Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Byliv og handel i Fredrikstad

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Byliv og handel i Fredrikstad"— Utskrift av presentasjonen:

1 Byliv og handel i Fredrikstad
Norges mest attraktive by

2

3 Historien vår «Uten nettverk lykkes ikke engang geniet»
Har satt dagsorden i 143 år Fredrikstad Håndverks- og Industriforening (1871) Fredrikstad Handelsstands Forening (1873) Fredrikstad Industriforening (17. mai 1940)… Fredrikstad Sentrum BA (1995) Fredrikstad Utvikling (2000) …bestemte seg i 2012 for å slå seg sammen til én forening. «Uten nettverk lykkes ikke engang geniet» Seniorforsker Ph.D. Synnøve Rubach ved Østfoldforskning Erfaringen var at vi fikk mindre og mindre innflytelse. Vi var ikke forberedt slik at innspill ble ikke oppfattet som relevante – og var det neppe. Aktiviteten var redusert til faglige foredrag og middager på noen møter, med unntak av Fredrikstad Utvikling som hadde finanisiert en stilling. Det var behov for å profesjonalisere og fornye. Ikke minst få inn yngre krefter. Vi lagde en strategisk plan på 4 sider – 4 innsatsområder: Arbeidsplassutvikling Transportsystem Urbanitet Omdømme Målene skal nås ved å skape møteplasser med verdi for medlemmene og engasjere bedriftene i utviklingsprosessene. Vi skal søke samarbeid med kommunen og politisk dialog. Vår begrensning vil være finansieringsevnen.

4 Attraktivitetsmodellen
Telemarksforsking Strukturelle forhold Rammebetingelser 3 viktigste indikatorene: Arbeidsplass utvikling Boligbygging Arbeidsintegrasjon Alle eggene i en kurv Bostedsattraktivitet Vekst Attraktivitet er i henhold til Telemarksforsking en stedlig egenskap som påvirker flyttestrømmene til et sted. FNF bruker Telemarksforskings attraktivitetspyramide til å måle utviklingen i kommunen og regionen. Attraktivitetspyramiden måler og sammenlikner norske kommuner og regioner på tre sentrale områder: bostedsattraktivitet, besøksattraktivitet og arbeidsplassattraktivitet. Stammespråk og begrepsapparat De tre viktigste indikatorene for høy samlet attraktivitet er:   Arbeidsplassvekst Boligbygging Arbeidsintegrasjon Arbeidsplass- vekst Bedriftsattraktivitet Besøksattraktivitet Rammebetingelser Rammebetingelser Strukturelle forhold Strukturelle forhold

5 Næringsattraktivitet 2009-2014
Basisnæringene Regionale næringer Besøksnæringer FNF har valgt å måle seg mot de andre byene i Oslofjorden. Vi er en regional by som blir mest påvirket av beslutningsfattere i og rundt Oslo. Det går ikke spesielt bra i Oslofjorden… Fredrikstad styrker sin konkurransekraft fra 2015

6 Urbanitet som strategi for vekst
Norske byer er drenert – handel – arbeidsplass «Mange norske byer er i dag bare silhuetter av tidligere byer» (Erling Dokk Holm, spesialist i urbanitet)

7 Livssyklusen til et produkt faller dramatisk. Det betyr
rasker produktutvikling raskere ut i markedet du må ha igjen avkastning på investeringen mye raskere. (Kilde: Dessverre mistet.) The lifetime of a product is decreasing dramatically. That means faster product development. Shorter time to market. You have to capitalize on the investments much faster.

