Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Personlig økonomi i skolen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Personlig økonomi i skolen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Personlig økonomi i skolen
1. Lærere – minimumskunnskap? 2. Ungdom – hva bør de kunne? Dag Jørgen Hveem, BI

2 Mål for lærerkompetanse: At elevene når målene!
Mye relevant – må prioriteres! Hovedmål? Legge grunnlag for: GODE ØKONOMISKE VANER! Hva skal til? Mange har tenkt mye og godt, eksempelvis:

3 Heftet «På egne ben» Hva innebærer det å bli myndig?
Hvordan kan du planlegge og styre økonomien din? Arbeid og skatt. Daglig bruk av banken. Moped og bil – praktisk, men dyrt Når du flytter hjemmefra. Hvorfor bør du, og hvordan kan du spare? Hvor mye har du råd til å låne? Hvordan bør du forsikre deg? På reise til utlandet? Hvis du mister kontroll over økonomien din…

4 Kunnskaper – prioritering. Holdninger – prosesser. Adferd – prosesser.
Formidle, motivere, fasilitere, veilede.. Gode eksempler og involvering! Hvor galt og godt det kan gå!

5 Tilbakeblikk «LEV LIVET LETTERE» (1938)
«En inntekt på kr med et forbruk på kr. 4999,99 – et lykkelig menneske.» «En inntekt på kr og forbruk på kr. 5000,01 – et evig ulykkelig menneske.» Tips fra boka: Lev under evne!

6 «LEV LIVET LETTERE» (1938) «Penger spiller i vår tid en stadig større rolle i det daglige liv». «…nødvendig…at vi…innretter oss praktisk og tidsmessig». «Vi må unngå å utsette oss selv og våre omgivelser for stadig tilbakevendende sorger og bekymringer.»

7 «LEV LIVET LETTERE» (1938) «…de fleste...et meget tåket begrep om hvor langt inntektene rekker og når utgiftene forfaller….» Individuelt hvordan pengene brukes «…personlige forhold, livsinnstilling og særlige interesser…» Budsjettet skal ikke tvinge livsførselen inn i bestemte former…

8 «LEV LIVET LETTERE» (1938) Budsjettet skal «lære hver enkelt av oss til å finne frem til den form for forvaltning som passer best for oss.» «En kvier seg uvilkårlig for overskridelser, når man blir klar over, at disse må dekkes på andre posters bekostning».

9 Mentale forberedelser – adferdsøkonomi
Sterke krefter påvirker! Lånefinansiert (unødig) forbruk frister! Sentralt; hvordan håndtere fristelser? «Ikke utsett gleden, utsett betalingen» (Handlekonto/Master Card, kr , 12 mndr., kr og 33,01% effektiv rente).

10 Adferdsøkonomi Forstå våre økonomiske valg – begrenset rasjonalitet!
«Emosjoner i situasjonen» trumfer forutgående «rasjonelle tanker»! Selvkontroll og tålmodighet – nøkkel til suksess. Tidspreferanser – hvordan et gode verdsettes «i dag» vs. «senere». Allierte: Skole, venner og familie.

11 Budsjett, oppfølging og bruk av moderne verktøy
Ulike type apper kan motivere til gode valg og varsle om fallgruver. Appene kan binde oss (frivillig) til masten, f.eks. ved sparing – tar et valg om ikke å ha et valg. Studentøkonomi. Smart forbruker.

12 (Privat)økonomistyring – og gjenoppretting
Unngå eller komme ut av gjeldsfella prosessen og mulig bistand. Inklusive juridiske rettigheter. Eksempler og illustrasjoner – hvor godt eller hvor galt det kan gå! Risikostyring og -avlastning en viktig brikke – forsikring!

13 Sentrale forbrukerrettigheter
Sterkt forbrukervern på mange områder – men vær ikke naiv! Ha rett = få rett? Forbrukerkjøpsloven – eksempler og illustrasjoner på ulike objekter. Angrerett?

14 Rettigheter som arbeidstaker - og hvis man mister jobben
Arbeidsmarkedet – være forberedt. Hva skjer når jeg blir arbeidstaker? Diverse plikter. Diverse rettigheter (arbeidstid, lønn, ved sykdom, ferie, pensjon). Hva skjer hvis jeg mister jobben? Dagpenger og andre rettigheter.

15 Skatt – bør forstå skattemeldingen
Frikort og skattefrie inntekter. Skattepliktige inntekter. Inntektsfradrag – økonomisk betydning. BSU – sparebeløp, skattefradrag, uttak. Formue og gjeld. Skattekort og forskuddstrekk. Skatteberegning, skatt til gode og restskatt.

16 Bolig? «..naturlig at unge mennesker ønsker seg en vakker ramme om sitt fremtidige liv» «høi boligstandard…et utvilsomt kulturelt gode» «ikke økonomiske klokt» hvis man «overstiger betalingsevnen» «Verre enda blir det om innboet er kjøpt på avbetaling» «Resultatet må blir økonomisk bekymring»

17 Leie eller eie bolig? Økonomi – lønnsomhet!
Leietaker – rettigheter og plikter. Boligmarkedet – prising, kostnader, boligskatt Boligkjøpsprosessen. Alene eller sammen? Samboerskap – samboeravtale. Lån – låntype – lånstørrelse – pris/rente – nedbetalingstid – foreldrehjelp – sikkerhet – forsikring.

18 Smart sparing og investering Spareplan!
Grunnleggende om risiko og forventet avkastning. Kortsiktig sparing – konkrete mål. Langsiktig sparing – viktig i seg selv. Sparemål, disiplin og tålmodighet. Alderspensjon – sentralt her? Mulig å vekke interessen? Hvordan innrette seg i tidlig fase?


Laste ned ppt "Personlig økonomi i skolen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google