av tjenester og utstasjonering av arbeidstakere Utstasjoneringsdirektivet (fra minimum til maksimum) Håndhevingsdirektivet Vikarbyrådirektivet

3 EUs transportpolitikk
Fri flyt av varer, tjenester, kapital og arbeidskraft Fri etableringsrett Liberalisering av transportsektoren Havnedirektiv Postdirektiv Jernbanedirektiv Veitransport Internasjonale transporter Transport til/fra et annet land Tredjelandskjøring Transport mellom to andre land utenfor transportselskapets hjemland Kollektive transporter Overgang mellom ulike transportmidler Kabotasje Innenlands transport i et annet land enn transportselskapets hjemland

4 LO-kongressen 2013 EØS avtalen påvirker norsk arbeidsliv og samfunn gjennom beslutninger fattet i EU. LO krever at norske myndigheter går imot begrensinger i retten til kollektive kampmidler, det kollektive forhandlingssystemet og retten til nasjonal lønnsdannelse. ILO konvensjoner, norske tariffavtaler og norsk arbeidslivslovgivning må gis forrang foran EU regler. En slik forrang må avklares mellom EØS- avtalens parter.

5 ILO—konvensjonens og tariffavtalens fortrinnsrett
ILO-konvensjon nr. 137 (1973) Art. 1: Denne konvensjon gjelder personer som til vanlig er disponible for arbeid som havnearbeidere og som er avhengig av dette arbeidet som sin viktigste årlige inntekt. Art. 3: 1. Det skal opprettes og ajourføres registre over alle yrkeskategorier av havnearbeidere på en måte som fastsettes ved nasjonal lovgivning eller praksis 2. Registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett ved tildeling av havnearbeid. Art. 7: Reglene i denne konvensjon skal gjøres gjeldende gjennom nasjonale lover eller forskrifter, i den utstrekning de ikke er gjort gjeldende gjennom tariffavtaler, voldgiftskjennelser eller på annen måte som er i samsvar med nasjonal praksis. Rammeavtalen § 2 nr. 1 (1976) For fartøyer på 50 tonn dw. og derover som går fra norsk havn – utenlandsk havn eller omvendt, skal losse- og lastearbeid utføres av losse- og lastearbeidere.

6 Regjeringens rapport til ILO (1974 – 1976)
Begrepene «havnearbeidere» og «havnearbeid» er ikke definert på en formell måte, men de spesielle reglene som kommer til anvendelse når det gjelder dagpenger under arbeidsledighet for havnearbeider, og de kollektive avtalene, gjelder alle arbeidere som har havnearbeid som sin hovedbeskjeftigelse og som er regelmessig knyttet til og som er bundet til å stå til disposisjon for et bestemt kontor etablert av en overenskomst mellom hovedorganisasjonene for arbeidsgivere og arbeiderne, eller som er drevet av en av disse organisasjonene. Oppgaven til disse kontorene er å forestå alt havnearbeid i havna. Som regel omfatter ikke begrepet havnearbeider i de kollektive avtalene kontrollører, vakter, regnskapsførere (tallymen). Heller ikke kranførere på faste kraninstalasjoner er inkludert i begrepet havnearbeider.

7 Regjeringens rapport til ILO (1974 – 1976)
Havnekontorer er blitt opprettet i havnene. Disse kontorene har eksklusiv rett til alt havnearbeid i havna. Alle regulære havnearbeidere må være registrert på dette kontoret og være medlemmer av arbeidernes organisasjon. Kontoret er ansvarlig for en likelig fordeling av oppgaver mellom alle se regulære arbeiderne gjennom et system for jobbrotasjon

8 Regjeringens rapport til ILO (1978 – 1980)
Havnearbeider er en person som til vanlig har det som jobb å utføre arbeid som består i å håndtere gods i havn, både om bord og på land. Havnearbeid omfatter arbeid som er utført av en havnearbeider og fortøyning og bunkring av skip. _______________________________________________________________ FOC-vilkår (Laste- og losseklausul for skipets mannskap) Neither ship’s crews nor anyone else on board whether in permanent or temporary employment by the Company shall carry out cargo handling and other work traditionally or historically done by dock workers without the prior agreement of the ITF Dockers Union or ITF Unions concerned and provided that the individual Seafarers volunteer to carry out such duties, for which they should be adequately compensated.

9 Sola-dommen Høyesterett 5. mars 1997
«Rammeavtalen med bestemmelsen i § 2 nr 1 er en alminnelig anerkjent tariffavtale med tradisjon i havnebyene. Den har på bakgrunn i de særlige forhold for arbeiderne i havnene, som opprinnelig var løsarbeidere uten sikkerhet for arbeid og lønn. Bakgrunnen for bestemmelsen og utviklingen i tariffsystemet for havnearbeidere fremgår nærmere av lagmannsrettens dom. Jeg tilføyer at bestemmelsen i Rammeavtalens § 2 nr 1 har vært ansett som ledd i oppfyllelsen av Norges forpliktelse etter ILO-konvensjon nr 137 om havnearbeid. Etter artikkel 3 i konvensjonen skal registrerte havnearbeidere ha fortrinnsrett til havnearbeid.»

