Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen Introduksjonsdag 9.mars 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen Introduksjonsdag 9.mars 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen Introduksjonsdag 9.mars 2017
Aud Norunn Strand, rådmann i Modum kommune

2 Kommuneorganisasjonen 916 budsjetterte årsverk i 2017

3 Fordeling driftsutgifter 958 mill. kr

4 Kommuneplan Mål og satsingsområder i planperioden 2016-2027
Folkehelse og levekår Tilpasning av tjenestetilbud i tråd med endringer i befolkning og behov Samferdsel og kommunikasjon Attraktivitet og omdømme

5 Folkemengde i Modum 6597 sysselsatte 5199 arbeidsplasser
1398 netto utpendling

6 Befolkningsutvikling i Modum 2007-2017 12589-13786, økning 1197

7 Eldre i Modum

8 Sykehjem Sept. 2017: Nybygg A1 ferdig Juni 2018: Ombygging A2 ferdig

9 Barnehage på Skredsvikmoen
inntil 180 plasser fordelt på 7 avdelinger. Bygget føres opp i to plan med utgang til bakkeplan i begge etasjer. Den nye barnehagen vil tilføre Modum kommune 90 nye barnehageplasser 86 mill. kr høy grad av fleksibilitet Avdelingene er organisert to og to, med mulighet til å åpne imellom avdelingene. Til sammen utgjør dette totalt 30 årsverk fordelt på ulike stillinger i barnehagen. I tillegg til 30 årsverk kommer vaktmestertjenester og eventuelt spesialpedagogisk hjelp til enkeltbarn. Bygningens bærende system er i betong og stål. Utvendig kledning utføres i royalimpregnert treverk. reguleringsplan på offentlig ettersyn med endelig vedtak i november. Anbudsutlysing i løpet av november. Byggestart til sommeren. Ta i bruk i 2018.

10 Skatteinngangen pr innbygger ifht landsgjennomsnittet

11 Netto lånegjeld pr innbygger

12 Vikersund sentrum nord
Etter at Nettbuss flytta til Nedmarken har vi samarbeida med ROM-eiendom om utvikling av V Kommunen kjøpt opp eiendommer mlm sentrum og rådhuset over tid Ønsket å lage en felles plan for området Prosess: Planprogram vedtatt i 2011, reguleringsplan i 2015 Prosess – delt i 2 Fase 1 avmerket på bildet. Garasjene nå revet. Nå detaljprosjektering av torg og infrastruktur – skal være ferdig Foreløpige tegninger

13 Situasjonsplan Strandveien skal svinge inn omtrent midt på Nettbusstomta. Det skal bygges kollektivknutepunkt i Vikersundgata med to busslommer i hver retning mellom Wahl-bygget og stasjonsbygningen. Kollektivknutepunktet planlegges i nært samarbeide mellom kommunen, Jernbaneverket, Buskerud fylkeskommune, Statens vegvesen m.fl. for å sikre effektivitet, fremkommelighet og trafikksikkerhet. Bussene skal benytte Grandgata, som utvides. Torg og poll skal bygges omtrent der den nordlige garasjen til Nettbuss har stått og frem til fjorden. Torget skal være et møtested i sentrum med gode oppholdsarealer for mennesker i alle aldre. Byggene ved det nye torget er regulert for næringsformål på grunnplanet og leiligheter oppover. Videre nordover er det regulert tre rekker for boligbygg. Alle bygg i Trinn 1 skal ha parkeringskjeller. Nord for torget skal det lages gangvei både mellom husene og langs fjorden. De fremste husene blir stående på fylling. Grøntområdene langs Tyrifjorden skal utformes slik at de gir god kontakt til fjorden. Undergang under jernbanen for fotgjengere prosjekteres nå, men opparbeides ikke før leilighet nr. 100 bygges. Vikersund utvikling Vikersund utvikling as er felles utbyggingsselskap der Modum kommune og ROM eiendom as eier like andeler. Selskapet har som oppgave å bygge ut området med bygg for bolig og næring. Tidsplan for bygg er ikke fastsatt.

14 Første byggefase Tegningene for Trinn 1 er delt i to faser: Fase 1 inkluderer alt som må gjøres for å skape en funksjonell infrastruktur rundt torg, gater og byggeområder fra Grandgata til og med pollen. Fase 1 inkluderer utfylling med ny turvei langs fjorden og midlertidig istandsetting av området nord for pollen med gress. I Fase 2 inngår veier og øvrig infrastruktur fra pollen og nordover i Trinn 1. Disse elementene kan vente til området bygges ut. Godkjenning av planer November 2016 Utlysning av anbud på opparbeidelse Desember 2016 Oppstart anleggsarbeider Mars/april 2017 Uteområdene som på tegningen ferdigstilt innen 1. juni 2018

15 Melumenga

16 Næringsarealer på Nedmarken
Fleire innbyggere de siste åra. Kommuneplanarbeid høyere vekst enn tidligere. Hva innebærer av behov for bygg og infrastruktur Godt i gang: Melumenga Nedmarken AI Helse og sosial – Nanna Arbeidsinstituttet

17 Behov for ny Rv 35: framkommelighet (raskere, mindre kø) , trafikksikkerhet og miljø (avlaste Hokksund og Åmot sentrum) Tidligere utredninger: mulighetsstudie fra 2007, konseptvalgsutredning, KS1 i 2012 anbefalte regj 4- felts veg mellom Hokksun og Åmot. Men det var ikke planmidler i forrige NTP. Lobby. SVV fikk beskjed fra dept om å sette i gang planarbeid. Det startet i Fylkeskommunen og SVV var enig om at avkjøring til sigdal skulle være en del av dette planarbeidet. Ideseminar Andre innspill Stort antall veglinjer Ønsker å stå igjen med et håndterlig antall som skal konsekvensutredes På begge sider av elva Rv 35 Firefelts m 110 km/t Planskilte kryss, minimum 3 km mellom kryss Fv 287 – avkjøring mot Sigdal Planarbeid: Få vedtatt vegkorridor med kryssplasseringer som skal legges til grunn for reguleringsplan Planprogram presenterer forslag til vegkorridor. Kommer til politisk behandling i neste kommunestyremøte Høring på slutten av året og beg neste år. Pol vedtak før sommeren. Høring: Folkemøte 17. januar på SMU og åpen kontordag 24.1 (SVV på rådhuset) Kommunedelplan med konsekvensutredning og anbefaler en trase??. Høring slutten av 2017 beg Vedtak slutten av 2018. Faser som gjenstår etter at kommunedelplanen er ferdig: ● Reguleringsplan – minimum 2 år ● KS2 – ½ -1 år ● Byggeplanlegging og anbudskonkurranse – 2 år ● Bygging Det er ikke bestemt når arbeidet med reguleringsplaner skal settes i gang ● For fv. 287 vil prioriteringene i Buskerud fylkeskommune være bestemmende ● For rv. 35 vil prioriteringene i Nasjonal transportplan ha stor betydning NTP : Når vedtas? I forslaget inne i høy ramme. Bompenger. Avkjøring Sigdal er fylkesvei, finansieres over fk budsjett Midtdeler Åmot-Vikersund inne i alle alternativer. Innebærer nye kryss Vedtatt reguleringsplan med rundkjøringer Nye signaler fra regj. Nå utarbeide reguleringsplan med planskilte kryss både i Vs sør og nord


Laste ned ppt "Velkommen Introduksjonsdag 9.mars 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google