8 Ny regionalpolitikk Produktivitetskomitéen (ref s. 32)
«I byane er det enklare å kople saman arbeidsgjevarer, arbeidstakarar, kunder og leverandørar i ein større arbeidsmarknad Ein større marknad opnar og for meir effektiv deling av lokal infrastrukuktur og fasilitetar Storleiken og tettleiken gjev betre grunnlag for kunnskapsspreiing og innovasjon i byane»

9 Ælva som transportåre og viktig byrom
Grønli / sentrum Ælva som transportåre og viktig byrom FMV Dammyr Sykehustomten Disse tyngdepunktene skal supplere og komplettere hverandre. Ligger ikke til E6. Grønli – jernbane, bompenger og veier. Kollektivoppgradering fra 2017(18). FMV er 10 ganger så stort som Aker Brygge 50 % av boligbyggingen skal skje i byområdet. Støttes. Vi er for drenert og spredd. Sykehuset med over 3000 ansatte og polikliniske undersøkelser, flytter Trolig 6-12 % svikt i handelen. Gamlebyen

10 Utviklingsprosjekter som lykkes
Visjon Windows of opportunities Kritiske valg Evne til å utnytte lykkelige omstendigheter

11 Sentrumsleders rolle Ta det beste fra kjøpesentrene
Events Utstillinger Konserter Markeder Konkurranser Place Management Activity Management Markedsføring Kontorarbeidsplasser Butikkdrift Destinasjon Største gårdeiere Kommunen Torvbyen Handlingsplan Kommunens handlingsplan Gårdeiers budsjett Foreningens handlingsplan og budsjett

12 Alkoholpolitisk samarbeid
Parkeringspolitikk Byen som kjøpesenter Sentrumsleder Gårdeiersamarbeid Samarbeid med kommunen Faktabasert læring Alkoholpolitisk samarbeid Minst 4 tiltak må settes inn for at du skal få reaksjon (Linda Walsøe, Wik og Walsøe – skulle inn i Tyskland)

13 Varehandelen i Norge 475 milliarder i 2016 – SSB
Varehandelen i Norge 475 milliarder i 2016 – SSB. (inkl motorvogner og grossisthandel) Kjedene har over 90 % markedsandel Kjøpesentrene har ca. 35 % av detaljomsetningen (av 91,3 mrd) 80 % av handelen er impulshandel. Kilde: Virke 15 – 60 % omsetningsfall når det bygges eller drives valgkamp Fredrikstads markedsandel sunket fra 24 % til 18 % Hver husstand i Fredrikstad bruker ca på Harryhandel Innbyggerne i Østfold bruker 18 % mindre på varer som mat og drikke enn snittet i Norge Nettbutikker gir ikke arbeidsplasser lokalt og heller ikke overskudd (Ståle Økland i boken Bykamp) Netthandelen vokste i London 30 % i 2015 (retailforsker Entrakonferanse) Netthandelen økte med 12,9 % i (SSB) Økt behov for transport ved Netthandel?

14 Kilder for vår styrking av byområdets konkurransekraft
Møteplass Forbindelser Handel Makt Definisjon av by - Peter Butenschön Handlekraft Attraktivitet - kvalitet Tilgjengelighet – subjektivt Mangfold av virksomheter aktivitet Lære av kjøpesentre NIBR

15 September 2016 vs september 2015
Vi vet at omsetning pr. innbygger i Østfold er 18% under landsgjennomsnittet på mat og drikke. Nå vet vi også hvor mye hver husstand i snitt bruker på svenske handel.

16 Fakta og kunnskapsbasert drift av Fredrikstad sentrum
Fakta og kunnskapsbasert drift av sentrum Fakta og kunnskapsbasert drift av Fredrikstad sentrum Vi vet at omsetning pr. innbygger i Østfold er 18% under landsgjennomsnittet på mat og drikke. Nå vet vi også hvor mye hver husstand i snitt bruker på svenske handel.