10 Sola-dommen «Jeg finner at alternativet «skade vesentlige samfunnsinteresser» ikke kan komme til anvendelse. Skip vil kunne anløpe andre havner i området, og en boikott vil ikke føre til vesentlige samfunnsmessige forstyrrelser.» «Det er uten videre klart at de økonomiske konsekvensene av en boikott kan bli meget betydelige for Stavanger Havnelager AS. Også Sola Havn AS antas å bli skadelidende som følge av tapte havneavgifter. Slike skadevirkninger vil imidlertid i alminnelighet inntre ved bruk av lovlige kampmidler, og jeg kan ut fra det som er opplyst i saken ikke se at virkningene her vil gå ut over det man må finne seg i.» «Jeg er likevel blitt stående ved at heller ikke interesseavveiningen kan føre til at den varslede boikott kan anses som rettsstridig.»

11 Arbeids- og sosialdepartementet 2016
Deres ref Vår ref Dato 15/ Henvendelse angående ILO 137 Vi viser til din henvendelse angående ILO-konvensjon nr. 137 om havnearbeid. Vi beklager at det har tatt tid å besvare henvendelsen. ILO-konvensjon nr. 137 er implementert i Norge gjennom rammeavtalen for losse- og lastearbeid inngått mellom LO/NTF og NHO/NHO logistikk og transport. Arbeids- og sosialdepartementet rapporterer til ILO om implementering og praktisering av konvensjonen, senest i august Både LO og NHO kommer med innspill og merknader til rapporten. Partene har også anledning til å ta saken opp i ILO dersom en konvensjon ikke etterleves. Vi anbefaler at eventuelle manglende oppfyllelse av ILO-konvensjon 137 i første omgang blir tatt opp gjennom en av organisasjonene som er part i tariffavtalen som gjennomfører konvensjonen i norsk rett. Med hilsen Eli Mette Jarbo (e.f.) avdelingsdirektør Trond Rakkestad seniorrådgiver Dokumentet er godkjent elektronisk, og har derfor ikke håndskrevet signatur

12 Holship-dommen «Uansett hvordan ILO-konvensjon nr. 137 artikkel 3 skal forstås, må den etter EØS-loven § 2 stå tilbake for etableringsretten etter EØS-avtalen artikkel 31. På denne bakgrunn finner jeg ikke grunn til å ta bestemt stilling til hva som er korrekt folkerettslig forståelse av fortrinnsrettsbestemmelsen i ILO-konvensjon nr Konklusjonen blir etter dette at den varslede boikott er ulovlig etter boikottlovens § 2 bokstav a fordi den har et rettsstridig formål.»

13 Holship-dommen Konklusjon: Boikotten av Holship var ulovlig
EØS-avtalen har forrang foran ILO-konvensjon nr. 137 og tariffavtalen Norsk implementering av ILO-konvensjon 137 og 152 er underkjent av Høyesterett Havnearbeidernes ILO- og tariffbaserte fortrinnsrett er i strid med EØS-avtalens frie etableringsrett ILO-konvensjon 152 om yrkesmessig sikkerhet og helse i havnearbeid er ikke riktig implementert i Norge Rammeavtalens og Sør- og Nord-Norgeavtalens fortrinnsrett er i strid med EØS-avtalen

14 Noen andre saker Verftsdommen Reise, kost og losji Allmenngjøring
Innblanding i tariffavtalen og avtalefrihet Allmenngjøring Gods, turbil og rengjøring Helikoptersaken Markedsadgang for luftfartselskap innad i EU/EØS (Forordning 1008/2008 ) HOFO (Helicopter Offshore Operations) –(forordning 965/2012) Skal gjelde fra 1. juli 2018 Hjemlandets driftstillatelser (AOC) Norsk kontinentalsokkel ikke omfattet av EØS-avtalen? PUMA-ulykken Taxi og ESA ESA med grunngitt uttalelse Truer med EFTA-domstolen Antallsbegrensing og etableringsrett Behovsprøving er bare nødvendig for å motvirke markedssvikt Fergetrafikk Utflagging av Color Line Fra NOR til NIS Scandinavian Star

15 LO-kongressen 2017 må vedta at Norge sier opp EØS-avtalen. Ingen av vilkårene i vedtaket fra LO-kongressen i 2013 er oppfylt. Holship-dommen viser at EØS-avtalen: har forrang foran tariffavtaler og ILO-konvensjoner tilsidesetter 100 års tariffhistorie undergraver den kollektive kampretten i Norge undergraver organisasjons- og avtalefriheten tilsidesetter den norske modellen med trepartssamarbeid, bl.a. å innføre internasjonale forpliktelser som ILO-konvensjon 137 og 152 via tariffsystemet Vikarbyrådirektivet, Laval-kvartetten og Holship-dommen viser at EØS-avtalen tilsidesetter norsk arbeidslivslovgivning Ny allmenngjøring av tariffavtalene for godstransport, turbilkjøring og renhold er utsatt i påvente av EFTAs og regjeringens håndtering av verftssaken.

16 EØS-avtalen Ansettelsesforhold Avtaleloven Lover: Avtaler:
Hovedavtalen Tariffavtalen Lokale avtaler -lønn -arbeidstid - etc. Avtaleloven Lover: Arbeidsmiljøloven Ferieloven Folketrygdloven Arbeidstvistloven Aksjelovene etc Arbeidsgivers styringsrett

17 Støtt havnearbeidernes videre kamp
Vedta økonomisk og moralsk støtte i forbund, forening og klubb Gi personlige bidrag Start innsamling på arbeidsplassen Ukentlige/månedlige bidrag. SJAUERSOLIDARITET Konto: Vipps: Hauk: «Alt blir bra til slutt og blir det ikke bra, er det ikke slutt», Klassekampen 17. januar 2017.


Laste ned ppt "EØS sin innvirkning på arbeidslivet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google