17 «Utforming og praktisering av parkeringsbestemmelsene er et viktig virkemiddel for å styrke byområdets konkurransekraft/attraktivitet. Samtidig må vi klare å • redusere CO2 og NOx knyttet til transport • få flere arbeidsplasser i sentrum • styrke konkurransekraften for næringsvirksomhet i sentrum • tilby et mer attraktivt sentrum for innbyggere, besøkende og næringsdrivende»

18 Våre funn (september 2013) Undersøkte 18 byer eksl. Oslo
Takstsystemet i Fredrikstad er ikke høyt sammenlignet med andre byer i Framtidens byer. Det er mange parkeringsplasser i Fredrikstads byområde. Tidsrommet i Fredrikstad er noe langt målt mot de andre byene. De andre sentraene melder også om problemer med drenering av sentrum Det antas at det er lav bevissthet rundt hva det koster å betale de ulike stedene i Fredrikstad.

19 Samlet effekt parkering var starten på framtidstroen
43 nye drivere på under to år Antall gående i sentrum har økt 26 – 50 % målt uke i 2015 mot uke i 2016 Biler i parkeringshus økt fra % Biltrafikken har ikke økt totalt sett i Fredrikstad Omsetning på restauranter anslagsvis 20 % opp, men ikke på søndager 5-600 mill. i rehabilitering og nybygging i sentrumskjernen De fleste driverne er lettet, glad og har fått framtidstro Melder om økt handel, men våre tall er ikke konsistente enda

20 Fredrikstad sentrum: Fullt, fullt, fullt
Nyheter Fredrikstad sentrum: Fullt, fullt, fullt 6 nye butikker åpnes april og primo mai. Byen programmeres

21 Strategisk plan Håper jeg har vært til nytte Takk for meg!
Jeg vektlegger verdier. De må leves fordi vi er avhengig av å bygge tillit. Ærlighet, åpenhet, ville hverandre godt. Deltar også i Telemarksforsking sitt tillitsprosjekt. Vi må lære mer om tillits betydning i den regionale utviklingen. Når alt annet har gått galt skal andre identifisere oss på verdiene. Derfor måler vi i hvilken grad vi lever etter våre tre. Og jeg spør hvilke verdier mine kollegaer har privat. Håper jeg har vært til nytte Takk for meg!

22 Regioners karakteristika Kilde: BI - Næringsplan for Drammensregionen

23 Framdrift infrastruktur
5% 6 17% 22 32% 42 21% 28 10% 13 2% 3 12 9% 132 –Bedre vilkårene for å drive virksomhet i sentrum 11% 15 41% 54 23% 30 14% 19 1% 1 0% 10 8% –Styrke Fredrikstads omdømme som sted å drive næring 15% 20 39% 51 27% 35 12% 16 –Fredrikstad kommune som mer næringsvennlig 14 28% 37 30% 40 19% 25 4% 5 –Bedre samarbeidet med Fredrikstad kommune 33% 44 18 11 –Styrke dialogen mellom næringsliv/bedrifter og politikere Q9: I hvilken grad mener du at Fredrikstad Næringsforening har utgjort en forskjell når det gjelder å    (7=svært godt. 1=svært dårlig) 54% Framdrift infrastruktur (5-7: I fjor 40 %) Bedre vilkårene for å drive virksomhet i sentrum (49,8%) 73% Styrke Fredrikstads omdømme som sted å drive næring (63,25%) 81% Fredrikstad kommune som mer næringsvennlig (57,23%) 69% Bedre samarbeidet med Fredrikstad kommune (64,25%) 73% Styrke dialogen mellom næringsliv/bedrifter og politikere (54,86%) 74%

24 Q13: Hvilket inntrykk har du av FNF totalt sett? (7=svært godt inntrykk. 1=svært dårlig inntrykk)
16 % i fjor 42,6 % i fjor 27,7 % i fjor 10,3 % i fjor 2,6 % i fjor

25 Åpningstider – Fredrikstad sentrum.
4 AV 10 PERSONER SOM HANDLER I SENTRUM VET IKKE NÅR BUTIKKENE STENGER.


Laste ned ppt "Byliv og handel i Fredrikstad"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google